Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ouderschapsverlof

+7
Curious
Pien
Theezakje13
Happydobby
Isa
Pussycat
Schism
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Ouderschapsverlof Empty Ouderschapsverlof

Bericht  Schism di 28 jun 2011 - 20:50

Ik werk momenteel 4 dagen in de week en dacht dat ik dat straks ook zou moeten blijven doen omdat we anders qua financiën niet lekker uitkomen.

Nu ben ik aan het kijken naar 1 dag ouderschapsverlof. Dit scheelt me namelijk ook 1 dag kinderopvang, en met de toeslag die ik dan krijg lijk ik er maar een euro of 60 op achteruit te gaan. Ook omdat ik dus 1 dag minder kinderopvang hoef te betalen. Nou zou dat natuurlijk wel de moeite waard zijn, maar ja of mijn berekeningen helemaal kloppen weet ik natuurlijk pas achteraf.

Heeft iemand van jullie ervaring met ouderschapsverlof en zijn jullie er veel op achteruit gegaan?
Schism
Schism
Prater
Prater

Aantal berichten : 805
Punten : 888
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlof Empty Re: Ouderschapsverlof

Bericht  Pussycat di 28 jun 2011 - 21:15

Mijn vriend wilde ook 1 dag minder werken door ouderschapsverlof op te nemen, maar dit toch niet gedaan omdat dit op jaarbasis toch wel heel veel scheelt. Maar hij werkt er nu nog maar 4, dus het is goed zo Wink

Maar nu betalen wij ook geen kinderopvang, dus dat maakt het wel anders natuurlijk.
Ik zou het allemaal wel heel goed berekenen inderdaad voordat je een keuze maakt.
Je kan het toch al wel precies uitrekenen?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Isa di 28 jun 2011 - 21:24

Ik neem voor een aantal weken voltijds ouderschapsverlof op en voor de resterende periode 1 dag in de week ouderschapsverlof. Je krijgt €4,11 terug van de belastingdienst, mits je dan niet meer inkomsten heb dan het jaar daarvoor. Dat is bij mij niet het geval.
Ik wilde sowieso al terug gaan naar 3 dagen, dus als ik iets terug krijg dan is dat alleen maar mooi meegenomen.

In principe zou je het redelijk kunnen uitrekenen. Je moet er wel rekening mee houden dat de ouderschapsverlofkorting er volgens mij helemaal uit gaat in 2012 en dat er ook andere veranderingen zijn volgend jaar waardoor je nu nog niet helemaal goed uit kan rekenen hoeveel je volgend jaar terug krijgt voor de kinderopvang (kinderopvangtoeslag).
Een ander voordeel wat je ook mee kan nemen is het feit dat je minder inkomsten hebt waardoor je bijvoorbeeld meer kinderopvangtoeslag en zorgtoeslag zou kunnen ontvangen.
Isa
Isa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 139
Registratiedatum : 18-03-11

Bericht  Happydobby di 28 jun 2011 - 21:33

Ik zou het dan toch even goed berekenen.
Ik ga na mijn verlof 12 uur p/w werken in het weekend, wij hebben dus geen verlies van salaris aan het kdv/gastouder.
Ik neem wel 4 weken onbetaald op.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Schism di 28 jun 2011 - 21:35

Als de ouderschapsverlofkorting er in 2012 uitgaat heeft het dus eigelijk al weinig zin. Maar dit is geloof ik nog niet zeker, hoe kunnen mensen hun leven in godsnaam inplannen als niemand weet hoe het volgend jaar zit met alle regeltjes?
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 23:41

Ik heb nog 180 uur vakantie staan na mijn verlof (60 van vorig jaar en die jaar nog niks opgenomen), en na mijn verlof gaat mijn contract naar 16 uur. Dus dat is bijna 12 weken...

Gast
Gast

Bericht  Theezakje13 di 28 jun 2011 - 23:51

Ik dacht dat de ouderschapsverlofkorting er vanaf 2013 vanaf ging.
Theezakje13
Theezakje13
Prater
Prater

Aantal berichten : 720
Punten : 774
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Pien wo 29 jun 2011 - 0:07

Mag ik hier misschien ook een vraagje neerzetten met betrekking tot ouderschapsverlof? Ik ga namelijk 6 maanden lang ipv 37 uur 32 uur werken. vanaf oktober tot en met december in dit jaar dus eigenlijk. bij elkaar zijn dat 13 weken van 5 uur, totaal dus 65 uur. ik weet wat ik er qua loon op achter uit ga, bij ons op het werk zijn de kosten volledig voor de werknemer, dus ik krijg niks extra of vergoed van het werk. als ik het hier goed lees, krijg (of kan) ik dus 4,11 per uur terug krijgen van de belastingdienst?
dus dat zou bruto 65 keer die 4,11 zijn? ik had er namelijk totaal niet op gerekend en dat is toch weer een heel mooi voordeel als het echt zo is...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861

Bericht  Schism wo 29 jun 2011 - 0:13

Als het goed is zelf 4,11 euro netto smile
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Pien wo 29 jun 2011 - 0:35

Schism schreef:Als het goed is zelf 4,11 euro netto smile
wow.. ik ben helemaal verbaasd... zit inmiddels even te googlen en vind het daar idd ook, ga me zelf er eens even goed in verdiepen!

Pien
Ratel
Ratel

Bericht  Curious wo 29 jun 2011 - 0:43

ProudMama schreef:Ik heb nog 180 uur vakantie staan na mijn verlof (60 van vorig jaar en die jaar nog niks opgenomen), en na mijn verlof gaat mijn contract naar 16 uur. Dus dat is bijna 12 weken...

Wat fijn, neem je die vakantie ook allemaal aansluitend op? Zodat je dus in totaal zo'n 22 weken thuis bent voor je kids?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 1:21

Curious schreef:
ProudMama schreef:Ik heb nog 180 uur vakantie staan na mijn verlof (60 van vorig jaar en die jaar nog niks opgenomen), en na mijn verlof gaat mijn contract naar 16 uur. Dus dat is bijna 12 weken...

Wat fijn, neem je die vakantie ook allemaal aansluitend op? Zodat je dus in totaal zo'n 22 weken thuis bent voor je kids?
Ja klopt. Mijn verlof gaat volgende week in, dus na de bevalling heb ik langer omdat ik eerder beval.
Dus lekker lang thuis bij de baby's!
Op mijn werk zijn de afspraken alleen nog maar mondeling gemaakt, maar neem aan dan het gewoon door gaat.

Gast
Gast

Bericht  chipa wo 29 jun 2011 - 1:40

4,11 netto terug? Wow dat zou wel fijn zijn zeg. Dat ga ik eens uitzoeken. Mijn man wil namelijk 4 dagen per week gaan werken wanneer ik einde van het jaar een baan vind.
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Annie24 wo 29 jun 2011 - 2:28

Pien en Chpa; verdiepen jullie je wel goed in de voorwaarden en kleine lettertjes, want die zijn er genoeg ;-)
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  Pien wo 29 jun 2011 - 2:40

Annie, ik ben uitgebreid alles aan het afzoeken op internet... maak mezelf ook nog niet té blij!

Pien
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 4:42

Het is natuurlijk sowieso netto, zou een beetje vreemd zijn als de belastingdienst geld zou uitbetalen en daar vervolgens weer belasting over zou gaan heffen :-) .

Er zitten niet veel regeltjes aan verbonden, hoor. Het is een korting, dus dat houdt in dat je de belasting die je betaalt in mindering kunt brengen met het aantal uren ouderschapsverlof dat je op jaarbasis opneemt maal de helft van minimumloon (4,11 euro). Wat je betaalt aan belasting moet dus sowieso hoger zijn, maar dat is natuurlijk al erg snel het geval.

Laatst aangepast door Twellie op wo 29 jun 2011 - 4:53; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  studiebol wo 29 jun 2011 - 4:47

En check je werk ook even heel goed! Ik kreeg namelijk van personeelszaken te horen dat als ik bijvoorbeeld ouderschapsverlof opneem, tot dat het op is. En ik daarna ontslag neem van een aantal uren omdat ik dus op papier ook echt 24 uur wil werken en geen 32 uur ik terug moet betalen aan mijn baas, en wel een gedeelte van het bedrag van die opgenomen uren. Maar dit komt wel omdat ik de helft van mijn ouderschapsverlof uitbetaald krijg van mijn werkgever. Maar dan loont het dus ook allemaal niet.. want dan neem ik eerst uren op en als ik dan echt voor die uren ontslag neem moet ik het als nog terug betalen. Toen ik dit hoorde heb ik besloten er nog maar is even goed over na te denken wat ik ga doen.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 4:50

studiebol schreef:En check je werk ook even heel goed! Ik kreeg namelijk van personeelszaken te horen dat als ik bijvoorbeeld ouderschapsverlof opneem, tot dat het op is. En ik daarna ontslag neem van een aantal uren omdat ik dus op papier ook echt 24 uur wil werken en geen 32 uur ik terug moet betalen aan mijn baas, en wel een gedeelte van het bedrag van die opgenomen uren. Maar dit komt wel omdat ik de helft van mijn ouderschapsverlof uitbetaald krijg van mijn werkgever. Maar dan loont het dus ook allemaal niet.. want dan neem ik eerst uren op en als ik dan echt voor die uren ontslag neem moet ik het als nog terug betalen. Toen ik dit hoorde heb ik besloten er nog maar is even goed over na te denken wat ik ga doen.

Dan loont het nog steeds, want dan heb je nog steeds de 4,11 euro van de belastingdienst. Daar betaalt je werkgever niet aan mee, sommige werkgevers vullen dit aan met een extra bedrag en dat zou je dan terug moeten betalen. Dat geld van de belastingdienst blijft van jou.

Gast
Gast

Bericht  studiebol wo 29 jun 2011 - 5:42

Twellie schreef:
studiebol schreef:En check je werk ook even heel goed! Ik kreeg namelijk van personeelszaken te horen dat als ik bijvoorbeeld ouderschapsverlof opneem, tot dat het op is. En ik daarna ontslag neem van een aantal uren omdat ik dus op papier ook echt 24 uur wil werken en geen 32 uur ik terug moet betalen aan mijn baas, en wel een gedeelte van het bedrag van die opgenomen uren. Maar dit komt wel omdat ik de helft van mijn ouderschapsverlof uitbetaald krijg van mijn werkgever. Maar dan loont het dus ook allemaal niet.. want dan neem ik eerst uren op en als ik dan echt voor die uren ontslag neem moet ik het als nog terug betalen. Toen ik dit hoorde heb ik besloten er nog maar is even goed over na te denken wat ik ga doen.

Dan loont het nog steeds, want dan heb je nog steeds de 4,11 euro van de belastingdienst. Daar betaalt je werkgever niet aan mee, sommige werkgevers vullen dit aan met een extra bedrag en dat zou je dan terug moeten betalen. Dat geld van de belastingdienst blijft van jou.

Volgens mij loont het in mijn situatie dan alleen, als ik eerst ontslag neem van 32 uur naar 24 uur en dan over die 24 uur ouderschapsverlof op neem. Want anders moet ik altijd terug betalen.. los van wat ik van de belastingdienst krijg, mijn baas wil zijn geld terug als ik ontslag van uren neem nadat ik gebruik heb gemaak van ouderschapsverlof. En eerst geld krijgen en dan terug betalen loont in mijn ogen niet...
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 6:09

studiebol schreef:
Twellie schreef:

Volgens mij loont het in mijn situatie dan alleen, als ik eerst ontslag neem van 32 uur naar 24 uur en dan over die 24 uur ouderschapsverlof op neem. Want anders moet ik altijd terug betalen.. los van wat ik van de belastingdienst krijg, mijn baas wil zijn geld terug als ik ontslag van uren neem nadat ik gebruik heb gemaak van ouderschapsverlof. En eerst geld krijgen en dan terug betalen loont in mijn ogen niet...

Je baas kan geen enkele aanspraak maken op het geld dat jij van de belastingdienst heb terug gekregen, dat blijft bij jou in the pocket. Dus in die zin houdt je er sowieso al aan over als je verlof opneemt in plaats van gelijk je contract aan te laten passen van 24 uur naar 32 uur, ruim honderd euro in de maand dus voor zolang het ouderschapsverlof loopt. Verder zou ik ook goed nagaan of je werkgever wel in zijn wettelijk recht staat om geld terug te vorderen.

Gast
Gast

Bericht  studiebol wo 29 jun 2011 - 6:22

Twellie schreef:
studiebol schreef:
Twellie schreef:

Je baas kan geen enkele aanspraak maken op het geld dat jij van de belastingdienst heb terug gekregen, dat blijft bij jou in the pocket. Dus in die zin houdt je er sowieso al aan over als je verlof opneemt in plaats van gelijk je contract aan te laten passen van 24 uur naar 32 uur, ruim honderd euro in de maand dus voor zolang het ouderschapsverlof loopt. Verder zou ik ook goed nagaan of je werkgever wel in zijn wettelijk recht staat om geld terug te vorderen.

Nee sorry jij begrijpt mij verkeerd, het gaat niet om het belasting geld, dat zou ik ook terug kunnen vragen. Maar ik krijg als ik 8 uur opneem 4 uur uitbetaald van mijn baas, en als ik dus ontslag neem moet ik dat geld terug betalen.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Maris1985 wo 29 jun 2011 - 10:06

Denk dat ze bedoeld dat je dan altijd het belastingvoordeel wel houd

Je kan die 50 procent die je baas je geeft apart zetten. Als je op contract uren minder gaat werken heb je dat geld ook niet.
Als je het met ouderschapsverlof doet, en het geld van je baas gewoon apart zet om terug te kunnen betalen, krijg je wel het belastingvoordeel.
Contract minder = geld minder voor die uren.
Ouderschapsverlof = helft van dat geld minder, helft apart zetten, en dan 4,11 per uur wat je opgenomen hebt.

Maris1985
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 8
Punten : 9
Registratiedatum : 13-05-11

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 10:11

Haha, inderdaad dat bedoel ik. Dat de uiteindelijke optelsom postief blijft, al houd je dan inderdaad niets over van wat je werkgever heeft uitbetaald.

Gast
Gast

Bericht  studiebol wo 29 jun 2011 - 18:48

Oke ik denk dat ik jullie snap! Maar dat belasting voordeel krijg je toch over de uren die je opneemt aan ouderschapsverlof. Dus neem je 8 uur op krijg je daar voordeel over neem je 4 uur op dan krijg je daar toch voordeel over of begrijp ik dat helemaal verkeerd?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 23:59

Ha, mooi dat je het snapt, ik wilde eigenlijk al niet meer reageren omdat ik zo'n idee had dat we enorm langs elkaar heen praatten, maar Maris heeft het dus even verduidelijkt!

Klopt, het belastingvoordeel is inderdaad over het aantal uren verlof dat je op jaarbasis opneemt. Dat vermenigvuldig je met die 4 euro (en een paar cent) en dan weet je wat je terug krijgt van de belastingdienst. In jouw geval dus ruim 1200 euro per jaar.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: