Aan welk woord heb jij een ongefundeerde hekel?
+70
Sorrento
Toet
Mermaid
SoGood
Raven
_Lacey_
Ooh La La!
Barbabella
Lavendel
Kowalski
minoessepoes
blondje1313
Melis_je
Discordia
TukTuk
Twellie
Jerry
Zora
luisa
rapa nui
Highway
Rapunzel
Feline
Truttebol
Aardbei
Lejow
Poubelle
Tyrael
Lenthe
June
Minx
Bubbelicious
Snoes
Mees
Siem
SuperGrover
Jasmine
Gympie
TNMN
Bliss
Marin
Cheesegirl
Caro
Caribbeanlover
Paper Crown
Pomodori
Blond
Sterre
ellibre
MaiMai
M@niek
Sugarfall
Phileine
Caresses
Susan
Esperanza
Rush
Sanne
MAS
Pandora
VeryCherry
Zwerver
Bazinga
Kaboutertje
Rumble
Sweet Sylvana
RYW
Sushi
Liz
Pompoen
74 plaatsers
Pagina 19 van 19
Pagina 19 van 19 • 1 ... 11 ... 17, 18, 19
Re: Aan welk woord heb jij een ongefundeerde hekel?
PrinsesBo schreef:Ik vind 'Moppie' een irritant woord.
Ik gelukkig niet. Mijn kat heet Moppie.
Alex- Ratel
- Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11
rapa nui schreef:Caresses schreef:Ik weet niet precies hoe je het schrijft, en gelukkig ken ik maar één persoon die het woord gebruikt: Aggenebbis.
Ik ken niemand die het gebruikt maar had nu meteen : oh. wat een leuk woord. Ik zie op Wikipedia dat Achenebbisj in 2006 ook is uitgeroepen tot mooiste Amsterdamse woord.
Oh ik gebruikt dat woord best vaak!
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Zora schreef:rapa nui schreef:Caresses schreef:Ik weet niet precies hoe je het schrijft, en gelukkig ken ik maar één persoon die het woord gebruikt: Aggenebbis.
Ik ken niemand die het gebruikt maar had nu meteen : oh. wat een leuk woord. Ik zie op Wikipedia dat Achenebbisj in 2006 ook is uitgeroepen tot mooiste Amsterdamse woord.
En wat betekent het?
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Van Wikipedia:
Achenebbisj
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Achenebbisj (armoedig, rommelig) is door lezers van Het Parool in 2006 uitgeroepen tot het mooiste Amsterdamse woord. Het kreeg de voorkeur boven concurrenten als pikketanissie, attenoje, drijfsijssie en Mokum.
Oorsprong:
Achenebbisj is van oorsprong een Jiddisch woord, dat vooral door de Joodse gemeenschap in Amsterdam werd gebruikt. Heden ten dage bestaan er niet zoveel lokale woorden meer, doordat de media overal te ontvangen zijn. Achenebbisj wordt daardoor ook in andere delen van het land gebezigd.
[bewerken] Spelling
Volgens sommige lezers zou het woord als aggenebisj gespeld moeten worden, maar Het Parool zegt de spelling uit Van Dale te hebben aangehouden. Dat is niet helemaal waar: Van Dale vermeldt zowel achenebbisj als aggenebbisj. Het Groene Boekje daarentegen noemt wél alleen de schrijfwijze achenebbisj.
Achenebbisj
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Achenebbisj (armoedig, rommelig) is door lezers van Het Parool in 2006 uitgeroepen tot het mooiste Amsterdamse woord. Het kreeg de voorkeur boven concurrenten als pikketanissie, attenoje, drijfsijssie en Mokum.
Oorsprong:
Achenebbisj is van oorsprong een Jiddisch woord, dat vooral door de Joodse gemeenschap in Amsterdam werd gebruikt. Heden ten dage bestaan er niet zoveel lokale woorden meer, doordat de media overal te ontvangen zijn. Achenebbisj wordt daardoor ook in andere delen van het land gebezigd.
[bewerken] Spelling
Volgens sommige lezers zou het woord als aggenebisj gespeld moeten worden, maar Het Parool zegt de spelling uit Van Dale te hebben aangehouden. Dat is niet helemaal waar: Van Dale vermeldt zowel achenebbisj als aggenebbisj. Het Groene Boekje daarentegen noemt wél alleen de schrijfwijze achenebbisj.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Aha, ik wist ook niet dat het een Amsterdam's woord was . Als ik zo die andere genomineerde woorden lees dan vind ik Amsterdam's toch niet bepaald mooi..
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Heb net mn vriend gesproken en nu weet ik weer een woord: geeuwen. Vind dat zo'n stom woord, het is gewoon 'gapen'. Hetzelfde heb ik met mensen die 'geestig' zeggen ipv 'grappig', daar gaan de nekharen me ook van overeind staan Wederom vind ik deze woorden zo bekakt klinken, volgens mij heb ik een ongefundeerde hekel aan alles wat kak is
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb ook een hekel aan van die stomme, zogenaamd originele nieuwvormingen, zoals vechtscheiding
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Er schiet mij nu ook nog een woord te binnen: grijnzen. Als ik een verhaal leest waarin iemand grijnst dan vind ik die persoon meteen heel vervelend.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ibbeltje schreef:Zora schreef:rapa nui schreef:Caresses schreef:Ik weet niet precies hoe je het schrijft, en gelukkig ken ik maar één persoon die het woord gebruikt: Aggenebbis.
En wat betekent het?
Ik gebruik het dan met name voor oude, rommelige maar vooral sjoemelige huizen/inrichtingen... materiele dingen dus.
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
O en dan nog zo iets; een hapje eten..1 hapje maar?
Truttebol- Fluisteraar
- Aantal berichten : 208
Punten : 239
Registratiedatum : 05-10-11
Phileine schreef:Ik heb ook een hekel aan van die stomme, zogenaamd originele nieuwvormingen, zoals vechtscheiding
Inderdaad! Of in dezelfde trant: vechtgenoot.
Alex- Ratel
Ik vind dan niet meteen de persoon vervelend, maar ik vind het wel een enórm vervelend woord. Ik weet dan nooit hoe ik me 'grijnzen' voor moet stellen.Susan schreef:Er schiet mij nu ook nog een woord te binnen: grijnzen. Als ik een verhaal leest waarin iemand grijnst dan vind ik die persoon meteen heel vervelend.
Gast- Gast
Alex schreef:Phileine schreef:Ik heb ook een hekel aan van die stomme, zogenaamd originele nieuwvormingen, zoals vechtscheiding
of vrijgezellig.
Gast- Gast
Zelf gebruik ik het woord best vaak, maar eigenlijk vind ik het een erg stom woord: scharrelen (als in daten).
En het woord daten (als in scharrelen) vind ik ook stom.
En het woord daten (als in scharrelen) vind ik ook stom.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:Alex schreef:Phileine schreef:Ik heb ook een hekel aan van die stomme, zogenaamd originele nieuwvormingen, zoals vechtscheiding
of vrijgezellig.
Alex- Ratel
rapa nui schreef:Caresses schreef:Ik weet niet precies hoe je het schrijft, en gelukkig ken ik maar één persoon die het woord gebruikt: Aggenebbis.
Ja dat wordt gebruikt in Amsterdam, ik gebruik het niet echt vaak, maar het komt wel eens voor. Het is volgens mij Jiddisch. Ik vind het geen lelijk woord, maar ik kan me wel voorstellen als je het verder niet kent en één persoon het veelvuldig gebruikt dat het best irritant kan zijn.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Pagina 19 van 19 • 1 ... 11 ... 17, 18, 19
Soortgelijke onderwerpen
» Aan wie heb jij een ongefundeerde hekel?
» Wat heb ik toch een hekel aan..
» Welk woord gebruik je vaak? (Stopwoord/zin)
» Waar heb jij een hekel aan?
» Hier heb ik zo'n hekel aan!
» Wat heb ik toch een hekel aan..
» Welk woord gebruik je vaak? (Stopwoord/zin)
» Waar heb jij een hekel aan?
» Hier heb ik zo'n hekel aan!
Pagina 19 van 19
Permissies van dit forum: