Orienteren op een basisschool
+2
Printje
Liadan
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Orienteren op een basisschool
Wij zijn ons aan het orienteren op een basisschool voor Yara.
Morgenochtend hebben we een afspraak op de basisschool die ons nu het meest aanspreekt (een jenaplanschool).
Ik ben een lijstje aan het maken met vragen die ik wil stellen.
Welke vragen hadden jullie bij het bezoeken van scholen? Wat vonden jullie belangrijk om te weten?
Morgenochtend hebben we een afspraak op de basisschool die ons nu het meest aanspreekt (een jenaplanschool).
Ik ben een lijstje aan het maken met vragen die ik wil stellen.
Welke vragen hadden jullie bij het bezoeken van scholen? Wat vonden jullie belangrijk om te weten?
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Orienteren op een basisschool
Ik werk zelf op een Jenaplanschool, ik zou de sfeer binnen de school erg belangrijk vinden, de grootte vd klassen ( en of het idd zoals in het Jenplan hoort het heterogene groepen zijn 3-4-5 bijv.) en of er veel vieringen etc zijn want dat hoort immers ook bij een Jenaplanschool.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Op de school waar we gaan kijken zitten klassen 1 en 2 bij elkaar en verder 3-4-5 en 6-7-8.
Maar de groepsgrootte is inderdaad belangrijk, die was ik nog vergeten op mijn lijstje.
Heb jij verder nog tips?
Ze nemen in ieder geval wel de tijd voor ons, we hebben een afspraak met de directeur en het duurt een uur tot 1,5 uur. Dus dat is erg fijn.
Maar de groepsgrootte is inderdaad belangrijk, die was ik nog vergeten op mijn lijstje.
Heb jij verder nog tips?
Ze nemen in ieder geval wel de tijd voor ons, we hebben een afspraak met de directeur en het duurt een uur tot 1,5 uur. Dus dat is erg fijn.
Liadan- Ratel
Groepsgrootte, verwachte groei (misschien verdubbelt het aantal lln wel over twee jaar) zorgbeleid (wat doet school mocht een leerling moeite hebben met de leerstof, of juist andersom, wat doet een school mocht een leerling de leerstof vlot doorlopen) dyslexiebeleid, dyscalculiebeleid, stagiaires in de klas (is dat er maar 1 per jaar, of zijn er ieder schooljaar 3 verschillende stagiaires), vervanging van leerkrachten bij ziekte, huidige lesmethodes, rooster (is het een continuerooster) overblijven.
Pfff, er schiet me straks trouwens wel meer te binnen.
Ik denk dat het ook handig is om de schoolgids te lezen (vast te vinden op de schoolwebsite, is ook altijd handig om deze te bekijken trouwens. Ik vind het wel belangrijk dat deze up-to-date is) maar ook het oordeel van de inspectie, deze is de vinden op de site van de onderwijsinspectie.
Oja, dit schiet me nu nog te binnen: ik zou ook graag willen weten hoe het contact met ouders is. Is dat alleen bij de tienminutengesprekken, of is er ook genoeg tijd voor een informeel gesprekje. En ook wat er daarnaast van ouders wordt verwacht bij extra activiteiten)
Pfff, er schiet me straks trouwens wel meer te binnen.
Ik denk dat het ook handig is om de schoolgids te lezen (vast te vinden op de schoolwebsite, is ook altijd handig om deze te bekijken trouwens. Ik vind het wel belangrijk dat deze up-to-date is) maar ook het oordeel van de inspectie, deze is de vinden op de site van de onderwijsinspectie.
Oja, dit schiet me nu nog te binnen: ik zou ook graag willen weten hoe het contact met ouders is. Is dat alleen bij de tienminutengesprekken, of is er ook genoeg tijd voor een informeel gesprekje. En ook wat er daarnaast van ouders wordt verwacht bij extra activiteiten)
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Oudercontact is idd ook een belangrijk punt in het jenaplanonderwijs. Ik zou denk ik zelf mijn vragen meer daar op richten, op het jenaplangehalte zeg maar. Ik vind dat persoonlijk wel belangrijk, soms zijn er scholen die zich Jenaplan noemen maar het totaal niet nastreven die principes die erbij horen.
En idd 1,5 uur is wel fijn zeg. Volgens mij is dat bij ons ook ongeveer zo lang, er is een rondleiding en uitleg over onze school en het Jenaplanonderwijs.
Heb je speciale redenen om voor een Jenaplanschool te kiezen trouwens?
En idd 1,5 uur is wel fijn zeg. Volgens mij is dat bij ons ook ongeveer zo lang, er is een rondleiding en uitleg over onze school en het Jenaplanonderwijs.
Heb je speciale redenen om voor een Jenaplanschool te kiezen trouwens?
Printje- Lady Post-a-lot
Printje, is het niet zo dat je iedere vijf jaar (meende ik) opnieuw geaccrediteerd (schrijf ik dat zo goed??) moet worden voor Jenaplanonderwijs?
Darius- Ratel
Dank je wel Darius, ik heb er weer wat bij geschreven op mijn lijstje . De schoolgids heb ik al doorgenomen trouwens.
Printje, ik vind oudercontact ook erg belangrijk. Wij denken dat Jenaplanonderwijs erg aansluit bij onze manier van opvoeden en daarom spreekt het nu het meest aan. Ik ben benieuwd of we morgen nog zo enthousiast zijn over de school.
Printje, ik vind oudercontact ook erg belangrijk. Wij denken dat Jenaplanonderwijs erg aansluit bij onze manier van opvoeden en daarom spreekt het nu het meest aan. Ik ben benieuwd of we morgen nog zo enthousiast zijn over de school.
Liadan- Ratel
Darius schreef:Printje, is het niet zo dat je iedere vijf jaar (meende ik) opnieuw geaccrediteerd (schrijf ik dat zo goed??) moet worden voor Jenaplanonderwijs?
euh dat weet ik eigenlijk niet precies.
Wat ik wel weet is dat de onderwijsinspectie het Jenaplanscholen soms enorm lastig kan maken door zo enorm te hameren op methodes, prestatiegericht werken etc etc. Echt vreselijk voor ons onderwijs, enkele Jenaplanscholen zijn er al een tijd mee bezig om een andere manier van inspectie te krijgen maar dit komt helaas niet vd grond.
Printje- Lady Post-a-lot
het lijkt me echt heerlijk als je de keuze hebt uit verschillende basisscholen. Wij hebben i.v.m. de afstand maar de 'keuze' uit één basisschool. Lijkt me echt een luxe als je ook kunt kiezen uit jenaplan e.d.
Gast- Gast
Rejoy, het is wel fijn dat de keuze er is. Die is er hier ook, maar de andere twee scholen zitten net in een andere wijk, wat betekent dat onze kinderen dan een van de weinige kinderen zijn die naar deze school gaan. Vind ik zelf ook niet erg prettig. Ik vind een buurtschool ook wel fijn.
Maar als je verplicht wordt om naar de enige basisschool te gaan, is ook niet handig.
Maar als je verplicht wordt om naar de enige basisschool te gaan, is ook niet handig.
Darius- Ratel
Rejoy, ik vind dat ook fijn maar ook ontzettend moeilijk, wij hebben hier namelijk 8 scholen in het dorp waar we uit kunnen kiezen.
Liadan- Ratel
Hier ook maar 1 keuze in het dorp, dus ook niet veel mee te maken gehad.
Gast- Gast
Ik kon kiezen tussen een Christelijke en een openbare, en na een bezoek en gesprek bij beide scholen is het de openbare geworden vanwege de manier van oudercontact, probleemondersteuning, diversiteitsbeleid en gewoon het goede gevoel dat ik erbij had. Het gevoel dat ik alles kon en mocht vragen, dat er eerlijk en transparant gepraat kon worden en dat er echt aandacht was voor mij (en dus ook voor mijn zoons). Bij die andere school was dat veel minder.
Meer keuze was er hier in het dorp niet, en het volgende dorp ook niet een grotere keuze zit in een dorp op zo'n 7 km afstand, dus dat werd 'm niet.
Meer keuze was er hier in het dorp niet, en het volgende dorp ook niet een grotere keuze zit in een dorp op zo'n 7 km afstand, dus dat werd 'm niet.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
We zijn er net geweest en zijn enthousiast! Een erg leuke school, er werd uitgebreid te tijd voor ons genomen, we zijn in alle klassen geweest. We kregen dingen uitgelegd door de leerlingen zelf en de directeur vertelde heel veel. Bijna alle vragen die we hadden waren al beantwoord tijdens zijn praatje.
We gaan nog wel ook op andere scholen kijken, maar het voelde vandaag erg goed!
We gaan nog wel ook op andere scholen kijken, maar het voelde vandaag erg goed!
Liadan- Ratel
Welke scholen ga je nu nog meer bekijken?
Fijn dat je zo'n positief gevoel hebt, heerlijk!
Fijn dat je zo'n positief gevoel hebt, heerlijk!
Darius- Ratel
Waarschijnlijk nog een openbare school en een katholieke school hier in de buurt, maar er is er eigenlijk geen 1 die me zo aanspreekt als de school van vandaag.
Maar ik wil nog wel op andere scholen gaan kijken, misschien dat een andere school me in het echt toch ook wel aan spreekt, of het versterkt misschien nog meer onze keuze voor de school van vandaag.
Maar ik wil nog wel op andere scholen gaan kijken, misschien dat een andere school me in het echt toch ook wel aan spreekt, of het versterkt misschien nog meer onze keuze voor de school van vandaag.
Liadan- Ratel
Ik wil deze even uppen.
We gaan as maandag naar een basisschool kijken, en de donderdag erop ook.
Dit zijn de twee dichtsbijzijne.
Maar vroeg me af wat er nog meer allemaal op jou lijstje stodn Liadan?
En hebben andere mensen nog aanvullingen?
Liadan, ben je nog naar die andere 2 scholen geweest? En hoe was dat?
We gaan as maandag naar een basisschool kijken, en de donderdag erop ook.
Dit zijn de twee dichtsbijzijne.
Maar vroeg me af wat er nog meer allemaal op jou lijstje stodn Liadan?
En hebben andere mensen nog aanvullingen?
Liadan, ben je nog naar die andere 2 scholen geweest? En hoe was dat?
-Ieniemienie-- Kletskop
- Aantal berichten : 1716
Punten : 2113
Toevallig heb ik vanmorgen ook met een school gebeld. En in maart is daar de open dag waar we gaan kijken.
Ik houd dit topic even in de gaten !
Uhm ik moest wel even slikken toen ik hoorde dat wanneer de school bevalt we ook al moesten inschrijven......
Ik houd dit topic even in de gaten !
Uhm ik moest wel even slikken toen ik hoorde dat wanneer de school bevalt we ook al moesten inschrijven......
Stuiterbal- Kletskop
- Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11
Soortgelijke onderwerpen
» Wanneer orienteren op een basisschool?
» Naar de basisschool
» basisschool dilemma
» Naar de basisschool
» Basisschool uitkiezen
» Naar de basisschool
» basisschool dilemma
» Naar de basisschool
» Basisschool uitkiezen
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: