Basisschool uitzoeken
+7
Printje
VeryCherry
Dolphinne
Bruintje Beer
Twellie
Tazz
Darius
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Basisschool uitzoeken
We zijn ons nu aan het oriënteren op een basisschool voor onze zoon (2,5 jaar). Ik vind het maar moeilijk. Waar hebben jullie naar gekeken en wat vonden jullie belangrijk bij het uitzoeken van een basisschool?
Gast- Gast
Re: Basisschool uitzoeken
Nou, wij hebben gisteren de knoop doorgehakt, het was een hele toestand....
Hier zijn twee scholen in hetzelfde gebouw, een zogenaamde brede school. Het zou dus een van beide worden, een openbare of een christelijke. Vorige maand zijn we bij allebei de open avonden geweest, en we hebben ook een gesprek gehad met beide directeuren. De keus was echt heel erg lastig...
Uiteindelijk hebben we 13 aandachtspunten genomen: regelmaat, ondernemerschap, kleuteronderwijs, groep 3/4/5, groep 6/7/8, directeur, leraren, kleinschalig, excursies, pesten, praktische zaken, netheid en digitaal. Elk aandachtspunt hebben wij een score gegeven van 1 tot en met 5, waarbij 1 slecht was en 5 heel goed. Uiteindelijk heeft de chr. school 'gewonnen' met 46 punten t.o.v. de openbare school, met 42 punten.
Hier zijn twee scholen in hetzelfde gebouw, een zogenaamde brede school. Het zou dus een van beide worden, een openbare of een christelijke. Vorige maand zijn we bij allebei de open avonden geweest, en we hebben ook een gesprek gehad met beide directeuren. De keus was echt heel erg lastig...
Uiteindelijk hebben we 13 aandachtspunten genomen: regelmaat, ondernemerschap, kleuteronderwijs, groep 3/4/5, groep 6/7/8, directeur, leraren, kleinschalig, excursies, pesten, praktische zaken, netheid en digitaal. Elk aandachtspunt hebben wij een score gegeven van 1 tot en met 5, waarbij 1 slecht was en 5 heel goed. Uiteindelijk heeft de chr. school 'gewonnen' met 46 punten t.o.v. de openbare school, met 42 punten.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Wij zijn vooral op ons gevoel afgegaan. Op verhalen van ouders die ervaringen met die school hadden. Tijdens de rondleiding hebben we op de leerlingen gelet, de sfeer die er hing, de leraren, de mogelijkheden, hoe het gebouw in elkaar zat, wat de voordelen van dit soort onderwijs tegenover ander onderwijs was. En iedereen die er ervaring/ verstand van had was zo ontzettend enthousiast dat we zelf ook erg enthousiast zijn geworden. Ook de afstand naar huis speelt wel een rol.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10
Wij hebben er een paar weken terug een uitgezocht.
Wat we hebben laten meewegen: afstand naar de school, sfeer / gezelligheid op de school, pestbeleid, rust voor de kinderen, eindresultaten die de school boekt voor vervolgopleiding en pedagogische visie.
Edit: en of er goede buitenschoolse opvang aanwezig was.
Wat we hebben laten meewegen: afstand naar de school, sfeer / gezelligheid op de school, pestbeleid, rust voor de kinderen, eindresultaten die de school boekt voor vervolgopleiding en pedagogische visie.
Edit: en of er goede buitenschoolse opvang aanwezig was.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Wij gaan volgende week naar de open dag van de stichting waar wij haar op school willen hebben. Wel gaan we verschillende scholen van die stichting bekijken omdat het verschillende soorten scholen zijn. Maar w.s. gaan wij voor de christelijke brede school. Daar hebben ze ook een voor en naschoolse opvang wat voor ons heel belangrijk is.
Maar ik hou dit topic in de gaten. Liadan heeft trouwens een tijdje terug ook een topic hierover geopend waar je op moet letten. Zal hem eens zoeken.
Maar ik hou dit topic in de gaten. Liadan heeft trouwens een tijdje terug ook een topic hierover geopend waar je op moet letten. Zal hem eens zoeken.
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10
Wij hebben ook gekeken naar de buurkindjes en welke school die heengaan.
Er wonen bij zijn vader in de straat nog 5 andere kinderen van zijn leeftijd en het is dan wel leuk als ze naar dezelfde school gaan en misschien bij elkaar in de klas komen.
We hebben verder gekeken naar de 2 scholen die het dichtste bij waren. We hebben uiteindelijk alleen bij de eerste gekeken en een gesprek gehad met de directrice en dat voelde meteen goed.
Het is een Interconfessionele Dalton school.
Erg fijn vinden we dat het een continu-rooster heeft. Dus tussen de middag hoeven ze niet naar huis of over te blijven, maar eten ze met de juf/meester in de klas.
Ook de BSO zit in hetzelfde gebouw, dus hij hoeft niet opgehaald te worden en dan naar een andere bso locatie gebracht te worden.
Nu is het voor mij alleen nog hopen dat ik over niet al te lange tijd ook naar die wijk kan verhuizen. Ik woon nu nog aan de andere kant van de stad. (maar in een niet erg leuke wijk, dus zou mijn zoontje hier niet op school willen hebben)
Er wonen bij zijn vader in de straat nog 5 andere kinderen van zijn leeftijd en het is dan wel leuk als ze naar dezelfde school gaan en misschien bij elkaar in de klas komen.
We hebben verder gekeken naar de 2 scholen die het dichtste bij waren. We hebben uiteindelijk alleen bij de eerste gekeken en een gesprek gehad met de directrice en dat voelde meteen goed.
Het is een Interconfessionele Dalton school.
Erg fijn vinden we dat het een continu-rooster heeft. Dus tussen de middag hoeven ze niet naar huis of over te blijven, maar eten ze met de juf/meester in de klas.
Ook de BSO zit in hetzelfde gebouw, dus hij hoeft niet opgehaald te worden en dan naar een andere bso locatie gebracht te worden.
Nu is het voor mij alleen nog hopen dat ik over niet al te lange tijd ook naar die wijk kan verhuizen. Ik woon nu nog aan de andere kant van de stad. (maar in een niet erg leuke wijk, dus zou mijn zoontje hier niet op school willen hebben)
Dolphinne- Prater
- Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Ik moest binnen een dag een school uitzoeken toen ik in de crisisopvang zat, anders zou de leerplichtambtenaar achter me aankomen. Heb toen een paar scholen afgebeld en uiteindelijk bij N zijn huidige school terecht gekomen. Ben niet tevreden over de school. Maar ik vind het zielig om N wéér van school te halen.
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
Wat naar om te horenVeryCherry schreef:Ik moest binnen een dag een school uitzoeken toen ik in de crisisopvang zat, anders zou de leerplichtambtenaar achter me aankomen. Heb toen een paar scholen afgebeld en uiteindelijk bij N zijn huidige school terecht gekomen. Ben niet tevreden over de school. Maar ik vind het zielig om N wéér van school te halen.
Gast- Gast
Hij is in een jaar tijd al 4 keer van school gewisseld. Noodgedwongen, hij heeft het nu naar zijn zin op school. Ik wil die heisa niet nog een keer voor hem. En als ik hem nu naar een andere school doe moet hij over een paar jaar wéér wisselen, want ik wil nog steeds graag verhuizen.
VeryCherry schreef:Ik moest binnen een dag een school uitzoeken toen ik in de crisisopvang zat, anders zou de leerplichtambtenaar achter me aankomen. Heb toen een paar scholen afgebeld en uiteindelijk bij N zijn huidige school terecht gekomen. Ben niet tevreden over de school. Maar ik vind het zielig om N wéér van school te halen.
Waarom ben je niet tevreden als ik vragen mag?
Ons mannetje stond al ingeschreven vanaf 3 maanden ongeveer, hij komt bij mij op school en we hebben een wachtlijst. Voordat ons nieuwe aanname beleid er was was je al te laat met inschrijven wanneer je kindje 1 jaar was.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Tazz schreef:Wij zijn vooral op ons gevoel afgegaan. Op verhalen van ouders die ervaringen met die school hadden. Tijdens de rondleiding hebben we op de leerlingen gelet, de sfeer die er hing, de leraren, de mogelijkheden, hoe het gebouw in elkaar zat, wat de voordelen van dit soort onderwijs tegenover ander onderwijs was. En iedereen die er ervaring/ verstand van had was zo ontzettend enthousiast dat we zelf ook erg enthousiast zijn geworden. Ook de afstand naar huis speelt wel een rol.
+1
Zo hebben wij het ook precies gedaan.
Kat1980- Kletskop
- Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Ik ben niet tevreden over de werkwijze op school, de leraren, de directeur (al is er sinds dit jaar een nieuwe interim en er is al veel verbeterd) Als kinderen hun werk niet af hebben moeten ze net zo lang blijven zitten na schooltijd tot het werk af is. Maar ze mogen het dus ook niet even komen zeggen. Er is geen antipest-beleid. Ze hebben te weinig tijd om te eten en drinken in de pauze en zo kan ik nog wel even doorgaan.
In eerste instantie wilde ik haar op een katholieke basisschool hebben,dezelfde als waar ik ook op gezeten heb,maar die is in een ander dorp.
De peuterzaal waar ze nu op zit,zit bij de brede school in ons dorp in,en aangezien bijna alle kindjes van de peuterzaal daar ook heen gaan heb ik een rondleiding gevraagd,en een gesprek met de directeur.
Ik had ook verschillende punten waar ik op wilde letten,zo ging het mij vooral over hun pestbeleid en de stimulatie van de leerlingen en de grote van de klassen.
Ook hebben ze daar een continu rooster en dat beviel me wel,zeker als ik dadelijk weer fulltime ga werken.Ook zijn ze nu al op de peuterzaal bezig met de voorbereiding van de basisschool. Het is dus een openbare brede school geworden.
De peuterzaal waar ze nu op zit,zit bij de brede school in ons dorp in,en aangezien bijna alle kindjes van de peuterzaal daar ook heen gaan heb ik een rondleiding gevraagd,en een gesprek met de directeur.
Ik had ook verschillende punten waar ik op wilde letten,zo ging het mij vooral over hun pestbeleid en de stimulatie van de leerlingen en de grote van de klassen.
Ook hebben ze daar een continu rooster en dat beviel me wel,zeker als ik dadelijk weer fulltime ga werken.Ook zijn ze nu al op de peuterzaal bezig met de voorbereiding van de basisschool. Het is dus een openbare brede school geworden.
Niene- Prater
- Aantal berichten : 554
Punten : 575
Registratiedatum : 15-12-10
wij gaan in december kijken op een chr basisschool. hier zitten buurtkinderen van mijn ouders hun straat. en die hebben hier goede ervaringen mee. en dan zien we wel of het deze word
liesje- Prater
- Aantal berichten : 1314
Punten : 1366
Ga ook eens na de rondleiding op een andere dag op het plein staan als de school in of uit gaat. Kijk welke ouders er op het plein staan, wat voor type kind komt er, staan er leerkrachten buiten etc. Ooit gaf ik dit advies aan een oppasgezin die twijfelde tussen de buurtschool waar relatief veel kinderen van allochtone afkomst op zaten en een school op 10 autominuten afstand die vrijwel volledig autochtoon bevolkt was. De moeder was toen de school uitging bij beide scholen op het plein gaan staan, op de buurtschool werd ze direct aangesproken door andere ouders om een praatje te maken terwijl dat op de andere school helemaal niet het geval was en zij dus eigenlijk alleen bleef staan. Voor haar gaf uiteindelijk de doorslag dat de sociale controle toch ook iets is wat belangrijk is en daardoor gingen haar kinderen naar de buurtschool. Dit gaat natuurlijk alleen op indien er twee scholen met vrijwel gelijke geschiktheid blijken te zijn. Het klinkt gek maar vraag jezelf af of de ouders op de school ook ouders zijn waarmee je een kopje thee zou kunnen drinken als je je zoon of dochter ergens gaat ophalen.
piene1983- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11
Soortgelijke onderwerpen
» Mee met trouwjurk uitzoeken!
» Met wie trouwjurk uitzoeken?
» Horloge uitzoeken
» Traktatie uitzoeken
» Kleuren uitzoeken
» Met wie trouwjurk uitzoeken?
» Horloge uitzoeken