Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stoppen met werken.. welke tegemoetkomingen?

+12
Luna
Supertalentje
Tiara
PiP
Happydobby
Susan
Coco
MissD
Rush
Darius
Twellie
Chelle
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Stoppen met werken.. welke tegemoetkomingen? Empty Stoppen met werken.. welke tegemoetkomingen?

Bericht  Chelle ma 14 mei 2012 - 22:07

Vandaag hebben we een brief van de belasting gekregen. We krijgen over 2012 nog minder kinderopvangtoeslag terug dan we kregen. (en dit bedrag was al minder geworden).
Ik zit nu te bedenken of het misschien mogelijk is dat ik stop met werken. De kosten lopen zo echt enorm op en ben eigenlijk aan het werk voor de opvang van mijn dochter.
Daarnaast irriteer ik me dat mijn baas me niet goed betaald ondanks mijn werkzaamheden. Ik vind zelf dat ik te weinig verdien naar wat mijn werkzaamheden zijn.

Nu wil ik graag weten wat voor tegemoetkomingen je kunt krijgen als je stopt met werken en hoeveel dat is.
Zo heb ik begrepen dat dat als een vrouw stopt met werken ze in ieder geval al maandelijks € 170,- van de belasting krijgt.
En krijg je daarnaast nog andere toeslagen of uitkeringen? En hoeveel is dat ongeveer?

Aangezien mijn baas ook mijn belastingaangifte doet heb ik het idee dat hij er niet alles voor mij zal proberen uit te halen wat er te halen valt als ik stop met werken. Daar snijdt hij zichzelf natuurlijk mee in de vingers. (ja zo is hij echt).

Dus dames die niet werken en thuismama zijn; willen jullie mij vertellen wat jullie voor uitkeringen/tegemoetkomingen/toeslagen krijgen en hoeveel dit is? (ik weet niet of het afhankelijk is van het aantal kindjes dat je hebt).

Oh, en ik wil ook graag weten of jullie (hypotheek)renteteruggaaf minder of meer is geworden zodra je bent gestopt met werken. Ik heb namelijk van mijn baas eerder begrepen dat dit ook lager kan worden als er maar 1 inkomen is...

Alvast bedankt!
Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met werken.. welke tegemoetkomingen? Empty Re: Stoppen met werken.. welke tegemoetkomingen?

Bericht  Twellie ma 14 mei 2012 - 22:13

Ik werk wel, maar het eerste dat me te binnen schiet is dat als je inkomen lager wordt, je waarschijnlijk recht krijgt op (meer) kindgebonden budget.

Maar kijk niet alleen naar hoe de regelingen nu zijn, er gaat de komende jaren veel veranderen en wat dit jaar nog financieel gunstig zou kunnen zijn, hoeft dat volgend jaar of over een paar jaar niet meer te zijn.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Stoppen met werken.. welke tegemoetkomingen? Empty Re: Stoppen met werken.. welke tegemoetkomingen?

Bericht  Chelle ma 14 mei 2012 - 22:17

Ja dat is inderdaad wel waar ja.

Ik heb uitgerekend dat als ik nu stop met werken dat de inkomsten en uitgaven gelijk zijn. We zouden dus geen geld hebben voor onverwachte dingen of sparen of uitjes. En dat is niet echt een leuk vooruitzicht Wink .
Ik denk ook eigenlijk dat er niets anders op zit dan gewoon te blijven werken maar eventueel iets anders dichter bij huis te zoeken waarbij ik niet met de auto hoef. (besparing benzine).
Maar ja, op en vrouw met kind zitten de meeste werkgevers niet te wachten merk ik. Heb al een aantal keer gesolliciteerd maar zonder resultaat.
Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868

Bericht  Darius ma 14 mei 2012 - 22:17

Als jij je baas niet vertrouwd, begrijp ik niet zo goed waarom je hem jouw belastingaangifte laat doen.

Werken loont volgens mij meer dan thuiszitten, dus misschien zou je op zoek kunnen gaan naar ander werk. Of je kindje bij een gastouder plaatsen ipv kdv.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Darius ma 14 mei 2012 - 22:18

In welke branche werk je?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rush ma 14 mei 2012 - 22:18

Chelle schreef:
Maar ja, op en vrouw met kind zitten de meeste werkgevers niet te wachten merk ik. Heb al een aantal keer gesolliciteerd maar zonder resultaat.
Dan laat je die kinderen toch in de eerste gesprekken achterwege?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 22:20

En als je op zoek gaat naar ander werk? Is dat geen optie?

Gast
Gast

Bericht  MissD ma 14 mei 2012 - 22:21

Rush schreef:
Chelle schreef:

Mee eens... is niet iets wat je hoeft te vertellen toch. En ik weet niet wat voor opleiding/werkervaring je hebt. Maar er zijn toch ook werkgevers die aardig flexibel zijn.

Verder zou ik inderdaad niet uit gaan van wat je nu nog als eventuele toeslagen krijgt, want dat zou zomaar eens kunnen veranderen. Wellicht een andere baan dichtbij huis, of in de uren dat je man aan vrij is zoeken? (ik werk nu de ene week 2 avonden, de andere week 3 avonden en om het weekend, dan zorgt mijn man voor onze dochter en overdag als hij werkt doe ik het. Voor ons de ideale oplossing en we kunnen nog steeds veel tijd met elkaar doorbrengen).

MissD
Prater
Prater

Aantal berichten : 1192
Punten : 1212
Registratiedatum : 09-12-10

Bericht  Coco ma 14 mei 2012 - 22:26

Ik krijg alleen op jaarlijkse basis de algemene hrffingskorting. In 2011 was dat € 1987,- maar 2012 is het -ik geloof- rond de 150 euro minder en dat zal elk jaar ook minder worden omdat het afgeschaft wordt.

Verder heb ik nergens recht op. Wellicht zou je idd wel (meer) zorgtoeslag en kindgebonden budget ontvangen waardoor het zich wel loont als nu alles naar het kdv gaat. Maar dat ligt aan het inkomen van je man. Wij krijgen iig geen toeslagen.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Twellie ma 14 mei 2012 - 22:27

Rush schreef:
Chelle schreef:

Zou ik sowieso doen.

Werkgevers vragen wel regelmatig naar flexibiliteit en die is vaak dus niet zo heel hoog door een kind en dan 'moet' je het alsnog vertellen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Susan ma 14 mei 2012 - 22:39

Dat ligt eraan hoeveel je partner verdient. Wij krijgen niets aan toeslagen, ook geen kindgebonden budget en zorgtoeslag. De algemene heffingskorting kun je wel aanvragen, maar het schijnt dat ze dat wel aan het afbouwen zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Happydobby ma 14 mei 2012 - 22:43

En een gastouder ipv KDV, dat kan flink schelen.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Rush ma 14 mei 2012 - 23:11

Tuinstoel schreef:
Rush schreef:
Chelle schreef:

Zou ik sowieso doen.

Werkgevers vragen wel regelmatig naar flexibiliteit en die is vaak dus niet zo heel hoog door een kind en dan 'moet' je het alsnog vertellen.
True, maar als jij als moeder zeker weet dat je het goed geregeld hebt met oppas/KDV o.i.d. zou ik dat in eerste instantie niet melden over kinderen, als je weet dat je flexibel kan zijn.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  PiP ma 14 mei 2012 - 23:26

De algemene heffingskorting willen ze idd gaan afbouwen.
Dit moet je trouwens ook niet zien als een extra iets als je stopt met werken.
Als je werkt krijg je namelijk weer combinatiekorting, dit valt bijna tegen elkaar weg.
Je krijgt idd wel meer zorgtoeslag en kgb.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Tiara di 15 mei 2012 - 0:36

Hoe vraag je die heffingskorting aan? Of is dat alleen als je een kindje hebt ouder dan 6 maanden in een jaar?
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643

Bericht  Supertalentje di 15 mei 2012 - 0:40

PiP schreef:De algemene heffingskorting willen ze idd gaan afbouwen.
Dit moet je trouwens ook niet zien als een extra iets als je stopt met werken.
Als je werkt krijg je namelijk weer combinatiekorting, dit valt bijna tegen elkaar weg.
Je krijgt idd wel meer zorgtoeslag en kgb.

Als je recht op hebt als je stopt met werken wel. Maar als je partner boven de verdiengrens zit krijg je die alsnog niet.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 1:27

Ik werk bijna niet, op af en toe een paar uurtjes per week na als oproep, en wij krijgen maar een heel klein beetje zorgtoeslag. Dacht nu 11 euro ofzo per maand. Kindgebondenbudget kregen we ook nooit, alleen sinds de tweeling erbij is wel een klein bedrag.

Dus ik zou daar idd wel goed naar kijken!

Gast
Gast

Bericht  Coco di 15 mei 2012 - 3:44

aanitaa schreef:Hoe vraag je die heffingskorting aan? Of is dat alleen als je een kindje hebt ouder dan 6 maanden in een jaar?

Dat krijg je via de belastingaangifte als je het per jaar wilt ontvangen. Als je het maandelijks wilt ontvangen kun je een voorlopige aanslag aanvragen. Maar je kind moet idd wel 6 maand oud zijn in het betreffende jaar.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Bericht  Luna di 15 mei 2012 - 4:12

Chelle schreef:
Oh, en ik wil ook graag weten of jullie (hypotheek)renteteruggaaf minder of meer is geworden zodra je bent gestopt met werken. Ik heb namelijk van mijn baas eerder begrepen dat dit ook lager kan worden als er maar 1 inkomen is...

Dit wordt niet minder zolang de regels niet veranderen. Hypotheekrente aftrek is niet afhankelijk van je inkomen voor zover ik weet.

Als je wilt weten of en hoeveel toeslagen je ongeveer krijgt als je stopt, kun je het inkomen van je partner invoeren op toeslagen.nl

Persoonlijk zou ik, als je eigenlijk wel wilt blijven werken, blijven waar je bent en ondertussen rondkijken naar een andere baan. Het is niet makkelijk nu om een andere baan te vinden, er worden bijna geen vaste contracten gegeven en er worden zoveel bezuinigingen gedaan, dat je nu niet weet wat je volgend jaar krijgt.
Luna
Luna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 111
Punten : 117

Bericht  Tiara di 15 mei 2012 - 9:10

Nois schreef:
aanitaa schreef:Hoe vraag je die heffingskorting aan? Of is dat alleen als je een kindje hebt ouder dan 6 maanden in een jaar?

Dat krijg je via de belastingaangifte als je het per jaar wilt ontvangen. Als je het maandelijks wilt ontvangen kun je een voorlopige aanslag aanvragen. Maar je kind moet idd wel 6 maand oud zijn in het betreffende jaar.

Bedankt, dat was vorig jaar net niet, dus dan zal ik volgend jaar dat wel krijgen!
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Bericht  Coco di 15 mei 2012 - 10:28

Hoe oud is hij/zij nu? Als je kleintje in 2012 zes maanden is kun je het al wel aanvragen als je het maandelijks wilt ontvangen. Als je het jaarlijks wilt ontvangen, dan krijg je het met de belastingteruggave in 2013.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Bericht  SarahKey di 15 mei 2012 - 18:34

Toen ik krap aan 3 maanden zwanger was hebben we dit uit laten rekenen bij onze boekhouder. Ik werk op papier maar 10,5 uur en we wouden weten of ik niet voor niets ging werken.

Maar je krijgt zo weinig toeslagen etc dat ik met mijn 10,5 uur niet voor niets werk. Ik hou geen honderden euro's over en het is nog goed kijken waar we alles aan uitgeven, maar hoef niet toe te leggen.

En hij zei ook, het 'aanrechtentoeslag' gaan ze ook afschaffen en word nu al elk jaar minder.
Dacht nee, dat risico ga ik niet lopen wil niet leven van toeslagen.
en wou sowieso niet thuisblijven, hebben we al heel wat discussies over gehad toen
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Tiara di 15 mei 2012 - 19:18

Nois schreef:Hoe oud is hij/zij nu? Als je kleintje in 2012 zes maanden is kun je het al wel aanvragen als je het maandelijks wilt ontvangen. Als je het jaarlijks wilt ontvangen, dan krijg je het met de belastingteruggave in 2013.

9,5 maand nu. Tot welk bedrag mag je bijverdienen om het eigenlijk te krijgen? Ik werk wel, maar heel weinig.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Bericht  Pandora di 15 mei 2012 - 19:41

Bedenk je wel dat als je nu stopt met werken je uit het arbeidsproces bent, mocht je later als jullie dochter groter is, besluiten om wel weer te willen gaan werken het moeilijker is om weer in het arbeidsproces te komen...

Verder heb ik weinig verstand van toeslagen e.d. Wij hebben helaas ook maar weinig recht op toeslagen, behalve dan de kinderopvangtoeslag. Ben benieuwd wat je uiteindelijke beslissing gaat worden.
Pandora
Pandora
Prater
Prater

Aantal berichten : 1492
Punten : 1682
Registratiedatum : 04-12-10

Bericht  Susan di 15 mei 2012 - 20:30

aanitaa schreef:

9,5 maand nu. Tot welk bedrag mag je bijverdienen om het eigenlijk te krijgen? Ik werk wel, maar heel weinig.

Het is niet zo dat je tot een bepaald inkomen het volledige bedrag krijgt en daarna opeens niks meer, naarmate je meer verdient krijg je steeds minder terug.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: