Werktijden rij-instructeur - ontslagen !
+6
LaBird
Fearie
MissD
M@niek
Curious
Toet
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Werktijden rij-instructeur - ontslagen !
Ik heb even een vraag voor de dames die rij-instructeur zijn (zal wel weinig zijn) of iemand kennen die dat zijn en dus misschien het antwoord weten.
Mijn vriend werkt nu bijna 1,5 jaar als rij-instructeur en hem zitten een aantal dingen niet lekker over zijn werktijden, vragen bij zijn werkgever heeft geen nut want die geeft een niets zeggend antwoord dus eigenlijk geen antwoord.
- Het naar een leerling rijden vanaf huis of werkplek valt dat onder werktijd, ja of nee? Werkgever beweert dat zijn werktijd pas begint als hij bij de 1e leerling is aangekomen.
- Wassen en schoonhouden van lesauto voor examens en aan het eind van de week, valt dit onder werktijd ja of nee? Werkgever zegt dat dit eigen tijd is.
Omdat er geen CAO is voor rij-instructeurs is dit allemaal grijs gebied en dus erg twijfelachtig Wie o wie heeft het antwoord voor me
Mijn vriend werkt nu bijna 1,5 jaar als rij-instructeur en hem zitten een aantal dingen niet lekker over zijn werktijden, vragen bij zijn werkgever heeft geen nut want die geeft een niets zeggend antwoord dus eigenlijk geen antwoord.
- Het naar een leerling rijden vanaf huis of werkplek valt dat onder werktijd, ja of nee? Werkgever beweert dat zijn werktijd pas begint als hij bij de 1e leerling is aangekomen.
- Wassen en schoonhouden van lesauto voor examens en aan het eind van de week, valt dit onder werktijd ja of nee? Werkgever zegt dat dit eigen tijd is.
Omdat er geen CAO is voor rij-instructeurs is dit allemaal grijs gebied en dus erg twijfelachtig Wie o wie heeft het antwoord voor me
Laatst aangepast door Fearie op do 1 nov 2012 - 6:23; in totaal 1 keer bewerkt
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Werktijden rij-instructeur - ontslagen !
Een vriend van mij is rij-instrecteur, heb het even na gevraagd bij hem.
Naar leerling rijden vanaf thuis valt bij hem ook niet onder werktijd, dit moet je zien als woon-werk verkeer. Zoals wij ook niet worden betaald voor de uren dat wij naar ons werk rijden, best logisch dus.
Het schoonhouden van de lesauto wordt wel doorbetaald.
Naar leerling rijden vanaf thuis valt bij hem ook niet onder werktijd, dit moet je zien als woon-werk verkeer. Zoals wij ook niet worden betaald voor de uren dat wij naar ons werk rijden, best logisch dus.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
En als er een les uitvalt door afmelding van de leerling zelf ongeacht de reden, telt die vervallen les dan wel mee als werktijd? Mijn vriend bouwt nu namelijk steeds minuren op omdat ie door afmelding of tekort aan leerlingen niet aan zijn 36 urige werkweek komt.
Fearie- Ratel
Dat zal ik nog even aan hem vragen, alleen is hij nu niet meer online..
Maar is het niet zo dat als een leerling bijvoorbeeld later dan 24 uur van te voren afzegt, deze toch gewoon moet betalen, en jouw vriend dus ook gewoon betaald krijg?
Maar is het niet zo dat als een leerling bijvoorbeeld later dan 24 uur van te voren afzegt, deze toch gewoon moet betalen, en jouw vriend dus ook gewoon betaald krijg?
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Toet schreef:Dat zal ik nog even aan hem vragen, alleen is hij nu niet meer online..
Dat is dus de vraag, hij heeft het meerdere malen gevraagd en krijgt geen concreet antwoord. Als de leerling binnen 24 uur afzegt wordt de les in rekening gebracht. Alleen is dus niet duidelijk of die les voor hem dan nog telt als werktijd.
Fearie- Ratel
Toet schreef:Een vriend van mij is rij-instrecteur, heb het even na gevraagd bij hem.
+1, zo was het bij de rijschool waar ik gelesd heb ook, toevallig eens over gehad met mijn instructeur. De autos werden daar gewassen door bepaalde medewerkers, hoefde ze niet zelf te doen.
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Fearie schreef:Ik heb even een vraag voor de dames die rij-instructeur zijn (zal wel weinig zijn) of iemand kennen die dat zijn en dus misschien het antwoord weten.
Ikke benne der een. Alleen niet in de burger. Veel collega's van mij klussen bij in de avond/weekend of hebben een eigen rijschool. Ik denk ook dat dit per rijschoolhouder verschilt aangezien er idd geen CAO is en ze misschien zelf hun eigen regels kunnen stellen, zo ook de dingen waar je vriend niet blij mee is. Denk dat het misschien handig is als jouw vriend eens met zijn werkgever gaat praten, ik heb zoiets namelijk nog niet gehoord van mijn collega's
Gast- Gast
Curious schreef:Toet schreef:Een vriend van mij is rij-instrecteur, heb het even na gevraagd bij hem.
+1, zo was het bij de rijschool waar ik gelesd heb ook, toevallig eens over gehad met mijn instructeur. De autos werden daar gewassen door bepaalde medewerkers, hoefde ze niet zelf te doen.
Het bedrijf waar mijn vriend werkt is niet groot, lessen hooguit 2/3 mensen. Hij is de enige die 36 uur lest, de regel is dat voor ieder examen de auto schoongemaakt moet worden en aangezien dat soms meteen om 8 uur is of juist eind van de dag doet hij het zelf. Zelf vind hij dat het onder les/werktijd valt, alleen krijgt hij er geen duidelijkheid over.
Dat is waarschijnlijk het probleem van in een klein bedrijf werken, alles gaat om vriendelijke basis maar als je wat concreets wil afspreken gebeurt er weinig.
Fearie- Ratel
ik ben dan wel geen rij-instructuur, maar ik werk ook ergens waar geen CAO is en ik zit met een aantal precies dezelfde dingen als je vriend, waaronder of het eigen risico is als er leerlingen/cliënten afzeggen. Hier is de 'richtlijn' dat je een bepaald risicopercentage bij op je loon moet hebben als je dan niet wordt door betaald, maar ik krijg dat dus niet. Daar is helaas helemaal niks aan te doen, aangezien er geen CAO is. Ik vrees dus dat je vriend wat dat betreft niet moet verwachten iets voor elkaar te krijgen als zijn werkgever een beetje star is. Ik ben blij dat ik vanaf volgende week weer ín een CAO werk, dan is het toch wel beter geregeld allemaal.
Gast- Gast
Mijn man is rij instructeur geweest en nu examinator ik zal het zo eens even navragen.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Mijn man zegt dat autowassen niet onder werktijd valt zo ook het rijden naar een leerling en weer naar huis. Een uur niet gewerkt is een niet verdiend, dus op die manier kun je minuren opbouwen.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
Fearie schreef:Curious schreef:Toet schreef:Een vriend van mij is rij-instrecteur, heb het even na gevraagd bij hem.
Het bedrijf waar mijn vriend werkt is niet groot, lessen hooguit 2/3 mensen. Hij is de enige die 36 uur lest, de regel is dat voor ieder examen de auto schoongemaakt moet worden en aangezien dat soms meteen om 8 uur is of juist eind van de dag doet hij het zelf. Zelf vind hij dat het onder les/werktijd valt, alleen krijgt hij er geen duidelijkheid over.
Dat is waarschijnlijk het probleem van in een klein bedrijf werken, alles gaat om vriendelijke basis maar als je wat concreets wil afspreken gebeurt er weinig.
Bij mij rijschool waren idd veel mensen in dienst en het was tevens een taxibedrijf. Dat is zeker een verschil dan.
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Bedankt voor de info
Nog een laatste vraag, die min-uren, mogen die verrekend worden met vakantiedagen of salaris? Of alleen met eventueel eerder opgebouwde overuren.
Nog een laatste vraag, die min-uren, mogen die verrekend worden met vakantiedagen of salaris? Of alleen met eventueel eerder opgebouwde overuren.
Fearie- Ratel
Toet schreef:Een vriend van mij is rij-instrecteur, heb het even na gevraagd bij hem.
Mijn vader had een verkeersschool en daar was dit precies hetzelfde voor zijn personeel.
MissD- Prater
- Aantal berichten : 1192
Punten : 1212
Registratiedatum : 09-12-10
Fearie schreef:Bedankt voor de info
Is er nog iemand die bovenstaande vraag kan beantwoorden? Mijn vriend heeft zojuist namelijk niet horen gekregen dat hij 180 minuren heeft opgebouwd in 9 maanden (grotendeels door afzeggingen en structureel te weinig leerlingen) en nu is de vraag van zijn werkgever of hij akkoord gaat met verrekening van zijn resterende vakantiedagen (ongeveer 2 weken). Kan dit?
Volgens mij mag een werkgever je toch niet straffen op opgebouwde minuren buiten jouw schuld om?
Fearie- Ratel
In de horeca CAO niet, maar hoe dat zit zonder CAO weet ik niet..
Gast- Gast
Eigenlijk denk ik ook dat dit niet mag, wel zal hij de komende tijd dan overuren moeten draaien misschien om van de minuren af te komen. Maar ja, dat is misschien ook een probleem als er niet genoeg leerlingen zijn.
Maar als er dus halverwege de dag een leerling tussenuit valt of gewoon geen afspraak gepland staat betekent het dat jouw vriend daarvoor niet betaald krijgt? Dat klinkt mij heel vreemd in de oren, het lijkt me het probleem van het bedrijf als ze gaten hebben in de werkdag van jouw vriend?
Maar als er dus halverwege de dag een leerling tussenuit valt of gewoon geen afspraak gepland staat betekent het dat jouw vriend daarvoor niet betaald krijgt? Dat klinkt mij heel vreemd in de oren, het lijkt me het probleem van het bedrijf als ze gaten hebben in de werkdag van jouw vriend?
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Even een vraag, mijn vriend heeft zojuist telefonisch (!) te horen gekregen dat hij niet weer hoeft te komen (heeft nog contract tot 31 december). Voornaamste reden, zijn baas/werkgever heeft in zijn agenda gezien dat hij over 1.5 week ergens anders een kennismakingsgesprek heeft.
Nu heeft mijn vriend nog enkele uren vakantiedagen staan en zeker dit jaar 180 minuren opgebouwd. Zijn werkgever geeft aan dit te willen verrekenen met zijn laatste salaris, onder het mom van 'zo gaat het in de rijschoolwereld'.
Na even gegoogled te hebben vind ik allemaal stukken over dat minuren voor rekening van de werkgever komen en dus niet verrekend mogen worden, deze minuren zijn ook veroorzaakt door een tekort aan werk en dus buiten mijn vriend om.
Dit geldt dan toch ook voor de rijschoolwereld, is zoiets wettelijk vastgelegd? Dat zou toch wel moeten.
We gaan sowieso morgen de FNV bellen, maar wil even wat meer weten. Anders zit ik de hele avond op hete kolen met een woeste bui
Nu heeft mijn vriend nog enkele uren vakantiedagen staan en zeker dit jaar 180 minuren opgebouwd. Zijn werkgever geeft aan dit te willen verrekenen met zijn laatste salaris, onder het mom van 'zo gaat het in de rijschoolwereld'.
Na even gegoogled te hebben vind ik allemaal stukken over dat minuren voor rekening van de werkgever komen en dus niet verrekend mogen worden, deze minuren zijn ook veroorzaakt door een tekort aan werk en dus buiten mijn vriend om.
Dit geldt dan toch ook voor de rijschoolwereld, is zoiets wettelijk vastgelegd? Dat zou toch wel moeten.
We gaan sowieso morgen de FNV bellen, maar wil even wat meer weten. Anders zit ik de hele avond op hete kolen met een woeste bui
Fearie- Ratel
Zijn werkgever heeft in zijn(prive?) agenda gekeken zonder overleg?
Gast- Gast
Yasmin schreef:Zijn werkgever heeft in zijn(prive?) agenda gekeken zonder overleg?
Nee, daarin is mijn vriend deels een beetje stom geweest want heeft zijn afspraak in de les agenda gezet. En hij werd van de week ziek dus heeft zijn baas de lessen overgenomen. Die heeft dat vervolgens gezien en zojuist belde mijn vriend om aan te geven dat hij morgen weer kon werken en werd hem even telefonisch medegedeeld dat hij niet meer terug hoeft te komen.
Fearie- Ratel
Ontslagen om het feit dat hij een gesprek heeft ergens anders? Is dat überhaupt toegestaan? Want dat klinkt wel heel raar voor mij.....
LaBird- Fluisteraar
- Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12
Als ik dit zo lees nergens mee akkoord gaan. Het lijkt er namelijk op de de rijschool niet goed draait en het op je vriend probeert te verhalen.
Met name die minuren als die wel gedeclareerd worden door de rijschoolhouder dan zou je vriend die ook gewoon uitbetaald moeten krijgen volgens mij. Lekker makkelijk verdienen anders voor de rijschoolhouder.
Met name die minuren als die wel gedeclareerd worden door de rijschoolhouder dan zou je vriend die ook gewoon uitbetaald moeten krijgen volgens mij. Lekker makkelijk verdienen anders voor de rijschoolhouder.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Iemand met een contract kun je toch niet gewoon meedelen dat je niet meer terug hoeft te komen? Inderdaad vlug contact opnemen met FNV (is je man wel vakbondslid?) of rechtsbijstand.
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Wat een rare gang van zaken. Lijkt me ook niet helemaal kunnen. Inderdaad gauw contact opnemen met de bekende instanties. Hoe staat je vriend er tegenover?
Gast- Gast
LaBird schreef:Ontslagen om het feit dat hij een gesprek heeft ergens anders? Is dat überhaupt toegestaan? Want dat klinkt wel heel raar voor mij.....
Werkgever heeft deze kans wss aangegrepen om zijn contract per januari niet te verlengen en nu hoeft hij dus ook niet weer te komen. Hij heeft hem ondertussen facetoface gesproken en daar is dit nogmaals bevestigd. We gaan vanavond nog een mail sturen om te bevestigen wat er is besproken.
Fearie- Ratel
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Contract niet verlengd/ontslagen.
» Ontslagen
» Vreemde manier om te zeggen dat je ontslagen wordt.....
» Dilemma werktijden van mijn vriend
» Ik ben zojuist ontslagen.
» Ontslagen
» Vreemde manier om te zeggen dat je ontslagen wordt.....
» Dilemma werktijden van mijn vriend
» Ik ben zojuist ontslagen.
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: