Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het UP-topic

+40
red rose
LMCurious
Happydobby
Thunder
_Lana_
Bloempjuh23
maiadebij
Fiwen
mauwmauw
Darius
Twellie
Tiara
Filoria
Nijntje
Printje
luenca
Linda
Vancity_girl
nillis
Nana
Tania
Emma_
Bolleke
Pollewop
missy.
Fiebje
frolic
woezel
Lejow
Mamsie
Flower_L
Teddyaapje
Floor
LotteK
PapillonRose
TukTuk
Sophiee
Liadan
Susan
Parisienne
44 plaatsers

Pagina 11 van 19 Vorige  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 19  Volgende

Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan ma 5 maa 2012 - 23:57

Ik denk dat je vriend ook minder gespannen is, juist omdat hij haar minder vaak naar bed brengt. Ik herken het wel, als je kind niet goed slaapt en je gaat aan het bedritueel beginnen dan heb je bíjna al op voorhand zoiets van, gáán we weer, en hoe langer het duurt, hoe meer spanning je voelt, hoe goed je het ook wil verbergen. Iemand die dit niet iedere avond meemaakt staat er veel meer onbevangen in, heeft niet echt verwachtingen en voelt ook minder die frustratie, want twee keer per week lang bezig zijn met een bedritueel is nou eenmaal minder zwaar dan avond in, avond uit langer bezig zijn met een bedritueel. Ik denk dat ontspannen het sleutelwoord is, maar dat is nou eenmaal niet zo makkelijk.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 0:02

Een ander slaapritueel kan ik wel eens gaan proberen (en evt. op een andere tijd), dankjewel.

Ik begrijp wat je bedoelt Susan, ik zal ook vast onbewust laten merken dat ik gespannen ben. Alleen het rare is dat N., op gisteravond na, wel elke keer zonder problemen in slaap is gevallen. Wat dat betreft heb ik het idee dat de melatonine zijn werk wel doet. Als ze om 19.00 uur in bed lag hoorde ik haar niet meer. Pas rond 22.30 uur begon het. Ik bracht haar elke avond vol goede moed, vrolijk en ontspannen naar bed (voor mijn gevoel). Waarom ze dan weer wakker werd en wakker bleef.. dat is me nog een raadsel? Ik moet me wel meer ontspannen, dat weet ik. Ongetwijfeld zal zij ook meekrijgen van mijn twijfels en onzekerheden. Alleen tsja.. hoe?!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast di 6 maa 2012 - 0:10

Wat voor melatonine gebruik je? Mijn zusje gebruikte namelijk ook normale, maar werd dan 's nachts weer wakker en bleef ook wakker. Die gebruikt nu met gereguleerde afname zeg maar en nu slaapt ze wel de nacht door.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Teddyaapje di 6 maa 2012 - 0:10

Lastig Parisienne, vooral omdat t bij jullie al zolang speelt, t is geen fase maar iets structueels. Ik denk dat ik zou proberen concequenter en daardoor duidelijker te zijn naar N. toe. Niet meer uit bed om te spelen, je wilt immers dat ze gaat slapen. En dan kun je denken dat dat niet UP is omdat t iets is wat jíj wilt, maar ze heeft t gewoon nodig om te slapen dus t is 'voor dr eigen bestwil' en dus in háár belang dat ze goed slaapt zodat haar lichaam zich kan resetten voor de volgende dag.

Ik zou voor mezelf, in overleg met mn vried een 'plan van aanpak' op papier zetten en me hieraan houden. Leg van te voren uit aan N. dat jullie het anders gaan aanpakken omdat t belangrijk is voor haar om genoeg te slapen en ook hóe jullie t gaan doen. Ik persoonlijk zou haar proberen niet meer uit haar bed te halen maar haar troosten terwijl ze in bed staat/ligt/zit. Evt. zou je een luchtbed oid op haar kamer kunnen leggen en bij dr blijven tot ze slaapt, en dat elke keer een stukje verder van dr bed af en dichter bij de deur, totdat t niet meer nodig is.

Misschien lukt t je vriend wel om dr in bed te leggen omdat ze voelt dat hij vastberaden is om haar in bed te leggen en dat jij misschien denkt 'als t maar goed gaat' of 'dit gaat toch weer niet lukken'. Ik weet niet of dat t geval is, maar ik zou me zelf wel zo voelen denk ik.

Wat trouwens ook nog kan is dat N niet snapt dat dr papa weg is en dat ze pas 'rust' heeft als hij weer thuis is.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan di 6 maa 2012 - 0:12

Ik heb dit trouwens besteld, volgens mij is het ook wel enigszins volgens UP-principes:

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/empowered-autism-parenting/1001004006569693/index.html
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 0:14

Jolicious schreef:Wat voor melatonine gebruik je? Mijn zusje gebruikte namelijk ook normale, maar werd dan 's nachts weer wakker en bleef ook wakker. Die gebruikt nu met gereguleerde afname zeg maar en nu slaapt ze wel de nacht door.
Ik wist niet dat er nog verschil zat in melatonine. Het is in ieder geval op recept, dus niet van die rustgevende middelen met melatonine die je bij de drogist kunt kopen o.i.d. Ze krijgt 2,5 mg. Misschien kan de dosering nog iets omhoog zei de kinderarts, maar we moesten eerst dit proberen. Als het goed is belt de kinderarts vanmiddag, dan leg ik voor hoe het nu gaat en hoor ik wat de volgende stap is (doorgaan met 2,5 mg of toch 3 mg).

Alleen ik snap dan niet waarom het de ene nacht wel goed gaat en een andere nacht weer niet. Ze heeft nacht 2 en nacht 3 geslapen van 19.00 tot 07.30 :shock: Dat heeft ze nog nooit gedaan! Nacht 4 was het vervolgens weer zoals vanouds. Daarna is het op en af. Vind dat juist zo raar.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan di 6 maa 2012 - 0:16

Melatonine is natuurlijk ook geen slaapmiddel, het werkt als je slaapproblemen hebt vanwege een melatoninetekort, maar als er daarnaast nog iets anders speelt dan denk ik dat het toch niet voldoende is. Vervelend dat het niet gewoon opgelost is nu.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Teddyaapje di 6 maa 2012 - 0:19

Misschien zou je in een soort dagboekje kunnen bijhouden wat ze heeft gegeten/ gedronken en wat jullie gedaan hebben. Misschien kun je daar iets in ontdekken? Ik roep maar wat hoor.

Hoe slaapt ze overdag eigenlijk?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 0:23

@ Teddyaapje: het is inderdaad iets structureel en dat maakt het moeilijk om te doorbreken. Zelfs met de melatonine lukt dat nog niet goed. Het probleem is alleen dat er gewoon geen enkele manier is waarop N. in slaap valt. Naast haar bed zitten/liggen, bij ons in bed nemen, samen op de bank, op mijn schoot, rondlopen.. ze wil gewoon niks. Ja.. spelen.. maar dat gebeurt niet. Ik laat haar meestal in haar bed en troost haar daar. Gisteren heeft ze een half uur gehuild (terwijl ik haar troostte), uiteindelijk haal ik haar dan uit bed. Anders wordt ze gewoon echt niet stil.

Ik blijf het moeilijk vinden, vooral omdat mijn vriend zegt dat het een soort van 'mijn eigen schuld' is omdat ik haar nooit heb laten huilen. Hij denk dat ik N. altijd maar uit bed haal en haar altijd haar zin geef, maar dat doe ik niet. Ik haal haar pas uit bed wanneer ik haar na bijvoorbeeld een half uur huilen (terwijl ik bij haar ben en haar troost) niet stil krijg. Op de bank wordt ze rustig, dan praat ik wat tegen haar ("N., het is bedtijd. We moeten allemaal slapen. Kijk maar eens hoe donker het buiten is"). Als ze rustig is probeer ik haar weer op bed te leggen. Vaak accepteert ze dat ze dan moet slapen en probeert het ook. Ze is dan 10 minuten stil en begint daarna weer te roepen en te huilen. Ze kan gewoon niet in slaap komen.. dat vind ik het zielige eraan!

Momenteel voelt het alsof ik het voor haar allemaal heel rommelig maak. Ik probeer zo gestructureerd mogelijk te blijven. Altijd een vast bedritueel, altijd dezelfde knuffel op dezelfde plek in bed, etc. Ze slaapt makkelijk in (sinds ze melatonine krijgt), dus ze accepteert dat ze gewoon moet slapen. Alleen 's nachts komt ze dus niet meer in slaap. Doordat ik 's nachts elke keer weer andere dingen probeer heb ik het idee dat het voor haar en voor mezelf nu een grote rommel is.. Cry Wat het dus allemaal misschien nog erger maakt. Pff..
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 0:26

Susan schreef:Melatonine is natuurlijk ook geen slaapmiddel, het werkt als je slaapproblemen hebt vanwege een melatoninetekort, maar als er daarnaast nog iets anders speelt dan denk ik dat het toch niet voldoende is. Vervelend dat het niet gewoon opgelost is nu.
Het is inderdaad geen slaapmiddel. Omdat ik het idee had dat N. gewoon veel te druk in haar hoofd was 's avonds en 's nachts zou de melatonine haar hulp kunnen bieden bij het 'leegmaken van haar hoofd' en het rustig in slaap vallen (en rustig blijven als ze 's nachts wakker wordt en weer zelf in slaap moet vallen). Vandaar dat we de melatonine gestart zijn. We geven het nog even tijd, want zoiets zal niet gelijk werken. Als dit echter niet DE oplossing is dan denk ik dat er iets anders speelt. Wat? Geen idee. Maar het is niet 'pesten' of 'uitproberen' wat ze doet (zoals sommigen in onze omgeving zeggen), maar mijn gevoel zegt dat er IETS is.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast di 6 maa 2012 - 0:27

Susan schreef:Melatonine is natuurlijk ook geen slaapmiddel, het werkt als je slaapproblemen hebt vanwege een melatoninetekort, maar als er daarnaast nog iets anders speelt dan denk ik dat het toch niet voldoende is. Vervelend dat het niet gewoon opgelost is nu.

Klopt, maar als het probleem is dat zij van zichzelf niet genoeg melatonine aanmaakt door de nacht heen, zou het wel een probleem kunnen oplossen. Mijn zusje heeft dat dus ook. Die sliep goed in als ze de normale melatonine kreeg, maar werd halverwege de nacht weer wakker en bleef dan ook wakker.

Het is volgens mij ook niet dat je een hogere dosis krijgt Parisienne, maar dat het gereguleerd (dus door de nacht heen) af wordt gegeven, waardoor het op peil blijft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan di 6 maa 2012 - 0:29

Ja, dat zou fijn zijn, melatoninepillen met een gereguleerde afgifte.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast di 6 maa 2012 - 0:29

Teddyaapje schreef:Misschien zou je in een soort dagboekje kunnen bijhouden wat ze heeft gegeten/ gedronken en wat jullie gedaan hebben. Misschien kun je daar iets in ontdekken? Ik roep maar wat hoor.

Hoe slaapt ze overdag eigenlijk?

Zou je inderdaad ook kunnen doen. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat als ik redelijk wat suiker eet, ik geen nachten doorslaap. Ik ben daar heel gevoelig voor. Wellicht heeft je dochter ook zoiets.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan di 6 maa 2012 - 0:30

Ik geloof trouwens ook niet dat het pesten of uitproberen is, een kind heeft hier zelf ook last van. Daarbij geloof ik sowieso niet zo in peutertjes die bewust hun ouders pesten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 0:31

Teddyaapje schreef:Misschien zou je in een soort dagboekje kunnen bijhouden wat ze heeft gegeten/ gedronken en wat jullie gedaan hebben. Misschien kun je daar iets in ontdekken? Ik roep maar wat hoor.

Hoe slaapt ze overdag eigenlijk?
Overdag slaapt ze goed en accepteert ze dat ze op bed gelegd wordt om te slapen. Hier heeft ze weinig problemen mee gehad. Toen ging ik denken aan licht wat ze overdag meer heeft in haar kamertje, misschien dat het 's avonds te donker is? Maar nee, ook dat geprobeerd en dat is het ook niet. Overdag slaapt ze zo'n 1,5 uur tot 2,5 uur. Het maakt geen verschil in slapen 's avonds als ze overdag minder of zelfs helemaal niet slaapt.

Ik kan overdag wel wat gaan bijhouden over wat ze eet, hoelang ze slaapt, wat we hebben gedaan, etc. Ik houd nu al een 'slaapdagboek' bij sinds we met de melatonine gestart zijn. Zo heb ik meer inzicht in wat er precies 's nachts speelt, hoe laat ze wakker wordt, of ze veel huilt of juist heel vrolijk (klaarwakker) is en hoe laat ze weer slaapt. Als de kinderarts dan belt vanmiddag kan ik dat erbij pakken en het wat duidelijker vertellen aan haar.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 0:34

@ Jolicious: ik schrijf het op en overleg het vanmiddag met de kinderarts. Wist niet dat dat bestond.

@ Susan: helaas zeggen mensen dat al snel hè? Bij alle 'ondeugende' dingen die peuters doen. "Pas op hoor, ze is je aan het testen!'. Zo jammer vind ik dat.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 5:57

Vanmiddag heb ik de kinderarts gesproken. Ze belde toen ik lag te slapen, dus was niet helemaal wakker en wat dingen vergeten te vragen Rolling Eyes Maargoed.. we mogen N. nu 5 mg melatonine geven. Ze gaf al aan dat het goed kan zijn dat N.'s lichaam te weinig aanmaakt om lekker te blijven slapen. Als we haar voorlopig 5 mg geven gaat ze een ander ritme krijgen, een ritme van lang slapen. Na een tijdje gaan we de melatonine afbouwen naar weer 2,5 mg of zelfs 1 mg. Dan heeft ze de melatonine nodig om rustig in te slapen en zou ze gewoon door moeten kunnen blijven slapen omdat ze een ander ritme heeft ontwikkelt (m.b.v. de hogere dosering melatonine).

Morgenavond gaan we het dus met 5 mg proberen. Vanavond is N. logeren bij mijn moeder. Ik moet morgen echt wat belangrijke dingen doen voor mijn studie, dus wil graag een goede nachtrust hebben. Mijn moeder stelde voor om N. bij haar te laten slapen zodat ik morgen uitgerust aan de slag kan. Heel lief! smile
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  TukTuk di 6 maa 2012 - 6:44

Parisienne schreef:Vanmiddag heb ik de kinderarts gesproken. Ze belde toen ik lag te slapen, dus was niet helemaal wakker en wat dingen vergeten te vragen Rolling Eyes Maargoed.. we mogen N. nu 5 mg melatonine geven. Ze gaf al aan dat het goed kan zijn dat N.'s lichaam te weinig aanmaakt om lekker te blijven slapen. Als we haar voorlopig 5 mg geven gaat ze een ander ritme krijgen, een ritme van lang slapen. Na een tijdje gaan we de melatonine afbouwen naar weer 2,5 mg of zelfs 1 mg. Dan heeft ze de melatonine nodig om rustig in te slapen en zou ze gewoon door moeten kunnen blijven slapen omdat ze een ander ritme heeft ontwikkelt (m.b.v. de hogere dosering melatonine).

Morgenavond gaan we het dus met 5 mg proberen. Vanavond is N. logeren bij mijn moeder. Ik moet morgen echt wat belangrijke dingen doen voor mijn studie, dus wil graag een goede nachtrust hebben. Mijn moeder stelde voor om N. bij haar te laten slapen zodat ik morgen uitgerust aan de slag kan. Heel lief! Het UP-topic - Pagina 11 561177

Omdat je nu toch ook moet verhogen, weet niet of ik het de vorige keer gezegd had, maar moet je betalen voor de melatonine? Ik betaal 40,40 euro voor 90 stuks 5MG, (krijg het vergoed omdat het voor mij ADHD is en ik er extra voor verzekerd ben) maar ze wilden me eerst 30 stuks mee geven en daar zou ik iets van 20 of 30 euro voor moeten betalen toen. Het is dus goedkoper om gelijk 90 (maximale aantal) af te nemen. Geen idee waarom het zo krom geregeld is. Maar als je er zelf voor moet betalen en niks vergoed krijgt, is het wel misschien een idee om daar de volgende keer op te letten als dat nu nog niet het geval is. Het was bij mij namelijk ook omdat de psychiater gezegd had : "ik schrijf gelijk 90 stuks voor, want dan betaal je er minder voor in verhouding". De apotheek deed alleen toen moeilijk de eerste keer, maar heb het uiteindelijk wel mee gekregen.

Hopelijk werkt het beter met 5mg! Wel veel voor zo'n kleintje hoor!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne di 6 maa 2012 - 7:55

@ AngelNyn: ik vond 5 mg ook best veel, maar de kinderarts zei dat het heel goed zou kunnen dat N. gewoon echt veel te weinig melatonine aanmaakt. Melatonine kan geen kwaad, dus ze stelde voor dit te proberen. We moeten het ook zelf betalen inderdaad. Heb hier herhaalrecepten liggen en zal eens kijken bij de apotheek hoe het precies zit qua kosten. Dankjewel voor de tip!

Zo, nu weer even verder over UP. Hoe zouden jullie reageren als jullie kindje een ander kindje slaat/schopt/pijn doet/plaagt?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast zo 11 maa 2012 - 19:43

Parisienne, hoe gaat het?

Ik heb nog een vraag

Als je kind cónstant ergens aan zit waarvan je écht niet wilt dat hij daar aan zit en afleiding bieden en uitleggen helpt niet. Wat doe je dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Teddyaapje zo 11 maa 2012 - 20:10

Jolicious schreef:Parisienne, hoe gaat het?

Ik heb nog een vraag

Als je kind cónstant ergens aan zit waarvan je écht niet wilt dat hij daar aan zit en afleiding bieden en uitleggen helpt niet. Wat doe je dan?



Toch hiermee door blijven gaan. Wat je ook nog kunt doen is benoemen dat je ziet dat ie graag.......wil doen, maar...uitleg waarom niet en een alternatief. Ik weet niet hoe oud je kindje is maar je zou hem ook kunnen vragen wáárom hij het steeds wil doen en samen naar een alternatief zoeken.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast zo 11 maa 2012 - 21:44

@ Parisienne: vaak helpt het voor jouw als ouder om te bedenken wáárom ze slaat, pakte een ander kindje haar speelgoed, kwam het andere kindje te dicht in de buurt? Wat gebeurde er? Dan is slaan, schoppen of bijten nog niet toegestaan, maar helpt wel om je kind te begrijpen. Als mijn dochter een ander kindje pijn doet dan reageer ik meestal verontwaardigd of verbaasd terwijl ik zeg dat slaan pijn doet bijvoorbeeld. Daarna probeer ik een oplossing te zoeken waar beide kinderen tevreden mee zijn (een extra puzzel pakken, mijn dochter ergens anders neerzetten of wat dan ook).

@ Jolicious: waar gaat het in dit geval om? Iets wat je weg kunt zetten? Als dat het geval is, dan had ik het gewoon weg gezet. Blijkbaar is de verleiding te groot voor je kind. Als het iets is dat je niet weg kunt zetten zou ik er met hem over praten. L is al wel groot genoeg om uitleg te begrijpen. Er inderdaad achterkomen wat er dan zo interessant is aan datgene waar hij steeds aan wil zitten, vertellen waarom hij er niet aan mag zitten van jou (duur, kan stuk gaan, of wat dan ook) en dan die uitleg kort blijven herhalen als hij er wel weer aan zit

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan zo 11 maa 2012 - 21:53

Ik ga zo naar de bibliotheek om dat boek van Dr. Ross Greene te lenen dat je laatst aanraadde, ik ben benieuwd. Ik wil ook How2Talk2Kids lezen, uit belangstelling, maar dat is uitgeleend tot eind maart en ook nog eens gereserveerd, dus voorlopig ben ik niet aan de beurt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  luenca zo 11 maa 2012 - 21:55

sorry ik breek even in, heb misschien ook wel een stomme vraag

ik heb natuurlijk zelf nog geen kinderen maar ik heb wat gelezen over de UP en AP oftewel natuurlijk ouderschap. bijvoorbeeld dat je je kindje zoveel mogelijk bij je moet houden voor een band om te bouwen ( zeg ik het zo goed )

maar hoe doen jullie dat met familie zoals opa's oma's en broers zussen? wbt vasthouden of voor zorgen? ik vind het natuurlijk ouderschap wel mooi ondervonden, maar ik zou het ook heel leuk vinden als de trotse opa en tante hem / haar eens n flesje geven of wat dan ook. of is dat 'niet aan te raden' bij AP ? sorry stomme vraag he Embarassed
luenca
luenca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1134
Punten : 1458
Registratiedatum : 01-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast zo 11 maa 2012 - 22:02

Susan schreef:Ik ga zo naar de bibliotheek om dat boek van Dr. Ross Greene te lenen dat je laatst aanraadde, ik ben benieuwd. Ik wil ook How2Talk2Kids lezen, uit belangstelling, maar dat is uitgeleend tot eind maart en ook nog eens gereserveerd, dus voorlopig ben ik niet aan de beurt.

ik heb je PM's gelezen hoor, maar nog geen tijd gehad om de afleveringen waar je het over had op te zoeken en te kijken!


@ Shygirl: waar jij het over hebt is AP, UP is wat anders. AP is niet dat je strak alle 'regels' op moet volgen, het is meer de visie dat het kindje bij de ouders hoort te zijn. Hoe je dat invult is aan jou. Je kunt ook prima AP- georiënteerd zijn als je kindje 4 dagen naar het KDV gaat, omdat er genoeg andere 'onderdelen' zijn die je toe kunt passen. Een in-en-in AP-er zal er voor kunnen kiezen om te zorgen dat één van de verzorgers altijd thuis is, maar het wil niet zeggen dat je direct niet meer AP bent als je het anders doet.
Zelf zorgen wij er in de kraamweek voor dat de baby zoveel mogelijk door ons verzorgd wordt en het grootste gedeelte van de dag bij mij of mijn man is, maar trotste opa's en oma's zullen de baby wel vast houden hoor. We kiezen daarvoor wel een moment dat het rustig is en zorgen ervoor dat de baby niet in 10 minuten in 10 verschillende armen heeft gelegen zeg maar. Zo hebben wij het ook gedaan bij onze dochter en hoewel ik daar achteraf via via wel opmerkingen over gehoord heb, is het ons heel goed bevallen op deze manier.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 11 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 11 van 19 Vorige  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 19  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum