Hypotheek gesprek
+9
ShallY
rapa nui
Champagne
Rumble
NoName88
Kqip
Highway
Tsjip
ixis
13 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Hypotheek gesprek
Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. We wonen beide nog thuis, dus gaan op zoek naar ons eigen huis Binnenkort hebben we 2 hypotheek gesprekken gepland staan. Voor ons beide is dit een hele nieuwe wereld. Wat zijn nou dingen die echt belangrijk zijn om te vragen in een dergelijk gesprek?
ixis- Fluisteraar
- Aantal berichten : 461
Punten : 503
Registratiedatum : 19-12-10
Re: Hypotheek gesprek
ixis schreef:Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. We wonen beide nog thuis, dus gaan op zoek naar ons eigen huis Binnenkort hebben we 2 hypotheek gesprekken gepland staan. Voor ons beide is dit een hele nieuwe wereld. Wat zijn nou dingen die echt belangrijk zijn om te vragen in een dergelijk gesprek?
Wij hebben alle informatie tijdens het eerste gesprek gewoon over ons heen laten komen. Ons doel was in eerste instantie alleen om te kijken of wij al wel in aanmerking komen voor een koopwoning omdat ik geen vast werk heb. Het gesprek begon toen welk werk we hadden, of we een huis op het oog hadden en daarna vroeg hij naar onze inkomsten. Daarna is hij de hele berekening gaan maken.
We hadden al wel kopietjes van onze jaaropgaven en van onze laatste loonstrookjes meegenomen. Verder hadden we allebei op internet ook al heel veel informatie gelezen. Zo snapten we alle termen die voorbij komen ook wat beter.
Tsjip- Prater
- Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10
Dat is ons doel ook. Eerst informatie inwinnen over hoe die wereld in elkaar zit en wat voor ons mogelijk is en wat er dan allemaal bij komt kijken. Mijn vriend heeft al een tijde vast werk. Ik zit sinds december in mijn eerste baan na in augustus afgestudeerd te zijn, dat zal wel invloed hebben op de situatie. Ons is ook gevraagd om de meest recente loonstroken en pensioenopgave mee te nemen. Weet niet eens hoe ik aan mijn pensioenopgave kom.
ixis- Fluisteraar
Je kunt de pensioenopgaves meestal wel via de website van daar waar je je pensioen hebt tussentijds uitprinten
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Dankje voor de tip! Dan ga ik daar eens even kijken!
edit: krijg met een paar dagen een verificatie met de post thuis gestuurd om daarna in te kunnen loggen voor mijn pensioensoverzicht
edit: krijg met een paar dagen een verificatie met de post thuis gestuurd om daarna in te kunnen loggen voor mijn pensioensoverzicht
ixis- Fluisteraar
Wij hebben in de eerste gesprekken bij banken en hypotheekadviseurs alles ook over ons heen laten komen. Was vooral informatief. Degenen waar wij geweest waren deden ons een voorstel en uiteindelijk hebben wij gekozen voor degene waar wij ons het prettigst bij voelden.
Je pensioengegevens kun je trouwens makkelijk nakijken op www.mijnpensioenoverzicht.nl
met je DigiD. Hier krijg je een overzicht van alles wat je opgebouwd hebt tot nu toe.
Je pensioengegevens kun je trouwens makkelijk nakijken op www.mijnpensioenoverzicht.nl
met je DigiD. Hier krijg je een overzicht van alles wat je opgebouwd hebt tot nu toe.
Kqip- Prater
- Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11
Wij hebben helemaal geen pensioengegevens hoeven op te vragen. Vandaag een 3e gesprek gehad en bij ons is de financiering op een paar papieren helemaal rond.
Tsjip- Prater
Pensioengegevens was bij ons vooral om een een toekomstbeeld te kunnen schetsen, maar zeker geen must voor de hypotheek. Mijn vriend is 27, dus pensioen is nog bijna geen sprake van ook.
Kqip- Prater
Ah op die manier. Hier hebben we het tijdens het eerste gesprek wel even over gehad maar daar bleef het bij.
Tsjip- Prater
Let trouwens even op als gevraagd wordt of je ergens kredieten hebt lopen. Hier is ooit een laptop gekocht op afbetaling (domme actie van mn vriend). Nou vielen ze daar niet over, maar hij kon ook roodstaan bij de bank..en daar vielen ze wel over. De hypotheekadviseur had dat alleen niet gezegd dat roodstaan ook een krediet is. Dus moest eraf gehaald worden.
Kqip- Prater
Dat is een goede Kqip! Volgens mij kan mijn vriend ook rood staan bij de bank. Hij maakt er geen gebruik van, maar de mogelijkheid zou er wel zijn. Was dat ook van belang? Of alleen puur het rood staan zelf?
Wat het pensioen betreft. Het werd gevraagd om de documenten mee te nemen naar het gesprek. Ga ervan uit dan ook wel te horen wat daarmee de bedoeling is. Ik ben 23 en pas gestart met werken, dus ook hier is nog bijna geen sprake van pensioen. Bij mijn vriend is er niet eens een pensioenregeling via het werk.
Wat het pensioen betreft. Het werd gevraagd om de documenten mee te nemen naar het gesprek. Ga ervan uit dan ook wel te horen wat daarmee de bedoeling is. Ik ben 23 en pas gestart met werken, dus ook hier is nog bijna geen sprake van pensioen. Bij mijn vriend is er niet eens een pensioenregeling via het werk.
ixis- Fluisteraar
Het is verschillend geloof ik en niet elke hypotheekverstrekker vraagt erom maar bij mijn vriend was het roodstaan echt een probleem. Maakte niet uit of hij er wel of geen gebruik van maakte, het moest eraf. Het ging overigens wel om 2000 euro kunnen roodstaan bij Rabobank. Tot 500 euro is geen probleem volgens mij. Ik zou het gewoon even opgooien als je weer een gesprek hebt.
Kqip- Prater
Kqip schreef:Het is verschillend geloof ik en niet elke hypotheekverstrekker vraagt erom maar bij mijn vriend was het roodstaan echt een probleem. Maakte niet uit of hij er wel of geen gebruik van maakte, het moest eraf. Het ging overigens wel om 2000 euro kunnen roodstaan bij Rabobank. Tot 500 euro is geen probleem volgens mij. Ik zou het gewoon even opgooien als je weer een gesprek hebt.
Ja tot 500 euro wordt idd niet BKR geregistreerd!
Gast- Gast
Kijk, en dit soort dingen kan ik dus mooi meenemen naar de beide gesprekken Dank!
ixis- Fluisteraar
Wij konden beiden € 1.000,-- rood staan bij de bank. Dit moest van beide rekeningen (tijdelijk) af.
NoName88- Prater
- Aantal berichten : 849
Punten : 900
Registratiedatum : 31-07-11
Ik kan tot 1.000 euro roodstaan en bij mij hoefde er niks af. Ik moest wel mijn pensioenoverzichten inleveren trouwens.
Rumble- Prater
- Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10
Hoe is het gesprek gegaan? Wij hebben laatst ook een orienterend gesprek gehad. Spannend allemaal he.
Champagne- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1433
Registratiedatum : 27-11-10
Ja erg spannend en leuk! Dan wordt die huizenjacht toch een stuk echter he
Het gesprek was erg informatief en de hoogte van de hypotheek lening viel hoger uit dan verwacht. Qua constructie is gekeken naar een gedeelte spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Er was zelfs een voorbeeld gemaakt wat dit zou betekenen voor de maandlasten. Erg fijn om dit nu in beeld te hebben, dan kan je toch wat gerichter kijken voor een huis als je de prijsklasse en mogelijkheden beter in beeld hebt.
Ik vind het wel belangrijk om wat ruimte hierin te hebben t.o.v. de salarissen. Ik heb pas een baan en je weet in deze tijd niet hoe dat gaat lopen. Vind het belangrijk dat je niet direct in de problemen komt als een van de inkomens tijdelijk wegvalt of minder wordt. Daar was in het voorbeeld ook rekening mee gehouden dus dat was wel fijn!
We hebben over 2 weken nog een gesprek staan maar dan bij een bank (dit was via een onafhankelijke hypotheekverstrekker) om toch van meer kanten voorgelicht te worden. Want ben ook benieuwd naar de annuïteiten hypotheek. Met een aflossingsvrij deel blijf je immers altijd betalen.
De vraag over het krediet was trouwens een hele goede! Want de mogelijkheid tot rood staan moet worden gestopt op het moment van afsluiten van een hypotheek. Ook de creditcard schijnt tijdelijk losgekoppeld te moeten worden. Alhoewel mijn neef die bij de bank werkt dit juist weer ontkrachtte. Dus eens kijken over 2 weken wat dan gezegd wordt.
Het gesprek was erg informatief en de hoogte van de hypotheek lening viel hoger uit dan verwacht. Qua constructie is gekeken naar een gedeelte spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Er was zelfs een voorbeeld gemaakt wat dit zou betekenen voor de maandlasten. Erg fijn om dit nu in beeld te hebben, dan kan je toch wat gerichter kijken voor een huis als je de prijsklasse en mogelijkheden beter in beeld hebt.
Ik vind het wel belangrijk om wat ruimte hierin te hebben t.o.v. de salarissen. Ik heb pas een baan en je weet in deze tijd niet hoe dat gaat lopen. Vind het belangrijk dat je niet direct in de problemen komt als een van de inkomens tijdelijk wegvalt of minder wordt. Daar was in het voorbeeld ook rekening mee gehouden dus dat was wel fijn!
We hebben over 2 weken nog een gesprek staan maar dan bij een bank (dit was via een onafhankelijke hypotheekverstrekker) om toch van meer kanten voorgelicht te worden. Want ben ook benieuwd naar de annuïteiten hypotheek. Met een aflossingsvrij deel blijf je immers altijd betalen.
De vraag over het krediet was trouwens een hele goede! Want de mogelijkheid tot rood staan moet worden gestopt op het moment van afsluiten van een hypotheek. Ook de creditcard schijnt tijdelijk losgekoppeld te moeten worden. Alhoewel mijn neef die bij de bank werkt dit juist weer ontkrachtte. Dus eens kijken over 2 weken wat dan gezegd wordt.
ixis- Fluisteraar
ixis schreef:Ja erg spannend en leuk! Dan wordt die huizenjacht toch een stuk echter he
Bij ons was het eerste gesprek en berekening ook op basis van aflossingsvrij en spaarhypotheek. Wij hebben ons later ook andere mogelijkheden uit laten leggen en laten berekenen.
Roodstaan moet bij de ene verstrekker wel er af en bij de ander weer niet. Met de creditcard en het lopende krediet van de aanschaf van een laptop werd hier geen woord over gesproken, dus ook dat verschilt per verstrekker. Suc6 iig met de huizenjacht!
Kqip- Prater
Wij hebben deze week een 2e gesprek! Zijn nu ook in onderhandeling en hoop dat we er met de verkopers uitkomen. Bij welke geldverstrekers moet de optie op rood staan eraf gehaald worden? En weet iemand hoe lang het duurt voordat je weet dat de bank je een hypotheek wilt verstrekken?
Champagne- Prater
- Aantal berichten : 1283
Punten : 1433
Registratiedatum : 27-11-10
Ik heb ca. 4 jaar geleden een hypotheek bij Aegon afgesloten en kon toen mijn creditcard wel houden maar moest inderdaad mogelijkheid tot roodstaan blokkeren ook al gebruikte ik die mogelijkheid eigenlijk amper en had ik ook nog heel wat spaargeld. Ik heb ca. 2 maanden na het afsluiten van de hypotheek de mogelijkheid van het roodstaan weer geopend omdat ik het soms gewoon handig vind als ik op het einde van de maand iets duurs zie en dat dan wel meteen kan kopen als ik in de stad ben, op vakantie ben ed. Het is op zulke momenten gewoon lastiger om meteen geld over te maken van mijn spaar naar de lopende rekening. Ze noemden bij de Rabobank toen wel dat als ik een hypotheek bij hun genomen had dat ik die mogelijkheid niet had hoeven te blokkeren.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
ixis schreef:Ja erg spannend en leuk! Dan wordt die huizenjacht toch een stuk echter he
Hebben jullie allebei een vast contract?
Wij hebben over 2 weken een orienterend gesprek maar ik verwacht er niet te veel van aangezien ik geen vast contact heb maar een jaarcontract.
Ik heb gisteren een word document toegestuurd gekregen waarin staat wat we allemaal mee moeten nemen voor dat gesprek.
ShallY- Prater
- Aantal berichten : 1225
Punten : 1499
Hebben jullie allebei een vast contract?
Wij hebben over 2 weken een orienterend gesprek maar ik verwacht er niet te veel van aangezien ik geen vast contact heb maar een jaarcontract.
Ik heb gisteren een word document toegestuurd gekregen waarin staat wat we allemaal mee moeten nemen voor dat gesprek.
Ik niet, mijn vriend wel. De adviseur gaf aan dat ik uiteraard wel een intentieverklaring nodig heb, maar dat het dan geen probleem zou vormen voor het verkrijgen van een eventuele hypotheek. Volgende week hebben we gesprek bij een bank. Ben benieuwd of zij hetzelfde zeggen.
Hebben ze jou dan gezegd dat er weinig mogelijkheden zijn zonder vast contract?
ixis- Fluisteraar
ixis schreef:Hebben jullie allebei een vast contract?
Ik niet, mijn vriend wel. De adviseur gaf aan dat ik uiteraard wel een intentieverklaring nodig heb, maar dat het dan geen probleem zou vormen voor het verkrijgen van een eventuele hypotheek. Volgende week hebben we gesprek bij een bank. Ben benieuwd of zij hetzelfde zeggen.
Hebben ze jou dan gezegd dat er weinig mogelijkheden zijn zonder vast contract?
Sorry voor de late reactie maar kon dit topic niet meer terugvinden..
De vorige keer dat we een gesprek hadden bij de hypotheker was maar van korte duur, want ik had geen vast contract en werkte als invalkracht. Omdat ik toen zou verhuizen naar een andere provincie en dus op zoek moest naar een andere baan, zei de hypotheker dat het verstandiger was om te wachten tot we éénmaal gesetteld waren. Ik had wel zo'n intentieverklaring kunnen vragen bij mijn baas, maar dat vond ik niet netjes aangezien ze wisten op mijn werk dat ik zou verhuizen. Hij had het dan toch niet gedaan want een andere collega heeft hij daar ook niet mee geholpen.
Wij hebben maandag trouwens een gesprek bij de hypotheker, ben zo benieuwd. Ik denk niet dat er iets bijzonders uitkomt, maar hoop stiekem van wel.
Hoe was jullie gesprek bij de bank afgelopen?
ShallY- Prater
- Aantal berichten : 1225
Punten : 1499
Ik dacht ook altijd dat je het rood staan tijdelijk moest blokkeren als je een hypotheek op wilde nemen. Wij kunnen op 3 rekeningen nu nog rood staan, maar er is helemaal niks over gezegd bij de Rabobank. Niet in het gesprek in ieder geval. Vreemd?
Gast- Gast
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» hypotheek gesprek
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» sollicitatie gesprek
» 3e gesprek: voorwaarden?
» Gesprek met revalidatiearts
» maximale hypotheek vs. afgesloten hypotheek
» sollicitatie gesprek
» 3e gesprek: voorwaarden?
» Gesprek met revalidatiearts