Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vraagje aan vegetariërs

+3
Tania
Caroow
Lousanne
7 plaatsers

Ga naar beneden

Vraagje aan vegetariërs Empty Vraagje aan vegetariërs

Bericht  Lousanne do 18 okt 2012 - 0:46

Ik had gisteravond een feestje met een grote barbecue. Er was vlees en er waren vegadingen. Nu was er 1 meisje die vegetariër was, die haar vegadingen perse niet bij het vlees op de barbecue wilde leggen (barbecue met een rooster, was schoon). Toen mensen haar vroegen waarom ze dat niet wilde zei ze heel snibbig dat ze geen zin had om haar keuzes te moeten verdedigen. Uiteindelijk heeft ze haar vegadingen binnen (feest was in schuur) gebakken in een pannetje op het fornuis.

Ik ken eerlijk gezegd heel weinig vegetariërs, alhoewel ik zelf de laatste tijd ook steeds minder vlees eet wegens verschillende redenen, nu nog zo'n 1 a 2 keer per week (eerder elke dag). Maar ik kan niet bedenken wat nou de reden is waarom dat meisje haar vegadingen niet op de barbecue tussen het vlees wilde hebben.

Naar mijn idee ben je vegetariër wegens 1 of meer van de volgende overtuigingen:
1. zielig voor dieren
2. vlees is niet goed voor milieu
3. gezondheid
4. niet lekker
Maar bij geen van deze overtuigingen kan ik me indenken waarom je je vegadingen zo stellig niet tussen het vlees wil.

Zie ik iets over het hoofd? Hoe denken andere vegetariërs hierover?
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vraagje aan vegetariërs Empty Re: Vraagje aan vegetariërs

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 0:48

Ik denk dat ze gewoon niet wil dat haar vega-stukje in contact komt met dierenleed, op wat voor manier dan ook. Moslims willen doorgaans ook niet bakken in dezelfde pan als waarin varkensvlees gebakken is.

Gast
Gast

Bericht  Caroow do 18 okt 2012 - 0:49

Hier is al eens een topic over geweest, van CBL.

Ik snap het wel, als je geen vlees eet, eet je ook geen restjes van vlees die door het bbq-en aan jouw eten zijn gekomen.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Tania do 18 okt 2012 - 0:56

Ik ken iemand die dit ook niet wil maar die wordt ziek van vlees dus dan kan ik het me wel voorstellen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Lousanne do 18 okt 2012 - 0:57

Carrie schreef:Ik denk dat ze gewoon niet wil dat haar vega-stukje in contact komt met dierenleed, op wat voor manier dan ook. Moslims willen doorgaans ook niet bakken in dezelfde pan als waarin varkensvlees gebakken is.

Van Moslims wist ik inderdaad wel dat ze het zo strikt gescheiden wilden, dat is inderdaad het religieuze, de overtuiging dat varkensvlees zondig is, zelfs als je er maar een beetje mee in aanraking komt.
Maar als een vega-stukje in aanraking komt met vlees, daar wordt het dierenleed niet meer of minder van natuurlijk. Maar je bedoelt dan inderdaad het 'spirituele' om het zo te zeggen, weet even geen ander woord om het te benoemen. Wat jij zegt, dat haar vegastukje niet in contact is gekomen met dierenleed op welke manier dan ook. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn ja, daar had ik nog niet aan gedacht.
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Bericht  Lousanne do 18 okt 2012 - 0:58

Caroow schreef:Hier is al eens een topic over geweest, van CBL.

Ik snap het wel, als je geen vlees eet, eet je ook geen restjes van vlees die door het bbq-en aan jouw eten zijn gekomen.

Oke, dat wist ik niet, zal eens kijken of ik dat topic kan vinden..

Maar het rooster van de barbecue was heel schoon, en er was speciaal een hoek voor vega-dingen dus het kwam echt niet in aanraking met vlees
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Bericht  Huppekee do 18 okt 2012 - 4:17

Mijn vega dingen komen echt niet in aanraking met vlees hoor. Hoef die vleesmaak er niet aan, bah. Ik wil geen vlees eten en dus ook niks wat met vlees in contact is geweest. Bbqen doe we met en aluminium bakje op het rooster voor mijn spul (en dan met een aparte tang omdraaien). Het had mij ook niet fijn geleken mijn vega spul maar gewoon op de bbg te moeten gooien, nee daar bedank ik voor.
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Derpy do 18 okt 2012 - 4:18

De meeste vegetariërs en veganisten die ik ken, bakken hun vleesvervangers ook liever op een aparte barbecue of in een aparte pan.
Derpy
Derpy
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 4:22

Huppekee schreef:Mijn vega dingen komen echt niet in aanraking met vlees hoor. Hoef die vleesmaak er niet aan, bah. Ik wil geen vlees eten en dus ook niks wat met vlees in contact is geweest. Bbqen doe we met en aluminium bakje op het rooster voor mijn spul (en dan met een aparte tang omdraaien). Het had mij ook niet fijn geleken mijn vega spul maar gewoon op de bbg te moeten gooien, nee daar bedank ik voor.

Dat....

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 4:27

Sunprincess schreef:
Huppekee schreef:Mijn vega dingen komen echt niet in aanraking met vlees hoor. Hoef die vleesmaak er niet aan, bah. Ik wil geen vlees eten en dus ook niks wat met vlees in contact is geweest. Bbqen doe we met en aluminium bakje op het rooster voor mijn spul (en dan met een aparte tang omdraaien). Het had mij ook niet fijn geleken mijn vega spul maar gewoon op de bbg te moeten gooien, nee daar bedank ik voor.

Dat....

Wat ik mij puur informatief Wink afvraag.. Dragen jullie dan ook geen leer? Of eten jullie bepaalde soorten snoep/chips niet omdat ze in aanraking zijn geweest met dierlijk vet? Of bijv Gelatine.. Is vaak gemaakt van dierenbotten en huid.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 4:30

Ik eet ook geen gelatine. Ik draag de leren schoenen die ik heb nog af maar koop ze al een hele tijd niet meer. De leren schoenen die ik nog heb, heb ik ook tweedehands gekocht om de markt niet te stimuleren.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 4:32

Sunprincess schreef:Ik eet ook geen gelatine. Ik draag de leren schoenen die ik heb nog af maar koop ze al een hele tijd niet meer. De leren schoenen die ik nog heb, heb ik ook tweedehands gekocht om de markt niet te stimuleren.

Wauw knap dat je dat zo kunt volhouden! Very Happy Ik heb daar wel respect voor.. Als je vegetarier bent en je bent het echt uit volle overtuiging.

Gast
Gast

Bericht  ProudMom do 18 okt 2012 - 4:42

+1
ProudMom
ProudMom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 425
Punten : 457
Registratiedatum : 14-05-11

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 4:48

Lijkt me niet zo heel gek, dat iemand die vegetariër is, niet met het vlees in aanraking wil komen. Ik maak het voor mijn zus ook altijd in een losse pan, of in een bakje. En bij soep haal ik ook niet naderhand de ballen eruit, maar maak ik het echt los voor ze. Zij eet ook geen vis en gelatine bv.

Gast
Gast

Bericht  SuzieQ do 18 okt 2012 - 4:51

Ik eet geen vlees omdat ik het vies vind. Ik denk dan dat ik de binnenkant van een dier zit te eten met spieren, pezen, bloed... Ik doe bv ook niet mijn vinger in mijn mond als ik me heb gesneden en als ik op mijn wang bijt probeer ik het bloed met een doekje weg te krijgen. Zo vies vind ik het.
Mijn vega dingen liggen wel gewoon op de bbq, in een aparte hoek. Ik vind ook dat sommig vlees heel erg een smaak afgeeft, ik heb ooit een broodje gezond zonder ham besteld maar proefde duidelijk dat ze de ham er later af hadden gehaald.

Ik draag wel gewoon leer, omdat ik het mooi vind en fijn dragen (ik kan echt geen systhetische schoenen aan en een nepleren jas vind ik lelijk). Helaas kun je niet aan het leer zien of het van dieren komt die goed zijn behandeld. Mijn zusjes eten ook geen vlees en mijn ouders alleen biologisch/scharrelvlees.

SuzieQ
Prater
Prater

Aantal berichten : 779
Punten : 1197
Registratiedatum : 11-05-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven