Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Beginnen met (Rapley) bijvoeding

+7
rapa nui
*Lookie*
Aimee
Linda
Happydobby
Teddyaapje
Liadan
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Beginnen met (Rapley) bijvoeding Empty Beginnen met (Rapley) bijvoeding

Bericht  Gast wo 20 jun 2012 - 0:47

Komend weekend krijgt X. voor het eerst wat groenten. Nou zie je wel eens dat geadviseerd wordt om een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven. Maar het lijkt mij niet dat bv. een courgette (wat er toevallig deze week in ons groentenpakket zit) er lekkerder op wordt als ik 'm aansnij en dan vervolgens nog dagen in de koelkast bewaar. Dus persoonlijk zit ik er aan te denken om hem gewoon de groenten te geven die wij die dag ook eten. Hoe hebben de mama's die via Rapley bijvoeden dat gedaan en ervaren?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Beginnen met (Rapley) bijvoeding Empty Re: Beginnen met (Rapley) bijvoeding

Bericht  Liadan wo 20 jun 2012 - 0:49

Wij hebben steeds 2 dagen hetzelfde gegeven om dezelfde reden. Dat ging hier prima.
Beide kinderen aten toch de eerste dagen/weken vrijwel niks.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Teddyaapje wo 20 jun 2012 - 0:51

Een courgette kun je gerust bewaren...mijn ouders hebben jarenlang courgettes geteeld en die houden wel een paar dagen hoor! Wij hebben veel diepvriesgroeten gebruikt. Ideaal!

Het is niet alleen voor de allergien goed om 3 dagen hetzelfde te geven (als er een reactie komt weet je waar het door komt) maar ook voor de smaak van een kindje. Het kan zijn dat ze er de eerste dag niks van moeten hebben, maar als ze er de 3e dag aan gewend zijn dat ze er van smullen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast wo 20 jun 2012 - 0:54

Okee, nou dan houden we maar een paar stukken achter in de koelkast. En dan kan ie als ie alles heeft gehad lekker elke dag wat anders gaan eten.Wink

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje wo 20 jun 2012 - 0:58

freakielief schreef:Okee, nou dan houden we maar een paar stukken achter in de koelkast. En dan kan ie als ie alles heeft gehad lekker elke dag wat anders gaan eten.Wink

Het beste kun je hem gewoon 'heel' laten en daar afsnijden wat je nodig hebt. Net als een komkommer eigenlijk. Dan snij je de volgende dag het eerste reepje eraf, dat is vaak wel wat uitgedroogd dus dat zou ik weggooien.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast wo 20 jun 2012 - 1:01

Teddyaapje schreef:Het beste kun je hem gewoon 'heel' laten en daar afsnijden wat je nodig hebt. Net als een komkommer eigenlijk. Dan snij je de volgende dag het eerste reepje eraf, dat is vaak wel wat uitgedroogd dus dat zou ik weggooien.
Ja, en dan eten wij op dag drie de rest van de courgette op denk ik.

Gast
Gast

Bericht  Happydobby wo 20 jun 2012 - 1:08

Ik gaf in het begin 2 dagen hetzelfde, nu eet M. gewoon mee wat wij eten. Als wij iets anders eten(surinaams met peper) kook ik iets anders voor hem, restje van de dag ervoor of een potje.

Je kan ook de stukjes invriezen of diepvries groente geven.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Linda wo 20 jun 2012 - 1:08

Ohh, zo leuk als ze voor het eerst gaan eten! I love you
Ik heb het filmpje van mijn dochter nog op youtube staan dat ze voor het eerst eet, zo schattig!

Wij hebben inderdaad steeds een paar dagen hetzelfde gegeven. Op een gegeven moment ging het goed en toen is ze gewoon met ons mee gaan eten. Dat is het makkelijke van rapley, vind ik. Je hoeft nergens naar om te kijken. Behalve naar de hoeveelheid zout, maar daar eten wij toch weinig van.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Aimee wo 20 jun 2012 - 6:45

Sorry ik gebruik je topic even, want heb ook een aantal vragen! Ik wil het voedingsintroductie schema van bv.com aanhouden, maar daarin staat bijvoorbeeld dat je vanaf 6 maanden ook champignons en paprika aan mag bieden. Hoe doe je dat? Champignons zijn denk ik te klein om af te happen toch? Snij je ze dan in stukjes? En paprika lijkt me zo hard met 6 maanden en amper tandjes. Grill je deze van te voren?

Wat is een ananasmeloen? Hij staat in het rijtje van fruit dat kinderen vanaf 6 maanden mogen, maar ik ken het niet en google bied ook geen uitkomst Laughing

Hoe doen jullie dat met andere mensen die op je kind passen? Wij werken beide onregelmatig en het zal dus wel eens voorkomen dat hij bij de opa's en oma's moet mee eten. Ik heb mijn moeder een hoop rapley filmpjes laten zien, en die ziet de voordelen er wel van in. Mijn schoonmoeder daarintegen vind het erg eng en het lijkt haar gevaarlijk. Ik wil haar niet dwingen om Luuk op deze mnier eten te geven als ze het echt zo eng vind, omdat ik denk dat dit voor hem ook niet bevoordelijk werkt. Hebben jullie er ook wel eens gewone prakjes naast gegeven?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Linda wo 20 jun 2012 - 6:50

Aimee, champignons gaf ik in z'n geheel of door de helft, afhankelijk van hoe groot ze zijn.

Paprika grilde ik inderdaad even. In het hele begin stoomde ik ze even. Ik deed ze dan in reepjes snijden. Later at ze ze ook gewoon rauw.

Ananasmeloen, geeeeen idee. Het zal wel gewoon meloen zijn, vermoed ik. Want ananas mag volgens mij pas veel later gegeven worden, ik heb de lijst niet bij de hand, dus dat weet ik niet zeker.

Onze dochter is het eerste jaar thuis gebleven dus wij hadden daar geen last van. Maar ik zou zeker iemand niet verplichten aan rapley te doen als diegene het niet ziet zitten. De angst die iemand kan hebben kan een kleintje zo voelen. Dan zou ik kiezen voor vers en geprakt eten. Voor af en toe zal dat heus geen kwaad kunnen. Hij kan het bijv ook geprakt en zelf met z'n handjes eten, zou ze dat wel durven?

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Happydobby wo 20 jun 2012 - 6:59

@aimee, champions maak ik schijfjes van en paprika blokjes en dan koken. volgende keer ga ik deze gewoon bakken.

Als wij met M bij mijn schoonouders eten doe ik gepureerd. Pas geleden zaten we buiten en toen heeft hij wel rapley gegeten.
Bij mijn vader geven wij een potje olvarit, hij woont ver weg en hij heeft geen kinderstoel dus wij vinden dat dan makkelijker.

Happydobby
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee wo 20 jun 2012 - 7:07

Bedankt voor je antwoorden Linda!

Ik dacht eerst ook een typfout van de ananasmeloen, maar meloen staat er nog een keer in, en ananas staat idd bij 12 maanden en ouder. Nouja, maakt verder ook niet uit, er staat genoeg ander fruit in!

Het aanbieden van verse prakjes en dan zelf eten bij mijn schoonmoeder ga ik ook maar opperen, ja. Dat ze geen eten wil geven a la Rapley, vind ik geen probleem (ik wil niet dat ze angsten moet uitstaan omdat ik mijn zoontje op een bepaalde manier eten wil geven), maar ik wil liever niet dat hij echt gladgepureerde prakjes krijgt aangeboden met een lepel, omdat hij daar toch best wel met regelmaat zal eten(als ik avonddienst heeft eet mijn vriend daar ook vaak, maar als hij er bij is hoop ik dat Luuk toch gewoon 'mag' rapley-en Wink )
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee wo 20 jun 2012 - 7:08

Happydobby schreef:@aimee, champions maak ik schijfjes van en paprika blokjes en dan koken. volgende keer ga ik deze gewoon bakken.

Als wij met M bij mijn schoonouders eten doe ik gepureerd. Pas geleden zaten we buiten en toen heeft hij wel rapley gegeten.
Bij mijn vader geven wij een potje olvarit, hij woont ver weg en hij heeft geen kinderstoel dus wij vinden dat dan makkelijker.

Verslikt hij zich dan niet in de champignons en paprika? Omdat hij dan zelf niet kan bepalen hoe grote stukken hij eet? Ik ga me er nu pas in verdiepen hoor, dus weet nog niet helemaal hoe het werkt Wink
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan wo 20 jun 2012 - 7:13

Wij gaven champignons ook altijd in schijfjes, dat ging prima. Paprika heeft hij nog niet gehad, hij reageerde daar de eerste maanden zo heftig op (als ik dat had gegeten) dat ik het nog niet gegeven heb.

Bij onze dochter gaf mijn moeder ook bijvoeding op de rapleymanier. Op het kdv kreeg ze fruit gepureerd, dat ging alleen niet heel makkelijk want ze was gewend om alles zelf te doen en probeerde dan steeds het lepeltje te pakken Laughing .

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  *Lookie* wo 20 jun 2012 - 8:10

Dames die de Rapley-methode toepassen: kauwen jullie kindjes wel? Onze zoon (bijna 7mnd) slikt alles zonder te kauwen door, ja soms een paar kauwbewegingen maar echt niet fijn. Ik vind het daarom best eng om grotere stukken te geven, al denk ik soms wel dat hij daardoor eerder echt leert kauwen. Wat is jullie ervaring hiermee?
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Liadan wo 20 jun 2012 - 8:12

Ja, hier kauwden beide kinderen wel bij het eten. Ik gaf de stukken ook ten grote van hun vuist en ze moesten het daarom wel afhappen/kauwen voordat ze het doorslikten.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Linda wo 20 jun 2012 - 8:18

*Lookie* schreef:Dames die de Rapley-methode toepassen: kauwen jullie kindjes wel? Onze zoon (bijna 7mnd) slikt alles zonder te kauwen door, ja soms een paar kauwbewegingen maar echt niet fijn. Ik vind het daarom best eng om grotere stukken te geven, al denk ik soms wel dat hij daardoor eerder echt leert kauwen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik zou dan grotere stukken geven. Heel grote stukken die hij niet door kan slikken kokt hij dan gewoon uit.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee wo 20 jun 2012 - 8:57

Ik heb nog even een allergie vraag voor jou Linda, die past denk ik ook wel stiekem in dit topic:
Wanneer ben jij er achter gekomen dat jouw dochter zo allergisch reageert op verschillende producten? Is dat aan het licht gekomen toen ze bijvoeding kreeg, of wisten jullie dat al eerder?
Ik vraag me namelijk af of mijn zoontje allergisch reageert op aardbeien. Hij krijgt via de BV natuurlijk alles binnen wat ik ook eet, en ik merk nu ik per dag ongeveer een doos aarbeien eet, dat mijn zoontje ineens allemaal kleine pukkeltjes in zijn gezichtje krijgt.
En ook zou ik graag willen weten of het kan dat hij op bepaalde producten via mij niet reageert, kan het dan wel dat hij daarop gaat reageren als hij dit straks zelf gaat eten, en dus in grotere mate binnenkrijgt?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Liadan wo 20 jun 2012 - 9:02

Hier reageerde onze zoon niet op aubergine als ik het gegeten had. Toen hij het zelf ging eten reageerde hij er wel op (niet heel heftig overigens, hij krijgt er rode vlekken van in zijn gezicht).

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Linda wo 20 jun 2012 - 9:06

Aimee schreef:Ik heb nog even een allergie vraag voor jou Linda, die past denk ik ook wel stiekem in dit topic:
Wanneer ben jij er achter gekomen dat jouw dochter zo allergisch reageert op verschillende producten? Is dat aan het licht gekomen toen ze bijvoeding kreeg, of wisten jullie dat al eerder?
Ik vraag me namelijk af of mijn zoontje allergisch reageert op aardbeien. Hij krijgt via de BV natuurlijk alles binnen wat ik ook eet, en ik merk nu ik per dag ongeveer een doos aarbeien eet, dat mijn zoontje ineens allemaal kleine pukkeltjes in zijn gezichtje krijgt.
En ook zou ik graag willen weten of het kan dat hij op bepaalde producten via mij niet reageert, kan het dan wel dat hij daarop gaat reageren als hij dit straks zelf gaat eten, en dus in grotere mate binnenkrijgt?

De allergie voor melk, ei en soja wist ik al toen ze een paar weken oud was. Die reactie was zo heftig, dat was niet te missen.
Daarna heeft ze ook nog wel eens op andere dingen gereageerd, zoals pijnboompitjes bijvoorbeeld, maar dat was lang niet zo heftig.

Het zou best kunnen dat je zoontje een reactie geeft op de aarbeien, zeker gezien de symptomen die je beschrijft. Als je ze even laat staan en z'n huidje wordt weer rustig en je probeert het dan nog een keer, dan weet je echt zeker of het daardoor komt.

Via de bv wordt alles natuurlijk heel erg gefilterd, dus het zou inderdaad goed kunnen dat hij via jou ergens niet op reageerd, maar wel als hij het zelf gaat eten. Kleintjes z'n introductieschema is daar heel goed voor, het is een allergievriendelijk introductieschema.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  rapa nui wo 20 jun 2012 - 9:13

Beginnen met (Rapley) bijvoeding 2Q==Beginnen met (Rapley) bijvoeding 9k=
Aimee schreef: Wat is een ananasmeloen? Hij staat in het rijtje van fruit dat kinderen vanaf 6 maanden mogen, maar ik ken het niet en google bied ook geen uitkomst Laughing

Was ook even benieuwd, maar die ziet er dus zo uit.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Linda wo 20 jun 2012 - 9:23

Ooh, die heb ik hier wel eens gekocht volgens mij. Die was best lekker.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Happydobby wo 20 jun 2012 - 11:19

M. kauwd op alles wat ik geef.

Paprika heb ik 2 keer gegeven maar daar kreeg hij ronddom zijn mond een rode huid dus even niet meer gegeven.

Happydobby
Ratel
Ratel

Bericht  Aimee do 2 aug 2012 - 21:09

Even dit topic omhoog, omdat ik inmiddels weer wat vragen heb.
Groente in stukken aanbieden gaat heel goed, Luuk moet er weinig van hebben, maar kan het wel goed vasthouden en afhappen als hij zou willen. Fruit daarentegen is veel te glibberig. Peer en pruim vind hij echt heerlijk, maar het lukt hem niet om het vast te houden. Als het hem niet lukt word hij boos, of legt het stukje voor hem neer en probeert met z'n mond van het blad af te happen (geen succes laughcry ). Als ik dan een stukje prak en aanbied met een lepel is hij helemaal in de gloria en eet zo een hele pruim of kwart peer weg. Hoe deden jullie (kindjes) dat? Ik heb ook een mango liggen, maar ben bang dat dat helemaal te glibberig word.

Wanneer begonnen jullie met het aanbieden van groente én fruit op één dag? Nu is het nog of, of. Maar hij krijgt 's morgens rond 9.00 fruit of groente en het zou voor hem wel een fijen bezigheidstherapie zijn als hij 's avonds als wij eten ook een stukje groente krijgt.

Wanneer begonnen jullie met een broodkorstje? Hij heeft er van de week al even op mogen sabbelen, maar ben bang dat het zo zwaar op de maag valt nu hij verder nog zo weinig krijgt.

Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Bericht  Lejow do 2 aug 2012 - 21:40

De logopediste gaf aan dat ze met een maand of 7 een broodkorstje mogen!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud