Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rapley, waarmee en hoe beginnen?

+5
SarahKey
Linda
CCC
Darius
Muppetje
9 plaatsers

Ga naar beneden

Rapley, waarmee en hoe beginnen?  Empty Rapley, waarmee en hoe beginnen?

Bericht  Muppetje zo 24 feb 2013 - 2:39

Ik merk aan L dat hij echt toe is aan vast eten. We wachten wel nog even, maar hij is natuurlijk bijna zes maanden.

We gaan Rapley doen. Hoe zijn jullie begonnen? Steeds wel wat anders aanbieden? Ik eet natuurlijk niet elke dag wortels, dus als ie met ons mee eet kan ik niet tof dagen hetzelfde aanbieden? Geef je gewoon verschillende dingen op een dag (stukje appel, stukje banaan, anders fruit, stukjes groente) en kijk je wat ie daarvan eet of begin je met alleen fruit of alleen groente en meerdere dagen hetzelfde

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rapley, waarmee en hoe beginnen?  Empty Re: Rapley, waarmee en hoe beginnen?

Bericht  Darius zo 24 feb 2013 - 3:02

Begonnen met broccoli. Vrij snel daarna volgden courgette, wortels, bloemkool, komkommer en aardappels. Als fruit eerst peer, daarna banaan.

En toen ze ongeveer 8 a 9 maanden waren, aten ze bijna wel met de pot mee. Voor noodgevallen, bv als wij patat eten, dan heb ik zo'n doosje diepvriesbloemkool en broccoli in de vriezer liggen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  CCC zo 24 feb 2013 - 3:12

Hier zijn we begonnen met banaan, ze heeft drie dagen achter alles gehad om te wennen en allergien uit te sluiten. Wij zijn hier wat later begonnen met groenten, geloof drie weken later. Ik heb haar als eerste een wortel gegeven. In het begin is het belangrijk dat ze wennen aan nieuwe smaken en aan de textuur dus zou in het begin wel wat vaker achter elkaar hetzelfde geven. Straks als hij met de pot mee gaat eten krijgt hij wel meer variatie en daarbij is het nu echt nog bijvoeding. In het begin is het niet eens noemenswaardig wat ze binnen krijgen.
Edit: wat wij trouwens wel deden, wat niet helemaal rapley is trouwens haar sturen met eten. Dus we hielden het samen vast en hielpen het naar haar mond. Sommige fruitsoorten zijn nl. erg glibberig en ze wilde zo graag dat ze helemaal gefrustreerd raakte. Wij zijn er niet vanuit gegaan dat ze zelf die banaan opeens in haar mond zou stoppen dus hebben haar de eerste keren geholpen.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Muppetje zo 24 feb 2013 - 3:41

Ok, maar dan moet ik dus in het begin alsnog apart voor m koken eigenlijk?

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Linda zo 24 feb 2013 - 3:46

Wij hebben de eerste tijd ongeveer 3 dagen lang hetzelfde gegeven. We zijn begonnen met broccoli en daarna wortel. Dit hebben we gedaan vanwege haar allergie.
Fruit zijn we pas iets later gaan geven.

Op bv.com staat ook heeeeel veel info over rapley.
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/bijvoeding.html
Daar staat ook een introductieschema, die hebben wij aangehouden.

Beginnersfilmpjes op YouTube kijken is ook erg leuk!

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Linda zo 24 feb 2013 - 3:50

Introductieschema:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  SarahKey zo 24 feb 2013 - 3:54

Rapley lukte bij S niet in het begin. Hij kon nog niet goed in de kinderstoel zitten en half liggend in de wipstoel is niet handig voor rapley. We hebben dus de eerste weken geprakt en gepureerd eten gegeven. Na een paar weken kon hij goed zitten en toen gaf ik elke keer wel stukjes. Hij at sowieso anders dan ons, want wij aten niet elke dag worteltjes/bloemkool of broccoli. Rapley, waarmee en hoe beginnen?  561177 Later aardappel of pasta/rijst erbij gegeven en toen werd het wel steeds meer een echte maaltijd.
Wel gaf ik ook enkele dagen hetzelfde. Zowel gepureerd als rapley.
Vanaf 7 maanden gaf hij zelf aan dat hij geen geprakt eten meer wou. Vanaf die tijd eet hij alles volgens rapley. Ideaal want als je ergens bent, er is altijd wel wat brood/groente/fruit te vinden wat je hem zo kan geven.
Soms is het echt oefenen voor ze, zoals erwtjes. Echt lachen soms Laughing Sinds 10 maanden ongeveer eet S gewoon mee met ons. Ik doe dan bv stukjes aardappel, stukjes groenten en stukjes vlees/kip/vis op zijn bord en laat het hem zelf eten. Zo kunnen we zelf ook eten want we hoeven niets meer te voeren. En zo kan hij zelf kiezen waar hij eerst zin in heeft.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  CCC zo 24 feb 2013 - 3:59

Muppetje schreef:Ok, maar dan moet ik dus in het begin alsnog apart voor m koken eigenlijk?
Ik kook vrijwel altijd nog apart voor N. ik kook op zaterdag of zondag en woensdag altijd voor N. dan maak ik wat gerechten voor haar waarvan ik er ook een paar invries. Zo heb ik altijd wat vers wat ik alleen hoef op te warmen. Ik werk altijd tot 18.30 uur dus vind het vervelend als zij lang moet wachten. Daarbij gebruiken wij meestal ook kruiden en dingen die zij nog niet mag. Bij gerechten die ze wel mag zoals zuurkool van de week, eet ze gewoon mee. Als je alles via de hele Rapley methode wilt doen, is het van belang dat je je kind laat wennen aan pure producten en geen dingen door elkaar bijv. zo leren ze de smaak en textuur kennen en geven ze zelf aan wanneer ze niet meer willen eten ed.
Wat ik trouwens wel doe, is afwisselen met gepureerd eten, stukjes, grof gepurreerd of hele stukken. N. gaat 2 dagen naar mijn moeder en ze is als de dood dat ze stikt in haar eten. Ik kan haar niet dwingen om dezelfde methode te hanteren en vind het ook prima als N. verschillende manieren leert kennen. Tot nu toe is ze erg makkelijk daarin en eet ze vrijwel alles en vind ze alles lekker. Wij geven dus ook gewoon eten van een lepel of een vorkje.
Je moet gewoon je eigen gevoel hierin volgen, ik heb bepaalde dingen eruit gehaald die me erg aanspraken en heb dit met mijn eigen gevoel gecombineerd. Werkt prima hier. Ik kan en wil me niet vasthouden aan allerlei richtlijnen uit boekjes, maar dit is echt een persoonlijk gevoel uiteraard.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761

Bericht  SarahKey zo 24 feb 2013 - 4:11

Apart koken is niet zo heel veel werk. Paar stronkjes broccoli of bloemkool koken en klaar. Later een stukje aardappel erbij koken, kan gewoon in 1 pannetje.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Gast zo 24 feb 2013 - 4:55

Wij zijn met 6 maanden precies begonnen met rode bietjes. Ze heeft verder inmiddels rijst, aardappel, wortel, boontjes, broccoli, bloemkool, banaan, appel en peer gehad.

Ik kook niet apart, als we iets eten wat ze niet mag hebben krijgt ze niks of hou ik wat groente die anders door een pastagerecht of in een ovenschotel zouden gaan apart.

Gast
Gast

Bericht  Muppetje zo 24 feb 2013 - 5:55

Rejoy. schreef:Wij zijn met 6 maanden precies begonnen met rode bietjes. Ze heeft verder inmiddels rijst, aardappel, wortel, boontjes, broccoli, bloemkool, banaan, appel en peer gehad.

Ik kook niet apart, als we iets eten wat ze niet mag hebben krijgt ze niks of hou ik wat groente die anders door een pastagerecht of in een ovenschotel zouden gaan apart.

Maar dan krijgt ze dus ook niet meerdere keren achter elkaar hetzelfde?

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 24 feb 2013 - 5:58

Muppetje schreef:
Rejoy. schreef:Wij zijn met 6 maanden precies begonnen met rode bietjes. Ze heeft verder inmiddels rijst, aardappel, wortel, boontjes, broccoli, bloemkool, banaan, appel en peer gehad.

nee klopt. Als ze allergisch zou reageren waren we gestopt en dan wel 1 voor 1.

Gast
Gast

Bericht  Muppetje zo 24 feb 2013 - 7:00

Rejoy. schreef:
Muppetje schreef:

nee klopt. Als ze allergisch zou reageren waren we gestopt en dan wel 1 voor 1.

Ja denk dat wij het ook zo gaan doen. Heb nog twee weken om te bedenken wat ie als eerste krijgt, haha

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 24 feb 2013 - 7:06

wij hadden rode biet, vond ze erg lekker! Is lekker zoet, net als worteltjes.

Gast
Gast

Bericht  Muppetje zo 24 feb 2013 - 7:10

Rejoy. schreef:wij hadden rode biet, vond ze erg lekker! Is lekker zoet, net als worteltjes.

Is allebei wel n idee inderdaad. Heb er echt helemaal zin in smile

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Flower_L za 18 mei 2013 - 9:07

Up.

Wij beginnen over 4wkn met bijvoeden middels rapley, maar ik vraag mij nog af wat de beste positie is voor j.
In de wipper en dan iets rechterop, of op schoot? Hoe deden cq doen jullie dit?

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 9:09

Zo rechtop mogelijk, dus niet in de wipper. Onze dochter heeft vanaf het begin in de kinderstoel gezeten.

Gast
Gast

Bericht  Printje za 18 mei 2013 - 9:10

Rejoy. schreef:Zo rechtop mogelijk, dus niet in de wipper. Onze dochter heeft vanaf het begin in de kinderstoel gezeten.

Maar hoe oud was ze toen? Wij willen rond de vijf mnd beginnen, niet eens zo zeer met Rapley eigenlijk maar gewoon een vraag. N kan namelijk wel al zitten maar na een paar sec kukelt ze om.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Liadan za 18 mei 2013 - 9:10

In de wipper en dan iets rechter op zou ik echt niet doen. Het is belangrijk dat kinderen recht zitten als ze stukken eten, anders kan het eten sneller in hun keel schieten. Dan zou ik er dus voor kiezen om hem op schoot te nemen of in de kinderstoel.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 9:13

Printje schreef:
Rejoy. schreef:Zo rechtop mogelijk, dus niet in de wipper. Onze dochter heeft vanaf het begin in de kinderstoel gezeten.

Maar hoe oud was ze toen? Wij willen rond de vijf mnd beginnen, niet eens zo zeer met Rapley eigenlijk maar gewoon een vraag. N kan namelijk wel al zitten maar na een paar sec kukelt ze om.

Op de dag af 6 maanden. In het begin zat ze wel gestut hoor, maar het is te gevaarlijk om een kindje achterover te laten zitten als je rapley doet.

Gast
Gast

Bericht  Flower_L za 18 mei 2013 - 9:13

Dat dacht ik al...leek mij al eng. Maar ik zie j nog niet in een kinderstoel zitten over vier weken...het is dan nog zo'n frummeltje voor mijn gevoel smile hij wil de hele tijd zitten, dus dat is geen probleem...maar hij schudt nog zoveel....ongecontroleerd.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Printje za 18 mei 2013 - 9:14

Rejoy. schreef:
Printje schreef:

Op de dag af 6 maanden. In het begin zat ze wel gestut hoor, maar het is te gevaarlijk om een kindje achterover te laten zitten als je rapley doet.

Oke dank je wel, is natuurlijk ook logisch dat ze goed moeten zitten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Sanne za 18 mei 2013 - 9:51

Wij zijn begonnen met banaan en de volgende dag worteltjes. Heb de eerste tijd het voedselintroductieschema op bv.com aangehouden als richtlijn welke groenten en fruit je wanneer kan geven. Heb het niet heel streng gehanteerd, maar keek er wel vaak even naar. Mijn dochter vindt peer erg lekker. Dat hield ik voor haar vast, want het was veel te glibberig. Ik ben na een tijdje alles in stukken gaan snijden en dan pakte ze gewoon een stukje peer in plaats van dat ze er stukken af moest bijten. Of ik gaf het met een vorkje of ik gaf haar het vorkje met een stukje eraan. Helemaal volledig Rapley vond ik niet echt te doen. Door de eerste maanden in stukken aan te bieden heeft mijn dochter wel gelijk geleerd te kauwen, binnen een week had ze het door. Gepureerd heb ik het nooit aangeboden, wel gewoon in stukken gesneden.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: