Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

+15
Muurvlindertje
Tania
nina
Susan
Jeanette
Kabouter
Spring
Atelier Madame
flower
Paper Crown
Rovine
girli
Rumble
Lejow
TukTuk
19 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 1:44

girli schreef:
nina schreef:Ik heb niet alle reacties gelezen (wel een paar) en ik snap dat alle huidige studenten tegen dit plan zijn.
Aan de andere kant (ik vind dit zelf niet per definitie) het is in Nederland heel luxe geregeld dat we onze studiefinanciering 'krijgen'.
Ik heb een aantal vriendinnen in Australië en als zij afstuderen dan hebben zij inderdaad een studieschuld van een tienduizenden dollars. Natuurlijk hadden ze dit liever niet, maar dit is de consequentie van het studeren daar. Zij hebben hun hele leven gespaard om te studeren (maar niet krom gelegen ervoor) en zullen na hun studie hun schuld moeten aflossen.
Plat gezegd: Het geld wat de bezuinigingen van de regering moeten opleveren, zal ergens vandaan moeten komen. En het is lastig om daar geen groepen mensen mee te benadelen. (zie onderwijs/studiefinancering/hypotheekrente aftrek - het is nooit fijn)
En met de dikgedrukte zin beschrijf je het precies. Je bereidt je voor met de kennis die je hebt. In Nederland heb je de kennis dat als je gaat studeren, je van de overheid geld krijgt om te gaan studeren. Afhankelijk van hoeveel je ouders verdienen en je zelf inbrengt, kun je ook een berekening maken van hoeveel je ongeveer gaat krijgen. Daar bereidt je je op voor. Een (groot) deel van de mensen die over 1/2 jaar gaan studeren hebben daar niet voor gespaard, terwijl de mensen die in Australie over 1/2 jaar gaan studeren dat wel hebben gedaan, omdat ze weten hoe het systeem in hun land werkt.

En daarom wordt er een leenstelsel behouden. Nu hoef je er niet vooraf te sparen, maar betaal je het achteraf terug.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 1:45

Tania schreef:Tja er wordt overal op bezuinigd dus eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom niet op studenten.
Omdat hun studies en kennis de economie weer wat omhoog kunnen krijgen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 1:45

AngelNyn schreef:
Jolicious schreef:Angelnyn, als jij nou straks je basisbeurs gaat lenen, dan kon je toch nooit op €30000 studieschuld uit?

Jawel, want ik heb nu ook al 1,5 jaar moeten bijlenen en daar een schuld van. De Ibgroep had namelijk eerst gezegd dat ik recht had op volledig aanvullende beurs, bleek niet zo te zijn.. Dus dat moet ik nu van een jaar allemaal terug betalen, en wordt daar dus nu op gekort in mijn stufi, dus krijg nog maar 100 euro stufi nu per maand, en de rest moet ik bijlenen.
Plus dat ik nu nog 2,5 jaar ongeveer moet studeren, als alles goed gaat.. Nouja, als ik mijn huidige schuld op tel bij de schuld die ik dan nog ga opbouwen.
Ligt er ook beetje aan of ze het met terugwerkende kracht doen.. Zit nu op 11.000 euro schuld ongeveer, waarvan een grootste gedeelte later omgezet zou worden naar prestatiebeurs zodra ik mijn diploma haal.. Als ze dat dus nu ook al omzetten naar een lening, ja dan zit ik nu al op 11.000 euro en nog 2,5 jaar te gaan..

Maar je doet in dit soort topics net alsof dat zo dramatisch is. Weet je wel hoeveel mensen er een studieschuld hebben?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 1:48

Jolicious schreef:
AngelNyn schreef:
Jolicious schreef:Angelnyn, als jij nou straks je basisbeurs gaat lenen, dan kon je toch nooit op €30000 studieschuld uit?

Jawel, want ik heb nu ook al 1,5 jaar moeten bijlenen en daar een schuld van. De Ibgroep had namelijk eerst gezegd dat ik recht had op volledig aanvullende beurs, bleek niet zo te zijn.. Dus dat moet ik nu van een jaar allemaal terug betalen, en wordt daar dus nu op gekort in mijn stufi, dus krijg nog maar 100 euro stufi nu per maand, en de rest moet ik bijlenen.
Plus dat ik nu nog 2,5 jaar ongeveer moet studeren, als alles goed gaat.. Nouja, als ik mijn huidige schuld op tel bij de schuld die ik dan nog ga opbouwen.
Ligt er ook beetje aan of ze het met terugwerkende kracht doen.. Zit nu op 11.000 euro schuld ongeveer, waarvan een grootste gedeelte later omgezet zou worden naar prestatiebeurs zodra ik mijn diploma haal.. Als ze dat dus nu ook al omzetten naar een lening, ja dan zit ik nu al op 11.000 euro en nog 2,5 jaar te gaan..

Maar je doet in dit soort topics net alsof dat zo dramatisch is. Weet je wel hoeveel mensen er een studieschuld hebben?

Dus omdat zoveel mensen een studie schuld hebben moet ik het maar niet erg vinden?
15 jaar lang bijna 200 euro per maand moeten afbetalen vind ik namelijk wel een probleem. Toen ik begon hield ik rekening met een schuld van 10.000 tot 15.000 euro.. Niet met een schuld van 30.000 euro, dan had ik misschien toch andere keuzes gemaakt als ik dit geweten had. Ik wil best investeren in mijn toekomst, maar op deze manier is dat niet echt leuk meer..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Tania do 29 dec 2011 - 1:49

Smikkell schreef:
Tania schreef:Tja er wordt overal op bezuinigd dus eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom niet op studenten.
Omdat hun studies en kennis de economie weer wat omhoog kunnen krijgen?

Ik geloof niet dat mensen opeens niet meer kunnen studeren als er bezuinigd gaat worden. Natuurlijk zal het moeilijker worden voor sommige mensen, maar ja er zijn zoveel mensen die het moeilijker hebben door alle bezuinigingen.
Dan zouden ze ook niet op andere dingen moeten bezuinigen die invloed hebben op de economie en dat is denk ik vrijwel onmogelijk.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  nina do 29 dec 2011 - 1:53

girli schreef:En met de dikgedrukte zin beschrijf je het precies. Je bereidt je voor met de kennis die je hebt. In Nederland heb je de kennis dat als je gaat studeren, je van de overheid geld krijgt om te gaan studeren. Afhankelijk van hoeveel je ouders verdienen en je zelf inbrengt, kun je ook een berekening maken van hoeveel je ongeveer gaat krijgen. Daar bereidt je je op voor. Een (groot) deel van de mensen die over 1/2 jaar gaan studeren hebben daar niet voor gespaard, terwijl de mensen die in Australie over 1/2 jaar gaan studeren dat wel hebben gedaan, omdat ze weten hoe het systeem in hun land werkt.
Ik was al bang dat ik de enige was die dit zo zou bekijken.
Het enige lullige is natuurlijk wel voor de mensen die nú studeren en dus geen spaargeld hiervoor hebben. Maar die zullen wat meer moeten lenen.
Ik ken namelijk zoveel studenten die luxe leven of luxe willen leven. Natuurlijk zijn er ook heel veel andere gevallen maar een student behoort te studeren en niet allemaal reizen te kunnen maken of een huis te kunnen kopen onder zijn studie. Dat komt wel als je aan het werk bent en dat kunt betalen.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 1:55

Tuurlijk mag je het erg vinden, maar je doet het vaak overkomen alsof studeren je onmogelijk wordt gemaakt. Terwijl je hooguit een studieschuld van 30.000 euro eraan overhoudt. Dat is zo'n 200 euro per maand o.i.d dat je na je studie af betaalt. Dat is veel, maar het is niet iets wat onoverkomelijk is en waardoor de regering je het maar onmogelijk maakt om te studeren. Je kiest er toch ook zelf voor om een studie in Belgie te gaan doen en daardoor dubbele lasten te hebben? Ik weet niet waar jullie wonen, maar je had ook vlak bij de grens in NL kunnen gaan wonen zodat je minder reistijd had naar je studie.

Nederland heeft jarenlang studiebeursen uit gegeven aan Jan en Alleman. Het kon allemaal niet gek genoeg. Als je 10 jaar wilde studeren, ging je 10 jaar studeren. Mijn docenten van mijn vorige opleiding hebben allemaal een flinke beurs gehad en je kon het ook nog eens lekker rustig aan doen. Tja, dat was dom. En wij zijn de volgende generatie die er voor moet boeten. Maar studeren is echt nog steeds niet onmogelijk. Als je wilt studeren, en je wilt geen studieschuld opbouwen, dan moet je concessies doen. En dit zijn zaken waar je je al wel op had kunnen voorbereiden, omdat iedereen wist dat het eraan zat te komen. En niet een jaar, maar gewoon een paar jaar. Als je een beetje kijkt naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, dan is het toch 1+1=2?

Ik denk dat ik er ook vanuit moet gaan dat mijn kinderen straks helemaal geen lening meer kunnen afsluiten, maar dat ze er gewoon fulltime naast moeten werken om hun studie te bekostigen. Ja, belachelijk. Maar goed, het is nou eenmaal niet anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 2:01

Jolee schreef:Nou, misschien moeten ze dan maar naar inkomen en wat ouders betalen, etc. gaan kijken. Want leuk voor de mensen die leuke dingen konden doen van hun beurs, maar ik heb die beurs wel heel hard nodig om rond te komen.

En dat ze overal op bezuinigen, dus ook op studenten moeten bezuinigen, vind ik onzin. Er wordt al genoeg op het onderwijs bezuinigd. Ik kom op school in lokalen waar te weinig computers zijn, ik moet mijn Spaans lerares delen met 3 andere klassen op hetzelfde moment waardoor ik achterloop en dit invloed kan hebben op mijn diploma en leraren worden ontslagen en weer terug aangenomen omdat er eigenlijk geen geld is, maar er wel les gegeven moet worden. Dus ik vind dat er al genoeg bezuinigd wordt en ik vind het niet eerlijk om me nog verder in de schulden te werken voor het crappy kwaliteit onderwijs dat ik krijg.


Ik vind het inderdaad wel een voorwaarde dat als onderwijs duurder wordt gemaakt voor studenten, de kwaliteit ook flink omhoog gaat. Maar ik geloof dat ze daar nu wel echt mee bezig zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  nina do 29 dec 2011 - 2:04

Jolicious schreef:
Ik vind het inderdaad wel een voorwaarde dat als onderwijs duurder wordt gemaakt voor studenten, de kwaliteit ook flink omhoog gaat. Maar ik geloof dat ze daar nu wel echt mee bezig zijn.
+1!! (Al wist ik niet dat ze ermee bezig zijn)
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 2:12

Jolicious schreef:Tuurlijk mag je het erg vinden, maar je doet het vaak overkomen alsof studeren je onmogelijk wordt gemaakt. Terwijl je hooguit een studieschuld van 30.000 euro eraan overhoudt. Dat is zo'n 200 euro per maand o.i.d dat je na je studie af betaalt. Dat is veel, maar het is niet iets wat onoverkomelijk is en waardoor de regering je het maar onmogelijk maakt om te studeren. Je kiest er toch ook zelf voor om een studie in Belgie te gaan doen en daardoor dubbele lasten te hebben? Ik weet niet waar jullie wonen, maar je had ook vlak bij de grens in NL kunnen gaan wonen zodat je minder reistijd had naar je studie.

Nederland heeft jarenlang studiebeursen uit gegeven aan Jan en Alleman. Het kon allemaal niet gek genoeg. Als je 10 jaar wilde studeren, ging je 10 jaar studeren. Mijn docenten van mijn vorige opleiding hebben allemaal een flinke beurs gehad en je kon het ook nog eens lekker rustig aan doen. Tja, dat was dom. En wij zijn de volgende generatie die er voor moet boeten. Maar studeren is echt nog steeds niet onmogelijk. Als je wilt studeren, en je wilt geen studieschuld opbouwen, dan moet je concessies doen. En dit zijn zaken waar je je al wel op had kunnen voorbereiden, omdat iedereen wist dat het eraan zat te komen. En niet een jaar, maar gewoon een paar jaar. Als je een beetje kijkt naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, dan is het toch 1+1=2?

Ik denk dat ik er ook vanuit moet gaan dat mijn kinderen straks helemaal geen lening meer kunnen afsluiten, maar dat ze er gewoon fulltime naast moeten werken om hun studie te bekostigen. Ja, belachelijk. Maar goed, het is nou eenmaal niet anders.

Nee ik kies er voor om een studie te doen waar mijn passie ligt, en dat kan niet anders dan in België, (of naar een ander land). We wonen al vrij dicht bij de grens, maar dan nog is heen en weer rijden een stuk duurder.. Ook al zouden we dichter bij de grens wonen, dan is dat nog geen optie. Dan zit je nog op zo'n 80KM per dag rijden, das al bijna 10 euro per dag, dan is een kamer even duur.
Plus vind maar eens een woning in een gemeente waar je niet ingeschreven staat.. Moet ik dan maar een andere opleiding doen die hier toevallig in de buurt zit maar wat ik geen flikker aan vind?

En nee het is misschien niet onmogelijk, maar ik vind een enorme schuld gewoon wél een probleem en was er liever beter op voorbereid geweest.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  GreenGrass do 29 dec 2011 - 2:13

Een verschil tussen Nederland en sommige andere landen is de lengte van de vakantie. Bij sommige studies is deze relatief kort, waardoor je nauwelijks de mogelijkheid hebt met fulltime werken om je collegegeld bij elkaar te verdienen. In landen als Australië is het heel normaal om heel de zomer te werken voor je collegegeld, maar daar zijn de collegejaren dus ook korter!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  nina do 29 dec 2011 - 2:17

AngelNyn schreef:
En nee het is misschien niet onmogelijk, maar ik vind een enorme schuld gewoon wél een probleem en was er liever beter op voorbereid geweest.
Dat snap ik. Maar de meeste mensen zijn liever voorbereid op bezuinigingen die hun treffen. Helaas gaat dat niet altijd op.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 2:29

Ik kan me voorstellen dat je er liever op voorbereid was geweest. Mag ik vragen wat voor studie je doet? Ben nu wel nieuwsgierig smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Minx do 29 dec 2011 - 2:30

GreenGrass schreef:Een verschil tussen Nederland en sommige andere landen is de lengte van de vakantie. Bij sommige studies is deze relatief kort, waardoor je nauwelijks de mogelijkheid hebt met fulltime werken om je collegegeld bij elkaar te verdienen. In landen als Australië is het heel normaal om heel de zomer te werken voor je collegegeld, maar daar zijn de collegejaren dus ook korter!

maar wat dan wel weer een verschil is. Ik kijk puur naar de opleidingen die ik zelf gedaan heb ik dat ik bij mijn hbo opleiding wel vakantie heb, en bij mijn opleiding aan de uni veel minder lesuren. Dat was het verschil een beetje. Ik weet ook dat een vriendin van mij er moeite had om er bij te werken. Alleen in de zomer kon zij werken.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 2:31

GreenGrass schreef:Een verschil tussen Nederland en sommige andere landen is de lengte van de vakantie. Bij sommige studies is deze relatief kort, waardoor je nauwelijks de mogelijkheid hebt met fulltime werken om je collegegeld bij elkaar te verdienen. In landen als Australië is het heel normaal om heel de zomer te werken voor je collegegeld, maar daar zijn de collegejaren dus ook korter!

Maar ik denk dat daar de studiedruk ook hoger ligt zodat je er normaal gezien minder naast kan werken?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 2:34

Jolicious schreef:Ik kan me voorstellen dat je er liever op voorbereid was geweest. Mag ik vragen wat voor studie je doet? Ben nu wel nieuwsgierig smile

Orthopedische technologie smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 2:41

AngelNyn schreef:
Jolicious schreef:Ik kan me voorstellen dat je er liever op voorbereid was geweest. Mag ik vragen wat voor studie je doet? Ben nu wel nieuwsgierig smile

Orthopedische technologie smile

Is dat het ontwerpen van medische hulpstukken?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 2:42

Jolicious schreef:
AngelNyn schreef:
Jolicious schreef:Ik kan me voorstellen dat je er liever op voorbereid was geweest. Mag ik vragen wat voor studie je doet? Ben nu wel nieuwsgierig smile

Orthopedische technologie smile

Is dat het ontwerpen van medische hulpstukken?

Ja, aanmeten en maken van protheses en orthesen, maar ook het aanmeten van confectie braces etc smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  GreenGrass do 29 dec 2011 - 2:44

Jolicious schreef:
GreenGrass schreef:Een verschil tussen Nederland en sommige andere landen is de lengte van de vakantie. Bij sommige studies is deze relatief kort, waardoor je nauwelijks de mogelijkheid hebt met fulltime werken om je collegegeld bij elkaar te verdienen. In landen als Australië is het heel normaal om heel de zomer te werken voor je collegegeld, maar daar zijn de collegejaren dus ook korter!

Maar ik denk dat daar de studiedruk ook hoger ligt zodat je er normaal gezien minder naast kan werken?

Over het algemeen is een studie in het buitenland makkelijker, maar dat betekent niet dat je minder contacturen heb.

Naast mijn studie kon ik in het eerste jaar echt niet werken, met 30 contacturen per week wil dat gewoon niet. Plus de tijd die je nog in je studie moet steken!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Minx do 29 dec 2011 - 3:13

maar dat is het eerste jaar, een jaar is te overzien de overige jaren moet het dan wel kunnen
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Nora do 29 dec 2011 - 4:12

Of ik tegen over voor dit leenstelsel ben weet ik nog niet, maar ik vind het jammer dat de visie wat de overheid zou hebben: kenniseconomie, niet lijkt te stroken met hun daden.
Daarnaast vind ik het met die €3000 boete een beetje én én voelen.

Ik zag daarnet een berekening voorbij komen, maar ik kan me daar niet echt in vinden.
Huur 250. Dat zouden de meeste studenten willen, maar dat redt je echt niet meer op de meeste plekken.
Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met sport, cadeaus, een keer reizen of iets.

Verder vind ik wat muurvlindertje zegt een beetje jammer. Dat jij nou van je basisbeurs alleen naar bioscopen gaat wil niks zeggen over de rest. Ik werk hard voor mn geld en voor mn studie, en ben blij dat de overheid mij helpt dmv stufi.
En waarom zou 90 niet opschieten omdat je er toch je collegegeld niet mee kan betalen? Dat is toch een argument van niks?

Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  minoessepoes vr 30 dec 2011 - 0:59

Toch heb ik een vriendin die een HBO studie heeft gedaan en daarvoor op kamers moest, ze er altijd bij gewerkt heeft en de studie keurig in 4 jaar afgerond, maar er ook naast heeft moeten lenen, die heel graag nog naar de universiteit wilde en dat ook zou kunnen maar het niet heeft gedaan omdat ze dan geen basisbeurs meer zou hebben en dan dus zou moeten lenen bovenop de schuld die ze al had en die schuld dan heel hoog zou worden en ze dat dus niet gedaan heeft.

Ik denk dat als de basisbeurs volledig afgeschaft wordt er meer mensen zullen zijn die er voor kiezen om dan maar niet te gaan studeren. En ik denk dat dat nou juist echt niet goed is voor de Nederlandse economie. Wij moeten het in Nederland hebben van de kenniseconomie, omdat onze lonen verder te hoog liggen om het bijvoorbeeld te verdienen op productie, dit is dan iets waar je op achteruit gaat en dat is gewoon op de lange termijn schadelijk voor de economie.

Dus volledig afschaffen lijkt mij gewoon echt geen slimme keus, ik denk dat het belangrijk is om alle mensen de mogelijkheid te blijven bieden om te kunnen studeren.
Maar waarom een ov kaart voor heel Nederland en waarom niet alleen op het traject van huis naar school of van kamer naar ouders bijvoorbeeld. Waarom niet alleen een uitwonende beurs geven aan studenten die meer dan een bepaald aantal kilometers van huis op school zitten of om wat voor een reden dan ook niet bij hun ouders kunnen wonen. Waarom de lesweken niet zo indelen dat studenten er makkelijker naast kunnen werken en zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer mogelijkheden te verzinnen.

Ik ben dus niet tegen versoberen van de studiefinanciering en alles daar omheen, maar wel tegen het volledig afschaffen!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  nina vr 30 dec 2011 - 3:12

minoessepoes schreef:Toch heb ik een vriendin die een HBO studie heeft gedaan en daarvoor op kamers moest, ze er altijd bij gewerkt heeft en de studie keurig in 4 jaar afgerond, maar er ook naast heeft moeten lenen, die heel graag nog naar de universiteit wilde en dat ook zou kunnen maar het niet heeft gedaan omdat ze dan geen basisbeurs meer zou hebben en dan dus zou moeten lenen bovenop de schuld die ze al had en die schuld dan heel hoog zou worden en ze dat dus niet gedaan heeft.
Dit snap ik niet helemaal, je moet het toch zien als een investering in je zelf. Ik snap dat een hoge schuld niet fijn is maar om het dan helemaal niet te doen. Wel moet er meer baangarantie komen als mensen hoge schulden hebben, zodat ze dit in korte tijd (5 jaar ofzo) af kunnen betalen.
Ik denk dat als de basisbeurs volledig afgeschaft wordt er meer mensen zullen zijn die er voor kiezen om dan maar niet te gaan studeren. En ik denk dat dat nou juist echt niet goed is voor de Nederlandse economie. Wij moeten het in Nederland hebben van de kenniseconomie, omdat onze lonen verder te hoog liggen om het bijvoorbeeld te verdienen op productie, dit is dan iets waar je op achteruit gaat en dat is gewoon op de lange termijn schadelijk voor de economie.

Dus volledig afschaffen lijkt mij gewoon echt geen slimme keus, ik denk dat het belangrijk is om alle mensen de mogelijkheid te blijven bieden om te kunnen studeren.
Maar waarom een ov kaart voor heel Nederland en waarom niet alleen op het traject van huis naar school of van kamer naar ouders bijvoorbeeld. Waarom niet alleen een uitwonende beurs geven aan studenten die meer dan een bepaald aantal kilometers van huis op school zitten of om wat voor een reden dan ook niet bij hun ouders kunnen wonen. Waarom de lesweken niet zo indelen dat studenten er makkelijker naast kunnen werken en zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer mogelijkheden te verzinnen.
Hier heb je hele sterke punten vind ik. Het zou ook goed zijn als ze dit zo aanpakken, vooral wat betreft de ov-jaarkaart. Ik woonde altijd vlakbij mijn hogeschool (10 minuutjes in de bus) maar ik ging wel overal in NL winkelen en dan ging ik lekker gratis met de trein.
Ik ben dus niet tegen versoberen van de studiefinanciering en alles daar omheen, maar wel tegen het volledig afschaffen!
Het blijft lastig. Versoberen kost ook geld en moeite. Maar het zal wel goed zijn ipv meteen afschaffen, dan kunnen mensen zich ook hierop voorbereiden. Dit zal met de hypotheekrente-aftrek precies zo gebeuren. Versoberen tot het afgeschaft wordt.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 3 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum