Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ouderschapsverlof?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Ouderschapsverlof? Empty Ouderschapsverlof?

Bericht  Isa do 28 apr 2011 - 6:39

Hallo,

Ik zit er over nadenken om ouderschapsverlof op te nemen aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof. Ik twijfel nog een beetje omdat ik aan de ene kant bang ben dat ik na 16 weken zwangerschapsverlof wel weer wil werken. Aan de andere kant vind ik het niet zo een heel fijn idee om mijn kindje met ongeveer 10 weken al naar de kinderopvang te moeten brengen. Mijn vraag is hoe jullie dit hebben gedaan, wat zijn de voor- en nadelen en was het voor je gevoel ook echt nodig om nog langer thuis te blijven? Ouderschapsverlof wordt niet door betaald maar financieel is dat geen probleem.

groetjes
Isa
Isa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 139
Registratiedatum : 18-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof? Empty Re: Ouderschapsverlof?

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 6:42

Ik neem mijn ouderschapsverlof verspreid over twee jaar op. Ik denk dat het ook heel prettig is om het direct na je zwangerschapsverlof op te nemen, ik had er toen nog veel moeite D. uit handen te geven, omdat ze nog zo klein was. Via de belastingdienst kun je ongeveer 4 euro terug vragen voor elk uur verlof dat je opneemt.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 28 apr 2011 - 8:15

Ik heb afgelopen week al een topic geopend over ouderschapsverlof... misschien dat je daar ook deze vraag kwijt kan?

Gast
Gast

Bericht  yes1984 do 28 apr 2011 - 8:17

Twellie schreef:Ik neem mijn ouderschapsverlof verspreid over twee jaar op. Ik denk dat het ook heel prettig is om het direct na je zwangerschapsverlof op te nemen, ik had er toen nog veel moeite D. uit handen te geven, omdat ze nog zo klein was. Via de belastingdienst kun je ongeveer 4 euro terug vragen voor elk uur verlof dat je opneemt.

Mijn vriend en ik willen na mijn verlof ieder 8 uur per week opnemen. Mijn collega zei dat aan de teruggaaf een salarisgrens zit om hiervoor in aanmerking te komen. Op internet kan ik hier niets over terug vinden. Weet iemand hoe dit zit?
yes1984
yes1984
Prater
Prater

Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10

Bericht  PiP do 28 apr 2011 - 8:21

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij krijg je het minimumloon van de belastingdienst.
Wij hebben er toen wel naar gekeken, maar mijn man zijn werkgever wou er niet aan...

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  yes1984 do 28 apr 2011 - 8:26

PiP schreef:Ik weet het niet zeker, maar volgens mij krijg je het minimumloon van de belastingdienst.
Wij hebben er toen wel naar gekeken, maar mijn man zijn werkgever wou er niet aan...

Ik bedoel niet een bedrag dat je van de werkgever krijgt, maar van de belastingdienst/uvw. Officieel mag een werkgever je geen ouderschapsverlof weigeren. Het is een recht.
yes1984
yes1984
Prater
Prater

Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10

Bericht  PiP do 28 apr 2011 - 8:39

yes1984 schreef:
PiP schreef:Ik weet het niet zeker, maar volgens mij krijg je het minimumloon van de belastingdienst.

Ik bedoel niet een bedrag dat je van de werkgever krijgt, maar van de belastingdienst/uvw. Officieel mag een werkgever je geen ouderschapsverlof weigeren. Het is een recht.
Dat zeg ik ook niet Very Happy, ik dacht dat je het (wettelijk) minimumloon van de belasting kreeg.
Maar heb het opgezocht en het is 4,11.

Weigeren mag:
De werkgever kan de standaard regeling voor het ouderschapsverlof niet weigeren. De werkgever mag wel een afwijkende regeling voor ouderschapsverlof weigeren indien dit tot ernstige problemen voor het bedrijf zou leiden.

Hij mocht wel voor een half jaar 50% kiezen, maar dat kunnen we niet missen en hun wisten toch wel dat hij(en 2 anderen) dat niet zouden doen. Ze speelden op het stukje dat het problemen zou veroorzaken voor het bedrijf. (Bus ongebruikt 1 dag in de week en het niet kunnen missen van personeel in een hele drukke periode)
Hij is trouwens in die periode ook van werkgever veranderd, maar werkt nu wel weer bij die werkgever.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Welles do 28 apr 2011 - 8:44

Ik heb een maand vrij achter mijn zwangerschapsverlof aangeplakt. Qua werk was die extra maand eigenlijk te lang (wilde dolgraag weer aan het werk na zo lang alleen maar over poep, melk en slaapjes te hebben nagedacht), qua band met mijn kind vond ik het wel echt supersuperfijn. Had het idee dat ik hem veel beter begreep toen hij 4 maanden was dan toen hij 3 maanden was, dus die laatste maand heeft me echt geholpen om hem met een goed gevoel achter te laten op de creche, omdat ik goed kon beschrijven wat zijn karaktertrekken en 'seintjes' waren. Toen ik weer aan het werk ging heb ik mijn ouderschapsverlof aangesproken; ik heb een contract voor 32 uur maar werkte de eerste twee maanden na mijn verlof/vrij 24 uur per week en nu 28 uur (3 om 4).

Wat de ouderschapsverlofkorting betreft; je krijgt inderdaad iets meer dan 4 euro per opgenomen ouderschapsverlofuur vergoed door de staat, maar alleen als je er qua salaris op achteruit bent gegaan omdat je ouderschapsverlof opneemt. Dus als je bijvoorbeeld na je zwangerschapsverlof veel meer bent gaan verdienen, waardoor je in bijvoorbeeld 3 dagen nu werken net zoveel verdient als in 4 dagen voor je zwangerschap, dan krijg je geen vergoeding terug. Of als je ouderschapsverlof voor een groot deel vergoed krijgt en je een beetje meer bent gaan verdienen. En als je het geld dit jaar al goed zou kunnen gebruiken kan je een formulier voorlopige teruggaaf invullen, dan krijg je het dit jaar al per maand terug, in plaats van in één keer volgend jaar (wat natuurlijk ook een lekker spaarpotje kan zijn).
Welles
Welles
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 30
Punten : 35
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: