Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
+19
luisa
RYW
TNMN
Merai
Miss G
Fiebje
nina
Zininzon
Sarah1985
Zonnetje
Antibes
bo
mzcharlotte
Shoe-addict
Juul
Jacolien
Susan
Mamsie
Atelier Madame
23 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
De titel zegt het al: Hoe ben of ga jij trouwen? In gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden? En waarvoor hebben jullie hiervoor gekozen? Ben benieuwd wat iedereen tegenwoordig doet.
Gast- Gast
Re: Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?
Het eerste wat in me opkomt is huwelijkse voorwaarden, ik vind het niet meer van deze tijd om nog in gemeenschap van goederen te trouwen. Ik kom met een verleden een relatie in, we bouwen samen dingen op, dat is van ons samen, maar alles wat van daarvoor is is van hem of mij.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Wij hebben huwelijkse voorwaarden ( nouja partnerschaps voorwaarden) ivm vermogen.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben geen vermogen ofzo, verder is alles wat we hebben van ons samen.
Gast- Gast
Alex schreef:Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben geen vermogen ofzo, verder is alles wat we hebben van ons samen.
+1
Als een van ons bijvoorbeeld een eigen bedrijf zou hebben (of willen), dan hadden we het wellicht anders gedaan. Maar voor ons was en is dit prima.
Gast- Gast
Minneke schreef:Alex schreef:Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben geen vermogen ofzo, verder is alles wat we hebben van ons samen.
+1
Als een van ons bijvoorbeeld een eigen bedrijf zou hebben (of willen), dan hadden we het wellicht anders gedaan. Maar voor ons was en is dit prima.
+nog 1. Ik heb wel een studieschuld, maar daarvoor maakt het niet uit of je in gemeenschap van goederen trouwt of niet, die blijft toch altijd alleen op je eigen naam staan.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Brachten allebei geen enorm persoonlijk vermogen mee en alles wat we nu en later opbouwen is van ons samen. We delen ons leven en dus ook de financiële lusten en lasten.
Mocht mijn man ooit een eigen bedrijf beginnen kunnen we er altijd nog 's naar kijken en eventueel huwelijkse voorwaarden opstellen zodat niet ons hele gezin ten onder gaat als het mis gaat met dat bedrijf.
Studieschuld blijft inderdaad sowieso op eigen naam staan, maar in de praktijk betalen wij elkaars schuld ook gezamenlijk af.
Mocht mijn man ooit een eigen bedrijf beginnen kunnen we er altijd nog 's naar kijken en eventueel huwelijkse voorwaarden opstellen zodat niet ons hele gezin ten onder gaat als het mis gaat met dat bedrijf.
Studieschuld blijft inderdaad sowieso op eigen naam staan, maar in de praktijk betalen wij elkaars schuld ook gezamenlijk af.
Gast- Gast
Susan schreef:Minneke schreef:Alex schreef:Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben geen vermogen ofzo, verder is alles wat we hebben van ons samen.
+1
+nog 1. Ik heb wel een studieschuld, maar daarvoor maakt het niet uit of je in gemeenschap van goederen trouwt of niet, die blijft toch altijd alleen op je eigen naam staan.
Wij hebben allebei een enorme studieschuld helaas. Maar als je het allebei hebt, hoef je er in ieder geval ook niet over na te denken of dat van invloed zou zijn
Gast- Gast
Wij zullen met huwelijkse voorwaarden trouwen ivm het eigen bedrijf van mijn vriend. Mocht er wat gebeuren met zijn bedrijf, dan is privé niets aansprakelijk. Had hij dat bedrijf niet, dan waren we denk ik gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Nu is ook zo dat bijv. onze rekening alleen op mijn naam staat en mochten we bijv. een auto kopen, dan komt dat ook alleen op mijn naam. Het is wat lastiger en minder 'romantisch' maar wel beter voor de toekomst.
Nadeel voor hem is alleen dat stel dat het héél slecht gaat tussen ons, ik het zo kwaad zou kunnen spelen dat hij niets meer overhoudt. Maar daar gaan we niet vanuit en het lijkt me sterk dat het zover zal komen.
Nadeel voor hem is alleen dat stel dat het héél slecht gaat tussen ons, ik het zo kwaad zou kunnen spelen dat hij niets meer overhoudt. Maar daar gaan we niet vanuit en het lijkt me sterk dat het zover zal komen.
Jacolien- Fluisteraar
- Aantal berichten : 62
Punten : 71
Registratiedatum : 16-06-11
Minneke schreef:Alex schreef:Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben geen vermogen ofzo, verder is alles wat we hebben van ons samen.
+1
+1
Wij zijn nog niet getrouwd, maar denk dat wij ook in gemeenschap van goedere trouwen. We hebben allebei geen stuiver dus
Gast- Gast
Jacolien schreef:Wij zullen met huwelijkse voorwaarden trouwen ivm het eigen bedrijf van mijn vriend. Mocht er wat gebeuren met zijn bedrijf, dan is privé niets aansprakelijk. Had hij dat bedrijf niet, dan waren we denk ik gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Nu is ook zo dat bijv. onze rekening alleen op mijn naam staat en mochten we bijv. een auto kopen, dan komt dat ook alleen op mijn naam. Het is wat lastiger en minder 'romantisch' maar wel beter voor de toekomst.
Wat ik me dan wel afvraag, stel dat het in zo'n situatie op een scheiding uitdraait en je wil het huis, de auto, jullie spaargeld, et cetera, eerlijk verdelen terwijl het allemaal op jouw naam staat, wordt dat dan niet als een soort schenking gezien van jou aan hem, waardoor je er heel veel belasting over moet betalen?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Was getrouwd op huwelijkse voorwaarden om vermogen en eventueel eigen bedrijf. En het scheelt toch echt een hoop gezeik met een scheiding.
Gast- Gast
Wij trouwen gewoon op gemeenschap van goederen, maar voor de toekomst is het inderdaad handig om dat te wijzigen ivm mogelijk eigen bedrijf.
Gast- Gast
Wij trouwen op huwelijkse voorwaarden. Wij hebben ervoor gekozen dat wanneer wij zouden scheiden, zijn vermogen van hem blijft en mijn vermogen van mij. Wanneer we wel getrouwd blijven (en laten we daar maar even vanuit gaan) worden de kosten evenredig naar inkomen betaald.
Ik studeer nu nog, wanneer we in agvg zouden trouwen en ik zou kwaad hebben dan kan ik na het huwelijk aanspraak maken op de helft van zijn vermogen, dus ook het appartement. Dat is ook een van de redenen waarom we op huwelijke voorwaarden trouwen. Plus er staat nog vermogen aan te komen aan mijn kant en ik heb al een redelijke erfenis gehad van mijn vader. Wil niet dat hij daar aanspraak op kan maken mocht het ooit fout gaan.
Ik studeer nu nog, wanneer we in agvg zouden trouwen en ik zou kwaad hebben dan kan ik na het huwelijk aanspraak maken op de helft van zijn vermogen, dus ook het appartement. Dat is ook een van de redenen waarom we op huwelijke voorwaarden trouwen. Plus er staat nog vermogen aan te komen aan mijn kant en ik heb al een redelijke erfenis gehad van mijn vader. Wil niet dat hij daar aanspraak op kan maken mocht het ooit fout gaan.
Juul- Fluisteraar
- Aantal berichten : 456
Punten : 485
Registratiedatum : 02-02-11
Susan schreef:Jacolien schreef:Wij zullen met huwelijkse voorwaarden trouwen ivm het eigen bedrijf van mijn vriend. Mocht er wat gebeuren met zijn bedrijf, dan is privé niets aansprakelijk. Had hij dat bedrijf niet, dan waren we denk ik gewoon in gemeenschap van goederen getrouwd. Nu is ook zo dat bijv. onze rekening alleen op mijn naam staat en mochten we bijv. een auto kopen, dan komt dat ook alleen op mijn naam. Het is wat lastiger en minder 'romantisch' maar wel beter voor de toekomst.
Wat ik me dan wel afvraag, stel dat het in zo'n situatie op een scheiding uitdraait en je wil het huis, de auto, jullie spaargeld, et cetera, eerlijk verdelen terwijl het allemaal op jouw naam staat, wordt dat dan niet als een soort schenking gezien van jou aan hem, waardoor je er heel veel belasting over moet betalen?
Even uit het blote hoofd want heel zeker weten doe ik het niet, maar ik meen dat wanneer er een akte van verdeling is, dit dus niet als een schenking wordt gezien omdat het de verdeling van goederen is na een scheiding. Maar pin me er niet op vast
Juul- Fluisteraar
- Aantal berichten : 456
Punten : 485
Registratiedatum : 02-02-11
Als ik zou gaan trouwen of geregistreerd partnerschap, dan kies ik voor huwelijkse voorwaarden.
Dit omdat ik gemeenschap van goederen ten eerste ouderwets vind, en ten tweede heeft mijn vriend best wel een vermogen en ik niet (tenminste niet in vergelijking met wat hij heeft, ik vind het zelf heel wat )
En ik zou het eerlijk geen prettig idee vinden als zijn vermogen ineens ook van mij zou zijn.
Dit omdat ik gemeenschap van goederen ten eerste ouderwets vind, en ten tweede heeft mijn vriend best wel een vermogen en ik niet (tenminste niet in vergelijking met wat hij heeft, ik vind het zelf heel wat )
En ik zou het eerlijk geen prettig idee vinden als zijn vermogen ineens ook van mij zou zijn.
Gast- Gast
Wij gaan trouwen in gemeenschap van goederen. Aangezien we toch hetzelfde bedrag spaargeld hebben.
En mocht het ooit misgaan dan verdelen we het op dat moment gewoon.
En mocht het ooit misgaan dan verdelen we het op dat moment gewoon.
Shoe-addict- Fluisteraar
- Aantal berichten : 24
Punten : 52
Registratiedatum : 06-05-11
Huwelijkse voorwaarden.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Ik heb geen relatie en ik moet er ook even niet aan denken, na een scheiding en een nieuwe relatie daarna, maar ik ga nooit meer in gemeenschap van goedereen trouwen of een partnerschap aan.
Degene van wie ik gescheiden ben, was altijd een heel rustige, zachtaardige jongen, maar tijdens de scheiding werd hij (ik vermoed onder invloed van familie) een op geld belust iemand, die mij zelfs gedreigd heeft alles af te zullen pakken. Dat ik überhaupt niets meer zou overhouden. Mensen kunnen dus ineens heel gemeen worden; ook mensen van wie je het niet verwacht.
Maar goed, vooralsnog heb ik even genoeg van relaties.
Degene van wie ik gescheiden ben, was altijd een heel rustige, zachtaardige jongen, maar tijdens de scheiding werd hij (ik vermoed onder invloed van familie) een op geld belust iemand, die mij zelfs gedreigd heeft alles af te zullen pakken. Dat ik überhaupt niets meer zou overhouden. Mensen kunnen dus ineens heel gemeen worden; ook mensen van wie je het niet verwacht.
Maar goed, vooralsnog heb ik even genoeg van relaties.
Gast- Gast
als we zouden trouwen is het op huwelijkse voorwaarden.
maar vader heeft dit zo beschreven dat als we willen trouwen dit op huwelijkse voorwaarden zal moeten gebeuren anders kan ik naar mijn erfenis fluiten.
maar vader heeft dit zo beschreven dat als we willen trouwen dit op huwelijkse voorwaarden zal moeten gebeuren anders kan ik naar mijn erfenis fluiten.
bo- Fluisteraar
- Aantal berichten : 81
Punten : 88
Registratiedatum : 17-12-10
Onder huwelijkse voorwaarden ooit. Dit ivm een erfenis die ik nog krijg.
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Onder huwelijkse voorwaarden ooit. Dit ivm een erfenis die ik nog krijg.
Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Een erfenis.
Natuurlijk hoop ik dat mijn ouders pas zo laat overlijden dat ze alles al op hebben kunnen maken. Maar mocht dit niet zo zijn dan hebben ze wel een huis wat helemaal van hun is (hypotheek vrij) en mijn zus en ik zijn dan de kinderen waar het geld naar toe gaat.
Maar goed, ik ga nog niet trouwen dus heb nog tijd om er over na te denken.
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Onder huwelijkse voorwaarden ooit. Dit ivm een erfenis die ik nog krijg.
Maar hebben jouw ouders het dan niet zo geregeld dat de erfenis alleen op jouw naam staat?
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben lekker veel vertrouwen in me.bo schreef:als we zouden trouwen is het op huwelijkse voorwaarden.
Gast- Gast
Of ze zijn gewoon hele verstandige mensenFrancaise_ schreef:Hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben lekker veel vertrouwen in me.bo schreef:als we zouden trouwen is het op huwelijkse voorwaarden.
Gast- Gast
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen?
» Bostvoeding en gemeenschap
» 3e gesprek: voorwaarden?
» NAV, koop jij van de vrachtwagen gevallen goederen?
» Algemene voorwaarden - juristen?
» Bostvoeding en gemeenschap
» 3e gesprek: voorwaarden?
» NAV, koop jij van de vrachtwagen gevallen goederen?
» Algemene voorwaarden - juristen?
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: