Ritme aanbrengen.
+11
*Lookie*
Printje
Tania
_Lana_
Linda
Supertalentje
Novalee
Darius
SarahKey
Teddyaapje
Lejow
15 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Ritme aanbrengen.
B. heeft nog hele onregelmatige slaaptijden, maar langzaam wil ik proberen wat meer ritme er in te brengen.
Nu ze 's avonds geen buikpijn en krampjes meer heeft, valt ze ook makkelijker in slaap. Zo ook gisteren, na haar 21 uur fles ging ze haar bedje in en heeft ze geslapen tot de volgende fles om 00.00 en daarna weer doorgeslapen.
Dit wilde ik vanavond dus weer proberen. We hebben haar rond 21.00 in bed gelegd, waar ze na wat jengelen is ze in slaap gevallen, alleen rond 22.30 werd ze wakker, en ook echt wakker wakker. Heb haar geprobeerd te troosten, maar het speentje wilde ze niet, dus heb ik haar weer uit bed gehaald en mee naar beneden genomen.
Nu ligt ze sinds 10 minuten alsnog weer naast me te slapen op de bank en krijgt ze zo om 00.00 haar flesje en gaat ze haar bedje in.
Hoe doen jullie dit?
Nu ze 's avonds geen buikpijn en krampjes meer heeft, valt ze ook makkelijker in slaap. Zo ook gisteren, na haar 21 uur fles ging ze haar bedje in en heeft ze geslapen tot de volgende fles om 00.00 en daarna weer doorgeslapen.
Dit wilde ik vanavond dus weer proberen. We hebben haar rond 21.00 in bed gelegd, waar ze na wat jengelen is ze in slaap gevallen, alleen rond 22.30 werd ze wakker, en ook echt wakker wakker. Heb haar geprobeerd te troosten, maar het speentje wilde ze niet, dus heb ik haar weer uit bed gehaald en mee naar beneden genomen.
Nu ligt ze sinds 10 minuten alsnog weer naast me te slapen op de bank en krijgt ze zo om 00.00 haar flesje en gaat ze haar bedje in.
Hoe doen jullie dit?
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Ritme aanbrengen.
Wij deden alles op verzoek, T. kreeg vanzelf zijn eigen ritme na een tijdje (al durf ik niet meer te zeggen hoe oud hij was, maar in elk geval voor mijn verlof weer was afgelopen). Wel hebben we hem een tijdje wakker gemaakt om 23u voor de laatste voeding omdat we zelf naar bed wilden en bang waren dat hij anders om 2u snachts zou komen.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Dat zat ik me net ook af te vragen..
Het enige waar hier regelmaat in zit is dat hij standaard om 4 uur wakker is en daarna om half 8. Vervolgens komt ie dan de ene keer om de 2 uur en dan weer na 5 uur..
Omdat ik volgende week weer naar school moet ga ik het nu toch een beetje proberen te sturen.
Na de fles ff knuffelen. Dan ff spelen tot hij er genoeg van heeft, puckababy aan en als hij dan begint te gapen op bed. En ik zal mijn wekker zetten op een vaste tijd.
Het enige waar hier regelmaat in zit is dat hij standaard om 4 uur wakker is en daarna om half 8. Vervolgens komt ie dan de ene keer om de 2 uur en dan weer na 5 uur..
Omdat ik volgende week weer naar school moet ga ik het nu toch een beetje proberen te sturen.
Na de fles ff knuffelen. Dan ff spelen tot hij er genoeg van heeft, puckababy aan en als hij dan begint te gapen op bed. En ik zal mijn wekker zetten op een vaste tijd.
Gast- Gast
Wij hadden een ritueel, rond half 7/7 uur wassen/badderen/pyama en slaapzak aan en dan de fles in het donker op haar kamer. Daarna las ik haar voor en kreeg ze haar speen en knuffel.
Binnen een paar dagen had ze dit door, vaak werd ze idd wel wakker, maar kreeg ze een speen (ben avonden 30x de trap op gelopen) en ging ze weer slapen. Als ze ontroostbaar was liet ik haar in bed, dan ga ik helemaal over haar heen hangen beetje knuffelend, en bleef ssssssst doen. Ook haar muziekje ging weer aan. Ik wreef wat over haar hoofd en toen ging ze weer slapen. Ze kwam gewoon echt haar bed niet uit. Onbewust leerde ze dan toch dat je in bed slaapt.
Overigens heb ik haar 1x 10 minuten laten huilen, voelde niet goed maar hielp wel, sinds de kortste keren hoorde we haar niet meer s'avonds.
Soms is ze zo moe en gaat ze wel eens om 5 uur al de nacht in, denk ik heel normaal bij die kleintjes.
Binnen een paar dagen had ze dit door, vaak werd ze idd wel wakker, maar kreeg ze een speen (ben avonden 30x de trap op gelopen) en ging ze weer slapen. Als ze ontroostbaar was liet ik haar in bed, dan ga ik helemaal over haar heen hangen beetje knuffelend, en bleef ssssssst doen. Ook haar muziekje ging weer aan. Ik wreef wat over haar hoofd en toen ging ze weer slapen. Ze kwam gewoon echt haar bed niet uit. Onbewust leerde ze dan toch dat je in bed slaapt.
Overigens heb ik haar 1x 10 minuten laten huilen, voelde niet goed maar hielp wel, sinds de kortste keren hoorde we haar niet meer s'avonds.
Soms is ze zo moe en gaat ze wel eens om 5 uur al de nacht in, denk ik heel normaal bij die kleintjes.
Gast- Gast
Ik ging op een gegeven moment op vaste tijden voeden, naar bed brengen. Na een paar dagen hadden ze dit door en werd vooral de oudste minder huilerig.
Gast- Gast
Vanaf hoeveel maanden had je dat parel? Ik deed haar sinds vorige week wel een pyjamaatje aan enzo, maar dat gaat natuurlijk niet met deze warmte hehe. En wassen doe ik altijd 's morgens voor ze schone kleertjes aankrijgt. Denk dat ze toch ook last had van de warmte, dus heb na de 00.00 fles even een natte doek over haar voorhoofd, handjes en voetjes gehaald. Vannacht heeft ze goed geslapen, ze slaapt nu nog.
Vanavond nog maar weer een keer proberen. Geef ik haar 21.00 fles boven, alleen is t dan niet echt donker nog natuurlijk hehe, al houden de gordijnen wel een hoop licht tegen..
Vanavond nog maar weer een keer proberen. Geef ik haar 21.00 fles boven, alleen is t dan niet echt donker nog natuurlijk hehe, al houden de gordijnen wel een hoop licht tegen..
Lejow- Lady Post-a-lot
Balloon schreef:Ik ging op een gegeven moment op vaste tijden voeden, naar bed brengen. Na een paar dagen hadden ze dit door en werd vooral de oudste minder huilerig.
Dat doen wij deels, afhankelijk van hoe laat ze 's morgens komt voor de eerste fles.
Of maakte je ze 's morgens dan gewoon wakker?
Lejow- Lady Post-a-lot
Ik heb haar sochtends nooit wakkergemaakt voor een fles.
Ik deed dat vanaf een week of 6 denk ik? Toen ze op haar kamertje sliep, ze heeft wel reflux dus dronk haar flessen heel slecht. Tegenwoordig gaat het beter.
Ik deed dat vanaf een week of 6 denk ik? Toen ze op haar kamertje sliep, ze heeft wel reflux dus dronk haar flessen heel slecht. Tegenwoordig gaat het beter.
Gast- Gast
Wij wassen trouwens ook sochtends, maar Savonds was ik even haar gezicht, handjes en down under. Kan zijn met een billendoekje, of met een vochtig wegwerpwashandje. Vaak smeer ik haar dan ook nog even in.
Gast- Gast
Een echt ritme wil nog niet echt met van die kleintjes. Ze bepalen meestal zelf het ritme.
Wel kun je een beetje sturen wbt flestijden.
Wat hier goed heeft geholpen was: de fles van 19:00 vooraf in bad of wassen, pyama aan, fles erin en in bed leggen. Hij had toen snel door dat het fijn was om dan lekker te slapen tot de fles van 22:00 uur.
Hij was toen een maand, maar na een paar weken besloot hij om 's avonds niet meer te willen slapen. Dus zat hij gewoon bij ons tot 22:00 en sliep daarna wel goed.
Nu krijgt hij om 19:00 uur de laatste fles en weet dan, ik ga slapen.
Alleen werd hij de laatste nachten erg vroeg wakker ( 4 uur ipv 7 uur gaap) dus dat werkt ook niet meer.
Gisteren hebben we hem om 22:00 uur wakker gemaakt voor nog een fles ivm de warmte.
Tjonge hij was niet wakker te krijgen Toch gelukt en hij heeft heerlijk geslapen tot 8 uur.
Kortom we zitten nu weer in een ander ritme Hopenlijk houd hij dit een paar dagen vol: 8-12-16-20 uur.
Ik zou een ritueel ervan maken eventueel met even knuffelen en/of boekje lezen erbij, omkleden, wassen , flesje en dan slapen.
Wel kun je een beetje sturen wbt flestijden.
Wat hier goed heeft geholpen was: de fles van 19:00 vooraf in bad of wassen, pyama aan, fles erin en in bed leggen. Hij had toen snel door dat het fijn was om dan lekker te slapen tot de fles van 22:00 uur.
Hij was toen een maand, maar na een paar weken besloot hij om 's avonds niet meer te willen slapen. Dus zat hij gewoon bij ons tot 22:00 en sliep daarna wel goed.
Nu krijgt hij om 19:00 uur de laatste fles en weet dan, ik ga slapen.
Alleen werd hij de laatste nachten erg vroeg wakker ( 4 uur ipv 7 uur gaap) dus dat werkt ook niet meer.
Gisteren hebben we hem om 22:00 uur wakker gemaakt voor nog een fles ivm de warmte.
Tjonge hij was niet wakker te krijgen Toch gelukt en hij heeft heerlijk geslapen tot 8 uur.
Kortom we zitten nu weer in een ander ritme Hopenlijk houd hij dit een paar dagen vol: 8-12-16-20 uur.
Ik zou een ritueel ervan maken eventueel met even knuffelen en/of boekje lezen erbij, omkleden, wassen , flesje en dan slapen.
L.aurens kreeg vanaf 4 maand flesvoeding, en toen kreeg hij er ook een beetje wat ritme in. Toen hij later ook groente en fruit kreeg, had hij wel een ritme.
P.epijn kreeg de eerste 9 maanden borstvoeding, en hij kreeg pas een beetje een ritme toen hij een half jaar was.
Ook omdat B. te vroeg geboren is, denk ik dat het nog een beetje te vroeg is om een ritme te willen ontwikkelen.
P.epijn kreeg de eerste 9 maanden borstvoeding, en hij kreeg pas een beetje een ritme toen hij een half jaar was.
Ook omdat B. te vroeg geboren is, denk ik dat het nog een beetje te vroeg is om een ritme te willen ontwikkelen.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Ik merk hier dat op de dagen dat ik het probeer te sturen het juist averechts werkt. Als ze het zelf bepaalt slaapt ze makkelijker in en door overdag. En ze krijgt er nu zelf wel redelijk een ritme in. We houden wel gewoon steeds hetzelfde slaapritueel aan, maar de ene keer gaat ze 's ochtends om 9:30 uur weer slapen en een andere keer is het pas om 11:00 uur.
Persoonlijk vind ik B. nog wel erg jong om in een ritme te 'duwen', dat komt vanzelf wel (al geef ik toe dat het me wel verrekte handig lijkt hoor, een kind met een vast schema ).
Persoonlijk vind ik B. nog wel erg jong om in een ritme te 'duwen', dat komt vanzelf wel (al geef ik toe dat het me wel verrekte handig lijkt hoor, een kind met een vast schema ).
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10
Ze hoeft nog geen vast schema te hebben van mij hoor, maar vroeg me vooral af hoe jullie het deden.
Ze slaapt nu vooral nog als ze wil slapen er zit nog geen ritme in haha, dus laat haar nog maar even gaan.
Heb liever dat ze 's avonds wakker is en 's nachts goed slaapt, dan andersom.
Ze slaapt nu vooral nog als ze wil slapen er zit nog geen ritme in haha, dus laat haar nog maar even gaan.
Heb liever dat ze 's avonds wakker is en 's nachts goed slaapt, dan andersom.
Lejow- Lady Post-a-lot
Afhankelijk van de eerste fles 's morgens bepaal ik de rest van de dag, nu had ze die om 9.00, dus wordt het 13.00-17.00-20.30-00.00
Lejow- Lady Post-a-lot
Qua slapen zit er bij L. nog steeds geen schema in hoor, behalve s´nachts dan.
Ik wil er gewoon heel duidelijk in zijn dat je s´nachts gewoon slaapt, daarom laat ik haar ook in bed. Ik weet bijvoorbeeld dat ze zo´n 2,5 a 3 uur wakker kan zijn overdag en dan gaat ze weer naar bed.
Ik wil er gewoon heel duidelijk in zijn dat je s´nachts gewoon slaapt, daarom laat ik haar ook in bed. Ik weet bijvoorbeeld dat ze zo´n 2,5 a 3 uur wakker kan zijn overdag en dan gaat ze weer naar bed.
Gast- Gast
Dat wat ze overdag slapen gaat bij die kleintjes niet ten koste van de nachtslaap. En veel kindjes slapen savonds door en worden snachts wakker.
Ik heb er ook niet echt een ritme in, dat komt wel als ik ga werken. Wat dat betreft passen ze zich ook wel snel aan. Troosten in bed heb ik van Parel geleerd, ik doe het net zo, haha! Als zoon overstuur huilt savonds/snachts dan haal ik hem wel uit bed, maar dan wieg ik hem in zn slaapzak in de verduisterde slaapkamer. Ik ga dan niet met hem voor de tv zitten ofzo. En soms na de laatste voeding lijkt ie erg wakker maar dan nog leg ik hem terug in bed. Wakker in bed vind ik ook geen probleem, zolang hij niet huilt.
Ik zie trouwens wel dat je schema iedere dag wisselt afhankelijk van wanneer zij de eerste voeding heeft gehad, klopt dat? Als hij sochtends later komt dan geef ik de voedingen korter op elkaar (dus ipv 4 uur iedere 3,5 uur of 3,75 uur) zodat ik savonds wel uitkom en hij dus rond dezelfde tijd savonds op bed ligt.
Ik heb er ook niet echt een ritme in, dat komt wel als ik ga werken. Wat dat betreft passen ze zich ook wel snel aan. Troosten in bed heb ik van Parel geleerd, ik doe het net zo, haha! Als zoon overstuur huilt savonds/snachts dan haal ik hem wel uit bed, maar dan wieg ik hem in zn slaapzak in de verduisterde slaapkamer. Ik ga dan niet met hem voor de tv zitten ofzo. En soms na de laatste voeding lijkt ie erg wakker maar dan nog leg ik hem terug in bed. Wakker in bed vind ik ook geen probleem, zolang hij niet huilt.
Ik zie trouwens wel dat je schema iedere dag wisselt afhankelijk van wanneer zij de eerste voeding heeft gehad, klopt dat? Als hij sochtends later komt dan geef ik de voedingen korter op elkaar (dus ipv 4 uur iedere 3,5 uur of 3,75 uur) zodat ik savonds wel uitkom en hij dus rond dezelfde tijd savonds op bed ligt.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Je kan dat niet echt aanleren volgens mij. Ik weet niet meer precies hoe oud de andere 2 waren toen ze een ritme hadden, ik weet wel dat ze allebei een andere aanpak nodig hadden. Onze zoon sliep het beste als je hem even liet jammeren en liet zich ook troosten in bed, onze dochter sliep alleen als ze in de wagenbak lag op d'r zij met de speen in haar mond. Maar dat duurde echt wel even (maanden) voor ze 's avonds dat prettige ritme hadden van 7u naar bed, evt nog een voeding een keer en dan tot 's ochtends slapen (dochter heeft dat ritme nog niet ). Ik ben nu aan het proberen wat het beste werkt met de jongste en hij lijkt het wel fijn te vinden om in de Puckababy te liggen, en als hij wakker wordt voeding, knuffelen/"spelen" en dan weer naar bed zodra hij moe wordt. Maar de avonden is hij ook klaarwakker tot de laatste voeding, dan werkt dat ook niet. Kortom, ik heb geen tips haha.
Gast- Gast
Je kan ook structuur in de dag aanbrengen zonder op de klok te kijken en vaste tijden aan te houden. Dus gewoon de dingen in een vaste volgorde houden, zodat het voor haar herkenbaar wordt. Dan maakt het ook niet uit als ze de ene keer veel eerder honger heeft dan de andere keer. Het gaat er dan gewoon om een voor haar herkenbaar patroon. Eten, spelen/knuffelen, slapen (of een andere volgorde).
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Parel schreef:Wij hadden een ritueel, rond half 7/7 uur wassen/badderen/pyama en slaapzak aan en dan de fles in het donker op haar kamer. Daarna las ik haar voor en kreeg ze haar speen en knuffel.
Hier eigenlijk helemaal hetzelfde. Alleen als ze écht overstuur huilen, dan haal ik diegene eruit, maar dit herken ik meteen.
Verder lekker in bedje laten liggen.
Soms hebben ze even nodig om in slaap te vallen.
Hier krijgen ze dus soms al om 17.00 - 17.30 de fles ( het liefst in ieder geval om 18.00 of later, maar dat halen ze vaak niet ), dan nog even knuffelen en dan moeten we ze echt wakker maken voor de laatste fles.
Je kan haar ook wakker in bed leggen en kijken wat ze gaat doen? Ze hoeft niet alleen te slapen in haar bedje, maar kan ook lekker even rondkijken natuurlijk. Dan valt ze vast vanzelf in slaap.
Dit werkt natuurlijk niet als ze last van haar buikje heeft.
Verder is hier het ritme van de hele dag: Wakker worden - voeden - knuffelen/spelen - als ze moe worden meteen naar bed enz. Meestal laten ze er 4 uur tussen. Soms iets langer en ook regelmatig korter. Dan probeer ik het een beetje te 'rekken'.
Dat laatste vind ik trouwens ook erg lastig hoor, als ze wakker worden en nog geen honger hebben, wat ik dan het beste kan doen ( zie mijn topic ).
Ik denk dat het bij de meesten wel hetzelfde gaat?
Bij ons is het trouwens heel strikt: Slapen doe je in je bedje, op een gegeven moment wennen ze daaraan.
Maar jouw meisje heeft natuurlijk vaak last van krampjes 's avonds, dus dan gaat het hele verhaaltje niet op.
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Linda schreef:Je kan ook structuur in de dag aanbrengen zonder op de klok te kijken en vaste tijden aan te houden. Dus gewoon de dingen in een vaste volgorde houden, zodat het voor haar herkenbaar wordt. Dan maakt het ook niet uit als ze de ene keer veel eerder honger heeft dan de andere keer. Het gaat er dan gewoon om een voor haar herkenbaar patroon. Eten, spelen/knuffelen, slapen (of een andere volgorde).
Dit is eigenlijk het belangrijkste. Ze bepalen natuurlijk zelf het ritme. Als je maar een vaste volgorde aanhoudt, dan wordt het herkenbaar.
En of ze dan de ene keer een half uur na de voeding wakker is en de andere keer een uur, dat maakt dan niet uit.
Het enige wat je nog kunt proberen, is haar wel wakker te maken voor de eerste fles.
Wij maken ze om 7.00 wakker voor de eerste fles.
Maar goed, je moet maar zo denken ( dat neem ik mezelf nu vaker voor ), iedere moeder is aan het 'zoeken' naar hoe en wat, dag in dag uit, haha. Maar probeer het relaxed te houden voor jezelf.
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Supertalentje schreef:Dat wat ze overdag slapen gaat bij die kleintjes niet ten koste van de nachtslaap. En veel kindjes slapen savonds door en worden snachts wakker.
Klopt deels, de laatste fles krijgt ze om 00.00, afhankelijk van hoe laat ze de eerste fles krijgt 's morgens plan ik de andere 3 ertussen.
Lejow- Lady Post-a-lot
M. begint nu een rimte te krijgen. Hiervoor deden we alles op verzoek nu probeer ik haar eigen ritme er wel een beetje in te houden. Ze krijgt 'sochtends rond 8.30 de eerste fles, dan rond 10.00 slapen een uurtje, twaalf uur/half een een fles en weer naar bed. Meestal slaapt ze (bijna) tot de volgende fles rond 16.00, soms gaat ze dan nog even slapen, soms ligt ze gewoon bij ons en dan om 19.30 de fles en weer naar bed. Soms gaat ze dan slapen, soms niet dan gaat ze weer mee naar beneden. Ik vind het allemaal prima komt vanzelf wel.
J. daarentegen was niet in een rimte te krijgen en dat kwam pas na 8 maanden een beetje te komen.
J. daarentegen was niet in een rimte te krijgen en dat kwam pas na 8 maanden een beetje te komen.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Gaat ze dan ook steeds naar bed om te slapen?
B slaapt ook veel in de box, of in de wandelwagenbak.
Tot nu toe gaat het zo vandaag:
Ze werd wakker om 8.45, fles gegeven om 9.00. Rond 10.30 zijn we gaan wandelen en even boodschapjes doen. Om 13.00 weer de fles, toen heb ik haar in haar bedje gelegd, waar ze rond half 3 in slaap gevallen is tot half 5, heb haar net weer de fles gegeven en nu slaapt ze weer verder in de box. Ga zo nog even wandelen, want moet nog even luiers hebben bij kruidvat.
B slaapt ook veel in de box, of in de wandelwagenbak.
Tot nu toe gaat het zo vandaag:
Ze werd wakker om 8.45, fles gegeven om 9.00. Rond 10.30 zijn we gaan wandelen en even boodschapjes doen. Om 13.00 weer de fles, toen heb ik haar in haar bedje gelegd, waar ze rond half 3 in slaap gevallen is tot half 5, heb haar net weer de fles gegeven en nu slaapt ze weer verder in de box. Ga zo nog even wandelen, want moet nog even luiers hebben bij kruidvat.
Lejow- Lady Post-a-lot
Ja ze gaat naar bed dan maar er rent hier ook nog een hyperactieve peuter rond die haar graag wakker maakt . Anders zou ze nog vaker beneden slapen denk ik.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Hier was er volgens mij vrij snel een ritme. Slapen deed ook hij altijd in bed, overdag en snachts gewoon in zijn eigen bedje. Ik heb hem nooit beneden laten slapen altijd boven, daarna als hij dan wakker werd hadden we vaak een vast ritueeltje, wat spelen, fles eventueel even naar buiten en weer in zijn bed.
Hij heeft ook vanaf vrijwel het begin de avond ook gewoon in zijn bed gelegen en niet bij ons.
Hij heeft ook vanaf vrijwel het begin de avond ook gewoon in zijn bed gelegen en niet bij ons.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Hoe draai je een ritme om?
» Ritme van 23.00-11.00u ipv 19.00-07.00...
» Verstoord ritme
» Wat is verstandig? (ritme)
» In desperate need of...ritme
» Ritme van 23.00-11.00u ipv 19.00-07.00...
» Verstoord ritme
» Wat is verstandig? (ritme)
» In desperate need of...ritme
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: