Algemene voorwaarden - juristen?
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
Algemene voorwaarden - juristen?
Als ik iets koop bij een bedrijf dat algemene voorwaarden hanteert waar bijvoorbeeld in staat: Bij besteding vanaf 100 euro ontvangt u altijd 5 euro korting, kan het bedrijf dan, als ik een bedrag van 150 euro besteed, zeggen dat het in dat geval niet geldt, maar dat het alleen geldt als er ook sprake is aanvullende voorwaarden (die dus niet in de algemene voorwaarden genoemd worden)?
Een beetje een vaag verhaal maar ik zit nu in deze situatie: Ik heb iets gekocht en meer dan een bepaald bedrag besteed. Volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf heb ik recht op korting, maar het bedrijf zegt dat die voorwaarden alleen gelden als ik vaste klant ben en een klantenpas heb, maar dat staat niet in de algemene voorwaarden. Ik heb het wetboek er al op nageslagen maar ik kan niet echt een duidelijk antwoord vinden. Ik dacht zelf dat het te maken heeft met artikel 6:233 BW (vernietigbaarheid van een beding), daar staat dat een beding alleen vernietigbaar is als de gebruiker (dus in dit geval het bedrijf) verzuimt heeft zijn informatieplicht na te komen, of als een beding onredelijk bezwarend is voor de wederpartij (dus in dit geval voor mij). Beide situaties zijn hier niet van toepassing.
Wie zit hier wat beter in dan ik?
Een beetje een vaag verhaal maar ik zit nu in deze situatie: Ik heb iets gekocht en meer dan een bepaald bedrag besteed. Volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf heb ik recht op korting, maar het bedrijf zegt dat die voorwaarden alleen gelden als ik vaste klant ben en een klantenpas heb, maar dat staat niet in de algemene voorwaarden. Ik heb het wetboek er al op nageslagen maar ik kan niet echt een duidelijk antwoord vinden. Ik dacht zelf dat het te maken heeft met artikel 6:233 BW (vernietigbaarheid van een beding), daar staat dat een beding alleen vernietigbaar is als de gebruiker (dus in dit geval het bedrijf) verzuimt heeft zijn informatieplicht na te komen, of als een beding onredelijk bezwarend is voor de wederpartij (dus in dit geval voor mij). Beide situaties zijn hier niet van toepassing.
Wie zit hier wat beter in dan ik?
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Re: Algemene voorwaarden - juristen?
Staat er op je aankoopbon of offerte dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden?
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10
Ja, uit mijn hoofd staat er iets van 'op deze overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van toepassing' met een verwijzing naar de website.
Elliot- Ratel
Volgens mij mag er alleen van de algemene voorwaarden, waar naar verwezen wordt, afgeweken worden als dat schriftelijk overeengekomen wordt. Het zou toch wat zijn als er verwezen wordt naar de algemene voorwaarden in je OVK, maar die niet van toepassing zijn zonder dat dat overeengekomen wordt.
Gast- Gast
Harrison schreef:Volgens mij mag er alleen van de algemene voorwaarden, waar naar verwezen wordt, afgeweken worden als dat schriftelijk overeengekomen wordt. Het zou toch wat zijn als er verwezen wordt naar de algemene voorwaarden in je OVK, maar die niet van toepassing zijn zonder dat dat overeengekomen wordt.
Dit dus ongeveer inderdaad
Als jij akkoord gaat met de voorwaarden kunnen ze je eraan houden. Maar andersom kan dat dan natuurlijk ook
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10
Ja dat dacht ik dus ook. Ik heb tijdens mijn studie wel algemene voorwaarden behandeld, maar alleen gezien vanaf de kant van de wederpartij die zich beroept op nietigheid/vernietigbaarheid. Niet andersom. Ik vind het zo'n gek verhaal.
Elliot- Ratel
Jij kunt je gewoon beroepen op de algemene voorwaarden, die zijn er niet voor niks. Als dat op je bon staat dan zijn die gewoon van kracht, tenzij je ergens een uitzondering overeengekomen bent, dat is niet zo, dus gewoon beroepen op de algemene voorwaarden.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Geld terugeisen (juristen?)
» Zijn hier juristen of mensen met kennis van familierecht?
» algemene vraag/vragen
» Een paar algemene vragen
» Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
» Zijn hier juristen of mensen met kennis van familierecht?
» algemene vraag/vragen
» Een paar algemene vragen
» Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: