Borstvoedingsmaffia
+33
Fearie
moepie
Paper Crown
Rush
*Lookie*
Dikkertjedap
Minx
Annie24
Mamsie
mickey
joyce0606
Coccinelle
Kat1980
Muurvlindertje
Supertalentje
Printje
blondje1313
Antibes
Darius
Susan
Lejow
Happydobby
TGR
PapillonRose
SarahKey
Teddyaapje
Tania
Pien
Linda
Ayla
L!ND@
Liadan
frolic
37 plaatsers
Pagina 4 van 17
Pagina 4 van 17 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17
Re: Borstvoedingsmaffia
Tania schreef:Ik vind het sowieso soms wel "schokkend" hoe weinig sommige mensen van babyvoeding (dus zowel flesvoeding als borstvoeding) afweten terwijl ze een kindje hebben of bijna gaan bevallen. Zo hebben we net een zwangerschapscursus gedaan en ik denk dat minimaal 75% van de groep echt geen idee had van wat het nou allemaal inhield en wat ze te wachten staat. Opmerkingen als "mijn ijzer is iets te laag dus ik ga geen borstvoeding geven want dat is slecht voor mijn kindje en in flesvoeding zit precies hetzelfde". En iedereen instemmend knikken .
Ik snap niet dat mensen zich daar niet wat meer in verdiepen. En wat je dan kiest en wel of niet probeert moet iedereen zelf weten (ook al zou het mijn keuze ook niet zijn om meteen flesvoeding te geven) maar dan kun je in ieder geval een weloverwogen keuze maken.
Over het instemmend knikken: dat wordt zoveel gedaan volgens mij. Ik denk dat er veel moeders zijn die zich liever niet laten vergelijken met de borstvoedingsmaffia.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Darius schreef:
Over het instemmend knikken: dat wordt zoveel gedaan volgens mij. Ik denk dat er veel moeders zijn die zich liever niet laten vergelijken met de borstvoedingsmaffia.
Klopt, je kan ook instemmend knikken als teken van belangstelling.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Linda schreef:Tania schreef:Ik vind het sowieso soms wel "schokkend" hoe weinig sommige mensen van babyvoeding (dus zowel flesvoeding als borstvoeding) afweten terwijl ze een kindje hebben of bijna gaan bevallen. Zo hebben we net een zwangerschapscursus gedaan en ik denk dat minimaal 75% van de groep echt geen idee had van wat het nou allemaal inhield en wat ze te wachten staat. Opmerkingen als "mijn ijzer is iets te laag dus ik ga geen borstvoeding geven want dat is slecht voor mijn kindje en in flesvoeding zit precies hetzelfde". En iedereen instemmend knikken .
Ik snap niet dat mensen zich daar niet wat meer in verdiepen. En wat je dan kiest en wel of niet probeert moet iedereen zelf weten (ook al zou het mijn keuze ook niet zijn om meteen flesvoeding te geven) maar dan kun je in ieder geval een weloverwogen keuze maken.
Ja dat ben ik met je eens. Ik hoorde laatst een moeder zeggen dat ze niet wist dat kv van koemelk is gemaakt, ik vind dat best erg om te horen...
Ben ik het ook mee eens. Ik heb me wel ingelezen in borstvoeding.
Alleen niet in flesvoeding want ik dacht: ik ga toch borstvoeding geven.
Ik heb me ook niet ingelezen over flesvoeding. Ik wist daar al wel het een en ander vanaf, maar omdat ik borstvoeding wilde geven, heb ik er niet eens bij stil gestaan om iets over flesvoeding te weten te komen.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Antibes schreef:Ik vind dat iedereen zijn mening lekker voor zich moet houden, of althans, niet de ander moet gaan overtuigen/sturen/beleren. Ook als een moeder voor zichzelf beslist dat ze geen borstvoeding wilt geven terwijl ze het wel zou kunnen, daar heeft een ander gewoon helemaal niets over te bepalen of te oordelen. PUNT!
Houd je mening gewoon lekker voor jezelf. Er zijn ook wel dingen die iemand anders aan jouw opvoeding slecht vindt. Ieder mag lekker voor zijn eigen kind bepalen wat zij het beste vindt.
Verschrikkelijk eens.
Gast- Gast
Ik heb bij de vk meteen aangegeven dat ik bv wilde geven, dus ik weet ook niet wat ze tegen vrouwen zeggen die meteen met kv beginnen.
Mijn nichtje was bij dezelfde vk en heeft wel van het begin af aan kv gegeven, volgens haar is dat tegenwoordig net zo goed als bv, tenminste dat had zij (of mijn tante) tegen mijn moeder gezegd.
Hier in mijn omgeving hoor ik ook steeds vaker van mensen die bv niet eens proberen, want kv is toch veel makkelijker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat echt niet begrijp.
Maar hetzelfde met bijvoeden, de meiden van mijn zwangerschapscursus zijn zowat op aan het scheppen wie het eerst met de bijvoeding begonnen is, terwijl ik juist wil proberen tot 6 maanden te wachten.
Wel vind ik dat bv geven me echt tegengevallen is, ik dacht dat het veel makkelijker zou zijn. En dan heb ik niet eens last gehad van tepelkloven, spruw, borstontsteking, clusteren. Toch vond ik het op gang komen lastig en ook het niet weten hoeveel Lotte binnenkrijgt (daar komt dan wel bij dat ze maar heel minimaal aankomt, ongeveer 80 gram per week gemiddeld). Op het begin dat we met het flesje oefenden ging dat ook slecht, het heeft wel een maand geduurd voordat ze de fles goed dronk. Nu gaat bij mij het kolven nog steeds niet goed, als ik werk krijg ik maar één voeding gekolfd terwijl ze er op het kdv twee moet hebben, dat is dus de rest van de week thuis nog extra mijn best doen.
Mijn collega is met 3 maanden moeten stoppen met bv omdat haar dochtertje echt al weken stilstond in de groei, zij heeft het er hier 2 maanden later nog steeds moeilijk mee (ik denk dat ik dat ook zo zou voelen).
Maar OT, ik vind de term bvmaffia passen bij inderdaad ongevraagde adviezen en commentaar. Ieder moet voor zich de keuze maken hoe ze het wil doen, als het goed is zijn ze door de vk voorgelicht.
Mijn nichtje was bij dezelfde vk en heeft wel van het begin af aan kv gegeven, volgens haar is dat tegenwoordig net zo goed als bv, tenminste dat had zij (of mijn tante) tegen mijn moeder gezegd.
Hier in mijn omgeving hoor ik ook steeds vaker van mensen die bv niet eens proberen, want kv is toch veel makkelijker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat echt niet begrijp.
Maar hetzelfde met bijvoeden, de meiden van mijn zwangerschapscursus zijn zowat op aan het scheppen wie het eerst met de bijvoeding begonnen is, terwijl ik juist wil proberen tot 6 maanden te wachten.
Wel vind ik dat bv geven me echt tegengevallen is, ik dacht dat het veel makkelijker zou zijn. En dan heb ik niet eens last gehad van tepelkloven, spruw, borstontsteking, clusteren. Toch vond ik het op gang komen lastig en ook het niet weten hoeveel Lotte binnenkrijgt (daar komt dan wel bij dat ze maar heel minimaal aankomt, ongeveer 80 gram per week gemiddeld). Op het begin dat we met het flesje oefenden ging dat ook slecht, het heeft wel een maand geduurd voordat ze de fles goed dronk. Nu gaat bij mij het kolven nog steeds niet goed, als ik werk krijg ik maar één voeding gekolfd terwijl ze er op het kdv twee moet hebben, dat is dus de rest van de week thuis nog extra mijn best doen.
Mijn collega is met 3 maanden moeten stoppen met bv omdat haar dochtertje echt al weken stilstond in de groei, zij heeft het er hier 2 maanden later nog steeds moeilijk mee (ik denk dat ik dat ook zo zou voelen).
Maar OT, ik vind de term bvmaffia passen bij inderdaad ongevraagde adviezen en commentaar. Ieder moet voor zich de keuze maken hoe ze het wil doen, als het goed is zijn ze door de vk voorgelicht.
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Jolicious schreef:Antibes schreef:Ik vind dat iedereen zijn mening lekker voor zich moet houden, of althans, niet de ander moet gaan overtuigen/sturen/beleren. Ook als een moeder voor zichzelf beslist dat ze geen borstvoeding wilt geven terwijl ze het wel zou kunnen, daar heeft een ander gewoon helemaal niets over te bepalen of te oordelen. PUNT!
Houd je mening gewoon lekker voor jezelf. Er zijn ook wel dingen die iemand anders aan jouw opvoeding slecht vindt. Ieder mag lekker voor zijn eigen kind bepalen wat zij het beste vindt.
Verschrikkelijk eens.
+1
Iedereen doet het met liefde voor zijn kind, flesvoeding of borstvoeding. Je houdt niet meer/minder van je kind als je kiest voor bv/fv
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Printje schreef:Jolicious schreef:Antibes schreef:Ik vind dat iedereen zijn mening lekker voor zich moet houden, of althans, niet de ander moet gaan overtuigen/sturen/beleren. Ook als een moeder voor zichzelf beslist dat ze geen borstvoeding wilt geven terwijl ze het wel zou kunnen, daar heeft een ander gewoon helemaal niets over te bepalen of te oordelen. PUNT!
Verschrikkelijk eens.
+1
Iedereen doet het met liefde voor zijn kind, flesvoeding of borstvoeding. Je houdt niet meer/minder van je kind als je kiest voor bv/fv
Jup, hier ben ik het dus ook mee eens.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Ja, maar dat betekent dan toch niet dat je het ook helemaal niet meer over mag hebben? Je kan toch ook op een normale manier daar een gesprek/discussie over hebben?
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben het ook eens met Antibes, ik vind die drammerigheid juist vervelend omdat er daardoor een vervelend sfeertje rondom borstvoeding komt te hangen, alsof al die moeders zichzelf superieur voelen of zo. Dat is helemaal niet zo.
Susan- Lady Post-a-lot
Linda schreef:Ja, maar dat betekent dan toch niet dat je het ook helemaal niet meer over mag hebben? Je kan toch ook op een normale manier daar een gesprek/discussie over hebben?
Natuurlijk mag je het er wel over hebben maar je staat altijd toch wat tegenover elkaar qua standpunt. Ik vind fv prima en ideaal anderen vinden dat onzin en snappen het niet. Ik heb gewoon niet alles over om bv te geven, anderen wel helemaal prima maar ik denk dat het iets menselijk is dat je perse wilt dat de ander je snapt ofzo.
Printje- Lady Post-a-lot
Ik wist ook niks van fv, ik moest en zou bv geven. Pas toen ik borstvoeding gaf (zo goed en zo kwaad als het ging) kwam ik erachter dat ik eigenlijk niks wist van bv en dat de bijeenkomst die ik bijgewoond had echt geen reeel beeld had gegeven van de bv. Inmiddels geef ik fv en als ik erover nadenk weet ik daar nog veel minder vanaf. Maar ik kan hem toch niks anders geven, dus wat maakt het nou uit wat ik ervan weet?
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Printje schreef:Linda schreef:Ja, maar dat betekent dan toch niet dat je het ook helemaal niet meer over mag hebben? Je kan toch ook op een normale manier daar een gesprek/discussie over hebben?
Natuurlijk mag je het er wel over hebben maar je staat altijd toch wat tegenover elkaar qua standpunt. Ik vind fv prima en ideaal anderen vinden dat onzin en snappen het niet. Ik heb gewoon niet alles over om bv te geven, anderen wel helemaal prima maar ik denk dat het iets menselijk is dat je perse wilt dat de ander je snapt ofzo.
En dat is je goed recht!
Ik vind het juist gewoon interessant om meningen van anderen te horen. Dat heeft niks met drammen oid te maken.
Linda- Ratel
Ik vraag me af hoe dat eeuwen geleden ging, toen er nog geen poeder was om flesvoeding mee aan te maken. Zouden kinderen aan de borst van andere moeders gelegd zijn of zouden ze sterven? M.a.w. zou het survival of the fittest zijn of zouden er toen andere dingen zijn om kinderen mee te voeden (bijv de borst van andere mama's)?
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
Linda schreef:Printje schreef:Linda schreef:Ja, maar dat betekent dan toch niet dat je het ook helemaal niet meer over mag hebben? Je kan toch ook op een normale manier daar een gesprek/discussie over hebben?
En dat is je goed recht!
Ik vind het juist gewoon interessant om meningen van anderen te horen. Dat heeft niks met drammen oid te maken.
Klopt ik vind het ook boeiend om te lezen wat mensen drijft om 'zover' voor borstvoeding te gaan. Maar soms is er misschien wat minder wederzijds begrip, of is dat mijn gevoel erbij, maar ik denk dat je dat altijd houdt omdat je je onbewust toch wilt 'verdedigen' voor je keuze. Al sta ik er nog steeds 200% achter.
Printje- Lady Post-a-lot
Als je normaal reageert is er ook heen probleem. Maar reacties zoals die van Teddyaapje bijv, dat komt zo belerend over af en toe.
Gast- Gast
Als je rijk was had je vroeger een min, een vrouw die ipv de moeder borstvoeding gaf aan het kindje. Hoe dat in arme gezinnen ging als het niet lukte met de bv, dat weet ik niet. Mag niet hopen dat dit meteen einde baby betekende..Muurvlindertje schreef:Ik vraag me af hoe dat eeuwen geleden ging, toen er nog geen poeder was om flesvoeding mee aan te maken. Zouden kinderen aan de borst van andere moeders gelegd zijn of zouden ze sterven? M.a.w. zou het survival of the fittest zijn of zouden er toen andere dingen zijn om kinderen mee te voeden (bijv de borst van andere mama's)?
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Muurvlindertje schreef:Ik vraag me af hoe dat eeuwen geleden ging, toen er nog geen poeder was om flesvoeding mee aan te maken. Zouden kinderen aan de borst van andere moeders gelegd zijn of zouden ze sterven? M.a.w. zou het survival of the fittest zijn of zouden er toen andere dingen zijn om kinderen mee te voeden (bijv de borst van andere mama's)?
Gewoon melk. Dat was zelfs nog zo in de tijd dat mijn stiefmoeder de fles kreeg. Haar moeder kreeg borstvoeding ook niet voor elkaar, dus mijn stiefmoeder kreeg gewoon koemelk.
Gast- Gast
Muurvlindertje schreef:Ik vraag me af hoe dat eeuwen geleden ging, toen er nog geen poeder was om flesvoeding mee aan te maken. Zouden kinderen aan de borst van andere moeders gelegd zijn of zouden ze sterven? M.a.w. zou het survival of the fittest zijn of zouden er toen andere dingen zijn om kinderen mee te voeden (bijv de borst van andere mama's)?
heel vroegâh inderdaad de borst van andere voedende moeders. Later gewone koemelk geloof ik, de kunstvoeding van nu is er nog maar heel kort.
Gast- Gast
Ik denk de borst van andere vrouwen. Vroeger had je sowieso minnen, vrouwen van wie het de taak was om de baby's te voeden (en dat waren dan niet de moeders). Het schijnt sowieso dat je bij iedere vrouw melkproductie kunt opwekken als de borst maar lang genoeg wordt gestimuleerd, dus ook vrouwen die helemaal nooit zwanger zijn geweest.
Susan- Lady Post-a-lot
Volgens mij waren er toen sowieso nog niet zoveel problemen rondom borstvoeding. Je had namelijk maar 1 keuze en dat was borstvoeding geven. Maar er waren toen minnen die ook andere kinderen voedden.Muurvlindertje schreef:Ik vraag me af hoe dat eeuwen geleden ging, toen er nog geen poeder was om flesvoeding mee aan te maken. Zouden kinderen aan de borst van andere moeders gelegd zijn of zouden ze sterven? M.a.w. zou het survival of the fittest zijn of zouden er toen andere dingen zijn om kinderen mee te voeden (bijv de borst van andere mama's)?
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Printje schreef:Linda schreef:Printje schreef:Linda schreef:Ja, maar dat betekent dan toch niet dat je het ook helemaal niet meer over mag hebben? Je kan toch ook op een normale manier daar een gesprek/discussie over hebben?
En dat is je goed recht!
Klopt ik vind het ook boeiend om te lezen wat mensen drijft om 'zover' voor borstvoeding te gaan. Maar soms is er misschien wat minder wederzijds begrip, of is dat mijn gevoel erbij, maar ik denk dat je dat altijd houdt omdat je je onbewust toch wilt 'verdedigen' voor je keuze. Al sta ik er nog steeds 200% achter.
Ja, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, dat gevoel heb ik ook wel eens.
Linda- Ratel
Susan schreef:Muurvlindertje schreef:Ik vraag me af hoe dat eeuwen geleden ging, toen er nog geen poeder was om flesvoeding mee aan te maken. Zouden kinderen aan de borst van andere moeders gelegd zijn of zouden ze sterven? M.a.w. zou het survival of the fittest zijn of zouden er toen andere dingen zijn om kinderen mee te voeden (bijv de borst van andere mama's)?
Ik denk de borst van andere vrouwen. Vroeger had je sowieso minnen, vrouwen van wie het de taak was om de baby's te voeden (en dat waren dan niet de moeders). Het schijnt sowieso dat je bij iedere vrouw melkproductie kunt opwekken als de borst maar lang genoeg wordt gestimuleerd, dus ook vrouwen die helemaal nooit zwanger zijn geweest.
Dat klopt inderdaad, er zijn moeders die hun geadopteerde kindje de borst geven. Al is het wel zo dat dit lang niet bij alle vrouwen lukt.
Gast- Gast
Stel dat je nu maar 1 keuze hebt. Dus borstvoeding. Wat dan als het niet lukt? Lijkt me dat er vroeger veel kinderen stierven omdat hun ma geen borstvoeding kon geven. Geldt ook voor het heden in derdewereldlanden. Sneu.
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
Het was vroeger vrij normaal dat ze dan bij een ander aan de borst gingen. Rijke mensen betaalden daarvoor. Als je arm was, moest je hopen op een welwillende buurvrouw. Ook tijdens WO II was dit vrij normaal.
En ook vandaag de dag is er de mogelijkheid om donormoedermelk te krijgen.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Pagina 4 van 17 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17
Pagina 4 van 17
Permissies van dit forum: