Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Borstvoedings(vragen) topic!

+34
blondje1313
koNijntje
Lonely Goatherd
Vixen
Vancity_girl
Teddyaapje
Jade
red rose
Luce
Flip Fluitketel
Penélope
Paper Crown
ekjir@M
Liadan
Happydobby
Roodkapje
Star007
Slakje
Darius
missy.
Bimbam
Pompoen
sanne-84
maiadebij
Laurientje
Muppetje
Pineco
mickey
Printje
Aimee
_Lana_
Dora
Pink!
Sanne
38 plaatsers

Pagina 1 van 24 1, 2, 3 ... 12 ... 24  Volgende

Ga naar beneden

Borstvoedings(vragen) topic! Empty Borstvoedings(vragen) topic!

Bericht  Pompoen vr 12 apr 2013 - 8:40

Ik heb zelf best wel vragen over borstvoeding en ervaringen van anderen dus ik dacht (en hoop dat het nog niet bestaat)ik open een algemeen borstvoedings(vragen)topic.

Stel dus hier al je vragen over borstvoeding!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Borstvoedings(vragen) topic! Empty Re: Borstvoedings(vragen) topic!

Bericht  Pompoen vr 12 apr 2013 - 8:46

Ok en ikbegin natuurlijk!

- Ik voed sinds gisteren op verzoek, alleen havik daar echt een ander beeld bij. De verpleging en ook de lactatiekundige zeggen dat er max 3,5 uur tussen mag zitten en 's nachts 6. Dat betekend in de praktijk dat ik mijn zoontje regelmatig wakker moet maken voor een voeding en dan is het een enorm gehannes om hem aan het drinken te krijgen!
Hoe deden/ doen jullie dat met pasgeborenen? En wanneer word dat anders?

- vraag 2, ik heb steeds maar toeschietreflexem, vind het echt een rotgevoel (maar ook wel 'mooi' dat het zo werkt). Ik voel een soort zenuwen schieten door mijn borst en buik. Heb het sinds ik (sinds maandag) bij mijn zoontje ben in het ziekenhuis de hele dag en nacht. Als hij een geluidje maakt voel ik het al vaak en ook als ik het over hem heb, aan hem denk of hem zie. Het kost me ook mijn nachtrust want hij piept en kreunt wat af! Gaat dit over? Word het minder? Meer mensen die er 'last' van hebben/hadden?
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caroow vr 12 apr 2013 - 8:56

Ja, die tsr! Naar gevoel en onhandig. Heel vaak begint de melk te lopen. Soms spuit het er echt uit, dan komt het gewoon ver.

Nu moet je L nog zo vaak wakker maken maar als hij straks lekker bij jullie thuis is mag er meer uur tussen zitten. Wij probeerder R wakker te houden tijdens het drinken door in zijn hand of voet te knijpen en in zijn gezicht te blazen.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Sanne vr 12 apr 2013 - 8:56

Ik zou je zoontje nog wel wakker maken nu hij nog zo klein is. Als hij groter en sterker is, kun je het wel wat meer op z'n beloop laten, maar misschien voelt hij de honger ook niet zo goed nog. Kindjes die ingebakerd worden, slapen soms ook zo vast dat ze niet meer wakker worden van de honger.

Wat betreft de toeschietreflexen hielp het bij mij om met mijn handen op mijn borsten te duwen, dan was het 't snelst voorbij. Ik heb het nog steeds een keer of 4 per dag, na ruim een jaar, maar dat is niet zoveel meer als in het begin.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755

Bericht  Gast vr 12 apr 2013 - 8:58

- Pompoen: ik denk dat het grote punt hierin zit dat hij nog prematuur is en misschien (waarschijnlijk?) niet uit zichzelf wakker gaat worden voor voeding, maar hij wel een constante aanvoer van voedingsstoffen moet hebben. Ben jij de hele dag in het ziekenhuis? Let heel goed op hongersignalen, lichter gaan slapen is hongersignaal één. Als je zorgt dat je hem dan direct aan legt, pakt hij de tepel misschien beter.
Om dochter wakker te krijgen/houden heb ik de eerste paar weken de luier verschoond en strijken over het wangetje bij de oortjes, daar zitten kliertjes die ervoor zorgen dat ze weer actief gaan drinken. Niet te dicht bij het mondje komen, want dan gaat ie ws. 'zoeken'.

- Die TSR gaan inderdaad vanzelf weer over. Ik had het eerst ook te pas en te onpas, nu alleen nog als ik veel te lang niet gevoed of gekolfd heb (na een nacht doorslapen bijv.). Je kunt eens proberen om met één vinger op je tepel te drukken als je een TSR op voelt komen, bij mij stopt de melkstroom dan.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen vr 12 apr 2013 - 19:56

Nou, heb ineens niet meer zo'n last van die tsr! Sinds mijn borsten niet meer op springen staan!

Verder gaat het hartstikke goed hier, als ik hem echt moet wakker maken voor een voeding gast het wel moeizaam. Maar vannacht ging supergoed, hij mag er dan 6 uur tussen laten zitten en na 5 uur heb ik hem gevoed.

Rejoy, ik dacht dus ook, ik niet hem aanleggen bij de eerste signalen. Maar dat werkt niet! Hij begint een uur van te voren al te piepen, maar dan valt hij steeds weer in slaap. Als ik hem dan pak word hij vaak heel boos en snapt hij het aanhappen niet goed ofzo. Nu laat ik hem dus liggen tot hij af en toe een kreet slaakt, het piepen frequenter word en hij begint te bewegen. Dan ga ik hem verschonen en dan leg ik hem aan. Ik heb een super tevreden ventje op deze manier! Hij ligt tijdens het verschonen om zich heen te kijken en probeert op zijn knuistjes te sabbelen en als ik hem dan aanleg kijkt hij heel olijk naar mijn borst en dan... Hap! Nog niet altijd gelijk goed, maar dan hapt hij rustig nog een paar keer in plaats van het op een brullen te zetten.

Hij is trouwens sowieso erg tevreden sinds hij op verzoek krijgt volledig! Hij huilt echt bijna niet, af en toe zo'n kreet, maar verder is een beetje piepen en mekkeren voor hem genoeg! Heerlijk om te zien!
Hij krijgt ook meer voeding binnen want hij zat op 60/70 cc per fles (moedermelk) en bij mij drinkt hij vaak wel tussen de 80 en 100 cc!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caroow za 13 apr 2013 - 23:28

2 vragen..

Na hoeveel tijd komt je eigen eten in de borstvoeding? R heeft zo veel krampjes en als het door bijvoorbeeld uien komt wil ik die natuurlijk schrappen, maar hoe pak ik dat aan?

Ik heb lichte lactose intolerantie en probeer zo min mogelijk melk(producten) te eten/drinken. Ik heb van de week een keer iets gegeten met veel melk, daarna had ik er echt wel veel last van. R had die nacht ook heel veel krampjes, kan dit een verband hebben? Dat hij er zoveel last van heeft omdat hij het normaal niet binnen krijgt ofzo?

Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Linda za 13 apr 2013 - 23:39

Caroow, op je eerste vraag kan geen duidelijk antwoord gegeven worden. Dat verschilt namelijk heel erg. Soms binnen 2 uur, maar soms kan het ook een etmaal duren.
Dochter was allergisch voor melk, ei en soja. Als ik dat dronk of at dan kreeg ze vaak binnen een paar uur een reactie, maar soms duurde het ook veel langer.

Je tweede vraag.. Dat zou inderdaad kunnen. Hij is het niet gewend om binnen te krijgen, dus daarom kan hij er nu wel op reageren. Als jij er zelf niet al te veel kast van hebt, dan zou ik het toch af en toe nemen, dan raakt hij er ook aan gewend.

Is een lactose intolerantie trouwens niet erfelijk (net als KMA)?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Pompoen zo 14 apr 2013 - 4:11

Linda schreef:Caroow, op je eerste vraag kan geen duidelijk antwoord gegeven worden. Dat verschilt namelijk heel erg. Soms binnen 2 uur, maar soms kan het ook een etmaal duren.
Dochter was allergisch voor melk, ei en soja. Als ik dat dronk of at dan kreeg ze vaak binnen een paar uur een reactie, maar soms duurde het ook veel langer.

Je tweede vraag.. Dat zou inderdaad kunnen. Hij is het niet gewend om binnen te krijgen, dus daarom kan hij er nu wel op reageren. Als jij er zelf niet al te veel kast van hebt, dan zou ik het toch af en toe nemen, dan raakt hij er ook aan gewend.

Is een lactose intolerantie trouwens niet erfelijk (net als KMA)?

In principe is hij er wel aan 'gewend' als jij tijdens je zwangerschap hetzelfde eetpatroon aan hield als nu volgens mij. Maar je kunt natuurlijk best eens een paar dagen iets uit je menu schrappen en daarna weer toevoegen en kijken wat er gebeurd. Denk ik... haha, ik ben zelf ook nog maar een onzekere borstvoedingsmama Wink.

Dan hier mijn vraag:

Wat voor geluidjes maken jullie kinderen tijdens het drinken aan de borst?
L. maakt op zich sowieso veel geluidjes, dat schijnt bij prematuren te horen, maar tijdens het drinken aan de borst trekt hij een heel arsenaal aan geluiden tevoorschijn.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caroow zo 14 apr 2013 - 4:18

Het geluid wat R maakt ligt ergens tussen een hongerig leeuwtje en een boos aapje. Hij smakt, maakt schreeuwgeluiden, kreunt, gromt en hinnikt.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  sanne-84 zo 14 apr 2013 - 4:20

Als E wakker is wel ze wel eens eerder komen, maar als ze slaapt (en dat doet ze best veel) dan maken wij haar ook om de 4 uur wakker.en 'snachts 6-7 uur.
Als ze drinkt hoor je haar letterlijk kloeken gaga, je hoort haar drinken met af en toe een zuchtje.

Mijn 2 vragen;
- hoe herken je t verschil in zuiderbreedte en honger? Want als ze huilt weet ik nog steeds niet of t honger/kraampjes/of iets anders is
- hoe lang drinken jullie kindjes aan de borst?
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214

Bericht  Pompoen zo 14 apr 2013 - 4:21

Caroow schreef:Het geluid wat R maakt ligt ergens tussen een hongerig leeuwtje en een boos aapje. Hij smakt, maakt schreeuwgeluiden, kreunt, gromt en hinnikt.

Oh haha, L. maakt vooral hele lieve geluiden. Hij kreunt, zucht, hijgt, smakt, maakt harde slikgeluiden en hij maakt een soort keelschraapgeluiden (zou dat dat grommen zijn wat jij omschrijft?).
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caroow zo 14 apr 2013 - 4:25

Pompoen schreef:
Caroow schreef:Het geluid wat R maakt ligt ergens tussen een hongerig leeuwtje en een boos aapje. Hij smakt, maakt schreeuwgeluiden, kreunt, gromt en hinnikt.

Oh haha, L. maakt vooral hele lieve geluiden. Hij kreunt, zucht, hijgt, smakt, maakt harde slikgeluiden en hij maakt een soort keelschraapgeluiden (zou dat dat grommen zijn wat jij omschrijft?).

Ja ik denk dat dat het grommen is. Ik beschrijf het misschien niet zo lief maar ik vind het ook heel lief hoor. Het klink alsof hij er heel erg van geniet.

Sanne84, als hij heel erg pijn heeft dan wil hij zuigen, heeft hij geen pijn bied ik hem sowieso een borst aan. Anders ook wel, maar ik kan niet 24/7 met mijn kleine zuignapje aan me vast gaan zitten smile

Hij drinkt soms 10 minuten en soms 40, geen pijl op te trekken. Ik bied hem eerst borst 1 aan, daarna verschonen en dan borst 2. Ik ben ongeveer een half uur tot een uur bezig.

Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  sanne-84 zo 14 apr 2013 - 4:28

Maar als hij honger heeft wil hij toch ook.zuigen?

Ik voed maar 10 min, vaak slaapt ze op t einde dan al (ik verschoon dan ook eerst, omdat ze anders weer wakker wordt)
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  Pompoen zo 14 apr 2013 - 4:30

sanne-84 schreef:Als E wakker is wel ze wel eens eerder komen, maar als ze slaapt (en dat doet ze best veel) dan maken wij haar ook om de 4 uur wakker.en 'snachts 6-7 uur.
Als ze drinkt hoor je haar letterlijk kloeken gaga, je hoort haar drinken met af en toe een zuchtje.

Mijn 2 vragen;
- hoe herken je t verschil in zuiderbreedte en honger? Want als ze huilt weet ik nog steeds niet of t honger/kraampjes/of iets anders is
- hoe lang drinken jullie kindjes aan de borst?

Hihi!!
Hoeveel voedingen geef je haar dan op een dag Sanne?

Volgens mij maakt het niet zo veel uit of ze honger heeft of zuigbehoefte, in beide gevallen kun je haar aanleggen. Je kunt wel zien of je kindje stevig drinkt door te kijken naar het kaakje. Als dat helemaal wijdopen gaat, dan even wijdopen blijft (pauze) en dan weer dicht en dat dan in reeksen van 10 oid dan drinken ze echt goed, als het kortere bewegingen zijn dan is het meer zuigen, hoewel ze dat ook doen in het begin en tussendoor hoor.

L. drinkt heel verschillend aan de borst, soms is hij in een kwartier klaar (ik heb in het ziekenhuis gezien dat hij zelfs in een kwartier rustig 80 cc naar binnen kan werken), dat is ook vaak als ik hele volle borsten heb. Vaak drinkt hij ook een kwartier, dan valt hij in slaap en dan wil hij een tijdje later alsnog de rest. En vandaag heeft hij al een paar keer gehad dat hij stopte met drinken na 20 minuten, dan een uur wakker was en dan weer een half uur wilde drinken. Ik heb daarbij ook het idee dat hij dan heel rustig drinkt en niet echt alleen maar drinkt om zijn maagje vullen.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pompoen zo 14 apr 2013 - 4:32

sanne-84 schreef:Maar als hij honger heeft wil hij toch ook.zuigen?

Ik voed maar 10 min, vaak slaapt ze op t einde dan al (ik verschoon dan ook eerst, omdat ze anders weer wakker wordt)

Ik deed eerst ook tussendoor verschonen omdat hij gewoon in slaap viel terwijl hij nog niet echt verzadigd was. Hij dronk meestal (ik weet het omdat ik hem woog) de ene helft voor het verschonen en de andere helft daarna. Later ben ik hem gewoon eerst gaan verschonen omdat hij daarna dan lekker door kan slapen omdat ik merkte dat hij gewoon keurig door bleef drinken toen hij eenmaal door had hoe het moest en dan ook echt (ruim) genoeg binnen kreeg.

@Caroow, ja ik vind grommen ook wel lief klinken hoor, haha, maar het klinkt alsof hij wat meer van zich laat horen Wink.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caroow zo 14 apr 2013 - 4:33

Daarom leg ik hem meestal aan, maar als ik denk dat het meer zuigen om het zuigen dan door de honger is dan druk ik er nog wel eens een speen of pink in. Dit denk ik dan omdat hij duidelijk krampjes heeft of omdat hij wel aan mijn tepel hangt maar niks slikt.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  sanne-84 zo 14 apr 2013 - 4:53

Oeps, fijn die spellingcontrole op de tel..

Aan t geluid kan ik merken of ze drinkt maar langer dan 10 min is t nooit. En daar kan ze dan 'snachts gewoon 6 uur op doen!
Het begrip zuigbehoefte vind ik nog steeds wel moeilijk.mss denk ik er gewoon teveel over na.
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  sanne-84 zo 14 apr 2013 - 4:58

Pompoen schreef:

Ik deed eerst ook tussendoor verschonen omdat hij gewoon in slaap viel terwijl hij nog niet echt verzadigd was. Hij dronk meestal (ik weet het omdat ik hem woog) de ene helft voor het verschonen en de andere helft daarna. Later ben ik hem gewoon eerst gaan verschonen omdat hij daarna dan lekker door kan slapen omdat ik merkte dat hij gewoon keurig door bleef drinken toen hij eenmaal door had hoe het moest en dan ook echt (ruim) genoeg binnen kreeg.

@Caroow, ja ik vind grommen ook wel lief klinken hoor, haha, maar het klinkt alsof hij wat meer van zich laat horen Wink.

Geen idee hoe ik het zeker kan weten, maar die 10 min lijken ergens ook wel voldoende, tenminste gekeken naar het feit dat ze niet vaa eerder komt, ze hele goede luiers heeft en ze nu al over haar geboortegewicht zit (donderdag is ze gewogen, toen was dat al. Dinsdag moet ik haar weer wegen)
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 5:55

sanne-84 schreef:
Pompoen schreef:

Geen idee hoe ik het zeker kan weten, maar die 10 min lijken ergens ook wel voldoende, tenminste gekeken naar het feit dat ze niet vaa eerder komt, ze hele goede luiers heeft en ze nu al over haar geboortegewicht zit (donderdag is ze gewogen, toen was dat al. Dinsdag moet ik haar weer wegen)
Dan krijgt ze denk ik wel volgdoende voeding binnen.
Ik heb onze dochter wel eens geprobeerd om haar met zuigbehoefte aan te leggen, maar de kreeg ze teveel voeding binnen en spuugte alles weer uit. Eigenlijk wilde ik geen speen, maar ja. Ze laat het nu ook merken dat ze de speen wil ipv tepel. Ze gaat dan met de tepel spelen door een slok te nemen en los te trekken. Ze is al wel 2 maand.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen zo 14 apr 2013 - 5:57

L. drinkt in 10 minuten soms ook gewoon wel 80 cc (wat hij binnen moest krijgen was 60 a 70!) en verder verschilt iedere borstvoeding van samenstelling, misschien is de jouwe wel heel romig!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 5:58

Pompoen schreef:Nou, heb ineens niet meer zo'n last van die tsr! Sinds mijn borsten niet meer op springen staan!

Verder gaat het hartstikke goed hier, als ik hem echt moet wakker maken voor een voeding gast het wel moeizaam. Maar vannacht ging supergoed, hij mag er dan 6 uur tussen laten zitten en na 5 uur heb ik hem gevoed.

Rejoy, ik dacht dus ook, ik niet hem aanleggen bij de eerste signalen. Maar dat werkt niet! Hij begint een uur van te voren al te piepen, maar dan valt hij steeds weer in slaap. Als ik hem dan pak word hij vaak heel boos en snapt hij het aanhappen niet goed ofzo. Nu laat ik hem dus liggen tot hij af en toe een kreet slaakt, het piepen frequenter word en hij begint te bewegen. Dan ga ik hem verschonen en dan leg ik hem aan. Ik heb een super tevreden ventje op deze manier! Hij ligt tijdens het verschonen om zich heen te kijken en probeert op zijn knuistjes te sabbelen en als ik hem dan aanleg kijkt hij heel olijk naar mijn borst en dan... Hap! Nog niet altijd gelijk goed, maar dan hapt hij rustig nog een paar keer in plaats van het op een brullen te zetten.

Hij is trouwens sowieso erg tevreden sinds hij op verzoek krijgt volledig! Hij huilt echt bijna niet, af en toe zo'n kreet, maar verder is een beetje piepen en mekkeren voor hem genoeg! Heerlijk om te zien!
Hij krijgt ook meer voeding binnen want hij zat op 60/70 cc per fles (moedermelk) en bij mij drinkt hij vaak wel tussen de 80 en 100 cc!
Ik vind het super leuk om te lezen zoals je hem steeds beter leert kennen. Word er echt blij van. Die blik in de ogen vlak voor het aanleggen heeft mijn dochter ook. Moet daar altijd wel om lachen.

Gast
Gast

Bericht  Pompoen zo 14 apr 2013 - 7:18

Ja ik vind dat zo schattig he, als hij wil drinken en weet dat het er aan komt dan krijgt hij echt van die pretoogjes. Ik zit ook regelmatig dom te grijnzen als ik dat weer zie Laughing .
En ik leer hem inderdaad steeds beter kennen, maar merk wel dat het nu pas echt begonnen is. Nu ze niet meer op mijn vingers kijken merk ik dat ik veel meer naar mijn eigen gevoel durf te luisteren!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast zo 14 apr 2013 - 7:22

Ik vind de borstvoeding nu ook steeds leuker worden. Ze heeft zichzelf nu soms al aangelegd voor ik goed en wel het flapje van mijn bh open kan doen en hoe blij ze met haar handjes kan gaan flapperen als ze doorheeft dat ze weer mag drinken I love you

Fijn dat je meer op je gevoel durft te vertrouwen Pompoen! Ik heb 24u met H annah in het ziekenhuis gezeten ter observatie en ik werd helemaal gek van het wegen voor en na een voeding.

Gast
Gast

Bericht  Pink! zo 14 apr 2013 - 7:33

Rejoy. schreef:Ik vind de borstvoeding nu ook steeds leuker worden. Ze heeft zichzelf nu soms al aangelegd voor ik goed en wel het flapje van mijn bh open kan doen en hoe blij ze met haar handjes kan gaan flapperen als ze doorheeft dat ze weer mag drinken I love you

Fijn dat je meer op je gevoel durft te vertrouwen Pompoen! Ik heb 24u met H annah in het ziekenhuis gezeten ter observatie en ik werd helemaal gek van het wegen voor en na een voeding.

Ja zo lief is dat hè, dochter hier doet dat ook en begint helemaal te lachen!
Pink!
Pink!
Prater
Prater

Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 24 1, 2, 3 ... 12 ... 24  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: