'het domme vragen topic'
+123
Esmee
Shisha
Bimbam
Funk
Sun88
Jelin
Vixen
mauwmauw
-Ieniemienie-
Razz
Lot
Pineco
Annemie
Emmayes
loesje
M-G
Schism
Exogenesis
ekjir@M
Twellie
Ella
Frummeltje
Dikkie Dik
Caroow
Zenna
Minx
bolus26
Pink!
Ilovethe90s
NoMercy
Jade
Rush
sanne-84
Mrs. Jansen
M@niek
Pompoen
Blue flower
Highway
Pommes
June
love
Charles
Laced
Jasmine
nillis
Manderijn
Linda
Fiwen
Novalee
Wennes
lente
iloverose
Monnie
slaatje
Dille
Puggle
_Nina
Jazzlyn
red rose
mystery mom
_Lana_
MamaDaan
Sophiee
Parel
Pandora
koNijntje
Clapperdie
SparklingEyes
smooch
Sylvana
Printje
Roos
kwak
Sanne
Theeleut
SarahKey
Jezzie
Roodkapje
Aimee
*Troela*
Bloem86
L!ND@
_Mashimaro_
TukTuk
Alex
Aagje!
teletascha
Vlinderrr
Pien
Shy
Papillio
Muppetje
tweeling
Darius
Annie24
Tania
Sneeuwvlok
Liadan
Slakje
MAS
Thunder
Viva
Dora
RiLiJu
Ayla
Rouge
Didi
Lejow
Supertalentje
PiP
Mida4you
CCC
Floor
studiebol
Kat1980
Poisongirl
Happydobby
Paper Crown
Star007
Steep
Susan
mickey
Teddyaapje
127 plaatsers
Pagina 24 van 38
Pagina 24 van 38 • 1 ... 13 ... 23, 24, 25 ... 31 ... 38
Re: 'het domme vragen topic'
Caroow schreef:Rejoy, de bacterie-kolonisatie? Wat is dat en waarom gebeurd dat tijdens het breken van de vliezen?
Dat gebeurt tijdens de uitdrijving, maar als het kind nog in de vliezen zit, kan het niet in aanraking komen met die bacteriën:
Maar hoe krijg je nou een darmflora? Tijdens de bevalling komt een
baby voor het eerst met bacteriën in aanraking: door contact met het
geboortekanaal en uitgebreid contact met de moeder en de omgeving na de
geboorte. De bacteriën waarmee het kind in de eerste periode in
aanraking komt, bepalen grotendeels de samenstelling van de darmflora.
Een kind dat via een keizersnede geboren wordt, heeft daarom ook een
andere samenstelling van de darmflora dan een baby die op de normale
manier op de wereld komt.
Een pasgeboren baby produceert nog weinig maagzuur. Hierdoor kunnen
bacteriën de maag passeren, het lichaam binnenkomen en zich vestigen op
de darmwand. De opbouw van de darmflora (ook wel kolonisatie van
bacteriën genoemd) gebeurt volgens een vast patroon waarbij er zich
eerst aerobe bacteriën zoals Escherichia coli en streptococcen in de
darm vestigen, die de aanwezige zuurstof verbruiken. Hierdoor onstaan al
snel de juiste omstandigheden voor de facultatief anaerobe bacteriën,
zoals lactobacillen. In het maag-darmkanaal is er daardoor steeds minder
en minder zuurstof beschikbaar, zodat uiteindelijk ook de anaerobe
bacteriën zoals bifidobacteriën zich in de darm kunnen handhaven en in
aantal kunnen toenemen. De pasgeborene komt steeds opnieuw in aanraking
met elke keer weer andere bacteriën en zo kan de darmflora zich verder
ontwikkelen tot een complexe variatie van honderden soorten bacteriën,
die voor elk van ons weer anders is.
Deze ontwikkeling gebeurt natuurlijk onder controle van het immuunsysteem.
De jonge baby heeft van zijn moeder de nodige beschermfactoren
meegekregen om de eerste weken door te komen, maar zal door die vele
contacten met de omgevingsbacteriën al snel zijn of haar eigen
immuunsysteem moeten opbouwen.
Gast- Gast
Spannend!
Het intakegesprek is wel handig (en leuk ) om samen te gaan omdat ze van jullie allebei wat medische gegevens wil en sowieso om kennis te maken.
Het intakegesprek is wel handig (en leuk ) om samen te gaan omdat ze van jullie allebei wat medische gegevens wil en sowieso om kennis te maken.
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10
Ja geen idee, misschien dat bij mij de vliezen al 's ochtends waren gebroken? Althans van baby 1? Ik snapte het ook niet zo hoor!
Charles- Kletskop
- Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12
Rejoy. schreef: Maar in die matjes kan toch ook een hoop vruchtwater zitten?
Sommige verloskundigen/artsen schatten de hoeveelheid bloedverlies maar het is gebleken dat dat echt verre van nauwkeurig is en het heel vaal onderschat wordt.
Wegen is dan de enige andere optie en meestal doen ze het eerste matje na de geboorte meteen weg, daar zit dan het meeste vruchtwater in en de andere matjes wegen ze. Op die manier heb je een veel nauwkeurigere schatting dan wanneer je het eerste matje wel mee zou rekenen en natuurlijk is het niet helemaal precies maar wel een stuk dichter bij de werkelijkheid dan schatten.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10
Ja zeker spannend !
Denk dat ik dan wel even moet bijkomen
Ben erg benieuwd, denk ook wel dat mijn vriend mee wil dan
Heb hem al wel gezegd dat hij morgenvroeg als het positief is hij maar even thuis blijft om mij te kalmeren
Denk dat ik dan wel even moet bijkomen
Ben erg benieuwd, denk ook wel dat mijn vriend mee wil dan
Heb hem al wel gezegd dat hij morgenvroeg als het positief is hij maar even thuis blijft om mij te kalmeren
love- Kletskop
- Aantal berichten : 1571
Punten : 1784
love schreef:bedankt voor jullie antwoord
Mag morgen namelijk testen en heb nogal last van de zenuwen
Ok de verloskundige dus dan maar bellen en is het normaal om samen of alleen te gaan?
Wij kregen de eerste keer een echo, bij 8 weken was dit. Dan is het natuurlijk het leukste om samen te gaan! Op alle afspraken ben ik samen met mijn vriend geweest, 1 keer moest hij onverwacht werken en ging mijn moeder mee.
Rejoy, bedankt voor je uitleg! Ik vind het nog steeds zo bijzonder hoe jij bent bevallen van de tweede, en hoe goed je alles had voorbereid. De foto's waren ook zo mooi. Echt heel bijzonder. (Positief bijzonder hoor!)
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Ah, oke dus toch wegen. Zo handig dat jij op dit forum zit, haha!Fiwen schreef:Rejoy. schreef: Maar in die matjes kan toch ook een hoop vruchtwater zitten?
Sommige verloskundigen/artsen schatten de hoeveelheid bloedverlies maar het is gebleken dat dat echt verre van nauwkeurig is en het heel vaal onderschat wordt.
Wegen is dan de enige andere optie en meestal doen ze het eerste matje na de geboorte meteen weg, daar zit dan het meeste vruchtwater in en de andere matjes wegen ze. Op die manier heb je een veel nauwkeurigere schatting dan wanneer je het eerste matje wel mee zou rekenen en natuurlijk is het niet helemaal precies maar wel een stuk dichter bij de werkelijkheid dan schatten.
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10
Novalee schreef:Ah, oke dus toch wegen. Zo handig dat jij op dit forum zit, haha!Fiwen schreef:Rejoy. schreef: Maar in die matjes kan toch ook een hoop vruchtwater zitten?
Dussss...Charles verzint niks.
Charles- Kletskop
Fiwen schreef:Rejoy. schreef: Maar in die matjes kan toch ook een hoop vruchtwater zitten?
aah, op die manier. Is het eigenlijk echt belangrijk om het heel precies te weten? Een fluxus zie je zo ook wel toch? Is een inschatting van 'veel' of 'weinig' of 'fluxus' niet voldoende?
@ Caroow: ik kijk er ook heel positief op terug, ik vond het ook een hele mooie, bijzondere bevalling.
Gast- Gast
Even heel off toppic, wanneer schrijf je een nieuwe blog?Charles schreef:Novalee schreef:Ah, oke dus toch wegen. Zo handig dat jij op dit forum zit, haha!Fiwen schreef:Rejoy. schreef: Maar in die matjes kan toch ook een hoop vruchtwater zitten?
Dussss...Charles verzint niks.
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
Ik had ook een fluxus, en die was niet te missen .
Charles- Kletskop
Caroow schreef:love schreef:bedankt voor jullie antwoord
Mag morgen namelijk testen en heb nogal last van de zenuwen
Ok de verloskundige dus dan maar bellen en is het normaal om samen of alleen te gaan?
Wij kregen de eerste keer een echo, bij 8 weken was dit. Dan is het natuurlijk het leukste om samen te gaan! Op alle afspraken ben ik samen met mijn vriend geweest, 1 keer moest hij onverwacht werken en ging mijn moeder mee.
Rejoy, bedankt voor je uitleg! Ik vind het nog steeds zo bijzonder hoe jij bent bevallen van de tweede, en hoe goed je alles had voorbereid. De foto's waren ook zo mooi. Echt heel bijzonder. (Positief bijzonder hoor!)
Ja indd dat lijkt me wel net zo leuk
Ben erg benieuwd maar afwachten morgen ! Ik heb nu kruidvat testen gehaald , is het raadzaam om daarna nog een CB test te gaan doen om te kijken hoe lang je zwanger bent of is dat niet persee nodig?
love- Kletskop
- Aantal berichten : 1571
Punten : 1784
Ik had een regelmatige cyclus, dus ik wist wel vrij nauwkeurig hoelang ik zwanger was (4 weken en 1 dag) dus dat heb ik niet gedaan. De uitgerekende datum wordt tijdens de eerste echo bepaald.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Rejoy. schreef:
aah, op die manier. Is het eigenlijk echt belangrijk om het heel precies te weten? Een fluxus zie je zo ook wel toch? Is een inschatting van 'veel' of 'weinig' of 'fluxus' niet voldoende?
Alles boven een liter valt onder fluxus maar het is nogal een verschil of het 1 liter of 2,5 liter is. Daarnaast is het verschil tussen bijvoorbeeld 700cc of 1000cc erg moeilijk te zien. En je hoeft het niet op de 10cc nauwkeurig te weten maar op de 50-100 cc is wel wenselijk, en als je het niet vanaf het begin bijhoud loop je achter de feiten aan op het moment dat iemand wel flink gaat vloeien. Als je dan uiteindelijk wilt overdragen aan een gynaecoloog en je moet zeggen "ehh ik denk dat het bloedverlies meer dan een liter is maar hoeveel precies weet ik niet". Dan zijn ze niet blij met je
Hoeveelheid bloedverlies is een belangrijk item voor het beleid, je kunt je voorstellen dat ze bij iemand die 1 liter gevloeid heeft anders zullen handelen dan iemand die al richting de 2 liter gaat.
Edit: en zolang het bloedverlies onder de 500cc blijft maakt het ook echt helemaal niks uit of het nou 200 of 400 cc is. Maar als het meer wordt is het wel van belang.
Fiwen- Kletskop
oké, op die manier, dan zal het ook wel uitmaken of je dan voor ijzertabletten gaat of een transfusie ofzo. Maar dat is dan wel iets wat alleen in het ziekenhuis wordt gedaan dan of niet? want bij de eerste bevalling (thuis) werden matjes gewoon direct weggemikt, zonder ze te wegen.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:oké, op die manier, dan zal het ook wel uitmaken of je dan voor ijzertabletten gaat of een transfusie ofzo. Maar dat is dan wel iets wat alleen in het ziekenhuis wordt gedaan dan of niet? want bij de eerste bevalling (thuis) werden matjes gewoon direct weggemikt, zonder ze te wegen.
Thuis kan het ook gewogen worden, gewoon op de weegschaal van de kraamverzorgster of desnoods in de unster van de verloskundige. Maar het gebeurd heel weinig omdat de meeste verloskundigen er van overtuigd zijn dat ze heeeeel goed kunnen schatten
Fiwen- Kletskop
Hier ook niets gewogen, alles werd idd gewoon weggegooid. Er was een stagiaire bij en toen ging het wel over schatten van bloedverlies maar ik meen dat ze zeiden dat het maar erg weinig was.
Kun je dat ergens terug lezen?
Kun je dat ergens terug lezen?
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Wat is een unster?
Printje- Lady Post-a-lot
als het dan boven de 500 ml komt, kun je alsnog gaan wegen voor een goede overdracht toch? Al zou dat de laatste keer bij mij lastig zijn gegaan, daar had je sowieso niets kunnen wegen.
Gast- Gast
Bij mij staat het in het verslag van de bevalling. En een unster is toch die weegzak waar baby's in gewogen worden?
Gast- Gast
Caroow schreef:love schreef:Wat hebben jullie gedaan toen je een positieve test in handen had?
Ga je dan naar de huisarts? en heb je meteen mensen ingelicht of even gewacht?
Ik ben op bed gaan liggen omdat ik dacht dat ik zou omvallen. Toen heb ik mijn vriend geroepen en hebben we samen liggen huilen. Toen is hij naar het werk gegaan en heb ik nog 2 kruidvat testen gekocht en die gedaan, allebei positief. Toen moest ik aan het werk, waar ik mijn vriend weer zag. Heb echt beroerd gewerkt, was te gelukkig om normaal te functioneren.
Ik weet niet meer precies wanneer, maar ik denk een week later, heb ik een afspraak gemaakt met de vk. Huisarts hoef je niet te bellen.
De zus van mijn ex was naar de huisarts gegaan. Die heeft hen weggestuurd met de vraag en boodschap "Wat komt u hier doen? Zwangerschap is geen ziekte, dus u kunt beter contact op nemen met de verloskundige. Gefeliciteerd en veel geluk!"
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Bij mij hebben ze ook het bloedverlies gemeten door de matjes te wegen. Ik had bij L minstens 2 liter bloedverlies.
Fiwen, er staat bij mij 'op basis van atonie'. Kun jij daar iets meer over vertellen? En nog iets anders, ik was stiekem benieuwd of jij nu als kraamverzorgster aan de slag gaat.
Fiwen, er staat bij mij 'op basis van atonie'. Kun jij daar iets meer over vertellen? En nog iets anders, ik was stiekem benieuwd of jij nu als kraamverzorgster aan de slag gaat.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Darius schreef:
Atonie is dat je baarmoeder niet goed samentrekt waardoor de wond van de placenta niet dichtgedrukt wordt en je hevig gaat vloeien. Waarschijnlijk hebben ze je een infuus met oxytocine gegeven (weeënopwekkers) om ervoor te zorgen dat je baarmoeder goed ging samentrekken.
En ik ga vanaf 1 april als kraamverzorgster werken
Fiwen- Kletskop
Rejoy. schreef:En een unster is toch die weegzak waar baby's in gewogen worden?
Klopt
Fiwen- Kletskop
Buiten het feit dat kleuterjuf het allerleukste beroep is lijkt me kraamverzorgster ook echt helemaal geweldig.
Jij lijkt me een hele lieve, goede en betrokken kraamverzorgster Fiwen
Jij lijkt me een hele lieve, goede en betrokken kraamverzorgster Fiwen
Printje- Lady Post-a-lot
Pagina 24 van 38 • 1 ... 13 ... 23, 24, 25 ... 31 ... 38
Soortgelijke onderwerpen
» Domme vragen topic
» flesvoeding-vragen-topic
» Het ik ben zwanger en wil domme vragen stellen topic.
» Het domme vragen en handige antwoorden topic
» Borstvoedings(vragen) topic!
» flesvoeding-vragen-topic
» Het ik ben zwanger en wil domme vragen stellen topic.
» Het domme vragen en handige antwoorden topic
» Borstvoedings(vragen) topic!
Pagina 24 van 38
Permissies van dit forum: