Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinderen onder toezicht gesteld om gewicht

+12
Antibes
Gympie
Stuiterbal
Caroow
Mamsie
SuperGrover
Tania
June
Zora
Siem
Océane
Minx
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Kinderen onder toezicht gesteld om gewicht Empty Kinderen onder toezicht gesteld om gewicht

Bericht  Minx za 9 jun 2012 - 0:16

Drie kinderen met ernstig overgewicht zijn eerder dit jaar onder toezicht gesteld door de kinderbescherming. De Raad voor de Kinderbescherming heeft een bericht van de NOS hierover bevestigd.

'Ondertoezichtstelling is een ernstige maatregel', zei een woordvoerster van de Raad voor de Kinderbescherming vrijdag tegen het ANP. 'Die wordt alleen getroffen als het echt noodzakelijk is.'

De ouders tekenden beroep aan tegen de ondertoezichtstelling, maar kregen van het gerechtshof in Arnhem ongelijk. Volgens het hof wordt de gezondheid van de kinderen bedreigd, zowel in lichamelijke als in psychologische zin.

In 2011 werden de kinderen door de huisarts gewogen. Ze wogen respectievelijk 51 kilo, 18 kilo en 15 kilo meer dan gemiddeld voor hun leeftijd. Twee van de drie kinderen vielen hiermee onder de obesitasnorm, het andere kind had 'slechts' overgewicht.

De ouders hebben eerst de kans gekregen om zelf wat te doen aan het gewicht van hun kinderen, maar toen bleek dat dat niet lukte, heeft de kinderbescherming de ondertoezichtstelling aangevraagd. Het gezin krijgt nu begeleiding van een gezinsvoogd van bureau jeugdzorg. Die helpt hen het overgewicht aan te pakken

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat vinden jullie hier van?? Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Kinderen die zo veel te zwaar zijn vind ik eigenlijk vallen onder mishandeling. Ik val al onder de obesitas norm en ik ben maar 20 kg te zwaar. Een kind dat 51 kg te zwaar is. Dat is extreem.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen onder toezicht gesteld om gewicht Empty Re: Kinderen onder toezicht gesteld om gewicht

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 0:21

Ergens vind ik het te ver gaan. Want ook de ouders hebben het niet bewust gedaan. Maar als dit de enige mogelijkheid is, om de kinderen weer gezond te laten zijn (d.m.v. voeding en sporten), dan hebben ze mijn zegen. Al snap ik wel dat het een bittere pil voor de ouders is.

Gast
Gast

Kinderen onder toezicht gesteld om gewicht Empty Re: Kinderen onder toezicht gesteld om gewicht

Bericht  Océane za 9 jun 2012 - 0:22

Ik zou dan weleens willen weten hoeveel overgewicht die ouder(s) hebben en of ze uberhaupt overgewicht hebben, want als ze allemaal zoveel overgewicht hebben dan hebben ze 'gewoon' een totaal verkeerd voedingspatroon. Zou daar ook naar gekeken zijn? Ze worden toch niet zomaar onder toezicht gesteld neem ik aan...
Océane
Océane
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 891

Bericht  Siem za 9 jun 2012 - 0:22

Terecht het is gewoon kindermishandeling in mijn ogen, daarnaast hebben ze de kans gekregen om er zelf iets aan te doen dat is niet gebeurd dan vind ik het niet meer dan terecht dat er wordt ingegrepen. Zelfs al gaan ze nu afvallen en krijgen ze een gezond gewicht dan zullen ze naar alle waarschijnlijkheid nog steeds negatieve gevolgen van hun gewicht ervaren. En dan heb ik het niet alleen over het psychologische aspect maar ook over het fysieke zoals overbelasting van de knieen en heupen etc.

Siem
Prater
Prater

Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11

Bericht  Minx za 9 jun 2012 - 0:26

Ik heb nergens terug kunnen vinden hoe oud de kinderen zijn. Het kan inderdaad bijna niet anders dat de ouders ook overgewicht hebben.
Ik vind dit ook onder mishandeling vallen. De kinderen ondervinden hier zo veel problemen van, zowel psychologisch als lichamelijk
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 0:28

Ik vind het niet onder mishandeling vallen. De kinderen eten het namelijk zelf op, wat ze voorgezet krijgen. En soms is het als ouder moeilijk om nee te zeggen. Het is triest dat het gebeurd, maar in mijn optiek geen mishandeling.

Gast
Gast

Bericht  Minx za 9 jun 2012 - 0:31

Maura schreef:Ik vind het niet onder mishandeling vallen. De kinderen eten het namelijk zelf op, wat ze voorgezet krijgen. En soms is het als ouder moeilijk om nee te zeggen. Het is triest dat het gebeurd, maar in mijn optiek geen mishandeling.

Dit vind ik wel heel makkelijk gesteld. Als kind ken je nog geen grenzen die moeten je ouders echt aangeven. Als jij aan een kind van 5 vraagt wil je een snoepje dan zegt die echt wel ja lekker. Kinderen kennen nog geen grenzen. Ouders moeten dat aangeven. Ik vind het dus wel degelijk de verantwoordelijkheid van de ouders
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Zora za 9 jun 2012 - 0:31

Fairytale schreef:Ik heb nergens terug kunnen vinden hoe oud de kinderen zijn. Het kan inderdaad bijna niet anders dat de ouders ook overgewicht hebben.
Ik vind dit ook onder mishandeling vallen. De kinderen ondervinden hier zo veel problemen van, zowel psychologisch als lichamelijk

Op het nieuws zeiden ze net nog de leeftijden... boven de 5, onder de 14 iig smile
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  June za 9 jun 2012 - 0:32

Fairytale schreef:
Maura schreef:Ik vind het niet onder mishandeling vallen. De kinderen eten het namelijk zelf op, wat ze voorgezet krijgen. En soms is het als ouder moeilijk om nee te zeggen. Het is triest dat het gebeurd, maar in mijn optiek geen mishandeling.

Dit vind ik wel heel makkelijk gesteld. Als kind ken je nog geen grenzen die moeten je ouders echt aangeven. Als jij aan een kind van 5 vraagt wil je een snoepje dan zegt die echt wel ja lekker. Kinderen kennen nog geen grenzen. Ouders moeten dat aangeven. Ik vind het dus wel degelijk de verantwoordelijkheid van de ouders

Nou inderdaad. Van kinderen hoef je niet vanuit henzelf die discipline te verwachten.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  Minx za 9 jun 2012 - 0:33

Heb nog even verder zitten zoeken,

6, 11 en 13 zijn de leeftijden.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 0:34

Fairytale schreef:

Daar heb je wel gelijk in. Bied een kind niet het snoepje, Big Mac, boter tussen de aardappelen e.d. aan, want een kind kent enkel smaak, niet wat de consequenties zijn. Maar ik vind het niet vallen onder de noemer mishandeling. Want als dat wel het geval was geweest, dan was het voedsel 'erin geramd'.

Gast
Gast

Bericht  Tania za 9 jun 2012 - 0:38

Ja op zich best goed dat er iets gedaan wordt maar zo te lezen is dit wel een extreme maatregel. Ik weet niet zo goed wat ondertoezichstelling inhoudt. Als dat betekent dat er gewoon iemand gaat helpen met het afvallen dan lijkt me dat een goed plan.
Alleen is het dan wel weer moeilijk waar je grens legt. Want al die kinderen die leven in een huis waar gerookt wordt dan? Dat is toch minstens net zo slecht als over gewicht.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  June za 9 jun 2012 - 0:41

Maura schreef:
Fairytale schreef:

Daar heb je wel gelijk in. Bied een kind niet het snoepje, Big Mac, boter tussen de aardappelen e.d. aan, want een kind kent enkel smaak, niet wat de consequenties zijn. Maar ik vind het niet vallen onder de noemer mishandeling. Want als dat wel het geval was geweest, dan was het voedsel 'erin geramd'.

Omdat het nou eenmaal jouw definitie van mishandeling is dat het per se met fysiek geweld te maken moet hebben in de categorie 'slaan' en 'schoppen'?

Ik vind dat ouders voor hun kinderen zorg moeten dragen en de verantwoordelijkheden nemen waar een kind dat zelf nog niet doen. Waar ze dat niet doen, durf ik dat rustig verwaarlozing of mishandeling te noemen.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  SuperGrover za 9 jun 2012 - 0:42

Ik vind het terecht!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Minx za 9 jun 2012 - 0:46

SuperGrover schreef:Ik vind het terecht!

hahaha ff offtopic zie ik dat jij hebt gereageerd denk ik goh wat zou ze zeggen is het alleen dit.

En over het roken, ik denk dat roken misschien wel minder schadelijk is als overgewicht. Ik weet dat het gevaarlijk is om te zeggen en je kan het ook niet echt vergelijken. Maar de risico's van overgewicht zijn ongeveer dezelfde risico's die aan het roken vastzitten met daarbij nog meerdere dingen. Een kind van 13 dat 51 kg te zwaar is dat is echt bizar. Heb het even opgezocht het gemiddelde gewicht ligt tussen de 45 en 48 kg (jongen en meisje) met 51 kg over gewicht tikt dat kind dus de 100 kg aan.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 0:47

Hadewijch schreef:
Maura schreef:
Fairytale schreef:

Omdat het nou eenmaal jouw definitie van mishandeling is dat het per se met fysiek geweld te maken moet hebben in de categorie 'slaan' en 'schoppen'?

Ik vind dat ouders voor hun kinderen zorg moeten dragen en de verantwoordelijkheden nemen waar een kind dat zelf nog niet doen. Waar ze dat niet doen, durf ik dat rustig verwaarlozing of mishandeling te noemen.

Jij noemt het mishandeling, ik noem het meer onoplettendheid. Want ze doen het niet expres.

Ja, het is verkeerd. Ja, het had niet gemoeten. Ja, ze tekenen het kind (kinderen) voor het leven. Maar ze doen het niet, omdat ze hun kinderen zo graag veel te dik zien. Want doen ze dat wel, dan vind ik het wel onder de noemer mishandeling vallen.

Ik vind het woord mishandeling gewoon te zwaar. Daar val ik over. Niet over dat het verkeerd is. Want dat het verkeerd is en dat het goed is dat er nu iets gebeurd, is niet alleen bewezen, dat vind ik ook.

Gast
Gast

Bericht  Minx za 9 jun 2012 - 0:50

Onder onoplettendheid vind ik het niet vallen. Je ziet dat je kind te dik is. Je krijgt een jaar om er wat aan te doen en de kinderen vallen niets af. Heeft niets met onoplettendheid te maken. Kinderen krijgen controles die beginnen al heel vroeg. Daar krijg je te horen goh je kind is te dik. En dan nog 51 kg overgewicht bereiken. Dat gaat er bij mij echt niet in hoor dat je dat niet door hebt
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Océane za 9 jun 2012 - 0:50

Hadewijch schreef:Ik vind dat ouders voor hun kinderen zorg moeten dragen en de verantwoordelijkheden nemen waar een kind dat zelf nog niet doen. Waar ze dat niet doen, durf ik dat rustig verwaarlozing of mishandeling te noemen.

Eens.

Al denk ik dat deze ouders gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn (qua gezonde voeding en beweging) en ze zelf ook zeer ongezond leven...
Océane
Océane
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 891

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 0:53

Fairytale schreef:Onder onoplettendheid vind ik het niet vallen. Je ziet dat je kind te dik is. Je krijgt een jaar om er wat aan te doen en de kinderen vallen niets af. Heeft niets met onoplettendheid te maken. Kinderen krijgen controles die beginnen al heel vroeg. Daar krijg je te horen goh je kind is te dik. En dan nog 51 kg overgewicht bereiken. Dat gaat er bij mij echt niet in hoor dat je dat niet door hebt

Daar heb je ook gelijk in. En onoplettendheid is misschien niet het juiste woord. Maar ik blijf het woord 'mishandeling' te zwaar vinden. Want ze doen het niet met moetwil.

En wil iemand die visboer hier beneden vertellen dat shantykoormuziek het nieuwe haringseizoen niet hoeft in te luiden... Wat een pestpokkemuziek. Dat noem ik dan weer wel mishandeling, voor het gehoor.

Gast
Gast

Bericht  Tania za 9 jun 2012 - 0:55

Ik vind het ook moeilijk om gezond te leven maar ik zorg er wel voor dat mijn kinderen wel gezond eten binnen krijgen, niet te veel snoepjes, genoeg fruit enz. Ik vind dat je dat wel verplicht bent aan je kinderen en ik mag aannemen dat ze zelf ook wel snappen dat elke dag patat, pizza enz. en veel snoep,suiker,chips enz. naar binnenwerken niet erg gezond is . (Ik weet dat dit niet in het artikel staat maar van elke dag aardappels en groente en een snoepje per dag wordt je kind geen 51 kilo te zwaar)

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Minx za 9 jun 2012 - 0:57

maar is mishandeling altijd moedwillig??
Als je in de van dale kijkt is daar de definitie het toebrengen van lichamelijk letsel.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Mamsie za 9 jun 2012 - 1:02

Ik vind het goed.
Daarbij vind ik een ondertoezichtstelling niet zo veel voorstellen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 1:05

Fairytale schreef:maar is mishandeling altijd moedwillig??
Als je in de van dale kijkt is daar de definitie het toebrengen van lichamelijk letsel.

In mijn optiek is mishandeling iets wat je doet met moedwil. Het een ander opzettelijk toebrengen van geestelijk en lichaamlijk letsel.

Een vriend van de familie was in zijn jeugd al 30 kg te zwaar. Dat is nu alleen maar erger geworden. Ik mocht één keer meeeten, en ik was als kind ook te dik (en nu weer), maar hij kreeg tussen zijn aardappelen een blok braadvet (en dan niet vet van het bakken, maar echt een blok braadvet, rauw, tussen zijn aardappelen) en at het vervolgens nog met mayonaise. Ik ben gillend naar huis gerend, want dat zag er zo vies uit.

Maar ik vind het zo moeilijk om het woord mishandeling te gebruiken voor dergelijke zaken. Want ze deden het niet expres. Ze gaven hem geen klont braadvet, omdat ze hem zo graag te dik zagen, maar om hem te plezieren. En ik weet wel dat je als ouders dergelijke dingen niet moet doen. Maar mishandeling?

(Trouwens in dit geval waren ouders en oudste broer heel erg slank)

Gast
Gast

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 1:09

Ik vind het goed. Toch niet normaal 51 kg teveel.

Je ziet toch op een moment zelf ook wel dat je kind te dik wordt. Je wilt er toch alles aan doen om je kind gezond te houden.

Puur de schuld van de ouders. En geen nee kunnen zeggen als ouders? Kom op.. 51 kg!! Als je op zo'n moment de regels voor je kind al niet kunt bepalen zal het verder in het leven vast ook lekker gaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 9 jun 2012 - 1:11

Maura schreef:
Fairytale schreef:maar is mishandeling altijd moedwillig??

In mijn optiek is mishandeling iets wat je doet met moedwil. Het een ander opzettelijk toebrengen van geestelijk en lichaamlijk letsel.

Een vriend van de familie was in zijn jeugd al 30 kg te zwaar. Dat is nu alleen maar erger geworden. Ik mocht één keer meeeten, en ik was als kind ook te dik (en nu weer), maar hij kreeg tussen zijn aardappelen een blok braadvet (en dan niet vet van het bakken, maar echt een blok braadvet, rauw, tussen zijn aardappelen) en at het vervolgens nog met mayonaise. Ik ben gillend naar huis gerend, want dat zag er zo vies uit.

Maar ik vind het zo moeilijk om het woord mishandeling te gebruiken voor dergelijke zaken. Want ze deden het niet expres. Ze gaven hem geen klont braadvet, omdat ze hem zo graag te dik zagen, maar om hem te plezieren. En ik weet wel dat je als ouders dergelijke dingen niet moet doen. Maar mishandeling?

(Trouwens in dit geval waren ouders en oudste broer heel erg slank)

Maar dat kan toch niet. Je kunt toch niet alles doen om je kind te plezieren.

Als je kind van 9 zegt, ik vind buiten spelen zo leuk.. Dus ik wil 's nachts om 02:00 uur ook lekker op straat spelen.. dan zeg je als ouder toch ook niet "ja tuurlijk, ik plezier mijn kind.. Have fun".

Braadvet eten en alleen buiten spelen om 02:00 uur 's nachts is beide gevaarlijk en/of risico lopen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: