Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het UP-topic

+40
red rose
LMCurious
Happydobby
Thunder
_Lana_
Bloempjuh23
maiadebij
Fiwen
mauwmauw
Darius
Twellie
Tiara
Filoria
Nijntje
Printje
luenca
Linda
Vancity_girl
nillis
Nana
Tania
Emma_
Bolleke
Pollewop
missy.
Fiebje
frolic
woezel
Lejow
Mamsie
Flower_L
Teddyaapje
Floor
LotteK
PapillonRose
TukTuk
Sophiee
Liadan
Susan
Parisienne
44 plaatsers

Pagina 7 van 19 Vorige  1 ... 6, 7, 8 ... 13 ... 19  Volgende

Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Bolleke vr 17 feb 2012 - 3:26

Mamsie schreef:Dat absoluut, maar zoals ik het zo lees zijn de enige verschillen tussen bijv mijn opvoeding en de UP methode het straffen/belonen. Verder sta ik er namelijk het zelfde in heb ik het idee.

Ik denk het ook, al krijgt Chr.istian niet veel straf, maar dat is niet omdat ik het principe straf (consequentie) niet goed vind. Hier word ook uitgelegd waarom iets niet goed is. Hij maakt daarna de keus om het toch te doen.

Over het knap vinden dat een kind zelf de schoen aan krijgt, waarom zou je dat niet mogen benoemen, volgens mij denkt een kind echt niet dat hij al die tijd dat het niet lukte dus een dom olifantje was...
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Bolleke vr 17 feb 2012 - 3:29

Ik ben het eens met bovenstaande. Ik heb mij nog niet verdiept in de UP benadering maar van wat ik hier heb gelezen vind ik dat er vanuit gegaan wordt dat een kind intrinsiek gemotiveerd moet raken om hetgeen wat de ouder als fijn en leuk beschouwd, zelf ook fijn en leuk te vinden. Of zit ik er nu helemaal naast?

Daarbij vraag ik me af hoe er binnen de UP benadering gedacht wordt over grensoverschrijdend gedrag als onderdeel van de ontwikkeling van het kind en dat grenzen die door ouders gesteld worden in de vorm van straf voor kinderen ook juist een gevoel van duidelijkheid en voorspelbaarheid op kunnen roepen?



Dit bedoel ik inderdaad, je verlangt hetzelfde van je kind, alleen je benaderd het anders. Als je zou kijken naar de intrinsieke motivatie van een kind (wat een jong kind verbaal niet eens kan overbrengen) zou je dus geen grenzen mogen trekken, en al helemaal niet zeggen dat het niet zo' n goed plan is omdat mama dat niet leuk vind. Want het gaat immers niet om mama, maar om het kind zelf. Als mijn zoon het leuk vind het hele snoeppotje leeg te eten terwijl hij weet dat ie dan buikpijn krijgt, zou ik daar dan niets van zeggen (als ik UP zou gebruiken, wat ik dus niet doe). Dus ik zeg er dan wel iets van.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Mamsie vr 17 feb 2012 - 4:10

kruimelje schreef:
Mamsie schreef:Dat absoluut, maar zoals ik het zo lees zijn de enige verschillen tussen bijv mijn opvoeding en de UP methode het straffen/belonen. Verder sta ik er namelijk het zelfde in heb ik het idee.

Ik denk het ook, al krijgt Chr.istian niet veel straf, maar dat is niet omdat ik het principe straf (consequentie) niet goed vind. Hier word ook uitgelegd waarom iets niet goed is. Hij maakt daarna de keus om het toch te doen.

Over het knap vinden dat een kind zelf de schoen aan krijgt, waarom zou je dat niet mogen benoemen, volgens mij denkt een kind echt niet dat hij al die tijd dat het niet lukte dus een dom olifantje was...

Hier krijgen ze ook niet veel straf, het is niet nodig. Meestal als ik ze even er aan help te denken is het al goed.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Mamsie vr 17 feb 2012 - 4:20

Intrinsieke motivatie is idd vanuit jezelf.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Teddyaapje vr 17 feb 2012 - 4:26

Susan schreef:Ik heb er inmiddels ook het een en ander over gelezen, maar ik denk dat als dit echt je visie is en je hebt het in de vingers, je prima in staat bent om het uit te leggen en om er vragen over te beantwoorden, ook zonder dat je gesprekspartner zich heeft ingelezen. Ik snap dat het lastig is om vragen te beantwoorden als je op je mobiel aan het forummen bent, maar zeg dan gewoon dat je er later op terugkomt, als je dat wil tenminste.

Ik ben me er zelf ook nog in aant verdiepen en we passen het pas sinds kort toe, dus het is meer dat ík het (nu nog) lastig vind antwoord te geven op (al) je vragen. Ik vind dat Rejoy en Laiden bijv. het er al aardig vanaf brengen, maar ík snap pas echt waar ze het over hebben sinds ik me er zelf in aant verdiepen ben. Dat is denk ik wat ik probeerde te zeggen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Bolleke vr 17 feb 2012 - 4:40

Mamsie schreef:
kruimelje schreef:
Mamsie schreef:Dat absoluut, maar zoals ik het zo lees zijn de enige verschillen tussen bijv mijn opvoeding en de UP methode het straffen/belonen. Verder sta ik er namelijk het zelfde in heb ik het idee.

Ik denk het ook, al krijgt Chr.istian niet veel straf, maar dat is niet omdat ik het principe straf (consequentie) niet goed vind. Hier word ook uitgelegd waarom iets niet goed is. Hij maakt daarna de keus om het toch te doen.

Over het knap vinden dat een kind zelf de schoen aan krijgt, waarom zou je dat niet mogen benoemen, volgens mij denkt een kind echt niet dat hij al die tijd dat het niet lukte dus een dom olifantje was...

Hier krijgen ze ook niet veel straf, het is niet nodig. Meestal als ik ze even er aan help te denken is het al goed.

Nee hier is het ook niet nodig, het helpen herinneren is vaak al voldoende, 2 weken geleden had hij straf omdat hij mij iets wilde laten denken wat niet zo was om zijn zin door te drijvenen. Toen mocht hij 2 dagen niet naar buiten, en dat is de eerste echte keer dat hij straf gehad heeft.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast vr 17 feb 2012 - 5:04

Mamsie schreef:Dat absoluut, maar zoals ik het zo lees zijn de enige verschillen tussen bijv mijn opvoeding en de UP methode het straffen/belonen. Verder sta ik er namelijk het zelfde in heb ik het idee.

zonder je af te willen vallen: ik denk niet dat wij er hetzelfde instaan, met name door de gedachtegang die erachter zit. En dat is verder ook niet erg, maar zoals ik al uitgelegd heb is UP/AP veel meer dan niet straffen/niet belonen, dit is slechts een uitvoering ervan. Wat jij en kruimeltje benoemen zou je in theorie wel onder het kopje UP kunnen plakken, maar het gaat dus veel verder.



En susan: ik vind het wel een beetje flauw om nu nog weer zo'n post te plaatsen.. Ik heb al gezegd dat ik het niet zo bedoeld heb en dat mijn tekst verkeerd over kwam doordat ik het compact uit moest leggen doordat ik op mijn mobiel aan het forummen was. Volgens mij ben ik prima in staat om het zo goed mogelijk uit te leggen zonder iemand af te vallen. Dat ik net één post heb geplaatst door de beperkte mogelijkheden op mijn mobiel die anders qua intonatie was (en niet de bedoeling) wil niet zeggen dat mijn andere posts hierover (en dat zij er volgens mij nogal wat) erop gericht zijn om andere mensen af te vallen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan vr 17 feb 2012 - 5:08

Teddyaapje begon weer over jouw reactie en daar heb ik geantwoord, maar ik geloof dat ik maar beter niet meer op reacties van jou kan reageren of er iets over kan zeggen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Mamsie vr 17 feb 2012 - 5:09

Wat is die gedachte gang dan? Buiten het niet straffen en belonen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast vr 17 feb 2012 - 5:12

ik snap niet goed wat ik verkeerd heb gedaan, maargoed, we laten het hier maar bij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast vr 17 feb 2012 - 5:15

Mamsie schreef:Wat is die gedachte gang dan? Buiten het niet straffen en belonen.



ik vind het heel moeilijk om dat in een paar regels te verwoorden. In dit artikel staat het redelijk uitgebreid uitgelegd: http://www.kiind.nl/articles/364/Onvoorwaardelijk_ouderschap.html



edit: zien jullie in de pijler ook dat parisienne steeds als laatste gereageerd zou hebben, of ligt dat aan mijn computer?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan vr 17 feb 2012 - 5:17

Oké, nog even voor de duidelijkheid dan, ik neem aan dat je deze reactie bedoelt:

Susan schreef:Ik heb er inmiddels ook het een en ander over gelezen, maar ik denk dat als dit echt je visie is en je hebt het in de vingers, je prima in staat bent om het uit te leggen en om er vragen over te beantwoorden, ook zonder dat je gesprekspartner zich heeft ingelezen. Ik snap dat het lastig is om vragen te beantwoorden als je op je mobiel aan het forummen bent, maar zeg dan gewoon dat je er later op terugkomt, als je dat wil tenminste.

hiervan sloeg alleen de laatste zin op jou en ik kwam er alleen maar op terug omdat Teddyaapje er weer over begon. In de eerste zin beweer ik niets over jou persoonlijk, die slaat puur op de bewering van Teddyaapje dat je je zou moeten verdiepen in de achtergrond van UP voor je aan de discussie deelneemt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Mamsie vr 17 feb 2012 - 5:31

Rejoy. schreef:
Mamsie schreef:Wat is die gedachte gang dan? Buiten het niet straffen en belonen.



ik vind het heel moeilijk om dat in een paar regels te verwoorden. In dit artikel staat het redelijk uitgebreid uitgelegd: http://www.kiind.nl/articles/364/Onvoorwaardelijk_ouderschap.html



edit: zien jullie in de pijler ook dat parisienne steeds als laatste gereageerd zou hebben, of ligt dat aan mijn computer?

Ik heb die link gelezen en die er onder ook. Idd deze gedachtegang deel ik niet volledig. Ik vind het te zwart wit gesteld. Er zijn dingen die ik toepas en ook als vanzelfsprekend zie en er zitten dingen tussen die ik te ver doorgedacht vind.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast vr 17 feb 2012 - 5:58

mamsie, dat is ook prima, dit is ook geen topic om iedereen te bekeren :P Ik wil ook niet beweren dat de reguliere manier slecht is ofzo, ik vind UP zelf alleen logischer en prettiger.

susan, waarschijnlijk hebben we elkaar dan verkeerd begrepen. Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om je aan te vallen of te beledigen en op het moment dat ik het schreef was ik me van geen kwaad bewust. Als ik had geweten dat het op deze manier over was gekomen, dan had ik niet op mijn mobiel gereageerd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan vr 17 feb 2012 - 6:12

Susan schreef:Ik heb er inmiddels ook het een en ander over gelezen, maar ik denk dat als dit echt je visie is en je hebt het in de vingers, je prima in staat bent om het uit te leggen en om er vragen over te beantwoorden, ook zonder dat je gesprekspartner zich heeft ingelezen. Ik snap dat het lastig is om vragen te beantwoorden als je op je mobiel aan het forummen bent, maar zeg dan gewoon dat je er later op terugkomt, als je dat wil tenminste.
Susan, bedoel je met de eerste zin ook mij? Want ik moet zeggen dat ik het toch best lastig vind om uit te leggen aan sommige mensen die hier reageren, ook al is het echt mijn visie (en heb ik het redelijk in mijn vingers, al loop ik ook nog regelmatig ergens tegenaan). En als iemand ergens iets niet over snapt, wil ik het best proberen om anders en duidelijker uit te leggen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan vr 17 feb 2012 - 6:52

Liadan schreef:
Susan, bedoel je met de eerste zin ook mij? Want ik moet zeggen dat ik het toch best lastig vind om uit te leggen aan sommige mensen die hier reageren, ook al is het echt mijn visie (en heb ik het redelijk in mijn vingers, al loop ik ook nog regelmatig ergens tegenaan). En als iemand ergens iets niet over snapt, wil ik het best proberen om anders en duidelijker uit te leggen.

Ik bedoel daar iedereen mee die met UP bezig is en hier mee discussieert, maar jullie geven toch gewoon helder antwoord op de vragen die er worden gesteld? Je moet het niet opvatten als 'als het echt je visie zou zijn dan zou je het wel uit kunnen leggen' maar meer als 'zij kunnen het prima uitleggen, want het is hun visie'.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan vr 17 feb 2012 - 6:54

Ok, ik snap het smile .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Susan vr 17 feb 2012 - 7:20

Ik hoop dat dit topic wel lekker actief blijft, want ik vind het wel weer een keer leuk, een inhoudelijk topic over opvoeden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast vr 17 feb 2012 - 7:23

ik ook susan, het zet mij ook wel aan het denken, met name door de vraag van SP over hoe het 'later' gaat, ben hier nu ook over aan het lezen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Tania vr 17 feb 2012 - 7:27

Wat wordt er verstaan onder de reguliere manier van opvoeden? Moet ik dan aan supernanny denken ofzo?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne vr 17 feb 2012 - 7:33

Tania schreef:Wat wordt er verstaan onder de reguliere manier van opvoeden? Moet ik dan aan supernanny denken ofzo?
Eigenlijk alles wat niet onder UP valt Laughing

Nee maar even serieus.. ik zie inderdaad een soort supernanny concept in 'regulier opvoeden', al vind ik dat in sommige dingen nog een beetje iets 'drastischer'.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan vr 17 feb 2012 - 7:42

Ik zie Triple P tegenwoordig ook wel een beetje als 'reguliere manier' van opvoeden.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast vr 17 feb 2012 - 7:43

Liadan schreef:Ik zie Triple P tegenwoordig ook wel een beetje als 'reguliere manier' van opvoeden.

volgens mij wisselt dat ook per regio, ik heb er hier vanuit het CB ofzo nog niets over gehoord, terwijl ik soms van anderen begrijp dat ze ermee worden dood gegooid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan vr 17 feb 2012 - 7:47

missy. schreef:Hoe pakje jullie dat aan toen je kindje nog wat kleiner was.
Mijn dochter (8.5 mnd) vind het nu bv erg leuk om aan mijn haren te trekken. Ik zeg nu dat het pijn doet en probeer haar te laten aaien. maar daar snapt ze nog geen snars van.
Meestal zie ik het wel aankomen en pak ik vlug haar handje, maar als ze op m'n rug zit zie ik het niet ik roep dan heel hard "au!" daar moet zij dan weer hard om lachen.
Ik doe het hetzelfde als jij, als Kian zoiets bij mij doet zeg ik ook dat dat pijn doet en dat hij beter kan aaien. Bij mijn dochter heb ik dat ook zo gedaan en uiteindelijk gaan ze het snappen (maar dat duurt nog wel even waarschijnlijk Wink ).
Kian gaat nu ook steeds naar de kast toen om alle dvd's eruit te halen, dat vind ik eigenlijk niet zo'n probleem. Maar als hij straks wat hoger kan komen, kan hij aan de dvdspeler komen en dan zal ik hem er wel weghalen en afleiden (en uitleggen waarom ik hem er weghaal).
Hij trekt ook regelmatig aan het haar van Yara, ik vertel hem nu ook steeds dat hij haar daarmee pijn doet, dat weerhoudt hem er nu natuurlijk niet van om het niet meer te doen maar dat komt uiteindelijk wel.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Pollewop vr 17 feb 2012 - 7:50

Triple P hoor je hier ook veel over.
Ik loop wel tegen dingen aan, en weet soms niet hoe ik moet reageren.

Zoals vandaag, mijn oudste was bezig een masker met elastiekjes om zijn oren op te zetten.
Het lukte hem niet, dus ik zei: ik zie dat het je niet lukt? Hij: NEE! Ik: Wat kunnen we daar aan doen?
Hij: NIKS (gooit masker weg), Ik: Kan ik je helpen misschien?
Hij: NEE, je bent een rotmoeder!

Ik wist niet zo goed wat ik hier nou op moest zeggen. Voorheen had ik gezegd dat ik het niet leuk vond wat hij zei en had ik hem een time-out op de trap gegeven. Maar dat wil ikd us niet meer, dus ik ging op ooghoogte zitten en zei: ik vind het vervelend als je mij een rotmoeder noemt.

Ik heb het hierbij gelaten, en later kwam hij naar me toe en zei: je bent geen rotmoeder meer hoor mama, mag ik een banaan?

Het was dus duidelijk, hij had er even over gedacht en kwam het goedmaken. Maar of het nou duidelijk was...daar twijfel ik over.
Pollewop
Pollewop
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 68
Punten : 74
Registratiedatum : 10-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 7 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 7 van 19 Vorige  1 ... 6, 7, 8 ... 13 ... 19  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum