Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

wat is de taak van de wijkverpleegkundige?

+4
Darius
Susan
Diese
mauwmauw
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

wat is de taak van de wijkverpleegkundige? Empty wat is de taak van de wijkverpleegkundige?

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 8:32

De arts doet natuurlijk ook medische controle's, heupjes, spierspanning e.d., maar wat is nou precies de taak van de wijkverpleegkundige, behalve in de gaten houden of het goed gaat?

Ik zit er namelijk sterk aan te denken om alleen maar meer naar de controle's op het CB te gaan bij de arts en de controle's bij de wijkverpleegkundige te skippen. Als ik daar bij de WV kom, dan moet ik altijd 30 tot 45 minuten wachten met een uitgekleed kind dat het na 10 minuten we gezien heeft daar, dan ben ik aan de beurt, gaat ze de curve's bekijken (goh, ja, hmm, ze is wel wat groot, hmm, tsjah, hmm) en vraagt ze of het eten en slapen goed gaat (ja en ja) en of ik verder nog vragen heb (nee) en dan kan ik weer gaan. Tot nu toe vind ik de waarde van de WV matig, maar misschien zie ik iets over het hoofd, dus tell me, wat voor meewaarde hebben bezoekjes aan de WV.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

wat is de taak van de wijkverpleegkundige? Empty Re: wat is de taak van de wijkverpleegkundige?

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 8:33

Haha, ik weet het ook nooit zo goed :P

Gast
Gast

wat is de taak van de wijkverpleegkundige? Empty Re: wat is de taak van de wijkverpleegkundige?

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 8:37

ah Gia, goed dat jij hier reageert, zo te zien nog niet ongesteld? De vorige keer was je rond deze tijd toch al lang en breed ongesteld? Spannend hoor, ik duim voor jullie!

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 8:52

Je bent ook niet verplicht om te gaan... Dus als je er geen behoefte aan hebt... Gewoon niet meer gaan.
Mocht je ooit twijfelen over het één of het ander kun je altijd nog gaan.

Hier geeft de WV trouwens ook regelmatig de prikken.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 8:54

Ik weet dat het niet verplicht is, maar ik weet de taken van de wv ook niet precies. Ik ben dus bang dat ik iets over het hoofd zie wat wel een enorme meerwaarde is voor een bezoekje aan de wv. Als die er niet is, dan stop ik met die bezoekjes en dan moeten we inderdaad even overleggen hoe het zit met de prikjes, of alleen voor de prikjes gaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 9:04

Volgens mij is 1 van de taken om te kijken hoe het binnen het gezin gaat...
Maar of ze dat aan een enkel bezoekje af kan lezen vraag ik mij af.

Dit staat er op Wikipedia:
Taken

eigenlijk een beetje de dingen die je zelf ook al noemt...
als er echt iets belangrijks tussen zou zitten zou dat hier wel bij staan denk ik.

Gast
Gast

Bericht  mauwmauw zo 10 apr 2011 - 9:22

bij ons is het juist andersom,ik gal liever naar de wv dan naar de arts.wij hebben echt een schat van een mens als wv,beetje zweverig type maar echt super lief,de arts is ook wel aardig maar een beetje stug zeg maar.maar goed als je het alleen bij de arts wilt laten moet dat kunnen denk ik.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Diese zo 10 apr 2011 - 9:29

mauwmauw schreef:bij ons is het juist andersom,ik gal liever naar de wv dan naar de arts.wij hebben echt een schat van een mens als wv,beetje zweverig type maar echt super lief,de arts is ook wel aardig maar een beetje stug zeg maar.maar goed als je het alleen bij de arts wilt laten moet dat kunnen denk ik.

Ik vind de bezoekjes aan de WV juist heel prettig. Een informele manier van vragen kunnen stellen, idd over eten/ontwikkeling/etc. En even bevestiging dat je het goed doet. Je hoort vaak mensen klagen over het CB, maar ik vind ze bij ons juist heel nuchter, modern en ruimdenkend.
Ik heb helaas deze week gehoord dat onze WV plotseling overleden is, nog maar 40 jaar. Ze laat twee jonge kinderen achter. Ik ben er zo naar van! Ik denk echt wel regelmatig "even op het CB vragen". Natuurlijk kan dat straks nog steeds, maar het is echt anders. Die lieve, nuchtere vrouw die ons vanaf de geboorte heeft begeleid is er niet meer... Sad '

Niet quoten ajb
Diese
Diese
Prater
Prater

Aantal berichten : 615
Punten : 679
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Susan zo 10 apr 2011 - 9:50

Diese, wat naar! Ik kan me voorstellen dat je daar even ondersteboven van bent.

Ik vind ons consultatiebureau ook heel fijn, zowel de arts als de wijkverpleegkundige. Ik probeer de afspraken wel altijd zo te plannen dat ik bij hen terecht kom, want er zijn meerdere artsen en wijkverpleegkundigen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 9:55

Wij hebben ook een super CB. Altijd nuttige info (als je er om vraagt), belangstellend en meedenkend. Onze wv is een man, daar moest ik wel even aan wennen toen hij ineens op zijn motor aan kwam sjeesen na de geboorte van Thije. Maar het is een briljante kerel, met humor en geweldig leuk met kinderen (altijd handig met zo'n beroep!). Hij heeft een fascinatie voor taal, net als ik, en we kunnen elkaar heerlijk afzeiken als de ander een fout maakt nerd .

Ik ga dus serieus met heel veel plezier naar het CB en de wv!

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 10:39

Dromertje schreef:De arts doet natuurlijk ook medische controle's, heupjes, spierspanning e.d., maar wat is nou precies de taak van de wijkverpleegkundige, behalve in de gaten houden of het goed gaat?

Ik zit er namelijk sterk aan te denken om alleen maar meer naar de controle's op het CB te gaan bij de arts en de controle's bij de wijkverpleegkundige te skippen. Als ik daar bij de WV kom, dan moet ik altijd 30 tot 45 minuten wachten met een uitgekleed kind dat het na 10 minuten we gezien heeft daar, dan ben ik aan de beurt, gaat ze de curve's bekijken (goh, ja, hmm, ze is wel wat groot, hmm, tsjah, hmm) en vraagt ze of het eten en slapen goed gaat (ja en ja) en of ik verder nog vragen heb (nee) en dan kan ik weer gaan. Tot nu toe vind ik de waarde van de WV matig, maar misschien zie ik iets over het hoofd, dus tell me, wat voor meewaarde hebben bezoekjes aan de WV.

Whaha, dit is exact de beschrijving van hoe mijn bezoekjes aan de wijkverpleegkundige verlopen. Ik kom standaard een kwartier te laat, want ze lopen altijd achter. Meestal moet ik dan nog wel een kwartier tot een half uur wachten (een keer zelfs anderhalf uur) en dan kan ik eindelijk binnenkomen. "Ja, groeien gaat goed. Eten en slapen ook? Nou, nou, nou prima zeg". Laatst waren we dus weer met 2,5 minuut klaar en toen keek ze me een beetje twijfelachtig aan en begon vervolgens te informeren naar mijn hobby's (????), want anders kwam de tijd niet vol.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 10:40

Ik ga trouwens niet meer naar de wijkverpleegkundige toe vanaf nu, vanwege lange wachttijd en geen toegevoegde waarde. Of er moet iets speciaals zijn dat ik echt extra advies nodig heb, maar anders niet meer.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 20:35

Ik vind het altijd wel prima bij het CB, de wv kijkt altijd hoe het gaat, hoe de ontwikkeling van mijn zoontje gaat en in zijn algemeenheid. Ik hoef nooit langer dan 5 min te wachten, en ik vind het fijn om te horen dat het goed gaat smile

Gast
Gast

Bericht  Darius zo 10 apr 2011 - 21:07

Ik vind het een kleine moeite om eens in de zoveel tijd naar het CB te gaan, ook al kom ik er ook nooit met nieuwe nuttige informatie vandaan. Het wachten is inderdaad heel erg vervelend, misschien kun je de volgende keer vragen wanneer je Y gaat uitkleden, of het nog lang duurt en of ze erg uitlopen.

Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Darius zo 10 apr 2011 - 21:08

Trouwens: krijg je voor de afspraak van 2 jaar een oproep thuis? (volgens mij wel, anders had ik natuurlijk al een afspraak staan...dom van me) Maar wanneer kan ik die oproep gaan verwachten?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 21:11

Darius schreef:Trouwens: krijg je voor de afspraak van 2 jaar een oproep thuis? (volgens mij wel, anders had ik natuurlijk al een afspraak staan...dom van me) Maar wanneer kan ik die oproep gaan verwachten?

Ik heb die van 2 jaar zelf gemaakt (omdat mijn dochter toen ook voor haar 6 maanden moest en we dubbele afspraak hadden gepland) maar die van 3 jaar heb ik wel via de post gekregen, en dat was toch wel ruim van tevoren, een maand zeker.

Gast
Gast

Bericht  RYW zo 10 apr 2011 - 21:17

Bij mij gaat de wijkverpleegster vragen hoe het allemaal gaat thuis, gezien het alleenstaande-moeder-gebeuren, en hoe de jongens daaronder zijn. Verder doet ze ook dingen als ogentestjes, testjes met blokjes bouwen en vragen naar zijn spraak enzo. Nou zitten al die dingen bij Ben erg goed (ogen zijn in orde, hij heeft al eens een toren letterlijk tot aan het plafond gebouwd en hij praat als een kind van 4) dus echt heel hard nodig is het niet, maar ik vind het ook weer niet echt lastig. Ze heeft me verteld dat ik 'extra' in de gaten gehouden wordt omdat ik alleen voor de jongens zorg en dat dat altijd een hogere risicofactor is, en daarom ga ik ook een beetje: om te laten zien dat alles wel degelijk hartstikke goed gaat met mijn jongens.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Darius zo 10 apr 2011 - 21:32

Juist, ik laat ook altijd even zien dat het goed gaat met La.urens. Heb weinig zin om straks in zijn dossier te zien staan: 'Ouders zijn niet betrokken'.

Edit: ik heb net maar even het afsprakenbureau gebeld, en ik zou vanaf de tweede verjaardag een oproep kunnen verwachten. Heb gezegd dat ik dan baby 2 verwacht en mag nu lekker volgende week donderdag al komen. Ben wel even benieuwd naar het gewicht en de lengte. Toch blij dat ik even gebeld heb, is dat ook weer achter de rug.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Annemie zo 10 apr 2011 - 22:03

Dromertje schreef:De arts doet natuurlijk ook medische controle's, heupjes, spierspanning e.d., maar wat is nou precies de taak van de wijkverpleegkundige, behalve in de gaten houden of het goed gaat?

Hier gaat het altijd ook precies hetzelfde. Ik zie het nut er ook niet zo van in, maar ik vind het wel leuk om te weten hoeveel mijn zoontje weegt en hoelang hij is, dus daarom ga ik altijd.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 22:18

Nouja, dat dan direct in het dossier komt dat je een onbetrokken ouder bent als je weloverwogen alleen maar naar de arts komt lijkt me wat overdreven. En als ze dat erin zetten vind ik dat prima, ik weet zelf wel dat dat niet zo is en wij hebben geen toestemming gegeven om ons dossier zonder onze toestemming naar bijv. de huisarts te doen.
Die medische controles doet de arts wel en daar heb ik meer vertrouwen in dan de WV. Als er wat is, is er iedere week een inloopspreekuur waar ik ook kan wegen en meten. Als de WV niet meer taken heeft dan net opgenoemd, dan geef ik de volgende keer aan dat er alleen nog maar afspraken bij de arts gepland hoeven worden.

Gast
Gast

Bericht  Darius zo 10 apr 2011 - 22:47

Dromertje schreef:Nouja, dat dan direct in het dossier komt dat je een onbetrokken ouder bent als je weloverwogen alleen maar naar de arts komt lijkt me wat overdreven. En als ze dat erin zetten vind ik dat prima, ik weet zelf wel dat dat niet zo is en wij hebben geen toestemming gegeven om ons dossier zonder onze toestemming naar bijv. de huisarts te doen.
Die medische controles doet de arts wel en daar heb ik meer vertrouwen in dan de WV. Als er wat is, is er iedere week een inloopspreekuur waar ik ook kan wegen en meten. Als de WV niet meer taken heeft dan net opgenoemd, dan geef ik de volgende keer aan dat er alleen nog maar afspraken bij de arts gepland hoeven worden.

Je kunt wel toestemming hebben gegeven dat je dossier niet wordt overgedragen, toch ben ik al heel wat van dit soort dossiers tegengekomen, en zelfs zijn gekopieerd en naar mij zijn opgestuurd, zonder dat er toestemming van de ouders was. Ook al weet je dat je juist wel een betrokken ouder bent, ik vind het niet prettig dat er zoiets in een dossier staat. Er wordt snel een stempel gedrukt op jouw gezin.

Volgens mij hoef je nog maar drie keer naar de verpleegkundige, dus dat valt nog te overzien, dunkt me. Je zou natuurlijk ook kunnen vragen of je ipv de verpleegkundige de arts mag spreken, dat wordt ook nog wel eens gedaan.

En voor de rest: doe wat jij goed vind! smile
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Susan zo 10 apr 2011 - 22:56

Het lijkt mij sowieso niet dat ze in het dossier kunnen zetten dat de ouders niet betrokken zijn, want dat kunnen ze natuurlijk no way opmaken uit het feit dat je niet naar de wijkverpleegkundige gaat. Het enige wat ze erin kunnen zetten is 'ouders gaan niet naar de wijkverpleegkundige' en dat klopt in dat geval ook.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Darius zo 10 apr 2011 - 22:59

Dat ben ik met je eens Susan, maar niet iedereen is zo objectief.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 10 apr 2011 - 23:00

darius: dan staat het er maar zo in. Ik heb geen zin om op die manier overal met alles en iedereen rekening te moeten houden.

Gast
Gast

Bericht  Darius zo 10 apr 2011 - 23:03

Dromertje schreef:darius: dan staat het er maar zo in. Ik heb geen zin om op die manier overal met alles en iedereen rekening te moeten houden.

Ik maak me daar dus wel druk over....heel stom, dat weet ik. Maak me zelfs nu druk om het feit dat ik met zwangerschapsverlof ga en dat ik dat zo vervelend vind voor de kinderen die ik les geef. Ik wil gewoon aan iedereen tegemoet komen. Ben ook nog steeds aan het balen dat ik afgelopen donderdag niet naar de ouderavond op het kdv ben geweest....

Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: