Stelling: overgewicht en verzekeringspremie
+7
Atelier Madame
Herfstblaadjes
Sarah1985
Joli86
Stitch
Rovine
girli
11 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Stelling: overgewicht en verzekeringspremie
Ik kijk nu naar de vijfde dag en daar gaat het over de stelling dat mensen met overgewicht een hogere verzekeringspremie moeten betalen, omdat zij op de lange termijn voor hoge zorgkosten zorgen. Hierbij valt te denken dat sommige mensen (niet alle mensen) met overgewicht een (grotere kans hebben op) hogere bloeddruk, hart- en vaatziektes, etc. etc.
Wat vinden jullie daarvan?
Wat vinden jullie daarvan?
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Re: Stelling: overgewicht en verzekeringspremie
Een tijd geleden kreeg ik bij de tandarts een formulier met het verzoek deze in te vullen. Hier stonden allemaal vragen op over mijn levensstijl. Of ik rookte, dronk, gewicht, medicijngebruik, etc. Er stond een logo van een verzekeraar boven (niet de mijne), ik heb dat formulier dus ook niet ingevuld. Hoewel het wel verplicht was heb ik daar nooit meer iets van gehoord.
De reden waarom ik niet invulde is ten eerste omdat het ze helemaal niks aangaat. Daarbij miste ik ook nuance. Op de vraag of ik alcohol drink is het antwoord ja. Ook met die 2 glazen per week. Waarmee ik dan gelijkgesteld word aan een alcoholist.
Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op ziektes en kwalen. Maar dat hebben mensen die erfelijk belast zijn ook. Rokers ook. Sporters ook (blessures). Het idee van een sociaal stelsel is juist dat je allemaal geld inlegt waarbij de zieken geholpen kunnen worden. De een maakt er meer gebruik van van de ander, maar over het algemeen is niemand voor de lol ziek.
Verzekeraars zouden beter aan preventie van overgewicht kunnen werken. Op dat gebied wordt naar mijn weten al stukken minder vergoed tegenwoordig. Geloof dat een maagband weer wel vergoed wordt, maar therapie om de oorzaak van het overeten dan weer niet -correct me if i'm wrong-. Voorlichting en stimulatie.
De reden waarom ik niet invulde is ten eerste omdat het ze helemaal niks aangaat. Daarbij miste ik ook nuance. Op de vraag of ik alcohol drink is het antwoord ja. Ook met die 2 glazen per week. Waarmee ik dan gelijkgesteld word aan een alcoholist.
Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op ziektes en kwalen. Maar dat hebben mensen die erfelijk belast zijn ook. Rokers ook. Sporters ook (blessures). Het idee van een sociaal stelsel is juist dat je allemaal geld inlegt waarbij de zieken geholpen kunnen worden. De een maakt er meer gebruik van van de ander, maar over het algemeen is niemand voor de lol ziek.
Verzekeraars zouden beter aan preventie van overgewicht kunnen werken. Op dat gebied wordt naar mijn weten al stukken minder vergoed tegenwoordig. Geloof dat een maagband weer wel vergoed wordt, maar therapie om de oorzaak van het overeten dan weer niet -correct me if i'm wrong-. Voorlichting en stimulatie.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Rovine schreef:Een tijd geleden kreeg ik bij de tandarts een formulier met het verzoek deze in te vullen. Hier stonden allemaal vragen op over mijn levensstijl. Of ik rookte, dronk, gewicht, medicijngebruik, etc. Er stond een logo van een verzekeraar boven (niet de mijne), ik heb dat formulier dus ook niet ingevuld. Hoewel het wel verplicht was heb ik daar nooit meer iets van gehoord.
+ 1
Stitch- Fluisteraar
- Aantal berichten : 452
Punten : 485
Registratiedatum : 03-05-11
Rovine schreef:Een tijd geleden kreeg ik bij de tandarts een formulier met het verzoek deze in te vullen. Hier stonden allemaal vragen op over mijn levensstijl. Of ik rookte, dronk, gewicht, medicijngebruik, etc. Er stond een logo van een verzekeraar boven (niet de mijne), ik heb dat formulier dus ook niet ingevuld. Hoewel het wel verplicht was heb ik daar nooit meer iets van gehoord.
Met het dikgedrukte helemaal eens. Voorheen kon je geloof ik met je basisverzekering nog een tijdje bij bv een diëtiste langs, is ook alweer veranderd volgens mij...
Joli86- Prater
- Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
dan moeten ze ook mensen die roken en drinken hogere premies laten betalen
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10
Sarah1985 schreef:dan moeten ze ook mensen die roken en drinken hogere premies laten betalen
Ik ben voor (al is dat niet echt te controleren denk ik).
Ik vind dat rokers en drinkers en ook wel mensen met overgewicht (uitzonderingen daargelaten) zelf de keuze maken om dit te doen dus mogen ze er ook wel voor betalen. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
Herfstblaadjes- Fluisteraar
- Aantal berichten : 380
Punten : 472
Registratiedatum : 19-11-11
Herfstblaadjes schreef:Sarah1985 schreef:dan moeten ze ook mensen die roken en drinken hogere premies laten betalen
Ik vind dat rokers en drinkers en ook wel mensen met overgewicht (uitzonderingen daargelaten) zelf de keuze maken om dit te doen dus mogen ze er ook wel voor betalen. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
Ja, maar hoe wil je die uitzonderingen hard maken dan? Er zijn genoeg mensen met overgewicht die daar niks aan kunnen doen, en ik zou het dan schandalig vinden als die over 1 kam geschoren worden met bv. rokers/drinkers/eters die er zélf voor kiezen om dat te doen.
Gast- Gast
Wat voor uitzonderingen zijn er volgens jou?Herfstblaadjes schreef:Sarah1985 schreef:dan moeten ze ook mensen die roken en drinken hogere premies laten betalen
girli- Ratel
Aan de ene kant kan ik me het goed voorstellen. Mensen met overgewicht zullen vast meer gebruikmaken van de verzekering zodra er problemen ontstaan. Ik snap alleen niet waarom dan altijd overgewicht genoemd wordt. Zoals in dit topic, ook mensen die roken of drugs gebruiken zullen meer gebruikmaken van hun verzekering dan de gemiddelde gezonde Nederlander.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die volgens hun BMI geen overgewicht hebben die zich elke week voleten bij de Mac en net zo ongezond zijn als sommige mensen met overgewicht. Overgewicht is niet gelijk aan ongezond. Dat stoort me.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die volgens hun BMI geen overgewicht hebben die zich elke week voleten bij de Mac en net zo ongezond zijn als sommige mensen met overgewicht. Overgewicht is niet gelijk aan ongezond. Dat stoort me.
girli- Ratel
Pippa schreef:Herfstblaadjes schreef:Sarah1985 schreef:dan moeten ze ook mensen die roken en drinken hogere premies laten betalen
Ja, maar hoe wil je die uitzonderingen hard maken dan? Er zijn genoeg mensen met overgewicht die daar niks aan kunnen doen, en ik zou het dan schandalig vinden als die over 1 kam geschoren worden met bv. rokers/drinkers/eters die er zélf voor kiezen om dat te doen.
Niet.
En als er echt uitzonderingen zijn, mensen die echt ziek zijn en daardoor overgewicht hebben, dan is dat wel aan te tonen lijkt mij. Ik ken overigens niemand met overgewicht die niet teveel eet of te weinig beweegt.
girli schreef:Aan de ene kant kan ik me het goed voorstellen. Mensen met overgewicht zullen vast meer gebruikmaken van de verzekering zodra er problemen ontstaan. Ik snap alleen niet waarom dan altijd overgewicht genoemd wordt. Zoals in dit topic, ook mensen die roken of drugs gebruiken zullen meer gebruikmaken van hun verzekering dan de gemiddelde gezonde Nederlander.
Alleen met het doorgestreepte ben ik het niet eens maar voor de rest +1
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Herfstblaadjes schreef:Pippa schreef:Herfstblaadjes schreef:Sarah1985 schreef:dan moeten ze ook mensen die roken en drinken hogere premies laten betalen
Niet.
En als er echt uitzonderingen zijn, mensen die echt ziek zijn en daardoor overgewicht hebben, dan is dat wel aan te tonen lijkt mij. Ik ken overigens niemand met overgewicht die niet teveel eet of te weinig beweegt.
Dat jij niemand kent die het heeft, betekent niet dat niemand deze situatie heeft. Denk maar aan bepaalde medicijnen waardoor je (enorm) aankomt, of mensen met een afwijking die niet kunnen sporten, maar het wel nodig hebben om op gewicht te blijven. Er zijn er genoeg. Ook mensen die gewoon eten & sporten, en niks afvallen omdat er in hun lichaam iets niet goed/minder werkt. Dus ik vind niet dat je die gelijk kunt stellen aan mensen die teveel eten en daardoor veel te zwaar zijn.
Gast- Gast
Weetje, in de praktijk is dit gewoon niet te realiseren. In theorie klinkt het allemaal perfect maar er zijn altijd haken en ogen, niet iedereen die overgewicht heeft komt door voeding. Ook medicijngebruik etc.
Ik denk dat de meeste verzekeraars eens efficienter moeten werken, daar zouden ze veel geld mee kunnen bezuinigen. Een voorbeeld:
Vorig jaar ergens had ik malariapillen nodig, moest afspraak maken met de GGD, kreeg een consult en die pillen dus mee, die lagen bij de apotheek toen. Bij mijn verzekering wordt dan alles vergoed.
Toen tijdje later had ik weer die pillen nodig, dus ik bel de apotheek op: ik heb malariapillen nodig, en gaf het merk door welke ik nodig had. Maar zei de apotheek, nee dan moet je weer naar de GGD, consult etc vragen.
Maar dan denk ik bij mezelf van: waarom zo omslachtig, ik heb die pillen al eens eerder gehad, nu moet verzekering dus ook dat consult weer vergoeden, ja dan weet ik wel waar het geld in gaat zitten..
Ik denk dat de meeste verzekeraars eens efficienter moeten werken, daar zouden ze veel geld mee kunnen bezuinigen. Een voorbeeld:
Vorig jaar ergens had ik malariapillen nodig, moest afspraak maken met de GGD, kreeg een consult en die pillen dus mee, die lagen bij de apotheek toen. Bij mijn verzekering wordt dan alles vergoed.
Toen tijdje later had ik weer die pillen nodig, dus ik bel de apotheek op: ik heb malariapillen nodig, en gaf het merk door welke ik nodig had. Maar zei de apotheek, nee dan moet je weer naar de GGD, consult etc vragen.
Maar dan denk ik bij mezelf van: waarom zo omslachtig, ik heb die pillen al eens eerder gehad, nu moet verzekering dus ook dat consult weer vergoeden, ja dan weet ik wel waar het geld in gaat zitten..
Gast- Gast
Pippa schreef:Herfstblaadjes schreef:Pippa schreef:Herfstblaadjes schreef:Sarah1985 schreef:dan moeten ze ook mensen die roken en drinken hogere premies laten betalen
Niet.
Dat jij niemand kent die het heeft, betekent niet dat niemand deze situatie heeft. Denk maar aan bepaalde medicijnen waardoor je (enorm) aankomt, of mensen met een afwijking die niet kunnen sporten, maar het wel nodig hebben om op gewicht te blijven. Er zijn er genoeg. Ook mensen die gewoon eten & sporten, en niks afvallen omdat er in hun lichaam iets niet goed/minder werkt. Dus ik vind niet dat je die gelijk kunt stellen aan mensen die teveel eten en daardoor veel te zwaar zijn.
Maar dat is dan toch aan te tonen? En dit zijn uitzonderingen. De meeste mensen met overgewicht hebben dit te danken aan slechte eetgewoontes en ik vind dat die best meer premie mogen betalen. Dan is dit gelijk een stok achter de deur om gezonder te gaan leven, waardoor de ziektekosten ook weer omlaag gaan.
Eens met Rovine al zul je met dat laatste niet naar de zorgverzekeraars moeten wijzen maar naar de overheid gezien het feit dat zij de basisverzekering samenstellen. Aan de andere kant wel weer logisch aangezien ze naar een stelsel willen waarin alleen medisch noodzakelijke kosten vergoed worden. Daar horen preventieve dingen dus niet tussen. Tja, ze moeten natuurlijk ook nu op korte termijn bezuinigen. Op lange termijn is het weer een ander verhaal al zullen we waarschijnlijk nooit terug gaan...
Gast- Gast
Dan wil ik wel dat mensen die niet twee keer per dag hun tanden poetsen ook meer moeten betalen. En mensen die zonder helm en gordel rijden. En mensen die sporten en zo meer blessures oplopen etc.
Gast- Gast
Trouwens er werd eerder iets genoemd over het invullen van een formulier voor de tandarts. De tandarts wil dit weten ivm geven van verdoving (hoeveelheid gaat volgens mij op lengte en gewicht) en medicijngebruik is ook wel belangrijk aangezien er soms ook wel gesneden wordt in je mond. Roken heeft invloed op je gebit en sommige medicijnen ook, dus zo gek is dat allemaal niet.
Herfstblaadjes schreef:Trouwens er werd eerder iets genoemd over het invullen van een formulier voor de tandarts. De tandarts wil dit weten ivm geven van verdoving (hoeveelheid gaat volgens mij op lengte en gewicht) en medicijngebruik is ook wel belangrijk aangezien er soms ook wel gesneden wordt in je mond. Roken heeft invloed op je gebit en sommige medicijnen ook, dus zo gek is dat allemaal niet.
Op zich niet gek, wellicht wel dat daar het logo van haar zorgverzekeraar boven staat. Ik zou het ook niet hebben ingevuld. Lijkt me sterk dat een tandarts een formulier ingevuld wil hebben of je rookt of niet. Dat ziet hij zo ook wel, neem ik aan. Als je dingen hebt die van invloed zijn bij de tandarts dan geef je dat toch door? Ik moet dat ook doen met bepaalde dingen. Wordt niet altijd even serieus genomen maar ach, ik heb het in ieder geval doorgegeven dus als ik doodbloed is het hun schuld .
Gast- Gast
Gewicht kan elk half jaar veranderen, net als roken en medicatie. Wat heeft zo'n forumulier dan voor nut? Gewoon even vragen op het moment dat je daar ligt kan toch ook?
Gast- Gast
Zusje schreef:Herfstblaadjes schreef:Trouwens er werd eerder iets genoemd over het invullen van een formulier voor de tandarts. De tandarts wil dit weten ivm geven van verdoving (hoeveelheid gaat volgens mij op lengte en gewicht) en medicijngebruik is ook wel belangrijk aangezien er soms ook wel gesneden wordt in je mond. Roken heeft invloed op je gebit en sommige medicijnen ook, dus zo gek is dat allemaal niet.
Op zich niet gek, wellicht wel dat daar het logo van haar zorgverzekeraar boven staat. Ik zou het ook niet hebben ingevuld. Lijkt me sterk dat een tandarts een formulier ingevuld wil hebben of je rookt of niet. Dat ziet hij zo ook wel, neem ik aan. Als je dingen hebt die van invloed zijn bij de tandarts dan geef je dat toch door? Ik moet dat ook doen met bepaalde dingen. Wordt niet altijd even serieus genomen maar ach, ik heb het in ieder geval doorgegeven dus als ik doodbloed is het hun schuld .
Wat heeft haar zorgverzekering eraan te weten of ze rookt of hoe zwaar ze is? (tenzij de premie dan hoger zou zijn, maar dat is nog niet het geval )En waarom zouden ze daar dan op zo een omslachtige manier via een formulier bij de tandarts achter proberen te komen? Zo kun je overal wel wat achter zoeken.
Ze kunnen beter sportschoolabonnementen (deels) vergoeden (al vind ik dan wel dat die mogelijkheid er voor iedereen moet zijn, ik zou het niet eerlijk vinden als slanke mensen gewoon de volle mep moeten betalen en dikkere mensen een deel vergoed krijgen).
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Stimuleer het goede gedrag. Dat werkt veel beter dan afstraffen.
Gast- Gast
Zeker. +1 !Youandi schreef:Stimuleer het goede gedrag. Dat werkt veel beter dan afstraffen.
girli- Ratel
Maar het ingevuld hebben had geen nut gehad wat betreft die verdoving. Ja, ik drink. Maar zijn dat 10 glazen per dag of is het al een maand geleden dat ik een glaasje pakte? Rook ik een pakje per dag of is het al een paar weken geleden dat ik 1 sigaretje meerookte op een feestje?
Smikkell geeft ook aan dat gewicht kan fluctueren, klopt ook. En medicatie moet ook ingevuld worden, terwijl mij verteld is dat alleen hartmedicatie van invloed kan zijn wat tandarts betreft. Daarom vond ik het een dubieus formulier.
Smikkell geeft ook aan dat gewicht kan fluctueren, klopt ook. En medicatie moet ook ingevuld worden, terwijl mij verteld is dat alleen hartmedicatie van invloed kan zijn wat tandarts betreft. Daarom vond ik het een dubieus formulier.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Voor slanke mensen is gezond eten en sporten net zo belangrijk. Niet alle slanke mensen zijn, leven en eten ook gezond.Susan schreef:Ze kunnen beter sportschoolabonnementen (deels) vergoeden (al vind ik dan wel dat die mogelijkheid er voor iedereen moet zijn, ik zou het niet eerlijk vinden als slanke mensen gewoon de volle mep moeten betalen en dikkere mensen een deel vergoed krijgen).
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Stelling: Overgewicht heb je zelf in de hand
» Stelling: overgewicht heb je aan jezelf te danken.
» Ik heb overgewicht..
» Hond met overgewicht
» Zwangerschap en overgewicht
» Stelling: overgewicht heb je aan jezelf te danken.
» Ik heb overgewicht..
» Hond met overgewicht
» Zwangerschap en overgewicht
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: