Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stem je voor jezelf of het land?

+19
ellibre
mzcharlotte
Oasis
Gympie
Blond
girli
Bazinga
Teddyaapje
Kerel
Chocoholic
June
RYW
Marin
SuperGrover
Mari
nijntje4
Atelier Madame
Susan
Lavendel
23 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Lavendel ma 13 aug 2012 - 20:54

Ik ga dit jaar weer SP stemmen. Kijk ik naar mijn situatie: ik woon in de randstad, ben universitair opgeleid en heb een goede baan, dan zou ik beter op een andere partij kunnen kiezen. Echter ik vind dat ik juist door mijn positie in de maatschappij meer bij te dragen heb aan de maatschappij. Natuurlijk vind ik minder geld te besteden hebben niet leuk maar ik betaal zelf liever meer dan personen in een 'mindere' leefsituatie. Het is een soort 'moreel plichtsbesef'. Ik zie graag meer gelijkheid in de maatschappij.

Hoe sta jij hierin? Stem je puur voor je eigen belang of kijk je naar de maatschappij om je heen?


Laatst aangepast door Lavendel op ma 13 aug 2012 - 20:58; in totaal 1 keer bewerkt
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Susan ma 13 aug 2012 - 20:57

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:46; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Lavendel ma 13 aug 2012 - 21:00

Ik denk wel dat als ik een gezin heb en de verantwoordelijkheid over kinderen dat ik dit ook voorop zou stellen. Met name qua onderwijs en opvang ed. Echter ik denk dat ik ze dan alsnog liever een Xbox minder geef als de politieke situatie dan voor anderen gunstiger uitpakt.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Susan ma 13 aug 2012 - 21:05

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:46; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Atelier Madame ma 13 aug 2012 - 21:11

Ik stem voor de punten die ik zelf belangrijk vind, maar wel met in het achterhoofd dat de oplossing voor bijv de crisis ook wordt meegenomen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Lavendel ma 13 aug 2012 - 21:12

Oh dat bedoel ik ook. Ik zou ook kiezen voor de dingen die mijn gezin nodig heeft, goede scholing, speciale zorg etc. Dat is heel begrijpelijk en vind ik geen 'luxe' zaken maar zaken waar iedere Nederlander sowieso recht op heeft. Ik stem dus ook liever voor dit soort zaken, waar ik nu niks mee te maken heb dan voor de hypotheekrenteaftrek omdat mij dat persoonlijk beter uit komt.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Lavendel ma 13 aug 2012 - 21:13

Atelier Madame schreef:Ik stem voor de punten die ik zelf belangrijk vind, maar wel met in het achterhoofd dat de oplossing voor bijv de crisis ook wordt meegenomen.

Maar de oplossing voor de crisis.. welke is dat? Want kies je dan voor de oplossing die jou het beste uitkomt of de oplossing die de Nederlander die het minder heeft dan jou beter uitkomt.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Atelier Madame ma 13 aug 2012 - 21:32

Lavendel schreef:
Atelier Madame schreef:Ik stem voor de punten die ik zelf belangrijk vind, maar wel met in het achterhoofd dat de oplossing voor bijv de crisis ook wordt meegenomen.

Maar de oplossing voor de crisis.. welke is dat? Want kies je dan voor de oplossing die jou het beste uitkomt of de oplossing die de Nederlander die het minder heeft dan jou beter uitkomt.
Eerder voor de oplossing zodat de lasten gelijk verdeeld worden.. maar nu ik bijv starter op de woningmarkt ben en binnen nu en 3/4 jaar een huis wil kopen let ik wel op een partij die het voor die groep beter wil maken. Zeker omdat het toch lastig is op dit moment de stap te maken op de woningmarkt, waardoor de markt ook zo dicht zit voor de rest van de partijen.

En 'oplossing voor de crísis' klinkt natuurlijk wel heel vooruitstrevend, maar ik denk dat er wel bepaalde maatregelen genomen moeten worden, dus bezuinigen, omdat anders de staatsschuld echt veel te groot wordt. Ik kijk dan wel hoe die partijen dat willen doen.

Ik heb gisteren de stemwijzer gedaan en kwam uit op PVV/VVD, was verbaasd over de eerste, VVD heb ik vorige keer gestemd. Maar ik ga toch eens rustig alle programma's bekijken. Sluit overigens niet uit dat ik taktisch ga stemmen mocht dat op basis van de peilingen nodig zijn.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast ma 13 aug 2012 - 22:34

Dit is wat ik ook in het andere topic zeg: ik stem voor de belangen van het land, omdat ik denk dat dat een goede invloed heeft op iedereen. En ik stem ook op de partij waarvan ik het meeste zie dat die de langsbelangen ook voorop heeft staan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  nijntje4 ma 13 aug 2012 - 22:36

Ik neem zeker mijn eigen situatie mee in het kiezen maar ik vind bijvoorbeeld betaalbaar onderwijs en de huizenmarkt ook erg belangrijk. En ik ben geen student meer en ik heb ook nog geen koophuis, maar ik vind het wel twee punten die gestimuleerd moeten worden voor een gezonde samenleving.
nijntje4
nijntje4
Prater
Prater

Aantal berichten : 939
Punten : 1065
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Mari ma 13 aug 2012 - 22:51

Ik kijk naar mijn eigen situatie en die van mijn partner. Dan maar egoistisch, er moet bezuigd worden en het liefst zo min mogelijk uit mijn eigen portemonnee. (maar het blijft Nederland, dus uiteraard zullen wij ook weer veel mee moeten dokken)
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Lavendel ma 13 aug 2012 - 22:53

Mari schreef:Ik kijk naar mijn eigen situatie en die van mijn partner. Dan maar egoistisch, er moet bezuigd worden en het liefst zo min mogelijk uit mijn eigen portemonnee. (maar het blijft Nederland, dus uiteraard zullen wij ook weer veel mee moeten dokken)



Ik vind dit een behoorlijk asociaal standpunt.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  SuperGrover ma 13 aug 2012 - 22:58

Het landsbelang. Ik vind het echt diep verdrietig dat het overgrote deel alleen/vooral kijkt naar zichzelf. En met de argumenten zie ze daarvoor aandragen (ik ga er zooooooveel op achteruit), ik kan me daar zo kwaad om maken. Als de studiefinanciering wordt afgeschaft, daalt mijn inkomen met ongeveer 90%. Ik geloof niet dat de kinderopvangtoeslag, kinderbijslag of hypotheekrenteaftrek zo'n verschil maken. Maar ik vind ontwikkelingssamenwerking zoveel belangrijker, eerlijke lastenverdeling, etc. Ik heb echt een hekel aan mensen die willen bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking, omdat ze anders een paar tientjes in de maand minder krijgen. Die mensen wonen vaak in een groot huis, hebben een fantastische baan, geen schulden. Vergelijk dat eens met de situatie in ontwikkelingslanden. Die mensen gaan gewoon dood omdat ze geen eten hebben, omdat ze geen geld hebben voor gezondheidszorg. Hoe durf je dan zulke uitspraken te doen? Hoezo is het hier dan crisis?

Edit: Niet het landsbelang dus, maar het belang van alle mensen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  SuperGrover ma 13 aug 2012 - 23:00

Mari schreef:Ik kijk naar mijn eigen situatie en die van mijn partner. Dan maar egoistisch, er moet bezuigd worden en het liefst zo min mogelijk uit mijn eigen portemonnee. (maar het blijft Nederland, dus uiteraard zullen wij ook weer veel mee moeten dokken)
Ja, het zou inderdaad een ramp zijn als je een keer minder uit eten kunt. Beter laten we daar Afrikaanse kinderen voor sterven.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Lavendel ma 13 aug 2012 - 23:02

+1 SuperGrover. Wereldbelang, nog beter.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast ma 13 aug 2012 - 23:18

Ik stem voor mezelf.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Marin ma 13 aug 2012 - 23:22

Ik stem voor mezelf en verbetering van het land, maar dan wel vanuit m'n eigen oogpunt. Dus de crisis uitkomen, maar wel op de manier waar ik achter sta.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  RYW ma 13 aug 2012 - 23:35

Vooral het land, ik wil graag dat mijn kinderen en kleinkinderen ook prettig kunnen leven, later, ook als ze arbeidsongeschikt worden, veel zog nodig gaan hebben of hun kinderen willen laten studeren.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  June di 14 aug 2012 - 0:03

Ik stem vooral voor het land, maar soms pakt dat voor mij ook goed uit. Zelf studeer ik nog en ik heb dus wel belang bij een partij die wil investeren in onderwijs. Dit is echter iets waar ik sowieso veel waarde aan hecht. Ik vind het belangrijk dat de overheid mensen motiveert om te studeren en niet alles op alles zet om alles wat er in geïnvesteerd wordt te bezuinigen. Ik vind het belangrijk om een kenniseconomie te behouden.

Verder stemde ik vroeger GroenLinks, omdat ik het belangrijk vind dat het allemaal een beetje groen is, maar die hebben mij dusdanig teleurgesteld dat ik dat nu niet doe. Daarom twijfel ik nu ook heel erg. Ik vind het belangrijk dat er bezuinigd wordt, want een betere economie zorgt er ook voor dat er weer wat meer geld vrij kan komen voor mensen die het moeilijk hebben (uitkering etc.). Ik kan me ook voorstellen dat ik deze keer wat minder groen stem, zodat het wellicht met bezuinigen wat beter gaat. Hoewel ik ook geloof dat investeren in 'groen' zeker voor winst zorgt op de lange termijn.

Ik zit momenteel dus een beetje met een dilemma, maar ik bedenk voornamelijk wat voor invloed de ideeën van partij kunnen hebben op het land. Ik leef graag in een land waar voor iedereen goed gezorgd wordt en niet alleen voor de mensen die het ontzettend breed hebben. Zelf studeer ik ook gewoon en ik denk niet dat mijn beeld wat dit betreft zal veranderen als ik een goede baan heb na mijn studie (hoewel dat met mijn studie misschien wel helemaal niet zal gebeuren Stem je voor jezelf of het land? 394967). Ik stem dus voor het land, maar wel voor het land waar ík graag in wil leven.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Mari di 14 aug 2012 - 0:08

SuperGrover schreef:
Mari schreef:Ik kijk naar mijn eigen situatie en die van mijn partner. Dan maar egoistisch, er moet bezuigd worden en het liefst zo min mogelijk uit mijn eigen portemonnee. (maar het blijft Nederland, dus uiteraard zullen wij ook weer veel mee moeten dokken)
Ja, het zou inderdaad een ramp zijn als je een keer minder uit eten kunt. Beter laten we daar Afrikaanse kinderen voor sterven.

Ik denk niet dat wij het op dit gebied ooit eens gaan worden. Maar in waardeer je inzet voor de medemens.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Lavendel di 14 aug 2012 - 0:14

Mari schreef:
SuperGrover schreef:
Mari schreef:Ik kijk naar mijn eigen situatie en die van mijn partner. Dan maar egoistisch, er moet bezuigd worden en het liefst zo min mogelijk uit mijn eigen portemonnee. (maar het blijft Nederland, dus uiteraard zullen wij ook weer veel mee moeten dokken)
Ja, het zou inderdaad een ramp zijn als je een keer minder uit eten kunt. Beter laten we daar Afrikaanse kinderen voor sterven.

Ik denk niet dat wij het op dit gebied ooit eens gaan worden. Maar in waardeer je inzet voor de medemens.

Want als andere mensen in Nederland dat wel doen kun jij weer trots op je Nederlanderschap zijn omdat we het zo goed doen in de Wereld?
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Chocoholic di 14 aug 2012 - 0:19

Ik stem voor beiden eigenlijk niet; ik ga stemmen op de Partij van de Dieren, dus ik zet de belangen van de dier voorop. Dit, omdat er mensen nodig zijn die niet alleen aan zichzelf (of de mens in 't algemeen) denken, maar zich bekommeren om het (steeds toenemende) dierenleed en de situatie o.a. in de bio industrie. Natuurlijk was het fijner geweest als ik kon stemmen op een partij die voordelen voor het land, en voor mij in hun programma heeft staan, helaas is het nu even niet anders: Dieren hebben verder niemand die voor ze opstaat.
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 0:38

RYW schreef:Vooral het land, ik wil graag dat mijn kinderen en kleinkinderen ook prettig kunnen leven, later, ook als ze arbeidsongeschikt worden, veel zog nodig gaan hebben of hun kinderen willen laten studeren.

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 0:57

Doorbordurend op wat Hadewijch zegt: ik kan me bv. niet voorstellen dat je niet op een partij met groene plannen stemt. De afgelopen dagen heb ik voor een artikel alle partijprogramma's vergeleken en dan zou ik alleen al om het gebrek aan duurzame investeringen nooit op de VVD kunnen stemmen. Maar goed, dat is dan dus individualisme/egoïsme: 'we moeten goed voor deze aarde zorgen, maar kom niet aan mijn auto/huis/eten/vakantie/etc.' scratch

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 0:59

Hadewijch schreef:Ik stem vooral voor het land, maar soms pakt dat voor mij ook goed uit. Zelf studeer ik nog en ik heb dus wel belang bij een partij die wil investeren in onderwijs. Dit is echter iets waar ik sowieso veel waarde aan hecht. Ik vind het belangrijk dat de overheid mensen motiveert om te studeren en niet alles op alles zet om alles wat er in geïnvesteerd wordt te bezuinigen. Ik vind het belangrijk om een kenniseconomie te behouden.

Verder stemde ik vroeger GroenLinks, omdat ik het belangrijk vind dat het allemaal een beetje groen is, maar die hebben mij dusdanig teleurgesteld dat ik dat nu niet doe. Daarom twijfel ik nu ook heel erg. Ik vind het belangrijk dat er bezuinigd wordt, want een betere economie zorgt er ook voor dat er weer wat meer geld vrij kan komen voor mensen die het moeilijk hebben (uitkering etc.). Ik kan me ook voorstellen dat ik deze keer wat minder groen stem, zodat het wellicht met bezuinigen wat beter gaat. Hoewel ik ook geloof dat investeren in 'groen' zeker voor winst zorgt op de lange termijn.

Ik zit momenteel dus een beetje met een dilemma, maar ik bedenk voornamelijk wat voor invloed de ideeën van partij kunnen hebben op het land. Ik leef graag in een land waar voor iedereen goed gezorgd wordt en niet alleen voor de mensen die het ontzettend breed hebben. Zelf studeer ik ook gewoon en ik denk niet dat mijn beeld wat dit betreft zal veranderen als ik een goede baan heb na mijn studie (hoewel dat met mijn studie misschien wel helemaal niet zal gebeuren Stem je voor jezelf of het land? 394967). Ik stem dus voor het land, maar wel voor het land waar ík graag in wil leven.
Helemaal mee eens. Ik zit ook met hetzelfde dilemma, teleurgesteld in GroenLinks, maar ook niet weten op welke andere partij ik wel moet stemmen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stem je voor jezelf of het land? Empty Re: Stem je voor jezelf of het land?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum