Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het -5 TOPIC!

+19
sanne-84
Shisha
Aziraphale
Esperanza
Dennenappel
Suus
Tiana
silly-one
Lavendel
Penny Blossom
Travelgurly
TukTuk
Error
flower
Lien
Lise_E
Ster
Muppie
Bay
23 plaatsers

Pagina 8 van 19 Vorige  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 13 ... 19  Volgende

Ga naar beneden

Het -5    TOPIC! - Pagina 8 Empty Re: Het -5 TOPIC!

Bericht  silly-one do 19 jan 2012 - 3:56

Powerbabe schreef:
TGR schreef:Wat een lievige topics allemaal. Iedereen wil maar 5 kilo afvallen. Worden de dames dan eindelijk tevreden met hun gewicht?

Ik ben niet ontevreden met mijn gewicht hoor. Maakt me eigenlijk niet zo veel uit hoe zwaar ik ben, maar ik weet wel dat ik gezonder kan eten en dat een paar kilo lichter of in ieder geval, wat vet minder me niet misstaat.

Ik wil best het gewicht blijven wat ik nu heb, maar kijkend naar de erfelijkheid binnen mij familie met bloeddruk en cholesterol ga ik nu toch maar voor wat kilo's minder. Dus bij mij is het vooral wat medische als gewicht/ontevredenheid.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast do 19 jan 2012 - 7:46

Morgen ga ik weer wegen. Mijn vastere dagen zijn vrijdag en dinsdag.. Ben benieuwd. Hoop stiekem dat er wel weer 200 gram o.i.d. af is. Wel sloom, maar beter dan niets :P

Gast
Gast

Bericht  Gast do 19 jan 2012 - 12:26

ik wil ook meedoen, lastige tijd is achte de rug,en nu moeten de kilo's eraf! Vanaf morgen opletten met eten, vanaf maandag eetlijstjes maken..
Vanmorgen woog ik 56,7 en ik wil max 53 wegen. 4 kilo dus. Ik wil dat bereiken door niet meer te snoepen, en te sporten.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 0:55

Ik ben niet zo goed bezig :S zit weer allemaal ongezonde dingen te eten. De grote lijnen zijn wel gezond maar dan zie ik chips en kan ik het gewoon niet laten. Dus moet dat weer even uit mijn systeem krijgen.

Gast
Gast

Bericht  silly-one za 21 jan 2012 - 6:30

Hier is het de hele week goed gegaan, Gisteren kwam ik wel uit mijn werk en had ik zin in een wijntje. Die heb ik 's avonds ook gepakt toen er een vriend kwam om wat te helpen met de computer en toen we film gingen kijken. Toen ook chips etc. op. Vanavond doe ik daar dus lekker niet aan.
Qua eten gaat het ook goed. Vorige week veel gevarieerd gegeten, zowel bij ontbijt als avond eten. De ene dag zwaar en de andere dag ligt. Stond van morgen op de weegschaal en het was 77.2. Dus dat is goed nieuws, maar mijn weegdag is maandag dus hopelijk is het dan ook nog dit of zelfs lager.
Vandaag nog niet wezen hardlopen. Het weer vond ik niet geschikt, maar morgen ga ik zeker weten wel lopen. Benen voelen weer goed dus ik ga er gewoon voor.

Powerbabe, misschien gewoon niks qua verleidingen in huis halen op één dag in de week na. Ik heb geen chips in huis en dan kan ik het ook niet pakken. Zodra ik het in huis heb, ga ik het ook pakken.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 21:56

Ja dat is in theorie een goed idee, alleen ik heb op het moment nog 3 huisgenoten die wel lekkere dingen eten en dus ook in huis halen haha. Maar goed het is ook niet enorm verschrikkelijk hoor, maar toch meer ongezonde dingen gegeten dan me lief is.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 22:22

Hier nog steeds 60.8.. pff haha. Gisteren weer van die vruchtengebakjes gehaald :shock: .. gelukkig heb ik er maar 1 op, dat vind ik dan nog meevallen.

Vanavond ga ik bij mijn ouders met mijn 2 kleine neefjes frietjes eten. Zometeen sporten (ben al zeker 2 weken niet geweest, niet gek dat ik niet afval) maar ik heb zo'n ontzettende moeite met sporten tussen november en maart. bleugh ik denk dan de hele tijd.. aah die vetjes zitten toch onder dikke kleding, het komt wel weer.

Maar dan wil ik wel in mei een shortje aan, en ik kan niet in 6/8 weken tijd killer legs krijgen. Dus hopppaa ik moet echt gaan sporten. Ik probeer het gewoon weer opnieuw, en zo gaan we maar door :P .

Misschien toch eens een plaatje van een strakke kont op mijn snoepjeskast plakken in de keuken en nog een paar rond laten slingeren om de sportmotivatie te vinden.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale za 21 jan 2012 - 22:41

Punk'd, wat mij goed helpt om te blijven sporten is het echt inroosteren in m'n week. Ik zet het ook in m'n agenda voor de hele week, zo kunnen we bijv ook rekening houden met het avondeten. We hebben vaste dagen en soms ook tijden (bijv op donderdagavond omdat om 19.00 mijn groepsles Pilates start). Als we een afspraak hebben 's avonds houden we rekening met onze sportdagen en als we er echt niet onderuit kunnen (verjaardag of werk gerelateerd) dan plannen we op voorhand een nieuwe dag/tijd Wink
Zou jouw vriend of een vriendin ook niet meewillen? Bij mij helpt het echt dat we samen gaan. We starten samen op de crosstrainer en komen elkaar af en toe tegen (kleine sportschool) en spreken op het laatst even af hoe lang we nog nodig hebben. Dan lekker samen weer naar huis met een goed gevoel Wink
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Kamperseboekenwurm za 21 jan 2012 - 23:39

Jaaaaa....ik ben alweer 0,6 kg afgevallen! bounce bounce Laughing!
Vanochtend voor het eerst weer gewogen en ik weeg nu 67,9 kg. Dus mijn eerste streefdoel is al bereikt! Mijn tweede doel is 67,5 kg, doe dat maar voor 1 februari. Wie wil mijn gegevens aanpassen in de tabel?

@ Angelnyn, balen dat het wat minder gaat en dat je flauwvalt is geen goed teken. Ik denk zelf dat je te weinig eet, probeer anders als tussendoortje een stukje ontbijtkoek of een stuk fruit te pakken. Ik lees dat je minder hongergevoel hebt door de medicijnen, irritante bijwerking of niet? Hoe is het met je examens?

@ Dennenappel, fijn dat je je weer beter voelt! Toen ik nog fitnesste in de sportschool stond ik ongeveer 10 tot 12 minuten op de crosstrainer, dat heb ik ook echt moeten opbouwen. Wat is Kincet?

@ Silly-one, hoe is het hardlopen vandaag gegaan? Je hebt een hele duidelijke uitleg gegeven over conditie opbouwen! Ik denk zelf dat één wijntje niet zo slecht is hoor.

@ Aimy, jammer dat je even op hetzelfde gewicht blijft hangen, ik herken het! Heb ook weken rond de 68,5 / 69 kg gehangen. Hopen dat je er snel weer een klein beetje van af hebt!

@ Punk'd, ook ik heb geen grote verwachtingen van het snel afvallen, een paar honderd gram per week is al voldoende. Mijn vaste weegmoment is zondagochtend. Zelf heb ik geen moeite met sporten in de winter, ik doe 2 keer per week aan RPM (op woensdag- of donderdagochtend en op zaterdagochtend). Dat zijn groepslessen, dus voor mij echt wel een stok achter de deur om te gaan.

@ Aziraphale, ik herken dat wel! Sinds 1 januari doe ik 2 keer per week aan een les RPM mee. En als ik woensdagochtend niet kan (ik werk 1 woensdag per maand), dan ga ik op donderdagochtend. Ik vind een groepsles ook gezelliger dan alleen fitnessen.

@M1918, eigenlijk vind ik dat je nu al een mooi gewicht hebt! Als je nog meer afvalt ben je dan niet te licht? Toch welkom in dit topic, hoop dat je het gezellig vindt!

@ Powerbabe, ik denk dat één keer snaaien niet erg is hoor. Ook ik heb gisteravond een aantal schuimkransjes op en vanochtend toch het positieve resultaat dat ik deze week ben afgevallen.

Allemaal nog een fijne zondag en een goede werk/studieweek gewenst
!

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779

Bericht  Dennenappel zo 22 jan 2012 - 2:01

Goed bezig allemaal!

Het snoepen herken ik erg, helaas wil mijn vriend wel gewoon eten waardoor het wel in huis ligt. Ik probeer nu chips e.d. voor hem te halen die ik zelf niet zo lekker vind en dan een ding wat ik wel lekker vindt.
Boekenwurm; Kinect hoort bij de xbox, dat is een camera waarmee hij je bewegingen kan volgen en zo weet of je bepaalde oefeningen goed of niet doet. Erg leuk en veel nauwkeuriger van de Wii. Ik heb zelf your shape nog wat. Op youtube zijn er wel filmpjes over te vinden.

Vrijdag heb ik mij gewogen en ben 100gram aangekomen Sad. Balen, maar had ook minder gesport omdat ik niet lekker was, plus al een aantal dagen niet naar de wc geweest. Gister en eergisteren weer 10 minuten op de crosstrainer geweest.
Minder snacken en meer bewegen!
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  silly-one zo 22 jan 2012 - 4:25

NaamStartLengteBMI1e Doel2e DoelHuidigStreefdatum 1e doelGewicht op 1e streefdatumTotaal eraf
Lavendel 541.5522.5525053.21 februari
.0.8
Angelnyn83,91.6630807580,51 maart .3,4
Stylegirl871.6831837986,61 maart.0,4
KBW
68.5
1.68
24
68
65
67.9
1 februari

0.6
Punk'd611.7220.6595660.81 februari.0.2
Silly-one791.7227757077.91 maart.1.1
Aimy72.51.7324.0269,967,571.710 februari.0,8
Chipp72.51.7323.66696770.814 februari.1.7
Dennenappel62.81.7820615962.417 februari.0,4
Powerbabe70.91.8221,4686570,313 februari
.0,6
M1918
56.7

53

Ik heb de tabel weer even up to date gemaakt.
M1918 wil je even de rest van je gegevens geven zodat we die kunnen invullen.

@ KBW (
Kamperseboekenwurm, heb je onder de afkorting in de tabel gezet). Ik weet dat één wijntje wel moet kunnen, maar het was wijn en wodka en weet ik veel haha. Gisterenavond bij het eten ook weer een wijntje op. Nu tot het weekend geen wijn meer of bier. Wil het echt beperkten tot het weekend want ik weet dat alcohol één grote dikmaker is.

@ Dennenappel, kom op. Even een weekje minder is balen. Ik had dat toen ik in november ben begonnen met hardlopen ook. Ben gaan hardlopen omdat ik wilde afvallen, maar ik ben eerst een kilo aangekomen. Daar had ik behoorlijk de balen van.

Net weer een rondje weze hardlopen. Eindelijk weer eens. Wel een kleiner rondje dan de vorige keer. Ik had totaal geen zin en met de wind zag ik het niet zitten, maar ik heb lekker gelopen. Ook niet gewandeld tussendoor dus ik ben best wel trots op mijzelf. Verder ga ik morgen pas weer op de weegschaal staan dus dan ga ik mijn eigen gewicht etc. aanpassen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 22 jan 2012 - 7:01

Mijn vriend en ik sporten soms wel samen. Maar als ik echt geen zin heb, dan heb ik op de sportschool ook echt geen energie. Dus dan vind hij mij maar vervelend (wat ik snap, want ik krijg dan nog een appel de lucht in :P )

Ik vind november t/m februari gewoon echte kloot maanden wat sporten betreft. Vanmorgen ben ik wel geweest, en op het moment dat ik op de crosstrainer stond dacht ik eigenlijk ook, het is lekker!

Op het moment dus gewoon een lak aan doorzettingsvermogen. Heb geen anders excuus en ben er maar gewoon eerlijk in haha. Nu is prioriteit 1 eten, en als dat goed gaat is sporten op het moment mooi meegenomen.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 22 jan 2012 - 20:52

[quote="silly-one"]
NaamStartLengteBMI1e Doel2e DoelHuidigStreefdatum 1e doelGewicht op 1e streefdatumTotaal eraf
.0.8
KBW
68.5
1.68
24
68
65
67.9
1 februari

0.6
Silly-one791.7227757077.91 maart.1.1
Chipp72.51.7323.49696770.314 februari.2.2
.0,6
M1918
56.7

53

Mijn eerste doel van dit topic komt wel erg dichtbij cheers
Ik ga deze zomer strakker dan ooit in bikini!

Gast
Gast

Bericht  silly-one ma 23 jan 2012 - 1:51

.0.8
KBW
68.5
1.68
24
68
65
67.9
1 februari

0.6
Silly-one791.7227757077.61 maart.1.4
.0,6
M1918
56.7

53

cheers weer 300 gram kwijt ten opzichte van vorige week. Moet er nu wel bij zeggen dat mijn stoelgang prut is en dat ik vanaf zaterdag niet meer ben geweest en dat merk ik altijd goed op de weegschaal. Zaterdag woog ik nl 77.2 toen ik wel kon. Heerlijk zo een verrotte darm. Ach, er is weer wat af en daar ben ik blij om.

Vanavond ga ik voor een salade en morgen weer voor een lekkere stevige hap. Verder weet ik nog niet wat ik allemaal voor boodschappen in huis ga halen, maar ik ga weer op zoek naar lekkere en gezonde dingen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Bericht  Dennenappel ma 23 jan 2012 - 8:12

Goed bezig!

@Sillyone ik bedoelde het niet zo zwaar hoor! Kon het voor mijzelf juist goed relativeren. Wellicht verkeerd neergezet.

Vanavond gekookte aardappelen, slavink en een salade gegeten. Heerlijk! Straks nog even op de crosstrainer.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  silly-one di 24 jan 2012 - 9:44

@ Dennenappel, dan is het goed. Snap wel dat het anders over kan komen dat je bedoeld. Ik heb ook soms van die dagen en momenten dat ik echt baal.

Ik heb vandaag en gisteren weer goed gegeten. Gewoon normaal, niks extra's niks raars. Vandaag we heel jammer magnetron poffertjes, maar daar staat tegen over dat ik minimaal 45 minuten meer gefietst hebt dan normaal en net ook nog eens een uurtje of 2, 2.5 getennist. Dus qua beweging heft het vandaag wel weer op. En ik had ook geen tijd om te koken. Ging namelijk om 5 uur weg op mijn werk, moest toen binnen 30 minuten naar huis fietsen, snel eten en omkleden en dan na 15 minuten thuis zijn weer op de fiets naar de tennisbaan. Een heerlijke planning dus vandaag haha.

Nu is het alleen hopen dat mijn stoelgang op gang gaat komen Mad. Want ik merk echt dat ik daardoor nu zwaarder ben op de weegschaal als ik normaal naar de WC kon. Echt het scheelt bijna een kilo t.a.v. zaterdag en dat is de laatste keer dat ik eens goed kon gaan zitten. Beetje smerig misschien, maar het is zo irritant.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk di 24 jan 2012 - 10:13

Even een korte update hier! Heb even geen energie om alles goed terug te lezen en op iedereen te reageren, sorry!

Hier gaat het met eten even wat minder, ben niet zo heel erg gezond meer bezig de laatste dagen, examenstress! Mad Heb ook door geldgebrek een aantal dagen geleefd op spaghetti en kon het niet laten er kaas bij te doen :P En ook weinig zin om te koken, dus een avond een pizza gegeten en een keer friet.. Evil or Very Mad

Gelukkig zijn de bijwerkingen een stuk minder geworden sinds ik de medicatie verlaagd heb, dus dat scheelt al een hoop.
Heb iig weer een normaal hongergevoel (kreeg eerst gewoon geen eten weg), en de meest vervelende bijwerking (lichamelijk heel onrustig) is ook verdwenen.
Ben volgens mij zo'n 300/400 gram aangekomen, maarja, voel me iig wel een stuk beter nu en dat is ook wat waard smile
Morgenochtend maar even wegen smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Lavendel wo 25 jan 2012 - 1:30

Ha dames,

Goed zo Chipp! Bijna je 1e doel! We willen straks wel een foto zien natuurlijk in bikini Wink

Goed bezig Silly-one, lekker veel beweging! Alleen jammer van de poffertjes, niet meer doen! Eet je lijnzaad? Dan kan wel eens helpen voor je stoelgang. Bij mij helpt fruit (kiwi's) eten 's ochtends ook, misschien een idee?

Jammer dat het met eten niet goed gaat, Angelnyn. Probeer het koken gewoon in te passen, je zult je hele leven wel periodes van stress krijgen dus probeer het nu gewoon al aan te leren om gewoon te koken. Je voelt je je er echt veel fitter door ook en dan gaan de tentamens alleen maar beter Wink Ohnee wacht het kwam ook door geldgebrek.. Mm volkorenpasta is dan iig al beter en groenten zijn er ook goedkoop op de markt en je kunt er vaak wel 3 dagen van eten! ik leef als student ook al 6 jaar zonder geld maar kan toch altijd prima goedkoop en gezond eten Wink

Ik wordt steeds bewuster in mijn eten en keuzes en heb er weinig moeite mee. Het enige is wel dat ik de afgelopen week wel enorm veel honger heb dus ik hoop dat dat snel afneemt. Nog steeds is mijn valkuil mijn werk in de horeca 's avonds.
Maar.. deze week is mijn laatste werkweek dus daarna is het afgelopen met die valkuil! Whooopwhoopp. Volgende week nog een paar dagen vrij en dan ga ik die vrijdag een weekje op wintersport. Ik hoop dat dat ook goed is want mijn vriend valt altijd iets van 4 kilo af tijdens het snowboarden, dus ik hoop dat dat voor mij ook opgaat natuurlijk Wink We gaan met 9 personen, en gaan de meeste avonden zelf koken dus dat zal veel stampot en rijst en pasta worden. Sowieso gezonder dat uit eten I guess!
En daarna begin in met mijn allereerste echte baan, ieeeh. Dat betekend lange dagen die ik absoluut niet meer gewent ben maar ook veel regelmaat. Ik ben van plan 's ochtends te blijven ontbijten met muesli, kwark en fruit. (Ook al moet ik dan nog eerder opstaan). 's Middags wil ik speltbrood/desembrood of knackebrod gaan eten met goed beleg. Aan het einde van de dag een opkikkertje en fruit en dan 's avonds gezond eten. Hoop dat dat daadwerkelijk zo goed gaat als ik nu van plan ben. Ik heb me trouwens vanochtend gewogen en weeg nu 53.0 Loop 0.5 achter op mijn schema helaas.

Ik ga zo denk ik even langs de boekhandel het boek van Amber halen en daarna een rondje langs de biologische bakker en de natuurwinkel maken. Ik volg 'de levenstijl' van Amber al grotendeels maar wil misschien nu toch het boek wel.

Laatst aangepast door Lavendel op wo 25 jan 2012 - 1:34; in totaal 1 keer bewerkt
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  Lavendel wo 25 jan 2012 - 1:31

Lavendel 541.5522.5525053.01 februari
.1.0
KBW
68.5
1.68
24
68
65
67.9
1 februari

0.6
.0,6
M1918
56.7

53

Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 2:05

Lavendel 541.5522.5525053.01 februari
.1.0
KBW
68.5
1.68
24
68
65
67.9
1 februari

0.6
Punk'd611.7220.5595660.71 februari.0.3
.0,6
M1918
56.7

53

Wel 100 gram eraf. Het moet niet gekker worden :P Afgelopen 2 dagen bijna niet gesnoept.. Als ik dat nu weeer 2 dagen volhou is er misschien wel weer 100 gram af haha.

Goed bezig lavendel!! en kop op Angelnyn! Opzich is pasta helemaal niet slecht, dan pak je gewoon wat meer saus en wat minder pasta. En idd volkoren is ook alweer beter.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 4:53

vandaag een k*t opmerking van een collega.

We waren aan het eten maar ik was later gekomen. Ik was dus nog aan het eten toen hun al klaar waren. Hij zo van schiet eens op met eten anders laat gewoon staan want je hebt toch al genoeg aan gewicht. En gewoon super serieus. Is ook gewoon een akelige man altijd al maar nu helemaal! nerd

En daarna nog zeggen toen ik niet reageerde 'van dat is toch zo".

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 25 jan 2012 - 5:33

Ohh ik zou dan wel echt laten merken dat ik dat niet normaal vind hoor. Wat een hork!

Dat soort mensen zijn zelf zo onzeker dat ze andere maar gaan onderuit halen. Brrr zielig.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk wo 25 jan 2012 - 5:36

Aimy schreef:vandaag een k*t opmerking van een collega.

We waren aan het eten maar ik was later gekomen. Ik was dus nog aan het eten toen hun al klaar waren. Hij zo van schiet eens op met eten anders laat gewoon staan want je hebt toch al genoeg aan gewicht. En gewoon super serieus. Is ook gewoon een akelige man altijd al maar nu helemaal! nerd

En daarna nog zeggen toen ik niet reageerde 'van dat is toch zo".

Wat een hufter! Niks van aantrekken hoor! Mannen.. pff..

Ik had laatst op mijn oude werk, was even gaan buurten, de ene zo "hoe is het met in de liefde?" ik zo "ja goed:D", "ja je bent zwanger he?!" " euhmm nee!" collega 2 "jaa.. maar je bent wel dikker geworden sinds je hier weg bent he!"
En bedankt.. Ik weet dat heus zelf ook wel! Evil or Very Mad
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  silly-one wo 25 jan 2012 - 6:13

Altijd zo leuk als mensen dat soort opmerkingen zeggen.
Ik kreeg laatst wel van mijn zus de vraag of ik was afgevallen ( terwijl ik was aangekomen) puur omdat ik op dat moment gewoon kleding aanhad die super goed afkleden. Vond dat weer super leuk om te horen. Nu hopen dat ik toch die kilo's kwijt ga raken, maar dat gaat wel goed komen ( met ons allemaal.)
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 26 jan 2012 - 20:37

Whoo bij mij is de knop gisterenavond om gegaan.

Ik zit nu mijn eitje te eten en ga zo sporten. Als ik 59 kg (eerste doel)weeg dan mag ik lekker naar de kapper, mooit kleurtje erin.

Ik zat al weken te denken aan een beloning, maar ik wist niet zo goed wat.. Ineens schoot het mij te binnen en nu heb ik echt zin om te gaan sporten haha.

Hopelijk lukt het met een beloningssysteem weer wat beter Laughing

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 8 van 19 Vorige  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 13 ... 19  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: