Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Operatie - wat mee/aan??

+14
JustMeDaan
Caramba
Leine
Lejow
Pompoen
Paper Crown
slaatje
Jilke
Kowalski
Benthe
Stitch
Zwerver
Penélope
JD
18 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Operatie - wat mee/aan?? - Pagina 2 Empty Re: Operatie - wat mee/aan??

Bericht  Feline di 5 jun 2012 - 23:58

Lag ik 2 weken geleden even sexy met m'n gelakte nageltjes op de operatietafel Wink Ze hadden het er liever ook af gezien maar daar was geen tijd meer voor. Normaal gesproken inderdaad dus geen nagellak/make-up/lenzen e.d.
Feline
Feline
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Pompoen wo 6 jun 2012 - 1:21

JustMeDaan schreef:Eigenlijk mag gel/acrylnagels niet nee, maar toen ik vorig jaar werd geopereerd(galblaas verwijderen algehele narcose) zijn ze er gewoon op gebleven. Wel had ik alleen maar een french manicure gedaan en verder niks erop. Zo kunnen ze toch de kleur van je nagels zien. En sowieso zijn er nog heel veel meer dingen waar ze op kunnen letten, en lig je aan een monitor.
Bij mij was dat in ieder geval geen probleem. Ik werd trouwens met bed en al naar de ok gereden, en moest daar ff overschuiven op de ok tafel. Dus geen last van dat gekke schort. Bovendien hebben ze toch alles wel gezien want ik was van halverwege mijn bovenbenen tot halverwege mijn borsten roze van het ontsmettingsmiddel haha. Ja incl down there Wink.

Haha, daarom ik zei ik: als je geluk hebt mag je je onderbroek aanhouden ;-). Ik mocht 'm al niet aan toen ik me ging omkleden en dat ziekenhuishemd aan moest en ik weet dat ik wijdbeens gespreid met een paal tussen mijn benen heb gelegen met mijn benen in tractie om mijn heup uit de kom te trekken... Zal érg charmant zijn geweest ja!

Maar bij mijn handoperatie mocht ik mijn onderbroek wel aanhouden dus ik neem aan dat dat niet zo'n punt is bij een duimoperatie ;-).
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 6 jun 2012 - 1:39

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een roesje en algehele narcose? Ik word 21 juni een dag opgenomen voor een hysteroscopie (ze moeten iets weghalen/schrapen uit mijn baarmoeder wat achter is gebleven na de bevalling), en daar ga ik ook onder narcose (denk ik dus). Maar de ene keer hebben ze het over een roesje en de andere keer over 'onder zeil brengen'.
Nu ben ik de kluts kwijt, ik dacht nl dat het beide gewoon onder narcose was maar ik twijfel nu?

Gast
Gast

Bericht  Jerry wo 6 jun 2012 - 1:42

Medische ingrepen en onderzoeken
Bij medische ingrepen en onderzoeken komt er meestal pijn aan te pas. Daarom wordt er meestal door de behandelend arts een bepaald soort verdoving gebruikt. Voor verdovingen maken we onderscheid in volledige narcose, de plaatselijke verdoving en het roesje. Veel mensen hebben wel een idee wat een narcose en een plaatselijke verdoving inhouden, maar weten niet precies wat er bedoeld wordt met een roesje.

Wat is een roesje?
Wanneer de arts je heeft verteld dat je een roesje krijgt tijdens een medische ingreep of onderzoek, dan kun je je afvragen wat er gaat gebeuren. De behandelend arts of anesthesist hoort je dat goed uit te leggen. Maar soms wordt dit nagelaten of je zit zo met je hoofd bij de ingreep zelf en de overvloed aan informatie, dat je niet meer goed weet wat een roesje nou is. Een roesje wordt gegeven bij een lichte ingreep, of als ondersteuning bij een operatie met een plaatselijke verdoving of ruggenprik. Een roesje zorgt ervoor dat je in een licht gaat slapen, waardoor je het hele gebeuren niet geheel bewust meemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je de pijn en overlast van de behandeling niet of nauwelijks bemerkt. Een heup- of knie operatie bijvoorbeeld kan tegenwoordig regelmatig met een ruggenprik (plaatselijke verdoving) uitgevoerd worden. Je voelt dan niets van de operatie, maar wanneer de patiënt het eng vindt om de operatie volledig bewust mee te maken, kan het prettiger zijn de patiënt door middel van een roesje in een lichte slaap te brengen.

Wat gebeurt er wanneer je een roesje krijgt?
Als je een roesje krijgt dan wordt er eerst een infuusnaaldje ingebracht, meestal in de hand of arm. Bij kinderen wordt er in sommige ziekenhuizen een verdovende zalf op de handjes gesmeerd (zogenaamde Emla zalf), zodat zij de prik van de infuusnaald niet voelen. Wanneer je niet weet of het betreffende ziekenhuis dit heeft, vraag er dan eerst naar of dit kan.
Na het inbrengen van de infuusnaald wordt er een vloeistof ingespoten (Dormicum) die ervoor zorgt dat je in een lichte slaap valt. Het kan zijn dat je echt onder zeil gaat en niets van het hele gebeuren merkt, maar het kan ook zijn dat je je nog licht bewust bent van de dingen die met je gebeuren en lichte pijn voelt. Als het goed is herinner je je dit niet of nauwelijks na de ingreep of het onderzoek. Het slaapmiddel zorgt er namelijk ook voor dat het geheugen tijdelijk niet goed werkt.

Zijn er nog bijwerking nadat je wakker bent uit het roesje?
Na de medische ingreep of het onderzoek zal je naar de uitslaapkamer gaan om het middel uit te laten werken. Als je goed wakker bent, mag je naar de zaal of naar huis. Wanneer je aan het wakker worden bent uit het roesje, dan kan het zijn dat je onzin uitkraamt. Zelf merk je daar niets van, maar degene die bij je zijn in de uitslaapkamer kunnen het je later vertellen wanneer je rare dingen hebt gezegd. Vlak na het wakker worden ben je ook nog erg suf. Zorg ervoor dat wanneer je na de ingreep naar huis mag, je iemand hebt die je op komt halen. Zelf reizen of autorijden is niet veilig. De vervelendste bijwerking is dat je geheugen nog niet optimaal is zolang het middel niet volledig uit je bloed is. De eerste tijd kan je nog wat vergeetachtig zijn, dit gaat vanzelf weer over
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Paper Crown wo 6 jun 2012 - 1:42

Ik geloof dat ze narcose gebruiken voor de langere ingrepen. Met een roesje ben je ook echt compleet weg hoor! Het is een lichte vorm van narcose en heeft geen nasleep.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Gast wo 6 jun 2012 - 1:45

Dankje Jerry! Ik hoop dat ik er niks van mee krijg, zit er niet echt op te wachten haha.

Gast
Gast

Bericht  Benthe wo 6 jun 2012 - 1:45

Bij een roesje ben je nog wel bij, maar wel een beetje slaperig zeg maar. Ik heb dat gehad bij een darmonderzoek. Je voelt niet alles en bent niet helemaal bij, maar wel wakker. Bij algehele narcose slaap je helemaal. Dat is wat ik dacht tenminste. Bij jou lijkt me dat ze wel algehele narcose bedoelen, maar omdat het misschien niet een langdurende operatie is het een roesje noemen? Ik weet het niet hoor.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10

Bericht  Gast wo 6 jun 2012 - 1:45

2CKC2 schreef:Ik geloof dat ze narcose gebruiken voor de langere ingrepen. Met een roesje ben je ook echt compleet weg hoor! Het is een lichte vorm van narcose en heeft geen nasleep.

Oh gelukkig smile. Ik hoef er niet bij te zijn als ze gaan schrapen pale in mijn baarmoeder..

Gast
Gast

Bericht  Lejow wo 6 jun 2012 - 3:23

Benthe schreef:Bij een roesje ben je nog wel bij, maar wel een beetje slaperig zeg maar. Ik heb dat gehad bij een darmonderzoek. Je voelt niet alles en bent niet helemaal bij, maar wel wakker. Bij algehele narcose slaap je helemaal. Dat is wat ik dacht tenminste. Bij jou lijkt me dat ze wel algehele narcose bedoelen, maar omdat het misschien niet een langdurende operatie is het een roesje noemen? Ik weet het niet hoor.

Nee hoor, ik had ook een roesje bij mijn darmonderzoek en was compleet van de wereld.
Maar ach, van een oxazepam kun je mij al wegdragen haha
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Jerry wo 6 jun 2012 - 3:55

Jolicious schreef:
2CKC2 schreef:Ik geloof dat ze narcose gebruiken voor de langere ingrepen. Met een roesje ben je ook echt compleet weg hoor! Het is een lichte vorm van narcose en heeft geen nasleep.

Oh gelukkig smile. Ik hoef er niet bij te zijn als ze gaan schrapen pale in mijn baarmoeder..

Mag er toch vanuit gaan dat je verdoofd wordt..? Of vind je 'het idee' niet fijn?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Gast do 7 jun 2012 - 0:49

Benthe schreef:Bij een roesje ben je nog wel bij, maar wel een beetje slaperig zeg maar. Ik heb dat gehad bij een darmonderzoek. Je voelt niet alles en bent niet helemaal bij, maar wel wakker. Bij algehele narcose slaap je helemaal. Dat is wat ik dacht tenminste. Bij jou lijkt me dat ze wel algehele narcose bedoelen, maar omdat het misschien niet een langdurende operatie is het een roesje noemen? Ik weet het niet hoor.

Ik heb het vandaag na gevraagd bij de anesthesist en die zei dat ik volledig onder narcose zou gaan.

Het verschil tussen een roesje en een algehele narcose is, is dat je bij een roesje nog wel zelf ademt. Alle primaire functies doen het dan nog gewoon. Bij een algehele narcose moet je beademd worden.

Ik dacht dus dat ik een roesje kreeg, maar ga helemaal onder zeil. En dat voor een ingreep van een kwartier die normaliter met een ruggenprik wordt gedaan Operatie - wat mee/aan?? - Pagina 2 878948377 . Ik mag geen ruggenprik, dus dat is geen optie. Maar om dan meteen helemaal onder narcose te moeten, vind ik nogal heavy hoor... Of ligt dat aan mij?

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown do 7 jun 2012 - 0:54

Jolicious schreef:

Ik heb het vandaag na gevraagd bij de anesthesist en die zei dat ik volledig onder narcose zou gaan.

Het verschil tussen een roesje en een algehele narcose is, is dat je bij een roesje nog wel zelf ademt. Alle primaire functies doen het dan nog gewoon. Bij een algehele narcose moet je beademd worden.

Ik dacht dus dat ik een roesje kreeg, maar ga helemaal onder zeil. En dat voor een ingreep van een kwartier die normaliter met een ruggenprik wordt gedaan Operatie - wat mee/aan?? - Pagina 2 878948377 . Ik mag geen ruggenprik, dus dat is geen optie. Maar om dan meteen helemaal onder narcose te moeten, vind ik nogal heavy hoor... Of ligt dat aan mij?

Dit klinkt misschien raar, maar ik vond narcose HEERLIJK! Ik vond het ook eng, beademd worden enzo maar echt dat doen ze pas als jij volledig van de kaart bent, enige wat ik vervelend vond was een prik in mijn hand! De gynaecoloog zei tegen mij: 'Zo, kies maar een mooie droom uit!' en nog geen seconde later was ik weg. Toen ik wakker werd had ik het stervenskoud en zoooooooooooooooooo'n honger ik riep meteen om eten haha. Je zal heel uitgerust wakker worden.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 7 jun 2012 - 1:32

Nou, dat klinkt wel fijn, dat uitgerust wakker worden smile.

Maar het idee... Kijk, ik ga me dan weer rare dingen in mijn hoofd halen he. Je moet je er aan overgeven enzo en dat vind ik moeilijk. Dat idee dat je daar ligt en als ze niks doen (dus als ze je niet gaan beademen), dat je in feite gewoon dood kan gaan. Dat vind ik echt eng. Of dat er van alles met je kan gebeuren zonder dat je daar zelf de controle over kan houden..

Heb jij het ook zo ervaren dat je niet echt weg bent geweest? Ik lees namelijk veel dat mensen dan in slaap vielen en voor hun gevoel de volgende seconde weer wakker werden.

Gast
Gast

Bericht  Stuiterbal do 7 jun 2012 - 2:06

Ik vind de narcose echt heerlijk.
Kan me herinneren dat ik na mijn bevalling niks liever wilde dan slapen en toevallig werd ik geopereerd onder narcose.
Nou ik voelde me daarna echt enorm uitgeslapen.

Het klopt idd dat je het gevoel hebt dat je net een minuut weg bent geweest.
Wakker worden voelt gewoon alsof je wakker word in de ochtend.

Het enige nadeel aan narcose is dat ik echt de hele boel onder spuug daarna hoe licht de narcose ook is.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Paper Crown do 7 jun 2012 - 3:20

Ja, ik werd rond geloof ik 13:00 gehaald en was om 16:45 weer wakker, maar voor mijn gevoel 1 seconde weg. En maak je maar niet druk, je bent in zulke goede handen. Ze laten je echt niet doodgaan!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen do 7 jun 2012 - 3:56

Ik vond de narcose niet heerlijk, maar je bent echt volledig dat besef van tijd kwijt. Ik werd wel echt heeel wazig wakker en met pijn en ik was daarna nog steeds supermoe, maar goed had ook gewoon bijna niet geslapen de nacht ervoor dus was sowieso aardig moe. Ik heb de narcose niet als naar of eng ervaren, voor ik het wist was ik weg en voor ik het wist was ik weer wakker, de operatie heeft 2 uur geduurd ofzo.
't enige nare wat ik vind van beademen is dat ik daarna steeds een tijdje last van mijn keel heb door het buisje, maar verder wéét je eigenlijk niet eens dat dat gebeurt is!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 7 jun 2012 - 4:05

Je krijgt waarschijnlijk toch een net/papier onderbroek aan Very Happy

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes do 7 jun 2012 - 4:12

@TO: de operatie aan je duim is inmiddels achter de rug toch? Is het meegevallen?

Ik vond de narcose niet zo'n probleem, werd inderdaad heerlijk uitgerust wakker en voelde me gewoon alsof ik geslapen had. Ik maakte me vooraf ook niet echt druk erover, het moest dus ik had niet veel te willen. Ik ben dus ook heel relaxt in slaap gevallen.

Na de narcose was ik alleen heel erg ziek, als ik eenmaal ga overgeven dan blijf ik dat doen en dat was dus toen ook de situatie. Ik heb toen iets gekregen voor de misselijkheid en moest een nacht blijven terwijl het eigenlijk een dagopname zou zijn, omdat ik dus zo misselijk was.

Ik mocht gewoon mijn onderbroek aanhouden trouwens, geen net onderbroek of iets dergelijks. Wel die schort aan, de verpleegkundige heeft me later met infuus en al in een pyjama gehezen, normaal ben ik best preust maar op dat moment interreseerde het me allemaal helemaal niks meer.

Wel kreeg het personeel van de afdeling op hun donder omdat ik inderdaad nog nagellak op had.

Jolicious: Veel succes met de operatie, ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is en dat je je energie op dit moment op hele andere dingen wil richten! Sterkte ermee!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Paper Crown do 7 jun 2012 - 4:23

Normaal ben ik gauw misselijk maar na de narcose helemaal niet! Ik had wel zoals pompoen zegt last van mijn keel! Had geen stem meer bijna! Ik wilde aan de verpleegster vragen of mijn man al ingelicht was maar het kwam er niet uit!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen do 7 jun 2012 - 4:33

Ik was ook niet misselijk, ik had net als CKC HONGEEEEEER!! Ik heb echt me helemaal ongans gegeten na de operatie. Ik werd wakker en het eerste wat ik wilde was een boterham met kaas, maar dat mocht niet omdat ik nog maar net wakker was. Uiteindelijk omdat ik helemaal niet misselijk was mocht ik 1 boterham, terwijl ik er wel 4 wilde. Uiteindelijk heb ik de hele middag en nacht doorgegeten, ik blééf honger als een paard houden! Elke keer als er een verpleegster langskwam smeekte ik of ik misschien nog wat boterhammen mocht. Ik kon op het laatste geen boterhammen met káás meer zien...

Het duurde een paar dagen voordat die erge honger voorbij was trouwens!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  JustMeDaan do 7 jun 2012 - 10:45

Ben benieuwd hoe het gegaan is met de degene die dit topic opende.

Wat een verschil he. Ik werd ook inderdaad wakker alsof ik 's morgens wakker werd. Was niet misselijk(maar moest ook nuchter zijn, moest 7:15 binnen zijn en lag om 8:00 op de ok)maar is was nog wel erg moe. Kon ook mijn ogen niet open houden, en toen ik dat toch probeerde toen ik van de verkoever naar mijn kamer werd gebracht kreeg ik op mijn donder van de broeder die mijn bed duwde haha. Dat ik lekker mijn ogen dicht moest doen als ik nog zo moe was. Mijn ouders zaten te wachten en daar hebben ze ook aan gemeld dat het goed was gegaan maar ze maar naar huis moesten gaan omdat ik nog erg moe was. Kreeg overigens nog wel zuurstof toen ik wakker werd, met zo een slangetje met aan het einde zo een schuimrubber dingetje dat in je neus gaat, wat er zonder pardon ook zo uitgetrokken werd, haha doet geen zeer ofzo maar zo vervelend als ze dat doen terwijl je je ogen nog dicht hebt.

Misselijk was ik niet maar te eten kreeg ik ook nog niet Sad . Van de beademing vond ik ook het engste, het gevoel dat je lichaam dan even zelf niks meer doet. Je eraan over moeten geven inderdaad. Geen last gehad van de beademingsbuis. Alleen dat mijn lip had klem gezeten en ik daardoor een wondje had aan de binnenkant(lip had over mijn tand gezeten met het inbrengen van de slang)

En ik moest inderdaad ook zo een mooi netbroekje aan! Sexy! En ook ik ben door een verpleegkundige(stagiaire, jonger als ik) in pyjama geholpen. En ik heb me als een klein meisje de volgende dag door mijn moeder laten wassen Wink. Kon t zelf niet helemaal alleen, en de verpleging wilde wel helpen maar toch liever door mijn mama smile. En ik werk notabene zelf in de zorg haha.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: