Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen?

+33
Supertalentje
Suusie
Muppetje
Gizmo
Summerlovin
-Belle-
Annemoontje
Floor
Caro
Blond
Jade
RYW
Rush
Bazinga
Jenny010
Linda
Paper Crown
NoName88
Marin
mzcharlotte
Theeleut
Suus
Sarah1985
Highway
Ella
Pompoen
Poisongirl
Roxi3
Tania
myloon
Coco
Susan
Joss1
37 plaatsers

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Ga naar beneden

Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen? - Pagina 4 Empty Re: Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen?

Bericht  Gast do 28 jun 2012 - 8:06

Ik zou het nog wel een keer op papier zetten hoor smile Als er sprake is van een scheiding later dan kan je niet altijd op vertrouwen wat er een keer mondeling is besproken zegmaar smile

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen? - Pagina 4 Empty Re: Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen?

Bericht  Gizmo do 28 jun 2012 - 8:08

Yasmin schreef:Ik zou het nog wel een keer op papier zetten hoor smile Als er sprake is van een scheiding later dan kan je niet altijd op vertrouwen wat er een keer mondeling is besproken zegmaar smile
Ik ben nog niet getrouwd Wink Verwacht binnen 1,5 jaar te trouwen. Om nu nog voor die tijd nog dingen gaan laten vastleggen vinden we geldverspilling.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Suusie vr 29 jun 2012 - 9:19

In gemeenschap van goederen.
Maar mocht ik ooit (kleine kans) weer trouwen dan op huwelijkse voorwaarden.
Wat een ellendige gezeik kun je hebben van die huwelijkse voorwaarden. Bah!
Suusie
Suusie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 192
Punten : 202

Bericht  Supertalentje za 30 jun 2012 - 10:45

Je kinderen kun je niet onterven. Je behoudt als kind altijd recht op de helft van je kindsdeel, legitime portie (50% dus van wat je anders gekregen zou hebben).

Wijzigen van gvg naar huwelijkse voorwaarden is sinds 01-01-2012 aangepast; dit kan vanaf die datum gewoon bij de notaris en vereist geen goedkeuring van de rechter. Dus veel eenvoudiger en goedkoper dan voorheen.

Hoewel mijn ouders gescheiden zijn ben ik zelf in gvg getrouwd. Ik heb de voorwaarden gelezen dus ik weet waarvoor ik getekend heb Wink In ons geval is alles tijdens de relatie opgebouwd dus als ik hem had willen uitsluiten zou ik niet weten waarvan smile Mochten een van ons in de toekomst een zaak willen starten dan doen we dat óf samen óf gaan we voor een paar honderd euro langs de notaris.

Mensen die vermogen of schulden inbrengen bij een huwelijk doen er altijd verstandig aan in ieder geval de mogelijkheden tot uitsluiting te onderzoeken. Een op de drie huwelijken strandt, dus er rekening mee houden dat je uit elkaar kunt gaan vind ik niet heel gek.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Shisha za 30 jun 2012 - 21:33

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Slakje zo 1 jul 2012 - 11:21

Op dit moment zou het voor mij persoonlijk positiever zijn voor gemeenschap van goederen te kiezen. Ik weet (nog) niet goed wat mijn vriend erover denkt.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Sanne zo 1 jul 2012 - 20:05

Wij hebben gekozen voor gemeenschap van goederen, omdat we alles wat we hebben, samen hebben opgebouwd. Mocht één van ons ooit een eigen bedrijf willen starten, dan doen we dat wel in de vorm van een BV, zodat ons privévermogen niet wordt aangetast bij een eventueel faillissement van het bedrijf.

Wat erfenissen betreft, wordt al vaak in het testament vermeld dat de erfenis niet valt in de huwelijksgoederengemeenschap van degene die de erfenis ontvangt. Dus ook als je dan in gvg bent getrouwd, kan het zijn dat je partner toch geen aanspraak heeft op de door jou ontvangen erfenis.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Ugly Betty zo 1 jul 2012 - 21:38

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn man is bezig om zijn eigen bedrijf op te zetten in de vorm van een BV, dan kunnen ze nooit aan het privévermogen komen.
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Blond zo 1 jul 2012 - 21:46

Het is totaal niet aan de orde bij mij, maar mocht ik ooit trouwen, dan absoluut onder de huwelijkse voorwaarden. Ook in verband met een erfenis, maar het lijkt me sowieso het meest prettig.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Susan zo 1 jul 2012 - 21:51

Wat ik me wel afvraag, stel dat een van de twee een eigen bedrijf heeft en al het privebezit staat op naam van de ander, als het dan stukloopt dan is dus alles voor degene die niet dat eigen bedrijf heeft, je hebt dan dus geen enkel recht op het huis, de auto, de spullen, de privéspaarrekening. Dat lijkt me dan ook wel lastig.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen? - Pagina 4 Empty privemeegetekend

Bericht  Gast zo 1 jul 2012 - 23:42

We hebben het vandaag afgesloten. Huwelijkse voorwaarden met jaarlijkse afrekening en slotafrekening bij overlijden. Dit houdt eigenlijk in dat elk jaar wordt gekeken wie het meest heeft verdient. Het verschil wordt dan gedeeld en daarvan krijgt ieder de helft.

Samen gaan we niet een gezamenlijke spaarrekening aan, want vriend heeft met zijn bedrijf privé mee getekend. Mocht hij failliet gaan, dan wordt ook de spaarrekening leeg getrokken. Het geld dat ik jaarlijks krijg, hoort bij mijn privévermogen en daar kan geen curator aankomen. Ik sta helemaal los van het bedrijf. We hebben besloten pensioen te delen en bij overlijden krijg ik wel de helft (de andere helft is voor zijn dochter). De erfenis van mijn vader komt bij mijn privévermogen, maar als ik dood ga erft mijn vriend wel mijn vermogen.

Ik vind het wel fijn dat alles zo is vastgesteld. Zo bouwen we allebei vermogen op, maar lopen we niet allebei het risico failliet te gaan. Bij scheiding houd ik mijn vermogen (die wel een deel is opgebouwd uit zijn vermogen, omdat ik jaarlijks een bedrag krijg (tenzij ik meer verdien dan hij, dan betaal ik hem aan het eind van het jaar) en hij zijn vermogen. Bij overlijden wordt het wel helemaal gedeeld.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 7:09

Susan schreef:Wat ik me wel afvraag, stel dat een van de twee een eigen bedrijf heeft en al het privebezit staat op naam van de ander, als het dan stukloopt dan is dus alles voor degene die niet dat eigen bedrijf heeft, je hebt dan dus geen enkel recht op het huis, de auto, de spullen, de privéspaarrekening. Dat lijkt me dan ook wel lastig.
Klopt. En al ga je als beste vrienden scheiden dan is dit een hele afwikkeling die je liever niet wilt hebben. Het wordt dus ook afgeraden als je vooraf informatie gaat inwinnen. Wij wildn het namelijk ook zo maar uiteindelijk hebben we dat gelukkig ook niet gedaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 9:09

Als we gaan trouwen, trouwen we in gemeenschap van goederen. We hebben beide geen bijzonderheden, geen verwachte hoge erfenissen, geen plannen voor eigen bedrijf, alles is gewoon van elkaar smile

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 9:51

Als mijn vriend en ik gaan trouwen, wil ik dat absoluut op huwelijkse voorwaarden doen. Waarschijnlijk omdat dat mij tijdens de college's familierecht keer op keer is aangeraden. Het scheelt gewoon een hoop gedoe mocht het eventueel misgaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 9:52

Zoey schreef:Als mijn vriend en ik gaan trouwen, wil ik dat absoluut op huwelijkse voorwaarden doen. Waarschijnlijk omdat dat mij tijdens de college's familierecht keer op keer is aangeraden. Het scheelt gewoon een hoop gedoe mocht het eventueel misgaan.

Maar welk gedoe precies dan?

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 18:55

De boedelscheiding. De financiële zaken. Als op papier staat wat van wie is kun je daar achteraf nooit om 'vechten'. Alles wat ik dan in het huwelijk heb ingebracht blijft van mij en alles wat mijn vriend heeft ingebracht blijft van hem.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 2 jul 2012 - 19:09

WIj zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, al hadden we daarvoor een samenlevingscontract waar het een en ander in is opgenomen waar ik geen aanspraak op heb (een vroeg uitgekeerde erfenis van de ouders van mijn man). Wel zou de kleine meid (en straks nr 2) daar een deel van krijgen mocht er iets met mijn man gebeuren.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: