Ouderschapsverlof
+10
Teddyaapje
Fiebje
Liadan
Puggle
Star007
Twellie
Linda
Printje
_Lana_
sanne-84
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Ouderschapsverlof
Wie heeft dit extra genomen en waarom wel/niet?
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Ouderschapsverlof
Ik heb mijn ouderschapsverlof achter mijn zwangerschapsverlof geplakt, om de eerste tijd met mijn kindjes te zijn en rustig te kunnen wennen. Het is me heel goed bevallen. We waren al snel gewend en verder vooral genoten!
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Ik heb het pas ruim 1.5 jaar na het zwangerschapsverlof opgenomen, ik was veel te blij om weer te mogen beginnen hahahhaa. Bovendien vond ik het veel leuker om thuis te zijn ( ook niet fulltime maar 1 extra dag per week) wanneer hij ouder was. Ik ga dat nu weer zo doen, ik 'bewaar' het totdat ze ouder is.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Is ouderschapsverlof nou gewoon betaald verlof, of onbetaald verlof maar dat je wel recht op je werkplek en uren houdt? Hoe moet ik dat zien?
Gast- Gast
Betaald verlof was het hier. Daarna heb ik onbetaald verlof opgenomen zodat ik mijn rechten op die dag wel behoud.
Printje- Lady Post-a-lot
Ik dacht dat het onbetaald was...
sanne-84- Ratel
Hier niet hoor, in het onderwijs, ik kreeg gewoon betaald.
Printje- Lady Post-a-lot
Het hangt van je cao af of het (deels) doorbetaald is of niet.
Daarnaast heb je tot 2015 recht op een korting van de belastingdienst voor ieder opgenomen uur ouderschapsverlof.
Daarnaast heb je tot 2015 recht op een korting van de belastingdienst voor ieder opgenomen uur ouderschapsverlof.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Oh en om antwoord te geven op je vraag. Man en ik hebben beiden na mijn zwangerschapsverlof ouderschapsverlof opgenomen. Zo hoefde dochter het eerste jaar niet naar een opvang. Dat is echt super goed bevallen, helaas is dat nu (financieel) niet meer mogelijk.
Linda- Ratel
Ik dacht dat t bij ons onbetaald was.
Daarom vroeg ikme ook af waarom mensen het wel of niet deden, want een paar maanden niet betaald krijgen is ook niet veel
(en of ikhet juist fijn vind of niet bevalling/verlof weet ik niet vantevoren)
Daarom vroeg ikme ook af waarom mensen het wel of niet deden, want een paar maanden niet betaald krijgen is ook niet veel
(en of ikhet juist fijn vind of niet bevalling/verlof weet ik niet vantevoren)
sanne-84- Ratel
Als het onbetaald was had ik het ook niet gedaan, nu had ik eerst nog flink wat maanden gewoon normaal salaris en daarna ging ik van 4 dagen werken naar 3. (maar heb ik die vierde dag zeg maar onbetaald verlof om zo de rechten op die dag te behouden)
Printje- Lady Post-a-lot
Ik vond die 4 euro nogwat van de belastingdienst een leuke compensatie. Het zorgde er bij ons voor dat we het financieel konden dragen om een jaartje beide minder te werken.
Linda- Ratel
Ik neem het wel op, ik werk officieel bijna full-time en momenteel dus 24 uur volgens mijn ouderschapsverlofcontract. In werkelijkheid werk ik veel meer dan dat maar die extra tijd spaar ik op in een speciaal programma in het bedrijf waar ik werk.
In mijn CAO wordt niet aangevuld tot mijn normale uurloon. Wel heb ik de korting die voor iedereen geldt die verlof opneemt: de helft van het minimumloon (iets van 4 euro nog wat) voor ieder opgenomen uur verlof.
In mijn CAO wordt niet aangevuld tot mijn normale uurloon. Wel heb ik de korting die voor iedereen geldt die verlof opneemt: de helft van het minimumloon (iets van 4 euro nog wat) voor ieder opgenomen uur verlof.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Ik heb 4 weken ouderschapsverlof aan mijn zwangerschapsverlof geplakt. Bij ons is dat onbetaald (zorginstelling). Mijn vriend neemt nu 4 uur per week (onbetaald) ouderschapsverlof op.
Star007- Kletskop
- Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11
Maar van wie krijg jij die 4 euro nog wat? Van de belasting?Twellie schreef:Ik neem het wel op, ik werk officieel bijna full-time en momenteel dus 24 uur volgens mijn ouderschapsverlofcontract. In werkelijkheid werk ik veel meer dan dat maar die extra tijd spaar ik op in een speciaal programma in het bedrijf waar ik werk.
Star007- Kletskop
- Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11
@ Star: Klopt, dat is een korting van de belastingdienst. Het betekent dus wel dat je minstens zoveel belasting betaald moet hebben als 4 euro X het aantal uren dat je verlof hebt opgenomen. Stel dat je 200 uur verlof opneemt, krijg je ongeveer 800 euro korting. Als je dan maar 600 euro belasting betaalt, komt de teller op nul en krijg je er niet nog eens 200 euro bij.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Ik heb het na mijn verlof genomen. Ik neem nu 14 uur per week op/2 dagen. Ik kan dit volgens de regels 72 weken doen. Ik had een 38 uur contract. Ik krijg nu voor 24 uur betaald. Voor die 14 uur krijg ik niks.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Ik heb na de geboorte van mijn dochter geen ouderschapsverlof opgenomen. Na de geboorte van de jongste wel, hij huilde veel en ik wilde niet dat hij naar het kinderdagverblijf zou moeten. Normaal werk ik 27 uur maar nu 18 uur. Ik heb mijn ouderschapsverlof uitgespreid over 1,5 jaar. In maart loopt het af en dan plak ik het ouderschapsverlof dat ik nog van mijn dochter heb er achteraan.
Het bevalt me heel erg goed om maar 2 dagen te werken, ik maak veel meer mee van de kinderen en zit op mijn vrije dagen veel minder met mijn werk in mijn hoofd.
Vanuit mijn werkgever krijg ik niks betaald voor het ouderschapsverlof, vanuit de belastingdienst krijg ik nog wel wat terug maar dat laat ik 1 keer per jaar uit betalen.
Ik had ook gewoon een dag minder kunnen gaan werken maar nu behoudt ik het recht om straks gewoon weer 27 uur te gaan werken.
Het bevalt me heel erg goed om maar 2 dagen te werken, ik maak veel meer mee van de kinderen en zit op mijn vrije dagen veel minder met mijn werk in mijn hoofd.
Vanuit mijn werkgever krijg ik niks betaald voor het ouderschapsverlof, vanuit de belastingdienst krijg ik nog wel wat terug maar dat laat ik 1 keer per jaar uit betalen.
Ik had ook gewoon een dag minder kunnen gaan werken maar nu behoudt ik het recht om straks gewoon weer 27 uur te gaan werken.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Ik heb nu mijn ouderschapsverlof om mijn zwangerschapsverlof heen geplakt. Een maand ervoor en twee maanden erna. Ik heb het gedaan omdat ik een deel van mijn salaris doorbetaald krijg en ik nu meer tijd met mijn gezinnetje kan doorbrengen.
Gast- Gast
Maar is het met het kabinet er al door dat je nog ouderschapsverlofkorting krijgt? Wij zijn er nl ook over na het denken voor mijn man maar tot twee weken terug kon ik er nog niets over vinden.
Fiebje- Prater
- Aantal berichten : 1476
Punten : 1552
Fiebje schreef:Maar is het met het kabinet er al door dat je nog ouderschapsverlofkorting krijgt? Wij zijn er nl ook over na het denken voor mijn man maar tot twee weken terug kon ik er nog niets over vinden.
Vanaf 2015 wordt de ouderschapsverlofkorting afgeschaft.
Linda- Ratel
Mijn vriend neemt 1 dag in de week ouderschapsverlof op. Hij werkt nu 32u ipv 40. We kregen vorige week bericht van de boekhouder dat we geen recht hebben op de oudersvhapsverlofkorting van de belastingdienst omdat hij in 2011 met 32u werken meer had verdiend dan in 2010 met 40u. Daar gaat dus even mooi zo'n 4500,- aan onze neus voorbij (over de gehele ouderschapsverlofperiode bekeken)
Kijk hier dus eerst even naar!
Kijk hier dus eerst even naar!
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Ik neem straks 6 uur per week op. Volgens mijn cao krijg ik een deel betaald (bepaald percentage)
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
Mijn man neemt straks 4 uur per week op, onbetaald
Ella- Ratel
- Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Ik krijg het niet uitbetaald en neem het strakjs na MN verlof op twee dagen in de week. Als we goed uitkomen gaat daarna mm contract aangepast worden. Lukt het om de een of andere reden niet kan ik altijd weer meer gaan werken
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: