Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stem je voor jezelf of het land?

+19
ellibre
mzcharlotte
Oasis
Gympie
Blond
girli
Bazinga
Teddyaapje
Kerel
Chocoholic
June
RYW
Marin
SuperGrover
Mari
nijntje4
Atelier Madame
Susan
Lavendel
23 plaatsers

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  RYW di 14 aug 2012 - 3:53

Luce schreef:
RYW schreef:
Zelda schreef:
Luce schreef:
girli schreef:Ik ga proberen een combinatie van beiden te zoeken. Iedereen moet bezuinigen, dus ik ook. In die zin ben ik ook voor landsbelang. Ik kan alleen bijvoorbeeld voor mijn gevoel niet stemmen op een partij die de studiefi wil afschaffen. Dan daalt mijn inkomen met 100% en van niets kan ik niet leven.

Dat heb je natuurlijk zelf in de hand. Als je alleen leeft op studiefinanciering, tja, dan daalt je inkomen met 100 procent. Maar je kan ook werken en lenen.

Voor mij is het niet haalbaar om naast mijn studie óók nog een paar uurtjes te werken, hoor. Ik heb stage en de zorg voor mijn gezin. Dus als de studiefinanciering wegvalt hebben wij ook een groot probleem, aangezien ik geen stagevergoeding krijg. Het wordt je nou niet bepaald makkelijk gemaakt om te gaan studeren, als de stufi ook nog wegvalt.

Ik heb naast mijn studie en twee kindjes 36 uur gewerkt, zonder stufi, dus op zich kan het wel. Het zal vast per opleiding schelen, dat wel, daar heb ik geen inzicht in.

Ja, maar goed, Zelda kan moeilijk in de avonduren stage lopen denk ik. Jij hebt geen voltijd opleiding gedaan naast een baan van 36 uur neem ik aan.

Jawel, mijn master was er niet in deeltijd, ik heb wel idiote tijden gemaakt toen, en verwacht dus niet dat iedereen dat zomaar doet en zou dat ook niet aanraden, maar het hoeft natuurlijk ook niet gelijk 36 uur te zijn, toch?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gympie di 14 aug 2012 - 3:54

RYW, deed jij een voltijdstudie en daarnaast 36 uur werken en zorg voor je kinderen? Hoe deed je dat? En wat voor baan er naast? Werkte je in de avond?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  RYW di 14 aug 2012 - 3:57

Gympie schreef:RYW, deed jij een voltijdstudie en daarnaast 36 uur werken en zorg voor je kinderen? Hoe deed je dat? En wat voor baan er naast? Werkte je in de avond?

Soms in de avond, sommige colleges liep ik mee met avondonderwijs, ik had een grotere hoeveelheid zelfstandig onderzoek dan colleges, ik keer erg makkelijk en heb er anderhalf jaar over gedaan in plaats van een jaar. Verder hebben mijn moeder en vriend op mijn kinderen gepast en heb ik mezelf tot op de rand van de burnout uitgeput, vandaar dat het dus niet aan te raden is. Maar op 10 september mag ik mijn papiertje in ontvangst nemen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Susan di 14 aug 2012 - 4:00

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:46; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gympie di 14 aug 2012 - 4:01

Wat een prestatie. Ik voel me nu echt lui als ik dat vergelijk met mezelf, haha. Maar ik kan me voorstellen dat het heftig is geweest. Hopelijk heb je nu meer vrije tijd.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 4:01

Susan schreef:
SuperGrover schreef:Het landsbelang. Ik vind het echt diep verdrietig dat het overgrote deel alleen/vooral kijkt naar zichzelf.

In mijn situatie voel ik me daar echt voor geen meter schuldig over, als je een kind met een beperking hebt dan is dat behoorlijk gecompliceerd en onzeker, dus als ik ga stemmen kom ik graag op voor de belangen van mijn kind, ons gezin én kinderen/gezinnen in een soortgelijke situatie.
Ik heb in het andere topic jouw situatie aangehaald. Ik vind dat volstrekt onvergelijkbaar met de situatie van Mari. Ik begrijp jouw overweging helemaal. Kiezen voor goede zorg voor je kind met een beperking vind ik zo anders dan koste wat kost willen kiezen voor een luxe bestaan, ongeacht hoe het gaat met de rest van de bevolking. Zou ik me dus vooral ook niet schuldig over voelen. Ik heb het dus niet heel goed verwoord, ik snap het helemaal als mensen kiezen voor het welzijn van hun gezin, maar niet als mensen kiezen voor rijkdom, desnoods ten koste van anderen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Susan di 14 aug 2012 - 4:03

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:47; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 4:05

@Ryw: ik ben dadelijk ook zo'n 36 uur (of meer) bezig met stage en school alleen al. Tel daar de schoolopdrachten en stage opdrachten nog bij op, ik zou niet weten waar ik dan de tijd vandaan moet halen om ook nog te werken ernaast. Het zou voor ons dus echt niet gunstig zijn als de stufi wegvalt.

@Luce: lenen waarvan? Ik leen nu ook bij DUO maar dat is 150 in de maand extra ongeveer. Ik weet niet precies wat je in gedachten hebt met lenen, maar als ik alleen die 150 zou ontvangen zou ik niet blij zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 4:05

Kerel schreef:
SuperGrover schreef:
Hadewijch schreef:
Rood schreef:D66 heeft ook een redelijk groen programma. En overweeg in hemelsnaam nu eens de CU! Gewoon dat C'tje wegdenken en het is de partij van je dromen. Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 3079029344

Ja, ik neig ook naar D66 nu. Ik vind het gewoon rot dat ik zo teleurgesteld ben in GroenLinks, want over het algemeen vond ik hun aanpak van de economie ook redelijk verstandig en vooruitstrevend (dat verstandige mis ik dus bij de SP wel) en zo lekker groen. Ik weiger alleen echt te gaan stemmen op hen nu, het vertrouwen is bij mij gewoon weg. Dat vertrouwen heb ik nu wel bij D66 wel, terwijl ik een paar jaar geleden toch echt heel hard riep dat ik me niet voor kon stellen dat ik ooit op kereltje Pechtold zou stemmen.
Haha, ik vind Pechtold eigenlijk wel heel leuk! Ik vind hem heel sympathiek overkomen, ik weet t niet, hij heeft wel wat Yes D66 overweeg ik inderdaad wel serieus. CU niet, ik kan die C onmogelijk wegdenken. Alleen al het feit dat ze tegen abortus en euthanasie zijn, maakt dat ik absoluut niet op hen wil stemmen.

Mwah maar SuperGrover, dan moet je toch wel even naar het standpunt van D66 over de stufi kijken: die schaffen ze af.
Ja, maar lees nog eens wat ik als eerste bericht heb getypt hier. Voor mij is studiefinanciering heel belangrijk, maar andere punten vind ik veel belangrijker. Ik stem niet op een partij waar ik niet achter sta, alleen maar omdat ze de stufi niet willen afschaffen. GroenLinks wil stufi ook afschaffen. Ik begrijp de overwegingen wel. Het is mooi kut voor mij, dat ik dan met een enorme schuld kom te zitten, maar als het goed is ga ik later genoeg verdienen om die af te betalen. Of niet, maar dan hoefi k ook niet af te lossen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Susan di 14 aug 2012 - 4:05

Gevonden, dan begrijp ik nu beter wat je bedoelt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 4:08

Wat willen ze voor stufi in de plaats doen eigenlijk?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Marin di 14 aug 2012 - 4:08

Zelda schreef:
@Luce: lenen waarvan? Ik leen nu ook bij DUO maar dat is 150 in de maand extra ongeveer. Ik weet niet precies wat je in gedachten hebt met lenen, maar als ik alleen die 150 zou ontvangen zou ik niet blij zijn.

Als stufi echt afgeschaft wordt, zal er wel een heel ander leenstelsel komen om studies te kunnen bekostigen. Dus dan kan je wel meer lenen dan 150 euro (kan nu overigens ook gewoon al, maar dat wil je misschien niet of heb je niet nodig). Dat is in sommige andere landen ook heel gebruikelijk.


Zelda schreef:Wat willen ze voor stufi in de plaats doen eigenlijk?

Een lening neem ik aan. Dat is het nu voor een groot deel ook natuurlijk.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Oasis di 14 aug 2012 - 4:09

Zelda schreef:Wat willen ze voor stufi in de plaats doen eigenlijk?

http://www.intermediair.nl/artikel/van-studie-naar-baan/148156/studiefinanciering-of-sociaal-leenstelsel.html
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 4:09

Marin schreef:
Zelda schreef:
@Luce: lenen waarvan? Ik leen nu ook bij DUO maar dat is 150 in de maand extra ongeveer. Ik weet niet precies wat je in gedachten hebt met lenen, maar als ik alleen die 150 zou ontvangen zou ik niet blij zijn.

Als stufi echt afgeschaft wordt, zal er wel een heel ander leenstelsel komen om studies te kunnen bekostigen. Dus dan kan je wel meer lenen dan 150 euro (kan nu overigens ook gewoon al, maar dat wil je misschien niet of heb je niet nodig). Dat is in sommige andere landen ook heel gebruikelijk.
Oh ja, logisch inderdaad. Ik vind het alleen wel heel erg zuur dat iedereen die wil gaan studeren, aan het einde met een dikke schuld zit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Marin di 14 aug 2012 - 4:13

Zelda schreef:
Marin schreef:
Zelda schreef:
@Luce: lenen waarvan? Ik leen nu ook bij DUO maar dat is 150 in de maand extra ongeveer. Ik weet niet precies wat je in gedachten hebt met lenen, maar als ik alleen die 150 zou ontvangen zou ik niet blij zijn.

Als stufi echt afgeschaft wordt, zal er wel een heel ander leenstelsel komen om studies te kunnen bekostigen. Dus dan kan je wel meer lenen dan 150 euro (kan nu overigens ook gewoon al, maar dat wil je misschien niet of heb je niet nodig). Dat is in sommige andere landen ook heel gebruikelijk.
Oh ja, logisch inderdaad. Ik vind het alleen wel heel erg zuur dat iedereen die wil gaan studeren, aan het einde met een dikke schuld zit.


Klopt, maar nu zit het hele land met een dikke schuld.

Ik zou zelf ook niet 1,2,3 de beste oplossing weten, want door studiefinanciering hebben meer mensen de mogelijkheid te studeren = beter voor de kenniseconomie = meer opgeleide mensen voor werk, maar door dergelijke kosten omlaag te drukken, bezuinig je wel veel meer = minder schulden.

Dat is natuurlijk gewoon een groot dilemma waar de politiek mee zit.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  RYW di 14 aug 2012 - 4:23

Susan schreef:Je kunt de ene voltijdstudie ook niet met de andere vergelijken. Ik heb wel eens een studie gedaan waarbij je maar twee uur in de hele week college had, de rest was zelfstudie en er waren heel wat mensen die daar een baan bij hadden, sommige mensen ook een voltijdbaan, omdat je alles zelf kon indelen. Er zijn ook voltijdstudies waarbij je vijf dagen in de week een druk rooster hebt. En dan misschien nog wel een lange reistijd.

Nee, precies. Daarom zei ik ook dat ik geen inzicht heb in andere opleidingen. Ik weet daar de belasting niet van, ik maakte in totaal (studie plus werk) weken van 65 uur soms, maar dat vind ik (zeker in combi met kinderen) niet aan te raden dus Zelda, dat zou ik ook niet doen als ik jou was smile ik kan je uit ervaring vertellen hoe je jezelf kan uitputten, en believe me, dat wil je voor zijn.

Gympie: nu gaat het beter, ja smile ik ga in september starten met een nieuwe opleiding, maar die mag thank god in de tijd van de baas smile
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 4:23

Susan schreef:Je kunt de ene voltijdstudie ook niet met de andere vergelijken. Ik heb wel eens een studie gedaan waarbij je maar twee uur in de hele week college had, de rest was zelfstudie en er waren heel wat mensen die daar een baan bij hadden, sommige mensen ook een voltijdbaan, omdat je alles zelf kon indelen. Er zijn ook voltijdstudies waarbij je vijf dagen in de week een druk rooster hebt. En dan misschien nog wel een lange reistijd.

Dat bedoel ik. Toen ik hbo deed, had ik overdag gewoon verplichte colleges.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 4:26

Ik weet niet hoeveel studiefinanciering je nu krijgt Zelda, maar over het algemeen kan je echt wel meer lenen dan 150 euro per maand bij de DUO. Ik kon 500 euro lenen. Kreeg het minimale aan studiefinanciering, misschien ligt het daar aan? Dat je nu al meer krijgt? Maar inderdaad, ik denk dat er dan wel een sociaal leenstelsel komt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Marin di 14 aug 2012 - 4:27

Ik kon 1200 maximaal lenen en heb dat ook een jaar gedaan om m'n master te bekostigen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  mzcharlotte di 14 aug 2012 - 4:28

Ik stem voor het landsbelang, maar niet volledig ten koste van mijn eigen situatie. Ik probeer een partij te vinden die een compromis tussen de twee 'extremen' biedt.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 4:28

Marin schreef:Ik kon 1200 maximaal lenen en heb dat ook een jaar gedaan om m'n master te bekostigen.

Per maand of per jaar? Want per maand lijkt me dat vrij veel en per jaar behoorlijk weinig..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Marin di 14 aug 2012 - 4:30

Luce schreef:
Marin schreef:Ik kon 1200 maximaal lenen en heb dat ook een jaar gedaan om m'n master te bekostigen.

Per maand of per jaar? Want per maand lijkt me dat vrij veel en per jaar behoorlijk weinig..

Per maand. Was maximale lening + OV vergoeding + collegegeldkrediet. Was helaas nog niet genoeg om m'n studie te kunnen betalen, maar dat is wel exceptioneel natuurlijk. Maar mocht het in een sociaal leenstelsel veranderen zullen dat soort bedragen niet geheel onlogisch zijn, ivm collegegeld ook natuurlijk.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  ellibre di 14 aug 2012 - 4:34

Ik heb jarenlang een maximale lening + collegegeldkrediet gehad en dat was iets van €990 per maand. €1200 lenen is voor mij nooit mogelijk (en ook niet nodig) geweest.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Susan di 14 aug 2012 - 4:35

Ik heb alleen een maximale lening gehad, twee jaar lang, omdat ik een extra master wilde gaan doen na mijn studie en een keer geswitcht ben, maar het loopt wel heel snel op.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 4:37

Marin schreef:
Zelda schreef:
Marin schreef:
Zelda schreef:
@Luce: lenen waarvan? Ik leen nu ook bij DUO maar dat is 150 in de maand extra ongeveer. Ik weet niet precies wat je in gedachten hebt met lenen, maar als ik alleen die 150 zou ontvangen zou ik niet blij zijn.

Als stufi echt afgeschaft wordt, zal er wel een heel ander leenstelsel komen om studies te kunnen bekostigen. Dus dan kan je wel meer lenen dan 150 euro (kan nu overigens ook gewoon al, maar dat wil je misschien niet of heb je niet nodig). Dat is in sommige andere landen ook heel gebruikelijk.
Oh ja, logisch inderdaad. Ik vind het alleen wel heel erg zuur dat iedereen die wil gaan studeren, aan het einde met een dikke schuld zit.


Klopt, maar nu zit het hele land met een dikke schuld.

Ik zou zelf ook niet 1,2,3 de beste oplossing weten, want door studiefinanciering hebben meer mensen de mogelijkheid te studeren = beter voor de kenniseconomie = meer opgeleide mensen voor werk, maar door dergelijke kosten omlaag te drukken, bezuinig je wel veel meer = minder schulden.

Dat is natuurlijk gewoon een groot dilemma waar de politiek mee zit.
Nou ja, op zich hoeft het niet zo te zijn dat mensen niet gaan studeren. Ik kom absoluut niet uit een rijk gezin, ik betaal alles zelf. Het zou dus zeker zeer onvoordelig voor mij zijn als de stufi wordt afgeschaft, maar ik zal geen moment overwegen om mijn studie te staken. De schuld kun je afbetalen in 20 jaar, als je niet genoeg verdient, hoef je niet af te lossen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er VWO-leerlingen zijn die besluiten om maar ongeschoold werk te gaan doen, in plaats van studeren en dus lenen. Sociaal leenstelsel is geen enorme ramp, het is alleen kut, zeker voor mensen zonder rijke ouders.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? - Pagina 3 Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum