Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ouderschapsverlof vraag

+9
Coco
PiP
pindaatje
_Lana_
Liadan
Limburg85
Twellie
ekjir@M
Puggle
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Puggle do 10 mei 2012 - 10:24

Ik zit op internet te kijken hoe het zit met ouderschapsverlof.
En nu zie ik dat je dan de helft van je normale uren gaat werken. Er staat wel bij dat in overleg met je werk andere uren zouden kunnen.

Maar weet iemand of je baas dat ook kan weigeren dan?

Ik werk nu 38 uur. Volgens die regel zou ik dan 19 uur gaan werken. Dit wil ik niet, ik wil 24 uur gaan werken.

Wie heeft het ook anders gedaan als de helft van je uren werken?

Ik ben er echt niet in thuis, dus misschien dat iemand nog tips heeft waar ik rekening mee moet houden?
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  ekjir@M do 10 mei 2012 - 10:35

Je werkgever mag ouderschapsverlof niet weigeren. Dat is bij wet geregeld. Ik heb er in de zwangerschap van m´n zoon hele discussies over gehad met m´n werkgever maar ze mogen niet weigeren.

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  ekjir@M do 10 mei 2012 - 10:36

Ik heb trouwens een contract voor 32 uur en neem daarvan 8 uur per week ouderschaps verlof op zodat ik 24 uur werk. Ik weet niet hoeveel weken je nu krijgt maar ik kon die 8 uur over 2 jaar uitsmeren.

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Twellie do 10 mei 2012 - 10:59

Je werkgever mag niet weigeren als je exact de helft van je uren gaat werken (19 dus). Je werkgever mag bij elke afwijking hierop weigeren als hij de reden goed kan onderbouwen.

Ik neem zelf tien uur verlof op per week, mijn werkgever wilde in eerste instantie weigeren. Ik heb toen goed onderbouwd dat het wel kon (wie wat van mij ging overnemen) en toen was het alsnog akkoord.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Limburg85 do 10 mei 2012 - 17:17

Je werkgever mag het wel weigeren maar dan moet hij hele goede redenen hiervoor hebben en dat is er haast zelden.

Het aantal uur mag je zelf met je werkgever bepalen, is niet verplicht om de helft van je uren op te nemen. Het aantal uur waar je recht op heb is 26 x het aantal uur van je contract.
Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Liadan do 10 mei 2012 - 19:03

Je werkgever moet inderdaad een goede reden hebben om het te weigeren.

Ik neem zelf elke week 1/3 van mijn contracturen op als ouderschapsverlof, ik smeer dit uit over 1,5 jaar.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Gast do 10 mei 2012 - 19:09

Ouderschapsverlof op zich mag hij niet weigeren.
Maar hoe het ingedeeld gaat worden, zou hij kunnen weigeren, maar mijn inziens gaat zoiets meestal in overleg. Dat je samen om de tafel gaat zitten en verteld wat je graag zou willen.

Bij ons zijn ze gelukkig niet zo moeilijk. Wij werken voor dezelfde baas dus het was ook in hun belang dat het fatsoenlijk geregeld zou worden. Ik neem de ene week 2 en de andere week 3 uur op.
Zodat ik om 16u naar huis kan. Mijn man moet namelijk om 17u beginnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  _Lana_ do 10 mei 2012 - 20:00

TBIB schreef:Ouderschapsverlof op zich mag hij niet weigeren.
Maar hoe het ingedeeld gaat worden, zou hij kunnen weigeren, maar mijn inziens gaat zoiets meestal in overleg. Dat je samen om de tafel gaat zitten en verteld wat je graag zou willen.


Dit dus. Wij zijn ook rond de tafel gaan zitten, hoe ik mijn ouderschapsverlof in wilde vullen. Kijk, hoe jij het zou willen, moet dan wel mogelijk zijn.

Ik heb mijn ouderschapsverlof achter mijn zwangerschapsverlof geplakt, dus ik ben 3 maanden langer vrij.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  pindaatje do 10 mei 2012 - 20:11

Ik heb bij mijn oudste 4u per week opgenomen, dit kon ik gedurende 3 jaar gaan doen..
In mijn geval leverder dit meer nadelen als voordelen op, dus ben ik er na 1,5 jaar mee gestopt.
Nu, na de geboorte van de 2e heb ik nog geen ouderschapsverlof weer opgenomen, dit doe ik als hij wat ouder is.

pindaatje
Prater
Prater

Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  PiP do 10 mei 2012 - 20:46

Bij mij hebben ze het dus geweigerd voor 1 dag in de week.. Hij moet het dan in 1 keer opnemen.

Let trouwens wel op, de regeling voor ouderschapsverlof is er zeer waarschijnlijk alleen dit jaar nog....

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Puggle do 10 mei 2012 - 20:52

Pip, bedoel je niet de vergoeding die er voor is? Want die is er alleen in 2012 nog ja.

Ik las alleen op een site dat het 26 keer de dagen is dat je werkt. Dat zou dan 26x5 zijn, maar toen zag ik op een andere site dat het keer je uren is. Dus 26x38.
Wat zou het zijn, scheelt nogal?

En wat moet ik er verder voor doen? Regelt mijn werk dat of moet ik dingen doen?
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Coco do 10 mei 2012 - 21:06

Weten jullie hoe dit zit wanneer je voor een Amerikaans, in Nederland gevestigd, bedrijf werkt? Naar mijn idee hebben zij zich gewoon aan de Nederlandse wetgeving te houden. Mijn man meent dat ze hem alles mogen weigeren.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  piene1983 do 10 mei 2012 - 21:14

Het gaat om 26 keer het aantal contracturen dat je per week hebt dus 26 keer 38 uur in jouw geval. Als je tot de helft van je uren als verlof opneemt mag er alleen geweigerd worden als er zwaarwegende financiele of maatschappelijke bedrijfsbelangen zijn, alle ouders in Nederland hebben namelijk recht op ouderschapsverlof om een bepaalde periode extra tijd te kunnen besteden aan de opvoeding van hun kind. In principe moet ouderschapsverlof in een keer worden opgenomen, dus in een aaneengesloten periode maar daar kan van worden afgeweken als werkgever en werknemer het daarmee eens zijn. Ook de duur van het verlof is iets wat besproken kan worden, het verlof mag in ieder geval uitgespreid worden over een jaar maar langer kan ook mits dat in overleg gaat. Langer dan anderhalf jaar is iets wat goed in de gaten gehouden moet worden want dan komen bepaalde sociale regelingen in gevaar. Dus, al wil jij een half uur per week ouderschapsverlof dan moet dat kunnen mits er geen bedrijfsbelangen bij in het gedrang komen die niet op een andere manier kunnen worden opgelost. Gezien het feit dat ouderschapsverlof bij wet geregeld is dient er bij weigering wel een plan of voorstel op tafel te komen waarbij het gewenste ouderschapsverlof op een ander moment of andere manier kan worden genoten. Hierbij kan wel de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer op het spel komen te staan, een arbeidsconflict.

Lang en uitvoerig besproken met de mevrouw die onze zaak behandelde bij de rechtsbijstand aangezien mijn vriend ouderschapsverlof wilde opnemen maar dit niet mocht. Ze kenden het op zijn werk niet en weigerden simpelweg. Dit hebben we aanhangig gemaakt en nadat zij ook in de materie gedoken zijn werd het uiteindelijk toch goedgekeurd, en hebben meer vader alsnog verlof aangevraagd! Bij mijn vriend was er geen bedrijfsbelang in het gedrang bij zijn aanvraag, inmiddels is dat wel het geval bij een aanvraag van zijn collega aangezien er dan tijdelijk extra personeel moet worden aangenomen wat neit wenselijk is.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Puggle do 10 mei 2012 - 21:19

Bedankt voor je reactie piene! Zal wel loslopen dan, ik wil 14 uur per week opnemen. Zodat ik 24 uur werk. Fijn dat het bij jullie toch goed gekomen is nu.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  piene1983 do 10 mei 2012 - 21:47

Houd er wel ook rekening mee dat als je 14 uur ouderschapsverlof opneemt er ook de mogelijkheid bestaat dat je gedurende een bepaalde periode na afloop van je verlof weer de normale duur van je contract gaat/moet werken alvorens je weer in uren terug kunt. Het gaat tenslotte om een tijdelijke mogelijkheid om meer tijd aan de opvoeding van je kind te kunnen besteden.

Voor mij is dit namelijk reden om geen ouderschapsverlof op te nemen aangezien ik op dit moment niet weet of ik in de toekomst daadwerkelijk vier dagen wil werken in plaats van drie, zo leuk vind ik mijn job niet op dit moment namelijk. Daarbij geldt ook nog dat bij ons de regel bestaat dat als je binnen een jaar na afloop van je verlof weggaat je dan het verlof moet terugbetalen, maar dat kan alleen gelden bij doorbetaald ouderschapsverlof. Mijn vriend moet in ieder geval een half jaar zijn oude uren oppakken alvorens hij eventueel weer in uren terugkan. Dit is iets wat je met je werkgever en/of P&O moet bespreken.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Puggle do 10 mei 2012 - 21:50

Ja ik had idd gelezen dat ik mijn huidige contract voor 38 uur daarna weer heb. Maar dat lijkt me juist wel handig. Niet dat ik dat dan wil, maar s toch nog wat zekerheid en ik kan dan gewoon alsnog naar 24 uur.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Annie24 do 10 mei 2012 - 21:56

En informeer op je werk hoe zijn omgaan met de opbouw van je pensioen e.d. Is er de mogelijkheid bij te storten als je dat zou willen?

Alles waar je eerder recht op had gaat ook naar rato, mits jouw bedrijf andere afspraken heeft: je bouwt geen vakantie uren op over de ouderschapsverlof uren, een bonus wordt naar rato uitgekeerd, dat soort dingen.
Mocht je arbeidsongeschikt worden in de periode waarin je ouderschapsverlof opneemt krijg je ook minder uitkering omdat ze uitgaan van de gewerkte uren in de voorgaande periode (die dan dus lager zijn doordat je ouderschapsverlof hebt gehad)

Er zijn wel bedrijven die er positief van afwijken hoor, maar dat staat dan in je CAO/personeelsgids.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Puggle do 10 mei 2012 - 22:00

Bedankt Annie! Daar had ik ook al wat dingen over gelezen.

Maar als ik nu een gesprek krijg dan geef ik aan wat ik wil. Moet ik het dan verder zelf regelen? Of doet de werkgever dat verlof regelen?
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Clapperdie vr 11 mei 2012 - 1:58

_Lana_ schreef:
TBIB schreef:Ouderschapsverlof op zich mag hij niet weigeren.
Maar hoe het ingedeeld gaat worden, zou hij kunnen weigeren, maar mijn inziens gaat zoiets meestal in overleg. Dat je samen om de tafel gaat zitten en verteld wat je graag zou willen.


Dit dus. Wij zijn ook rond de tafel gaan zitten, hoe ik mijn ouderschapsverlof in wilde vullen. Kijk, hoe jij het zou willen, moet dan wel mogelijk zijn.

Ik heb mijn ouderschapsverlof achter mijn zwangerschapsverlof geplakt, dus ik ben 3 maanden langer vrij.

Wat fijn Lana! Krijg jij een gedeelte van je ouderschapsverlof vergoed? Of heb je nu 3 maanden "onbetaald verlof"?
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Linda vr 11 mei 2012 - 2:11

Ouderschapsverlof telt volgens mij niet mee als je werkloos of arbeidsongeschikt raakt. Ik dacht dat dat gewoon op basis van je normale contract was.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  PiP vr 11 mei 2012 - 2:15

Puggle schreef:Ja ik had idd gelezen dat ik mijn huidige contract voor 38 uur daarna weer heb. Maar dat lijkt me juist wel handig. Niet dat ik dat dan wil, maar s toch nog wat zekerheid en ik kan dan gewoon alsnog naar 24 uur.
Ik weet niet hoe het in de praktijk gaat, maar officieel moet je een half jaar weer je oude contracturen werken.
Dit is denk ik zodat er geen misbruik van gemaakt wordt, want dan zou iedereen aansluitend aan zijn/haar verlof ouderschapsverlof gaan opnemen en nog wat geld opstrijken van de Belastingdienst.

Bij mijn man werd het geweigerd omdat zijn bus dan 1 dag in de week stil stond en ze ook personeel te kort kwamen.
Ze gaven dus wel de mogelijkheid om het in 1 keer op te nemen, omdat ze dit niet mogen weigeren, maar dat konden wij niet missen...

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Linda vr 11 mei 2012 - 3:09

PiP schreef:
Puggle schreef:Ja ik had idd gelezen dat ik mijn huidige contract voor 38 uur daarna weer heb. Maar dat lijkt me juist wel handig. Niet dat ik dat dan wil, maar s toch nog wat zekerheid en ik kan dan gewoon alsnog naar 24 uur.
Ik weet niet hoe het in de praktijk gaat, maar officieel moet je een half jaar weer je oude contracturen werken.
Dit is denk ik zodat er geen misbruik van gemaakt wordt, want dan zou iedereen aansluitend aan zijn/haar verlof ouderschapsverlof gaan opnemen en nog wat geld opstrijken van de Belastingdienst.

Bij mijn man werd het geweigerd omdat zijn bus dan 1 dag in de week stil stond en ze ook personeel te kort kwamen.
Ze gaven dus wel de mogelijkheid om het in 1 keer op te nemen, omdat ze dit niet mogen weigeren, maar dat konden wij niet missen...

Dat is alleen maar als je vanuit je cao een deel doorbetaald krijgt. Als het onbetaald is en je krijgt alleen de ouderschapsverlofkorting van de bd, mag je gewoon daarna in uren minderen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Puggle vr 11 mei 2012 - 5:46

Dus als ik nu 24 uur ga werken door 14 uur verlof per week op te nemen, dan moet ik verplicht na een half jaar 38 uur gaan werken?

Ik ga trouwens niet de verlofkorting van de belastingdienst aanvragen, misschien dat het dan nog anders is. Ik vind het maar lastig. Ga denk maar een hulplijn bellen voordat ik het gesprek heb met mijn werk.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Liadan vr 11 mei 2012 - 5:52

Puggle schreef:Dus als ik nu 24 uur ga werken door 14 uur verlof per week op te nemen, dan moet ik verplicht na een half jaar 38 uur gaan werken?

Ik ga trouwens niet de verlofkorting van de belastingdienst aanvragen, misschien dat het dan nog anders is. Ik vind het maar lastig. Ga denk maar een hulplijn bellen voordat ik het gesprek heb met mijn werk.
Je hoeft alleen nog een half jaar 38 uur te werken als dat zo in je CAO is opgenomen.
In de CAO van mijn werk was dat alleen toen je nog een vergoeding kreeg van de werkgeven voor ouderschapsverlof. Sinds wij niks meer krijgen van de werkgever, hoeven we ook niet verplicht nog een half jaar je contracturen te werken.

Waarom ga je de verlofkorting niet vragen van de belastingdienst?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Linda vr 11 mei 2012 - 6:24

http://www.tipswerkendeouders.nl/Hele-gezin/Belastingtips/ouderschapsverlof-2012-de-complete-regeling-uitgelegd.html

In deze link staat het heel duidelijk uitgelegd. Het is echt niet zo ingewikkeld. Je kan eventueel ook gewoon info vragen bij je P&O.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof vraag Empty Re: Ouderschapsverlof vraag

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum