Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vegetariers topic

+17
litllejoy
girli
Mikki
Minx
Raindrop
Mizz_S
Aziraphale
Pompoen
silly-one
Kowalski
SoGood
Linda
mouette
Huppekee
Gympie
Melis_je
Twellie
21 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Vegetariers topic Empty Vegetariers topic

Bericht  Twellie do 12 jul 2012 - 11:03

Geen idee of er animo voor is, maar ik probeer het gewoon! Is het een idee om in dit topic goede recepten uit te wisselen / vragen te stellen / B12 verhalen op te hangen enzovoorts?

Ik ben sowieso wel benieuwd hoe andere vegetariers eten.

Ik ben zelf helemaal uitgekeken op al die vleesvervangerburgers- en schnitzels. Ik eet momenteel heel vaak salades met nootjes en maaltijdsoepen ben ik ook gek op. Ik drink veel Vifit omdat dat qua B12 en ijzer zo'n goed vleesvervanger is Very Happy .
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vegetariers topic Empty Re: Vegetariers topic

Bericht  Melis_je do 12 jul 2012 - 11:28

Tuinstoel schreef: Ik drink veel Vifit omdat dat qua B12 en ijzer zo'n goed vleesvervanger is Very Happy .

In Vifit zit geen ijzer. Daarnaast kan je beter geen zuivelproducten combineren met plantaardig ijzer, omdat zuivel de opname van plantaardig ijzer remt. Vitamine C bevordert de opname juist, dus als je plantaardig ijzer neemt, kan je dat goed combineren.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Twellie do 12 jul 2012 - 11:43

Twee keer oeps, want ik bedoelde ook nog eens Optimel. Ik was er heilig van overtuigd dat er ijzer in zat, maar is dus niet zo.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Gympie do 12 jul 2012 - 12:31

Oja, wel handig zo'n topic. Ik eet wel vis trouwens.

Vleesvervangers eet ik zelden eigenlijk. Pasta, lasagna en salade etc eet ik met alleen groente, kaas en pitten/noten enz. Ik vind het dan smaakverpestend als ik er van die blokjes door ga gooien.

Op mn b12 let ik niet. Ik heb geen klachten en de laatste jaren dat ik geprikt ben, zag het er allemaal goed uit.

Hoelang ben je vegetarier? Ik nu zo'n 5 jaar, waarvan ik sinds zo'n 3 jaar wel vis eet.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Bericht  Huppekee vr 13 jul 2012 - 6:08

Gympie schreef:Oja, wel handig zo'n topic. Ik eet wel vis trouwens.

Vleesvervangers eet ik zelden eigenlijk. Pasta, lasagna en salade etc eet ik met alleen groente, kaas en pitten/noten enz. Ik vind het dan smaakverpestend als ik er van die blokjes door ga gooien.

Op mn b12 let ik niet. Ik heb geen klachten en de laatste jaren dat ik geprikt ben, zag het er allemaal goed uit.

Hoelang ben je vegetarier? Ik nu zo'n 5 jaar, waarvan ik sinds zo'n 3 jaar wel vis eet.

Dan ben je dus geen vegetariër maar een Pescotariër.

Vreselijk als mensen zich dan wel vegetariër noemen...
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 13 jul 2012 - 7:40

Huppekee schreef:

Vegetariers topic 394967

Gast
Gast

Bericht  mouette vr 13 jul 2012 - 7:56

Wat een leuk idee dit topic! Het lijkt me leuk om recepten, leuke vegavriendelijke restaurants en andere tips uit te wisselen.
Ben zelf geen 100% vegetariër, maar toch zeker wel voor 95%. Flexitarier is dus denk ik het juiste woord. Mogen die ook meeschrijven? Wink

Misschien leuk om te starten met waarom je (bijna) vegetarisch eet?
Ikzelf doe dat ten eerste omdat ik geen groot vleesliefhebber ben. Daarna heb ik mijn vlees- en visconsumptie nog verder teruggeschroefd uit ecologisch oogpunt. Om diezelfde reden probeer ik ook zoveel mogelijk streek- en seizoensproducten te eten.
mouette
mouette
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 311
Punten : 315
Registratiedatum : 31-05-12

Bericht  Gympie vr 13 jul 2012 - 9:10

Huppekee schreef:

Zo, oke. Vreselijk ja...

Als jij dat liever hebt, be my guest. Alleen weten 9 van de 10 mensen niet wat een pescotarier is, dus zeg ik automatisch dit. Dan wordt het gelijk gesnapt en hoef ik niks uit te leggen.

Hoe dan ook schrijf ik hier graag mee. Als pescotarier.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Linda vr 13 jul 2012 - 9:40

Pescotarier... Echt nog nooit van gehoord!!

Ik lees met jullie mee voor leuke recepten. Ik zou heel graag vaker vegetarisch willen eten. Alleen vind ik het heel moeilijk om dat hier in huis te realiseren. Dochter heeft een melk, ei en soja allergie. Dus dan mis je al gauw iets.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  SoGood vr 13 jul 2012 - 9:44

Huppekee schreef:

lol! lol!
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Kowalski vr 13 jul 2012 - 9:46

Huppekee schreef:

Vegetariers topic 394967
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  silly-one vr 13 jul 2012 - 10:37

Ik heb dit recept al vaker op het forum gezet, maar ik blijf het lekker vinden.

Omelet met woksaus en groenten en eventueel rijst.

Je pakt 2-3 eieren die klop je los en daarbij doe je wat woksaus naar smaak. Ik heb hem al een paar keer gemaakt met oyster saus van de AH en nu ook van conimex met koriander en knoflook smaak. Daar doe je een scheutje van bij en dat klop je nog even door het ei.
Dit mengsel bak je in een pan totdat de omelet gaar is.
Vervolgens roerbak je nog wat groenten in dezelfde pan naar keuze ( tomaten, champignons, bosui etc.) Dit leg je in het omelet, deze vouw je dubbel en je omlet is klaar. Je kan daarbij nog iets van rijst koken als je wilt.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Twellie vr 13 jul 2012 - 10:58

Ik ben al ruim twintig jaar vegetarier, van kindsaf aan dus. Ik eet uit principiele overwegingen geen vlees, ik heb het toen ik jong was wel gegeten en ik lustte het ook.

Dit is een lekker soepje en heel makkelijk te maken. Ik eet er geroosterd brood bij:

Nodig: 2 uien, teen knoflook, 300 gram broccoli, 4 aardappels. potje creme fraiche, liter groentebouillon, 2 tomaten, bosui en hazelnoten (of andere nootjes kan ook).

Zo maken: In een soeppan ui en knoflook fruiten, broccoli en aardappels even meebakken. Dan bouillon en creme fraiche erbij. 20 minuten laten koken en dan pureren. Tomaat in blokjes, hazelnooit in stukjes en bosui in ringetjes toevoegen. Ik doe er dan nog wat peper bij, maar andere kruiden kunnen ook.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  mouette vr 13 jul 2012 - 19:21

Dit is een van mijn favorieten (niet voor je balansdag Laughing )

Risotto met kastanjechampignons en rucola (4 personen):

Ingredienten:
400 gram risottorijst
1 grote ui
2 teentjes knoflook uit de knijper
zakje rucola
1 bakje kastanjechampignons
1 el tijm, vers of gedroogd
75-100 g parmezaanse kaas, geraspt
1 klontje roomboter
2 groentebouillonblokjes, waarvan 1 l bouillon
1,5 glas witte wijn
olijfolie
peper, zout

Bereiden: In pan met dikke bodem 1 el olie en 1 el roomboter verhitten. Ui en knoflook 2-3 min fruiten. Dan rijst toevoegen en bakken tot rijstkorrels glanzen. Wijn erbij schenken en tijm toevoegen en wijn op hoog vuur vrijwel laten verdampen. Scheut bouillon toevogen en rijst 20 min zachtjes laten koken. Regelmatig roeren en steeds weer scheut bouillon toevoegen als vorige scheut door rijst is opgenomen. Ondertussen de kastanjechampignons in plakjes snijden en in een andere pan kort bakken en peper en zout toevoegen. Als de risotto gaar is de kastanjechampignons, de helft van de geraspte parmezaanse kaas en 2el fijngesneden rucola toevoegen aan de risotto en het vuur uitdraaien. Op smaak brengen met flink peper en een beetje zout. Onder een deksel even laten nagaren. Elk portie risotto serveren met een handje rucola erbovenop (van tevoren even grof hakken) en de overgebleven parmezaanse kaas.
mouette
mouette
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Huppekee vr 13 jul 2012 - 23:58

Gympie schreef:
Huppekee schreef:

Zo, oke. Vreselijk ja...

Als jij dat liever hebt, be my guest. Alleen weten 9 van de 10 mensen niet wat een pescotarier is, dus zeg ik automatisch dit. Dan wordt het gelijk gesnapt en hoef ik niks uit te leggen.

Je kan ook gewoon zeggen da je geen vlees eet ipv jezelf meteen vegetariër te noemen Wink
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344

Bericht  Twellie za 14 jul 2012 - 0:32

Dat klinkt enorm lekker, Mouette! Die ga ik zeker proberen, helaas is mijn vriend net de deur al uitgelopen om boodschappen te doen, maar volgende week maar eens gaan koken dan.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Pompoen za 14 jul 2012 - 0:52

Huppekee schreef:
Gympie schreef:
Huppekee schreef:

Zo, oke. Vreselijk ja...

Je kan ook gewoon zeggen da je geen vlees eet ipv jezelf meteen vegetariër te noemen Wink
]

Vind dit echt absurde opmerkingen, je doet net alsof mensen die écht vegetariër zijn béter zijn dan diegenen die vis eten en dat ze zich daarom zo niet mag noemen van jou want stél je voor dat iemand ooit zou denken dat vegetariërs wel vis eten?!

Ik ben jarenlang vegetariër geweest (en nee ik at ook geen vis), van mijn 11e tot mijn 19e en toen weer vlees gaan eten omdat het niet haalbaar was om het door te zetten toen ik naar het buitenland ging (gastgezin, Zuid-Amerika).
Ik ben nog steeds geen groot vleesliefhebber en ik vind het nog steeds pijnlijk dat dieren gebruikt worden als een soort vleesfabrieken, maar ik eet wel vlees.
Wel kook ik met enige regelmaat vegetarisch, soms maak ik iets waar ik dan voor mijn man nog vlees aan toevoeg.
Vegetarische burgers lust ik niet meer sinds ik ze thuis bij mijn ouders ongeveer elke dag kreeg maar ik ben wel nog altijd best wel verzot op Quorn, ik vind Thaicurry met Quorn echt superlekker!

Ik ga dit topic in de gaten houden want ik zie al lekkere recepten voorbij komen!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Aziraphale za 14 jul 2012 - 1:22

Hier nog een pescotariër! Gelukkig behoeft deze benaming geen uitleg meer in dit topic :cheering:

Ik ben vanaf mijn 14e tot mijn 20e vegetariër geweest en de laatste 8 jaar eet ik wel weer vis (van duurzame vangst).
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gympie za 14 jul 2012 - 1:50

Huppekee, whatever you want. Ik vind het onzin dat je zo belerend tegen me doet. Ik let doorgaans niet zo pietleuterig op mijn woorden. Maar als jij liever hebt dat ik zeg dat ik geen vlees eet (en gevogelte, dat valt weer onder een andere categorie) dan doe ik dat toch, no drama girl!

En hoezo 'meteen' eigenlijk? Denk je dat ik dat stoer vind ofzo?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Bericht  Mizz_S za 14 jul 2012 - 4:36

Vraagje voor de pescotariers, gewoon uit benieuwdheid hoor, ik bedoel er niets vervelends/slechts mee verder. Maar waarom eet je dan wel vis? Ik ben zelf geen vegetarier/pescotarier etc., maar als ik vegetarier zou worden zou ik dat doen omdat ik het zielig vind/geen dieren meer wil eten en aangezien vissen ook dieren zijn zou ik die dan ook niet meer eten. Dus als dat je reden is (zielig) dan snap ik het geloof ik niet helemaal...

Verder vind ik dit wel een leuk topic! Ondanks dat ik geen vegetarier ben, eet ik wel vaak vegetarisch. Meestal eet ik ongeveer 1 keer per week vis, 2 keer vlees en verder vegetarisch (gemiddeld genomen). Ik vind maar weinig soorten vlees lekker en ik heb er ook steeds meer moeite mee hoe het geproduceerd wordt zeg maar. Helemaal vegetarisch worden zou ik nog wel lastig vinden, al denk ik er wel eens over na.

Ik vind sommige vleesvervangers echt heel lekker, vooral van Vivera en Quorn. Ook sommige dingen van Valess vind ik lekker. De vleesvervangers van de AH (weet ff de naam van dat merk niet meer) vind ik echter niet te eten! Maar heel vaak laat ik ook gewoon het vlees helemaal weg en gebruik ik ook geen vleesvervangers, in pasta bijvoorbeeld. Soms doe ik er noten in of maak ik iets met ei.

Laatst aangepast door Mizz_S op za 14 jul 2012 - 7:02; in totaal 1 keer bewerkt
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Mizz_S za 14 jul 2012 - 4:41

Owja, een vegetarisch gerecht wat het hier thuis goed doet, is gevulde paprika's.

Snijd de paprika doormidden en hol uit. Ik doe er altijd ui, champignon (klein gesneden) en cashewnoten in. Dan wat geraspte kaas erover en in de oven. Lekker met rijst en wat barbecuesaus ofzo.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Raindrop za 14 jul 2012 - 5:41

Mizz_S schreef:Owja, een vegetarisch gerecht wat het hier thuis goed doet, is gevulde paprika's.

Snijd de paprika doormidden en hol uit. Ik doe er altijd ui, champignon (klein gesneden) en cashewnoten in. Dan wat geraspte kaas erover en in de oven. Lekker met rijst en wat barbecuesaus ofzo.

Dat klinkt echt lekker zeg! Dat wil ik volgende week eens gaan proberen Vegetariers topic 561177
Sommige vleesvervangers vind ik ook echt niet lekker! Ik heb twee soorten vegetarisch gehakt geprobeerd maar vond het echt niet te eten. Weet iemand een soort dat wel een aanrader is?
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284

Bericht  mouette za 14 jul 2012 - 9:14

@ Raindrop: Ik vind het vegetarisch gehakt van Quorn het lekkerst, hoewel ik het
niet heel vaak gebruik. Sowieso eet ik maar weinig vleesvervangers,
hooguit eens per 2 weken denk ik.

Hebben jullie trouwens veel vegetarische kookboeken? Wat vinden jullie echt aanraders? Ik ben zelf op dit moment heel blij met Vegalicious van Alice Hart. Echt heerlijke recepten staan daar in!
mouette
mouette
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast za 14 jul 2012 - 9:53

Ik ben zo'n 16 jaar vegetariër. Mijn kinderen eten pescotarisch omdat ik het idee heb dat vis redelijk gezond is en in ieder geval een bron van eiwitten.

Ik maak eigenlijk alles gewoon vegetarisch. Aardappelen, groenten met vleesvervangers maar ook chili, bami, pasta en rijst met kerrie.
Verder maak ik vaak vegetarische soep met stukken aardappel en kikkererwten.

Gast
Gast

Bericht  Twellie za 14 jul 2012 - 10:25

Het gehakt van Quorn vind ik ook de enige lekkere variant. Ik heb het ooit als eens gehaald van volgens mij Vivera maar dat was zo smerig dat we de hele ovenschotel weg hebben gegooid en New York pizza gebeld hebben Vegetariers topic 561177.

Die gevulde paprika's klinken ook lekker en simpel om te maken!

Mouette: eet je dan bijvoorbeeld nootjes / zuivel / eieren voor je vitamines?

@ Sunprincess: mijn kinderen eten niet vegetarisch, mijn vriend is ook geen vegetarier. Hij wil ook echt niet dat de kinderen vegetarisch gaan eten en ik ben het dan wel met hem eens dat ze er zelf voor moeten kiezen. Al hadden ze denk ik geen vlees gegeten als mijn vriend niet deze mening was toegedaan Vegetariers topic 561177 . Ik geef ze alleen zelf geen vlees, dus ze eten wel een aantal dagen per week vleesloos als ik kook. Is bij jou het hele gezin (inclusief je man) vegetarier? Heb je het van huis uit meegekregen omdat je ook al zo lang geen vlees meer eet?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud