Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

+7
Fred
Sylvana
Minx
Milamber
Susan
Antibes
Error
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 4:55

Mijn lat ligt ontzettend hoog voor mezelf. Ik moet perfect zijn. Mijn huis moet perfect zijn en perfect schoon zijn. Op het werk moet ik de beste zijn. Mijn auto moet de mooiste zijn. Alles moet perfecter dan perfect. Ik ben ook op zoek naar een man die dezelfde trekjes heeft en wellicht mij nog iets kan aansturen.

Want mijn lat ligt zo ontzettend hoog voor mezelf, dat wanneer iets niet goed gaat, iets niet perfect is, ik het leven laat hangen. Dan interesseert mijn werk me niet meer, dan maakt het me niet uit dat mijn huis een grote bende is, dan is mijn Fordje Ka ook voldoende, ook als hij meer iets weg heeft van een Ransbak. Dan heb ik nergens zin in, dan wil ik ook niets. Dan is mijn leven compleet inperfect en daar baal ik dan weer zo van dat ik de lat van perfectie nog hoger leg.

Hoe zit dat bij jullie? Ook zo'n streven naar perfectie? Of is de lat juist erg laag, zodat je jezelf nog kunt verbazen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 4:57

Ik ben ontzettend perfectionistisch en alles moet, voor mij, perfect zijn. Dat betekent dus ook dat ik omdat ik gisteren mijn verjaardag vierde, vrijdagavond laat nog dingen stond op te ruimen en schoon te maken, omdat het toch nog beter kon voor mijn gevoel. Mijn vriend is precies hetzelfde, dus we vullen elkaar daarin uitstekend aan haha!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Error zo 7 aug 2011 - 5:00

De lat ligt hoog. alhoewel hij het afgelopen jaar wel steeds wat zakt, doordat ik er gewoon niet uit kom met mezelf. Maar dan nog blijft de lat wel hoog liggen hoor :P

Net name op het gebied van alles willen doen voor anderen, klaarstaan, opdrachten, niet tevreden zijn met een 7 :P
Met een opgeruimd huis en het perfecte lichaam helaas niet laughcry
Error
Error
Prater
Prater

Aantal berichten : 1374
Punten : 1580
Registratiedatum : 02-03-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Antibes zo 7 aug 2011 - 5:02

Voor mezelf: steeds iets hoger dan ik ervoor bereikt heb. En inderdaad, perfectionistisch. Ik moet intelligent zijn, spontaan, sociaal, knap, sportief, slank succesvol, steeds hogere cijfers... etc etc..

Ik probeer er op een betere manier mee om te gaan, want enerzijds vind ik het positief dat ik steeds mijn grenzen verleg. Maar ik probeer dan niet in het verleden behaalde resultaten weer te ijken aan die nieuwe lat. Want daardoor ben ik NOOIT tevreden. Dus daar werk ik aan:

Ik mag mijn lat verhogen, maar voor de toekomst, niet voor het verleden.


Laatst aangepast door Antibes op zo 7 aug 2011 - 5:07; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Susan zo 7 aug 2011 - 5:05

Ligt eraan waar het om gaat. Ik heb nooit de illusie dat het perfect wordt, dus ik vind het ook onzin om mezelf perfectionistisch te noemen, maar er zijn wel dingen waarbij ik echt het maximale eruit wil halen en er zijn ook dingen waarbij ik dat minder belangrijk vind.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 5:07

Ik ben perfectionistisch maar neem teveel hooi op m'n vork, wil te veel tegelijk. Wil op het werk bijvoorbeeld dingen ook niet uitbesteden, maar alles zelf doen volgens het plan wat ík in m'n hoofd heb. En doordat ik teveel wil en ik het overzicht kwijt raak, raffel ik uiteindelijk alles maar af en laat ik dingen liggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 5:09

Ik had dat wel heel erg, ik faalde voor mijn gevoel constant. Nu heb ik dat minder, maar er is ergens een stemmetje die blijft roepen. Heel irritant Wink. Mijn vriend is gelukkig niet zo erg, die helpt mij heel erg goed relativeren. Ik moet er niet aan denken om een vriend te hebben die ook zo perfectionistisch is, want ik geloof niet dat we daar beiden gelukkiger van worden. Ik ben wel blij dat ik in zie dat geluk niet in perfectie zit. Maar dat stemmetje hè..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Milamber zo 7 aug 2011 - 5:12

Maple schreef:Ik ben perfectionistisch maar neem teveel hooi op m'n vork, wil te veel tegelijk. Wil op het werk bijvoorbeeld dingen ook niet uitbesteden, maar alles zelf doen volgens het plan wat ík in m'n hoofd heb. En doordat ik teveel wil en ik het overzicht kwijt raak, raffel ik uiteindelijk alles maar af en laat ik dingen liggen.

+ 1
Milamber
Milamber
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 90
Punten : 115
Registratiedatum : 08-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Minx zo 7 aug 2011 - 6:00

Met name op gebied van school ben ik best perfectionistisch. Zo erg dat ik vast loop in mijn stage. Het komt er niet uit. Ik leg zoveel druk op mezelf dat ik slecht ga presteren. Vroeger was ik tevreden met een 5.5. Nu wil ik mijn school afsluiten met een 7 gemiddeld maar dan niet afgerond. Ik moet hierbij dus ook hulp gaan zieken omdat het naar de verkeerde kant doorslaat. Kijk daar dus voor uit
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 6:03

Ooh steeds lager. Ik word niet gelukkig van druk dus ik doe lekker rustig aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 6:58

De lat lag bij mij altijd (te) hoog. Maar sinds ik een burn out heb gehad mag hij ook lager. Ik ben tegenwoordig meestal sneller tevreden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast zo 7 aug 2011 - 7:18

Ik leg de lat juist te laag. Ik ben aan het werken aan mijn zelfdiscipline, die heb ik zeer weinig. Daardoor word ik gemakzuchtig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Sylvana di 9 aug 2011 - 7:25

Op sommige vlakken heel hoog, op andere vlakken minder hoog.


Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast di 9 aug 2011 - 9:00

Ik ben ontzettend perfectionistisch en bovendien een controlfreak.

Maar sinds mijn zus ziek werd, ben ik wel beter geworden in het relativeren van zaken en probeer ik meer te genieten. Het is alleen vaak zo lastig Cry Ik denk continue dat ik tekortschiet, dat mensen mij niet aardig vinden of me niet serieus nemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Fred di 9 aug 2011 - 9:16

Dat van Maure herken ik erg. Als het maar effe tegen zit dan raak je in negatieve spiraal en wordt je zo ongeveer depri. Echter ik streef met name op mijn werk ook perfectie en kwaliteit na. Nu heb ik werk waar ik qua kwaliteit dat geleverd wordt richting de klant niet achter sta, dus zoek ik oa om die reden naar ander werk. Dat ondanks de redelijk goede arbeidsvoorwoorden.

Ik heb het wel met ups en downs merk ik. Soms heb ik overal zin in en voelt het of ik de hele wereld aan kan, maar er zijn ook periodes dat ik nergens zin/puf voor heb.
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast di 9 aug 2011 - 9:39

Fred schreef:
Ik heb het wel met ups en downs merk ik. Soms heb ik overal zin in en voelt het of ik de hele wereld aan kan, maar er zijn ook periodes dat ik nergens zin/puf voor heb.

Dat heb ik ook extreem. Ik heb mijn dagen/weken waarin ik me goed voel, het gevoel heb dat ik de afspraken met mezelf nakom, opeens overal zin in. Dan dans ik terwijl ik aan het auto rijden ben, dan prijs ik mezelf om het feit dat ik eindelijk de juiste richting heb gekozen, dan ben ik dankbaar voor mijn vrienden en wil ik zoveel mogelijk bij ze zijn.

Tot het weer fout gaat en dan doe ik enkel wat ik moet doen, om vervolgens in zelfmedelijden te zwelgen. Dan heb ik ook opeens een vrienden meer, dan vinden mijn collega's me niet meer aardig en zijn de klanten allemaal op me tegen. Ik kan zover doorslaan dat ik het liefst dagen in bed blijf liggen tot ik weer het moment heb waarop ik dansend achter het stuur zit en geniet van het leven.

Ik heb nog steeds het gevoel dat de depressieve dagen langer duren en vaker voorkomen, dan de positieve dagen. Ik zou er alles voor geven om maar minder 'perfect' te hoeven zijn. Dat het ook gewoon goed is zoals het nu is. Maar eigenlijk is het nooit goed genoeg. En dat irriteert enorm.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Kaboutertje di 9 aug 2011 - 10:21

Sylvana schreef:Op sommige vlakken heel hoog, op andere vlakken minder hoog.


+1
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Fred di 9 aug 2011 - 21:21

@ Maura... Perfect verwoord wat ik bedoel en ook bij mij komen de depressieve dagen vaker voor dan de positieve dagen. Ik merk wel als ik bijv. iets met vrienden ga ondernemen dat ik dan een soort van powerboost krijg en er dan een paar dagen weer tegen aan kan. Echter na verloop van tijd neemt dat gevoel weer af en maakt het plaats voor depri dagen. Voor mij is het lastig om blij te zijn met de dingen/zaken die ik heb. In werk wil ik continu een uitdaging hebben anders wordt het al snel saai en ga ik met een rot gevoel naar het werk. Ook prive heb ik dat wel. Met de auto die ik nu rijd ben ik wel blij (Ford focus, ik vind de lampen erg mooi), maar ik zou veel minder achter de tv willen zitten en meer vrienden optrekken. Al sport ik wel een paar keer in de week en dat zorgt ook wel voor een fijn gevoel, maar ik vraag dikwijls af of dit het nu allemaal is?

Met name als ik straks een keer een huis ga kopen wil ik het goed (perfect) doen. Ik wil dat het liefst een keer goed doen. Een huis op de juiste plek, juiste grote kopen waar ik erg lang in kan blijven wonen.

Wellicht heeft het er mee te maken dat de 'perfectionist' niet tegen onzekerheid kan. Ten minste dat is wel bij mij het geval, want nu ik nog geen hypotheek hoef te betalen ga ik op zoek naar werk waar ik hopelijk perfect jaren kan doen en een stuk zekerheid met zich mee brengt. Dit zodat ik privé gezien ook fijn (perfect) kan leven.
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast di 9 aug 2011 - 21:34


Niet zo hoog. Ik kan niet tegen stress en ik heb niet het idee dat ik erg gezond ben op het moment. Het zou stom zijn als ik latten nu hoog ging leggen.

Maar goed, het zit ook niet in mijn karakter. Ik ben me goed bewust van wat ik wel en niet kan en leg me daarbij neer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast di 9 aug 2011 - 21:44

Ik doe altijd mijn best en ik heb geen idee of ik de lat hoog neerleg of niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Chocolate Cookie di 9 aug 2011 - 21:55

Ik heb een tijd voor mezelf de lat veel en veel te hoog gelegt. Sinds ik bij een psychologische fysio rondloop zie ik alles veel realistischer in en is de lat ook meer naar mijn eigen haalbare niveau. Wat wel erg fijn is, want het scheelt een hele hoop stress Very Happy
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Antibes di 9 aug 2011 - 23:56

Maura, ik weet dat wij niet echt de beste vriendjes zijn, maar dit is serieus bedoeld en niet als sneer of wat dan ook. Maar ben jij wel eens actief met hulp met je problemen bezig geweest? Langdurig? Heeft dat geholpen? Waarom wel/niet?

Het lijkt namelijk een beetje alsof je al een behoorlijk lange tijd in een zelfde cirkeltje rond blijft rennen, waar je zelf wel probeert uit te komen, maar wat niet echt lukt. Of maar tijdelijk. Terwijl je wellicht maar een klein beetje hulp nodig hebt, juist omdat je er zelf al zo mee bezig bent.

Puur mijn gevoel hoor en wat weet ik nou.. Maar toch, puur interesse.. =)
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast di 16 aug 2011 - 5:19

Ik zat net aan de telefoon met m'n moeder waar ik een gigantische peptalk kreeg en ik moet aan dit topic denken..smile

Aan de ene kant leg ik de lat heel hoog voor mezelf, op de basisschool en begin middelbare school heb ik faalangst-training gehad bijvoorbeeld en op m'n werk.
Ik ben nu 2 dagen weer aan het werk, heb voor het eerst een combinatiegroep en ik stresste m net ontzettend toen ik zat te bedenken hoe ik in een combigroep het beste aan de slag kon met niveauverschillen en het directe instructiemodel. Ik bedacht me dat ik nauwelijks tijd had om kinderen apart te nemen en zo te helpen omdat de andere groep dan mn aandacht nodig heeft.
Ik dus in paniek mn moeder gebeld (ook leerkracht) en haar antwoord was dus 'leg de lat niet zo hoog voor jezelf, zeker de eerste twee weken niet. Leg m heel laag en ga zo steeds iets hoger'.
En ik weet wel dat ze gelijk heeft maar toch zit ik hier nog te janken laughcry


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Snoes di 16 aug 2011 - 7:18

Mijn lat lag altijd ontzettend hoog. Ik wilde mezelf nooit 'laten kennen', altijd doorgaan en mezelf gewoon voorbijlopen. In combinatie met nog heel wat andere dingen heb ik hierdoor een burn-out gekregen en sindsdien probeer ik om de lat wat lager te leggen, wat ik toch heel erg moeilijk vind. Naar mijn idee ligt mijn lat nog steeds erg hoog, maar kan ik wel beter mijn grenzen aangeven.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gast di 16 aug 2011 - 23:33

Antibes schreef:Maura, ik weet dat wij niet echt de beste vriendjes zijn, maar dit is serieus bedoeld en niet als sneer of wat dan ook. Maar ben jij wel eens actief met hulp met je problemen bezig geweest? Langdurig? Heeft dat geholpen? Waarom wel/niet?

Het lijkt namelijk een beetje alsof je al een behoorlijk lange tijd in een zelfde cirkeltje rond blijft rennen, waar je zelf wel probeert uit te komen, maar wat niet echt lukt. Of maar tijdelijk. Terwijl je wellicht maar een klein beetje hulp nodig hebt, juist omdat je er zelf al zo mee bezig bent.

Puur mijn gevoel hoor en wat weet ik nou.. Maar toch, puur interesse.. =)

Dit "probleem" speelt al vanaf mijn 15e. Ik ben hiervoor en voor o.a. mijn eetstoornis jarenlang in therapie geweest. Bijna elke vorm geprobeerd. Maar het helpt mij niet. Ik zie het als elke keer hetzelfde verhaal uitleggen, elke keer hetzelfde antwoord krijgen en vervolgens moet ik iets doen met een antwoord dat ik mezelf ook allang had gegeven en ook niets mee kon.

De reden waarom ik een aantal jaar geleden er bewust voor heb gekozen om niet meer in therapie te gaan. Ik leef met de problemen die ik heb en probeer zo goed en zo kwaad mee te draaien in de maatschappij. Sinds ik mijn werk heb, leer ik een hele andere omgangsvorm met mensen. Zie ik wat ik bv met mijn stemming/gedrag kan doen. En in principe heeft me dat al heel erg geholpen.

Laten we wel wezen in de jaren dat ik in therapie zat, was ik ook altijd ziek en was ik weinig onder de mensen. Dus ik kende alleen mijn eigen gedrag, maar kon me niet inleven in een ander en wat mijn gedrag voor een ander zou doen. Nu heb ik alleen nog de buien. En ik hoop er ooit helemaal vanaf te zijn. Maar de vormen van therapie die ik heb gehad, zijn me niet bevallen en hebben me in niets geholpen. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe hoog leg je de lat voor jezelf? Empty Re: Hoe hoog leg je de lat voor jezelf?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum