Stelling: opvoeden is een taak van de ouders
+6
Caresses
Lynn_
girli
Schaapke
Stuiterbal
TGR
10 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Stelling: opvoeden is een taak van de ouders
Oh lastige ouders zul je altijd hebben. Maar ouders die schreeuwend verhaal komen halen, nee, dat kan ik me niet voorstellen. Wel op de tokkieschool in de buurt ja. Ik hoor ook nooit negatief gepraat over de school of over de leerkrachten op het schoolplein, eigenlijk alleen positief. En ik weet hoe het óók kan gaan hoor, mijn basisschool (of eigenlijk alletwee) was het voorbeeld van hoe het níet moet.
Maar ik geloof niet dat er ouders zijn die de opvoeding laten liggen omdat ze denken dat het wel door school gebeurd. Ik denk wel dat er ouders zijn die de opvoeding laten liggen omdat ze gewoon niet zo slim zijn of niet kunnen opvoeden. Maar met als reden 'dat doet de school wel', dat lijkt me haast niet.
En trouwens, dat ik thuis probeer mijn kinderen op te voeden wil niet zeggen dat ze zich op school nooit eens misdragen. Ik ben bang dat ik met mijn jongste nog wel het één en ander te stellen krijg eigenlijk. Die zit net een half jaar op school en had het nu al aan de stok gehad met de directeur Daar heb ik hem overigens ook voor op zijn donder gegeven en het er ook nog met de directeur over gehad, en die moest erom lachen en nam het niet al te serieus.
Maar ik geloof niet dat er ouders zijn die de opvoeding laten liggen omdat ze denken dat het wel door school gebeurd. Ik denk wel dat er ouders zijn die de opvoeding laten liggen omdat ze gewoon niet zo slim zijn of niet kunnen opvoeden. Maar met als reden 'dat doet de school wel', dat lijkt me haast niet.
En trouwens, dat ik thuis probeer mijn kinderen op te voeden wil niet zeggen dat ze zich op school nooit eens misdragen. Ik ben bang dat ik met mijn jongste nog wel het één en ander te stellen krijg eigenlijk. Die zit net een half jaar op school en had het nu al aan de stok gehad met de directeur Daar heb ik hem overigens ook voor op zijn donder gegeven en het er ook nog met de directeur over gehad, en die moest erom lachen en nam het niet al te serieus.
Gast- Gast
Re: Stelling: opvoeden is een taak van de ouders
Eucalypta schreef:Oh en ik ga de juf toch zeker niet bedanken voor een moederdagkadootje? Zij bedankt mij toch ook niet dat ik de kinderen elke dag aangekleed, gewassen en gevoederd op school aflever? Zij doet haar werk, ik het mijne. En af en toe zeg ik dankjewel omdat ze haar werk goed doet, maar ik ga niet extra naar juf toe voor zoiets. Zal ook niet klagen als ik niets krijg hoor, dat dan ook weer niet.
Ouderavonden zijn bij ons op school altijd drukbezocht eigenlijk. Elke 6 weken is er een viering van de kinderen, dan mag je kijken als ouders en daar is altijd plek tekort, zo druk is het. Vorige week was er een feest, op vrijdagmiddag, ook superdruk, stampvol met ouders. En er zijn er vast die ik nooit zie, maar volgens mij zijn vrijwel alle ouders heel betrokken op onze school.
Daar kun je namelijk je school op uitzoeken lijkt me, en dat heb ik ook gedaan, op het soort ouders, het soort kinderen, het soort leraren dat er rondloopt. Ik had ze ook in de buurt op school kunnen doen, maar dan werd het óf een zwarte/tokkieschool, en daar had ik geen zin in (want dan wil ik van 80% van de kinderen niet dat ze er over de vloer komen) of een heel streng christelijke school, en dat zijn wij niet, dus dat schiet niet op. Of een paar scholen waar je niets goeds en niets slechts over kon zeggen en dat wilde ik ook niet.
Nu hebben we een kleine school, wel verder van huis, maar ik ben er zó blij mee. Want de leraren zijn betrokken, deouders zijn betrokkenen de kinderen kennen elkaar allemaal (loopt er zo'n groep 8-er langs die vrolijk hoi tegen mijn kleuters zegt en ze bij naam kent, dat vind ik echt heel leuk). En dit soort issues spelen daar zelden vermoed ik. En ik vermoed dat alle leraren ook vinden dat ze een groot aandeel in de opvoeding leveren. Ik zou geen leraren willen die zeggen 'ja, wij geven les en verder niets'. Dat geeft voor mij wel weer dat je te weinig betrokken bent bij je werk.
Dit is bij ons ook zo, een niet te grote school. Grotere kinderen helpen de kleintjes ook vaak enz. De directrice doet haar best om alle kinderen te leren kennen, gaat regelmatig de klassen even af enz.
Ik werk op een school waar de populatie heel uiteenlopend is, maar het niveau wordt helaas steeds minder.
Kenya, die wisselingen hebben wij ook. Het lijkt soms wel shoppen, bij het minste geringste wordt het kind van school getrokken (net 3 maanden op school, oh nee toch geen leuke school, hup naar de volgende), en vaak inderdaad niet 1 keer, nee soms wel 3 keer.
Het zijn geen meubelstukken ofzo.
Roddelen zijn ze bij ons ook erg goed in, net zoals het alles maar denken te mogen zeggen.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» wat is de taak van de wijkverpleegkundige?
» SOS Opvoeden.....
» 'Melkvrij' opvoeden
» Het opvoeden is begonnen
» 'Geslachtsneutraal' opvoeden
» SOS Opvoeden.....
» 'Melkvrij' opvoeden
» Het opvoeden is begonnen
» 'Geslachtsneutraal' opvoeden
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: