Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rapley; hoe??

5 plaatsers

Ga naar beneden

Rapley; hoe?? Empty Rapley; hoe??

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 8:30

Over 2 weken is onze dochter 6 maanden en gaan we beginnen met bijvoeden.
We denken erover om dit volgens de Rapley methode te gaan doen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley; hoe?? Empty Re: Rapley; hoe??

Bericht  Liadan zo 13 maa 2011 - 8:41

Wat wil je precies weten?
Onze dochter heeft bijvoeding volgens de rapley methode gehad. We zijn begonnen toen ze 6 maanden was. De eerste 2 dagen kreeg ze broccoli, dit hebben we aangeboden in grote stukken (zo groot als haar vuist ongeveer). Ze wilde het toen nauwelijks aanraken en heeft denk ik niks binnen gehad nog. De dagen erna kreeg ze worteltjes, die stopte ze wel in haar mond maar ervan eten deed ze ook nog niet echt.
Het heeft wel een tijdje geduurd voordat ze er echt van ging eten.
De eerste weken hebben we haar alleen groente gegeven, na 2 weken ongeveer zijn we op een dag ook fruit gaan eten.
We zijn begonnen met: broccoli, wortel, bloemkool, courgette, sperziebonen, komkommer, appel, peer, banaan, perzik. Later gaven we er een gekookt aardappeltje bij.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 8:43

Eigenlijk is het wel raar. Nu mogen ze dan met de handjes eten en straks moeten ze het weer afleren en netjes met een vork eten. :-)

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 8:46

Liadan, bedankt voor je reactie!

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: werkt het, eten kinderen op deze leeftijd op deze manier genoeg? En stikken kindjes niet in (bijvoorbeeld) harde stukjes appel?
En zet je je kindje dan gewoon in een wipper ofzo?

Gast
Gast

Bericht  Liadan zo 13 maa 2011 - 8:51

Bij ons werkte het heel goed. Mijn dochter kreeg in het begin nauwelijks iets binnen maar ik gaf borstvoeding op verzoek ernaast dus ze kreeg genoeg. En in het begin is bijvoeding toch echt bijvoeding en is borst/flesvoeding het belangrijkst.
Yara kokhalsde in het begin wel regelmatig maar echt verslikken of bijna stikken is nooit gebeurd. Ze werken het zelf wel weer uit de mond als het niet goed zit. En je verslikt jezelf ook eerder in vloeibaar eten dan in stukken.
Als je het eten in grote stukken aanbiedt dan kunnen ze er zelf stukjes af 'bijten'.
Je moet ervoor zorgen dat je kindje helemaal rechtop zit als het eet, een wipstoel is dus geen goed idee. Als ze een beetje liggen, dan schiet het eten sneller in de keel en dan krijgen ze het er niet goed uitgewerkt. Yara zat gewoon in de kinderstoel.
Harde stukken appel gaf ik in het begin niet, ik deed de appel dan even in de magnetron zodat het wat zachter was en ze er makkelijker stukjes af kon bijten.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  PapillonRose zo 13 maa 2011 - 8:54

Ik lees ook eventjes mee, twijfel nog of ik dit wel of niet wil gaan proberen. Mij lijkt het zelf namelijk zo'n eng idee dat zo'n kleintje van die grote stukken aangeboden krijgt.
Maar dat zit denk ik meer in mijn hoofd, want anders zouden er niet zoveel positieve ervaringen met de methode zijn.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  maiadebij zo 13 maa 2011 - 9:01

wij zijn ook net begonnen met J en ze is echt een klein vreetzakje Laughing het eten ging meteen in sneltreinvaart haar mondje in. Ze is een natuurtalent qua eten denk ik want ze kokhalst nauwelijks en krijgt al aardig wat binnen. Ik vond het in het begin ook eeng eng idee, maar zoals Liadan zegt, ze werken het uit hun mond als ze het niet weg krijgen.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Mirror zo 13 maa 2011 - 9:10

Net als Liadan hebben wij ook de rapley-methode toegepast en ik ga het bij de tweede ook weer doen! Belangrijk is inderdaad dat ze goed zelf kan zitten. Begin met wat stukken broccoli, wortel, aardappel, inderdaad.. en dan is het de eerste dagen/weken kijken wat ze ermee doet. In het begin is het gewoon ontdekken, voelen.. ermee bezig zijn. Op een gegeven moment zal je merken dat ze daadwerkelijk er iets van binnen heeft gekregen. Lekker afwisselen met alle soorten groenten, fruit.. watermeloen, mango, banaan, peer, perzik, pruim.

Hier kun je een voedselintroductieschema downloaden. Daarin staat wanneer ze wat mogen en krijg je een beetje een idee wat je allemaal kunt geven:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html
Mirror
Mirror
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 167
Punten : 194

Bericht  Liadan zo 13 maa 2011 - 9:12

Oja, meloen heeft Yara ook heel veel gehad in het begin, dat vond ze heerlijk!
En ik vond het ook wel grappig dat je in het begin de stukken bijna in z'n geheel terug ziet in luier. Ze poepte de stukjes sperzieboon gewoon weer uit en ook de korreltjes van de broccoli bv. vond ik terug:-)

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 9:14

maiadebij schreef:Ik vond het in het begin ook eeng eng idee, maar zoals Liadan zegt, ze werken het uit hun mond als ze het niet weg krijgen.

+1, alleen banaan is hier niet zo'n succes. Dat blijft teveel plakken, denk ik.
Ik geef ze trouwens gewoon een gepureerd of geprakt hapje als het etenstijd is omdat het anders een beetje te lang duurt.
Maar tussendoor geef ik altijd iets gewoon in het vuistje, zodat ze kunnen voelen, ervaren en proeven.

Hier hoeven ze met de handen eten ook niet af te leren. Laughing
Mijn man eet het meeste ook met zijn handen.

Gast
Gast

Bericht  maiadebij zo 13 maa 2011 - 9:23

Coco schreef:
maiadebij schreef:Ik vond het in het begin ook eeng eng idee, maar zoals Liadan zegt, ze werken het uit hun mond als ze het niet weg krijgen.

+1, alleen banaan is hier niet zo'n succes. Dat blijft teveel plakken, denk ik.
Ik geef ze trouwens gewoon een gepureerd of geprakt hapje als het etenstijd is omdat het anders een beetje te lang duurt.
Maar tussendoor geef ik altijd iets gewoon in het vuistje, zodat ze kunnen voelen, ervaren en proeven.

Hier hoeven ze met de handen eten ook niet af te leren. Laughing
Mijn man eet het meeste ook met zijn handen.

Idd mijn man eet ook veel met z'n handen. Maar volgens mij leert een kind nooit meteen met een vork eten, rapley of niet. N kan prima met een vork eten maar wilt vaak net als papa eten. ;-)

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138

Bericht  Teddyaapje zo 13 maa 2011 - 9:32

Ik lees even mee, wij willen T. ook volgens Rapley gaan bijvoeden zodra hij 6mnd is. Hij krijgt tot die tijd volledige bv. Op deze site http://www.kindjeopkomst.nl/html/baby/rapley_001.htm heb ik me een beetje ingelezen en het klonk goed en sluit goed aan bij mijn gedachtegang. Op het cb hadden ze er nog nooit van gehoord en ze hadden er hun vraagtekens bij maar ik moest doen wat ik zelf dacht wat goed was. Wel moesten we met 6mnd echt beginnen met bijvoeding (ze wilde me er eerst met 4mnd al aan laten beginnen(niet rapley)) omdat de baby vanaf dan niet meer genoeg voedingsstoffen uit alleen moedermelk kan halen (ijzer ed).
Het zal de eerste paar keren nog niet helemaal goed gaan maar ik denk dat als je je baby vaak genoeg eten aanbiedt en dan vooral als je zelf ook aant eten bent dat hij het dan snel genoeg in de gaten krijgt. Desnoods gaan we zelf ook met de handen eten (net als coco's man) haha
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924

Bericht  Gast zo 13 maa 2011 - 9:41

Wij zijn ook begonnen met bijvoeden volgens rapley, maar een nadeel is dat het introduceren van voedsel wel vrij langzaam gaat. Ze vond het wel leuk en interessant en kreeg ook al wel vrij snel wat binnen, maar ze eet natuurlijk nooit zoveel als dat ze gemalen van een lepeltje krijgt. Toen we begonnen te merken dat ze niet meer genoeg had aan het bijvoeden en de melk, zijn we rapley gaan combineren met grof gepureerd. Op deze manier krijgt ze toch meer binnen en heeft ze ook weer genoeg aan de kunstvoeding. Als we boontjes eten, krijgt zij zowel boontjes in de hand, als grofgemalen van een lepeltje. Eigenlijk had ik helemaal volgens rapley bij willen voeden, maar dit is nu ook een mooie oplossing. Ik probeer zo min mogelijk potjes te geven, maar als ze toch eens een potje krijgt, krijgt ze ook vanaf 8 maanden, dat is grof gepureerd en niet glad gepureerd.

Hier is ze nooit gestikt in een stukje. Het is heel belangrijk om je kindje rechtop te zetten tijdens voeden volgens rapley. Als het stukje te groot is en ze 'm niet weg kan krijgen, zal het stukje uit de mond vallen, als ze in een wipper achterover zit, zal dat stukje achter in de keel schieten.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: