Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

+38
Poubelle
Twellie
Schaapke
RYW
Tinus
SarahKey
Minx
xxjojootjexx
Jezzie
Raindrop
Krullebol
Atelier Madame
Sterre
Penny Blossom
Silver
Niekske
Rush
minoessepoes
Jeanette
Highway
Lady4
PrimaBella
sarah
Antibes
Blond
Lady Starstruck
Char1
Lousanne
Sarah1985
Monte
girli
_Nina
Arwyn
Susan
Tania
_Lacey_
Printje
Bazinga
42 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Bazinga ma 23 jul 2012 - 10:16

Powerbabe schreef:De ouders van mijn vader zaten in het verzet. Mijn opa en oma hebben echt hele heldhaftige dingen gedaan. Mijn oma heeft wapens vervoerd in haar fietstassen en is daar een keer bijna mee gesnapt.

De ouders van mijn moeder zijn een stuk jonger. Mijn opa zat een tijdje bij een molenaar omdat hij ondervoed was. Mijn oma zat in een jappenkamp in Indonesie (Nederlands-Indie).

Die woonden dan toen toch al in Velsen? (Gezien je tante Claire Wink )
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 10:17

Ja ze woonden in Velsen ja. Haha oh ja tante Claire! Mooi verhaal ook smile.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Bazinga ma 23 jul 2012 - 10:19

In welk jaar zijn je opa en oma geboren? Want er was wel veel verzet in Velsen, maar volgens mij vooral van één groep.. Dan zouden onze families elkaar dus ergens wel gekruist moeten hebben! Naast 't tante Claire verhaal, wat ik nog steeds heel leuk vind, trouwens! Wink
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 10:23

Ohhh jeetje, ik weet eigenlijk niet precies uit welk jaar ze kwamen! Mijn opa heb ik nooit gekend helaas. Mijn oma is in 1917 geboren denk ik? Kan ook 1919 zijn geweest.. Wat erg dat ik dat niet eens weet, zal het eens aan mijn vader vragen. Mijn lieve omaatje is er helaas ook niet meer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Bazinga ma 23 jul 2012 - 10:30

Wanneer is je oma'tje overleden? Wat vond zij (en je familieleden) van de Velser Affaire? En weet je bij welke verzetsgroep ze zaten? Santpoort of Velsen? Ik denk Velsen, maar dan zouden ze hebben samengewerkt met Hannie Schaft en Jan Bonenkamp... (En dus ook met mijn overgrootvader!)
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 10:34

PrimaBella schreef:Ik ben denk ik van een iets jongere generatie.. Mijn opa's en oma's zijn allemaal net voor of in de oorlog geboren!
Maar mijn oma (toen dus de leeftijd van een kleuter) kan zich wel nog herinneren dat in de stal van hun boerderij de Duitsers regelmatig bleven overnachten... Ze eisten als het ware gewoon de stal (met inhoud) op in die tijd.

Hier ook, al ben ik zelf al 29. Jonge ouders en grootouders heb/had ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 10:35

Ze is 7 jaar (jeetje de tijd gaat echt zo snel) geleden overleden. Al die vragen die je me nu stelt daar heb ik gewoon geen antwoord op. Ik heb het wel met haar over de oorlog gehad maar niet zo uitgebreid, ze sprak er niet graag over. Mijn vader weet het wel allemaal dus zal hem eens aan de tand voelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 10:36

Van oma van moeders kant weet ik dat ze in Amsterdam was en dat er een vriendje is afgeschoten terwijl zij er naast stond. Ook wilde ze naar de kermis en mocht niet, haar vriendinnetje is dood geschoten op de kermis.
Opa van moeders kant zat bij de jugend ss. Hij kreeg de keus om dat te doen of zijn stiefvader werd van huis gehaald. Hij waar 17 en wilde zijn moeder geen verdriet doen
Uiteindelijk is hij gevlucht en heeft hij een jood meegenomen als zijnde zijn vader.
Hij heeft lijken moeten verslepen en vooral de kinderen is hij nooit te boven gekomen.

Van vaders kant weet ik het niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Bazinga ma 23 jul 2012 - 10:40

Powerbabe schreef:Ze is 7 jaar (jeetje de tijd gaat echt zo snel) geleden overleden. Al die vragen die je me nu stelt daar heb ik gewoon geen antwoord op. Ik heb het wel met haar over de oorlog gehad maar niet zo uitgebreid, ze sprak er niet graag over. Mijn vader weet het wel allemaal dus zal hem eens aan de tand voelen.

Nouja niet als 't gevoelig ligt of wat dan ook, hoor! Ik vind 't alleen razendinteressant, wel zoveel plekken in Velsen en IJmuiden, waarvan ik precies weet wat er is gebeurd. Welke route de Verzetsleden hebben afgelegd, als ze bijv wapens vervoerden en waar wat is gebeurd met overvallen of moorden. En als jouw opa en oma'tje dat dan misschien gedaan hebben, maakt 't allemaal nog interessanter, op de één of andere manier.

@Sunprincess; heftig!! Zulke dingen is in mijn familie niet voorgekomen, geloof ik. Terwijl ze notabene in een Duitsbezaaid dorp woonden...
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 10:45

Ik ga het vragen! Ik laat het je weten als ik meer weet ;-).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Lady4 ma 23 jul 2012 - 10:45

Heftig verhaal Sunprincess.

Mijn opa en oma van mijn vaders kant weet ik eigenlijk niet. Mijn oma, de moeder van mijn moeder, is opgegroeid op Sumatra, Indië, en heeft hier tot haar 21e gewoond. Zij heeft de oorlog niet meegemaakt. Mijn moeders vader is overleden toen mijn moeder vier jaar was, dus dat weet ik niet. En haar stiefvader weet ik ook niet.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Highway ma 23 jul 2012 - 10:47

Mijn opa zat in het verzet en is opgepakt en zat een tijd in een concentratiekamp, daarna kwam hij terug met tbc en ging hij naar een sanatorium. mijn oma zat thuis in amsterdam met haar baby. Van mijn andere opa en oma weet ik het niet.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Antibes ma 23 jul 2012 - 10:55

PrimaBella schreef:Ik ben denk ik van een iets jongere generatie.. Mijn opa's en oma's zijn allemaal net voor of in de oorlog geboren!
Maar mijn oma (toen dus de leeftijd van een kleuter) kan zich wel nog herinneren dat in de stal van hun boerderij de Duitsers regelmatig bleven overnachten... Ze eisten als het ware gewoon de stal (met inhoud) op in die tijd.

Haha, wow! Mijn opa's en oma's hebben allemaal zelfs beide oorlogen meegemaakt.. (maar zijn nu ook allemaal al enkele jaren dood)
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Bazinga ma 23 jul 2012 - 11:06

Mijn oma is geboren door een héle koude winter, zeggen wij altijd :P Ze is geboren in okt '45 en laat februari nou net de koudste maand in jaren te zijn geweest... Haar vader was toen ook al 36, was vrij laat om nog kinderen te krijgen, oma was een tweeling en ze hebben nooit broertjes of zusjes gehad. Helaas is ze inmiddels alweer 10 jaar dood.. Vind 't erg jammer dat ze zo jong is heen gegaan; 1. 57 is veel te jong... en 2. nu komt er bij mij opeens een drang om meer te leren over m'n verleden en nu is er niemand meer om aan te vragen.
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Jeanette ma 23 jul 2012 - 12:01

Van mijn vaders kant heb ik geen idee. Opa daarvan heb ik nooit gekend en mijn oma heeft het er nooit over. Van mijn moeders kant vertelden mijn opa en oma altijd veel sensatie verhalen, maar meer algemeen en nooit inhoudlijk over henzelf. Vorig jaar is mijn opa overleden en naderhand zijn wij er achter gekomen dat mijn opa joods is. Dit heeft hih altijd verzwegen. Achteraf begrijpen we dat mijn opa veel sensatie verhalen vertelden. Het zat wss veel dieper in hem dan we dachten. Mijn oma leeft nog wel, maar wilt er liever niet over praten. Toch heeft dit zo veel indruk op mij gemaakt en zou er zo graag meer van willen weten.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 17:50

...


Laatst aangepast door Ostara op ma 29 okt 2012 - 7:44; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  minoessepoes ma 23 jul 2012 - 18:14

Mijn opa, de vader van mijn vader heeft ook dwangarbeid moeten verrichten in Duitsland. Verder weet ik dat mijn opa en oma al verliefd waren en dat mijn oma bij mijn opa was toen Nijmegen bevrijd werd (waar zij vandaan kwam), terwijl ze aan de andere kant van de Waal was en dus nog langer in oorlog heeft moeten leven. Ook weet ik dat zij in het centrum van Nijmegen was toen dat gebombardeerd is. Daar vertelde ze pas verhalen over toen ze ging dementeren. Mijn oma is ook op voedseltocht geweest en ernstig ondervoed opgenomen geweest in een ziekenhuis, zij is toen ook een kindje verloren terwijl ze al behoorlijk ver zwanger was.

Van mijn moeders kant weet ik minder, van mijn oma niks. Zij is overleden toen mijn moeder nog een puber was, ik vraag me af of mijn moeder daar iets over weet. Van mijn opa weet ik dat hij onder gedoken heeft gezeten met zijn broers, onder een hooiberg. Het huis was van een oom en tante van mijn moeder en haar nichtje woont daar nog steeds. Wij kwamen daar dus ook vaak en speelden dan met mijn achter neefje en nichtje in die hooiberg. Er was 1 ding altijd verboden en dat was het luik van de onderduikers openen, het heeft me altijd gefasineerd wat daar nou precies onder zit. Waarschijnlijk was het gewoon niet veilig (bang voor instorting, waardoor we er niet mochten komen), maar dat weet ik niet zeker. Waarom mijn opa daar onder gedoken heeft gezeten weet ik niet.

Mijn vader heeft ook weleens verteld dat hij met spelen in de bossen rond Arnhem als kind ook nog weleens spullen van soldaten heeft gevonden. Mijn vader is in 1949 geboren.

De oma van mijn vriend is geloof ik in 1935 geboren, dus was echt nog een kind in de oorlog, maar ze vertelde afgelopen kerst wel dat het bombardement van Rotterdam vanuit het zolderraam gezien heeft en dat ze de vliegtuigen zo weer hoort over vliegen. Als ik het goed heb woonde ze toen in Dordrecht.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 19:38

Mijn oma van vaderskant is opgegroeid op een boerderij en ze heeft verteld dat ze in de oorlog onderduikers hadden. En als er dan Duitsers in de buurt waren, werden de onderduikers de weilanden in gestuurd richting het IJsselmeer totdat het gevaar geweken was. Mijn oma vertelde dat ze altijd heel bang was voor de Duitsers.

Mijn grootouders van moederskant deden volgens mij niks bijzonders, d.w.z. ze deden wat ze konden om de oorlog zo goed mogelijk door te komen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 19:43

mijn ene opa en oma waren echt nog hele jonge kinderen, kleuters nog. Die kunnen zich weinig meer van de oorlog herinneren, alleen nog uit verhalen. Mijn andere opa en oma waren toen tieners/jong volwassenen en kunnen zich nog wel het e.e.a. herinneren. Zij hadden het geluk in het oosten op een boerderij te wonen en hebben de hongerwinter niet gekend zoals deze in de randstand gekend werd. Beide gezinnen deden niets bijzonders in de oorlog, ze waren allemaal niet joods en zaten niet in het verzet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gast ma 23 jul 2012 - 20:13

Mijn oma werkte destijds bij een telefooncentrale (zo heeft ze mijn opa ook leren kennen, aan de telefoon Yes ) en mijn opa die woonde in Den Haag en heeft volgens mij niet veel meegemaakt van de oorlog. Tenmiste ik ken daar geen verhalen van.

Mijn andere Opa die was toen 16 jaar. Dus die zal nog wel thuis zijn geweest? (Ik weet wel dat hij het leger in is gegaan en een tijd in Indonesie heeft gezeten, daar praat hij alleen nooit over. Het is ook een best norse man (geweest.. Hij is nu ziek en is ineens veel 'losser').

Mijn oma was echt nog een jonkie van 10 jaar. Ik weet dat zij wel hebben moeten schuilen en ze vertelde mij ook over het luchtalarm wat dan afging en dat je echt bommen hoorde vallen. (brr).

Een van mijn oma's is ook haar zus verloren met de oorlog maar ik weet zo niet welke.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe zij het bombardement in Nijmegen hebben 'meegemaakt'. Eens aan mijn moeder vragen of zij dat weet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Rush ma 23 jul 2012 - 20:16

Mijn opa van m`n vaderskant wil het er absoluut niet over hebben en daardoor weet ik de 'rol' van oma ook niet.

Mijn oma van m`n moederskant zou in de oorlog weggeven worden aan haar oom en tante, die konden geen kinderen krijgen. M`n oma wilde absoluut niet en dus zijn haar 2 zusjes 'weggegeven' aan haar oom en tante. Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 394967 De 'rol' van m`n opa weet ik eigenlijk niet, die is al 16 jaar dood.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  PrimaBella ma 23 jul 2012 - 20:42

Antibes schreef:
PrimaBella schreef:Ik ben denk ik van een iets jongere generatie.. Mijn opa's en oma's zijn allemaal net voor of in de oorlog geboren!
Maar mijn oma (toen dus de leeftijd van een kleuter) kan zich wel nog herinneren dat in de stal van hun boerderij de Duitsers regelmatig bleven overnachten... Ze eisten als het ware gewoon de stal (met inhoud) op in die tijd.

Haha, wow! Mijn opa's en oma's hebben allemaal zelfs beide oorlogen meegemaakt.. (maar zijn nu ook allemaal al enkele jaren dood)

Naja, leeftijd zegt ook niet alles hoor. Mijn opa en oma van mijn vaders kant zijn beide allang overleden, en waren bij overlijden dus tussen de 60 en 65 jaar! En mijn opa en oma van moeders kant zijn gescheiden toen mijn moeder 15 jaar was. Met opa heeft niemand meer contact, hij heeft een nieuw gezin gesticht. Dus dan blijft er alleen nog een vrij jonge oma over Wink
PrimaBella
PrimaBella
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Niekske ma 23 jul 2012 - 20:53

Bijzonder om deze verhalen te lezen!

De opa en oma van mijn moeders kant hadden Joodse onderduikers in de oorlog. Mijn opa was toen al gedeeltelijk blind, dus hij heeft nooit ergens hoeven werken of vechten in de oorlog. Bij de opa en oma van mijn vaders kant is een klein oorlogsvliegtuig op hun huis neergestort, mijn oma was toen gelukkig al buiten en mijn opa is nog naar buiten kunnen raken. Kinderen hadden ze toen nog niet.
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Silver ma 23 jul 2012 - 20:54

Mijn opa en oma van mijn moeders kant trouwden in die tijd, en kregen hun eerste kind. Ze woonden op een boerderij en hebben verschillende verzetsstrijders ondergedoken gehad. Voor de rest weet ik niet veel. Zij hebben zoiets van het is gebeurd en we hebben het er niet meer over. Opa leeft ook niet meer, oma is bijna 92. Dus denk dat ik er nu ook weinig meer uit zal krijgen.
Opa van mijn vaderskant nooit gekend en oma was heel vroeg overleden.
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Penny Blossom ma 23 jul 2012 - 21:40

Wat een interessante verhalen allemaal. Mijn opa en oma van mijn moeder kant zijn van na de oorlog en leven niet meer. Mijn opa en oma van mijn vaderskant hebben volgens mij wel de oorlog meegemaakt. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ze zijn in de jaren na mijn geboorte overleden en ik heb eigenlijk geen idee hoe oud ze nu zouden zijn. Mijn vader praat er amper over.
Penny Blossom
Penny Blossom
Prater
Prater

Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat deden jullie grootouders gedurende WO2? - Pagina 2 Empty Re: Wat deden jullie grootouders gedurende WO2?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum