Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

+12
Poubelle
Burn
Rovine
Jade
Gympie
Toet
Atelier Madame
Parisienne
PrimaBella
PapillonRose
Monte
TukTuk
16 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk di 9 okt 2012 - 5:48

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

De basisbeurs verdwijnt voor alle studenten, en er komt een sociaal leenstelsel voor in de plaats. De VVD en PvdA gaan deze maatregel invoeren voor het hoger onderwijs. Dat zeggen bronnen rond de kabinetsonderhandelingen. Vandaag werd ook al bekend dat de langstudeerboete definitief in de prullenbak is gegooid.

Rutte en Samsom zijn het eens over de ingrijpende maatregel om de basisbeurs om te zetten in een lening. Er is goed gekeken naar de obstakels en discussiepunten bij de invoering van de langstudeerboete, blijkt uit de plannen. Hieronder de plannen voor het sociaal leenstelstel.

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Leenstelselpunten

Bij de langstudeerboete is er lang gediscussieerd of het juridisch überhaupt haalbaar zou zijn. Daarnaast waren veel mensen verontwaardigd over het feit dat de langstudeerboete met terugwerkende kracht werd ingevoerd, en dus ook gold voor studenten die al jaren bezig waren. In de huidige plannen lijken die struikelblokken bij voorbaat al uit de weg te zijn geruimd.

Discussie details

Rutte en Samsom willen nog niks zeggen over de plannen. Maar volgens bronnen rond de kabinetsformatie zijn ze het alleen over enkele details nog niet eens. Bijvoorbeeld over de vraag of de aanvullende beurs voor studenten met minder draagkrachtige ouders blijft bestaan. De HBO-raad vindt dat voor die gevallen iets moet worden geregeld, aangezien zij in het nadeel zijn als er meer geld voor een studie moet worden geleend.

Studenten die straks de studiebeurs als lening gaan ontvangen zullen een flinke schuld opbouwen. Voor studenten die op zichzelf wonen loopt de schuld in vier jaar op tot ruim 12.000 euro.

De universiteiten, verenigd in de VSNU, zijn positief over het sociaal leenstelsel. Volgens hen wordt er blijvend geïnvesteerd in het hoger onderwijs. De universiteiten vinden het ook belangrijk dat er een prikkel blijft voor studenten om niet te lang over hun studie te doen.

http://nos.nl/op3/artikel/427603-basisbeurs-weg-sociaal-leenstelsel-ingevoerd.html
--------

De kogel is door de kerk... Gelukkig geldt het alleen voor nieuwe studenten en pas vanaf 2014, dus mocht je nog willen gaan studeren, aankomend studiejaar beginnen Wink


Laatst aangepast door AngelNyn op di 9 okt 2012 - 5:57; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Monte di 9 okt 2012 - 5:57

Evil or Very Mad Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd 1270000679
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  PapillonRose di 9 okt 2012 - 6:22

Dan was die langstudeerboete een beter idee :nopompom: Alleen dan niet met terugwerkende kracht.. Nu wordt studeren weer vooral voor de rijken, ik vind het een flinke stap terug! Ik ben blij dat ik bijna klaar ben, maar vind het wel erg voor degenen die nog moeten gaan studeren.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  PrimaBella di 9 okt 2012 - 6:40

Ik lees overal dat het sociaal leenstelsel gaat gelden voor het Hoger Onderwijs. Begrijp ik het dan goed, dat het niet voor studenten aan het MBO geld?
PrimaBella
PrimaBella
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast di 9 okt 2012 - 6:49

PrimaBella schreef:Ik lees overal dat het sociaal leenstelsel gaat gelden voor het Hoger Onderwijs. Begrijp ik het dan goed, dat het niet voor studenten aan het MBO geld?
Dat hoop ik niet zeg.... :nopompom:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Parisienne di 9 okt 2012 - 7:01

Als het ook voor het MBO gaat gelden zou het helemaal een drastische verandering zijn. Zij zullen minder snel in staat zijn een gehele lening terug te betalen. Ik ben blij dat ik bijna klaar ben en ben uiteraard ook erg blij met de afschaffing van de langstudeerboete, maar dit vind ik toch ook wel weer heel sneu. Ik had dan eerlijk gezegd liever die boete betaald zodat de basisbeurs voorlopig nog zou bestaan..
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast di 9 okt 2012 - 7:28

Parisienne schreef:Als het ook voor het MBO gaat gelden zou het helemaal een drastische verandering zijn. Zij zullen minder snel in staat zijn een gehele lening terug te betalen. Ik ben blij dat ik bijna klaar ben en ben uiteraard ook erg blij met de afschaffing van de langstudeerboete, maar dit vind ik toch ook wel weer heel sneu. Ik had dan eerlijk gezegd liever die boete betaald zodat de basisbeurs voorlopig nog zou bestaan..
Omdat MBO-ers over het algemeen minder gaan verdienen dan HBO/WO-ers?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Monte di 9 okt 2012 - 7:48

Ik snap er helemaal niets meer van. De langstudeerboete is van de baan, maar nu dit? Echt doe gewoon die boete weer terug dan. Geldt dit trouwens alleen voor de basisbeurs? Blijft de aanvullende beurs dan bestaan?
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast di 9 okt 2012 - 10:45

Volgens mij zijn ze daar nog niet helemaal over uit wat er met de aanvullende beurs gaat gebeuren. Gaat die ov kaart ook weg dan? Of die blijft nog?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Atelier Madame di 9 okt 2012 - 10:52

Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk di 9 okt 2012 - 10:55

Atelier Madame schreef:Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.

Na 4 jaar uitwonende beurs kom je rond de 12.000 euro uit, das toch een flinke schuld dan al.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Toet di 9 okt 2012 - 11:01

AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.

Na 4 jaar uitwonende beurs kom je rond de 12.000 euro uit, das toch een flinke schuld dan al.

Uitwonend in de basisbeurs wel erg hoog inderdaad. Als de aanvullende beurs er blijft is studeren ook voor mensen met een laag inkomen nog wel mogelijk hoor, dus dat het alleen voor mensen met een hoger inkomen is weggelegd is ook een non-argument.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Atelier Madame di 9 okt 2012 - 11:06

AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.

Na 4 jaar uitwonende beurs kom je rond de 12.000 euro uit, das toch een flinke schuld dan al.

Ja hoog qua schuld, niet qua dekking, zonder is het kut maar het is nou niet dat je er meer dan een bezemkast van kan betalen :p
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk di 9 okt 2012 - 11:08

Toet schreef:
AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.

Na 4 jaar uitwonende beurs kom je rond de 12.000 euro uit, das toch een flinke schuld dan al.

Uitwonend in de basisbeurs wel erg hoog inderdaad. Als de aanvullende beurs er blijft is studeren ook voor mensen met een laag inkomen nog wel mogelijk hoor, dus dat het alleen voor mensen met een hoger inkomen is weggelegd is ook een non-argument.

Ben ik niet helemaal met je eens. Dat gaat alleen op als je ouders ook je studie betalen. Als je ouders net teveel verdienen waardoor je geen aanvullende beurs krijgt, maar ze betalen vervolgens niks mee aan je studie / kamer / noem maar op, dan red je het met je basisbeurs alleen écht niet. Stel je moet 200 euro per maand bij lenen, heb je na 4 jaar studeren een schuld van zo'n 22.000 euro.. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die besluiten dan maar niet te studeren.
Wat dat betreft is dat in België een stuk beter geregeld en kijken ze alleen naar het inkomen van je ouders als je ook daadwerkelijk tenlaste bent van je ouders. Als je alles gewoon zelf betaald en je ouders niks mee betalen, dan wordt je gezien als zelfstandig student en dan wordt je studiebeurs gebasseerd op jouw inkomen i.p.v. dat van je ouders.


Laatst aangepast door AngelNyn op di 9 okt 2012 - 11:11; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk di 9 okt 2012 - 11:10

Atelier Madame schreef:
AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.

Na 4 jaar uitwonende beurs kom je rond de 12.000 euro uit, das toch een flinke schuld dan al.

Ja hoog qua schuld, niet qua dekking, zonder is het kut maar het is nou niet dat je er meer dan een bezemkast van kan betalen :p

Ohh op die manier, ja dat klopt! Ik dacht dat je bedoelde dat je met alleen de basisbeurs toch geen hoge schuld zal krijgen omdat het zo weinig was.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Toet di 9 okt 2012 - 11:16

AngelNyn schreef:
Toet schreef:
AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.

Na 4 jaar uitwonende beurs kom je rond de 12.000 euro uit, das toch een flinke schuld dan al.

Uitwonend in de basisbeurs wel erg hoog inderdaad. Als de aanvullende beurs er blijft is studeren ook voor mensen met een laag inkomen nog wel mogelijk hoor, dus dat het alleen voor mensen met een hoger inkomen is weggelegd is ook een non-argument.

Ben ik niet helemaal met je eens. Dat gaat alleen op als je ouders ook je studie betalen. Als je ouders net teveel verdienen waardoor je geen aanvullende beurs krijgt, maar ze betalen vervolgens niks mee aan je studie / kamer / noem maar op, dan red je het met je basisbeurs alleen écht niet. Stel je moet 200 euro per maand bij lenen, heb je na 4 jaar studeren een schuld van zo'n 22.000 euro.. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die besluiten dan maar niet te studeren.
Wat dat betreft is dat in België een stuk beter geregeld en kijken ze alleen naar het inkomen van je ouders als je ook daadwerkelijk tenlaste bent van je ouders. Als je alles gewoon zelf betaald en je ouders niks mee betalen, dan wordt je gezien als zelfstandig student en dan wordt je studiebeurs gebasseerd op jouw inkomen i.p.v. dat van je ouders.

Edit;
Ik heb het toch ook over mensen met een laag inkomen, dus die wél in aanmerking komen voor de aanvullende beurs.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk di 9 okt 2012 - 11:23

Toet schreef:
AngelNyn schreef:
Toet schreef:
AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Volgens mij hadden bijna alle partijen dit ook in hun programma staan dus verbazen doet het me niet. Hopelijk houden ze de aanvullende beurs wel en Ov. Basisbeurs is toch zo weinig.

Na 4 jaar uitwonende beurs kom je rond de 12.000 euro uit, das toch een flinke schuld dan al.

Uitwonend in de basisbeurs wel erg hoog inderdaad. Als de aanvullende beurs er blijft is studeren ook voor mensen met een laag inkomen nog wel mogelijk hoor, dus dat het alleen voor mensen met een hoger inkomen is weggelegd is ook een non-argument.

Ben ik niet helemaal met je eens. Dat gaat alleen op als je ouders ook je studie betalen. Als je ouders net teveel verdienen waardoor je geen aanvullende beurs krijgt, maar ze betalen vervolgens niks mee aan je studie / kamer / noem maar op, dan red je het met je basisbeurs alleen écht niet. Stel je moet 200 euro per maand bij lenen, heb je na 4 jaar studeren een schuld van zo'n 22.000 euro.. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die besluiten dan maar niet te studeren.
Wat dat betreft is dat in België een stuk beter geregeld en kijken ze alleen naar het inkomen van je ouders als je ook daadwerkelijk tenlaste bent van je ouders. Als je alles gewoon zelf betaald en je ouders niks mee betalen, dan wordt je gezien als zelfstandig student en dan wordt je studiebeurs gebasseerd op jouw inkomen i.p.v. dat van je ouders.

Edit;
Ik heb het toch ook over mensen met een laag inkomen, dus die wél in aanmerking komen voor de aanvullende beurs.

Ja als de ouders een laag inkomen hebben inderdaad, maar er zijn ook genoeg ouders die een normaal inkomen hebben, helemaal niet zo hoog, maar net wel over de grens heen zitten waardoor je als student dus geen aanvullende beurs krijgt maar die vervolgens ook niks bij willen / kunnen dragen aan de opleiding van iemand.
Ik denk juist dat een deel van de studenten met ouders met een hoger inkomen hier voornamelijk de dupe van gaan worden, want er zijn genoeg studenten waarbij de ouders dus niks mee betalen en die moeten dus vaak al bij lenen, en dan zit je binnen no-time op een behoorlijk hoge schuld.

Overigs in je andere stukje die je voor je edit had gepost, had je het over een studie dichtbij zoeken zodat je niet op kamers hoeft.. Helaas gaat dat niet altijd op, omdat niet iedere opleiding maar in iedere grote stad te vinden is.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Toet di 9 okt 2012 - 11:31

Mwa ik weet niet, ik snap jouw argumenten ook wel hoor en ik zie ook het liefst dat deze wet er niet doorkomt! Juist omdat je in Nederland zo vrij bent in je studie mogelijkheden en ik denk dat iedereen liever heeft dat het zo blijft. Maar het wordt nu echt niet meteen onmogelijk gemaakt. Wíl je investeren in je eigen toekomst? Ja, dan heb je over een paar jaar een schuld. Hoe duur is een studie nou eigenlijk? 200 euro per maand (hbo) Dan ga je toch een bijbaan zoeken.. Als je alleen op zaterdag de hele dag werkt kun je al tegen de 200 euro per maand verdienen (en dan ga ik nu ook nog uit van een laag salaris) En waarom een jaar lang bijlenen als je maar 9 maanden per schooljaar collegegeld hoeft te betalen? Dat zijn allemaal keuzes die je moet maken voor je besluit dan maar niet te gaan studeren. Ik denk echt dat er een hoop mogelijkheden zijn en je niet gelijk van het slechtste uit moet gaan. Waar ligt die grens voor aanvullende beurs eigenlijk? Ik weet dat mijn ouders daar vér onder zitten (ik moet ook alles zelf betalen) maar toch zijn zij echt niet arm ofzo.

En die opleiding dichtbij zoeken gaat zeker niet altijd op, maar gaat ook heel vaak wél op. Ik ken genoeg mensen (waaronder ikzelf) die ook prima thuis hadden blijven wonen omdat de reistijd niet eens zo bijzonder lang is. Ik denk dat wij ons allemaal nog maar half beseffen hoe luxe wij het hier hebben met de stufi.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk di 9 okt 2012 - 18:41

Toet schreef:Mwa ik weet niet, ik snap jouw argumenten ook wel hoor en ik zie ook het liefst dat deze wet er niet doorkomt! Juist omdat je in Nederland zo vrij bent in je studie mogelijkheden en ik denk dat iedereen liever heeft dat het zo blijft. Maar het wordt nu echt niet meteen onmogelijk gemaakt. Wíl je investeren in je eigen toekomst? Ja, dan heb je over een paar jaar een schuld. Hoe duur is een studie nou eigenlijk? 200 euro per maand (hbo) Dan ga je toch een bijbaan zoeken.. Als je alleen op zaterdag de hele dag werkt kun je al tegen de 200 euro per maand verdienen (en dan ga ik nu ook nog uit van een laag salaris) En waarom een jaar lang bijlenen als je maar 9 maanden per schooljaar collegegeld hoeft te betalen? Dat zijn allemaal keuzes die je moet maken voor je besluit dan maar niet te gaan studeren. Ik denk echt dat er een hoop mogelijkheden zijn en je niet gelijk van het slechtste uit moet gaan. Waar ligt die grens voor aanvullende beurs eigenlijk? Ik weet dat mijn ouders daar vér onder zitten (ik moet ook alles zelf betalen) maar toch zijn zij echt niet arm ofzo.

En die opleiding dichtbij zoeken gaat zeker niet altijd op, maar gaat ook heel vaak wél op. Ik ken genoeg mensen (waaronder ikzelf) die ook prima thuis hadden blijven wonen omdat de reistijd niet eens zo bijzonder lang is. Ik denk dat wij ons allemaal nog maar half beseffen hoe luxe wij het hier hebben met de stufi.

Ja dan heb je alleen nog maar het collegegeld betaald.. Tel daarbij nog eens je zorgverzekering op, telefoon abonnement, boeken, eventueel kostgeld wat ouders vragen?

Jij gaat uit van de ideale situatie waarbij je een studie hebt die dichtbij zit zodat je niet op kamers hoeft, je ouders je studie en zorgverzekering betalen, of hoogstens dat je alleen het collegegeld zelf moet betalen en meer niet..
En ja voor die studenten is het ook allemaal makkelijk te doen en ik ben het met je eens, een studieschuld is ook een investering in je toekomst, maar het gaat mij juist om de studenten die niet die luxe hebben en die zullen er ook genoeg zijn.. Als je wél op kamers moet (of kostgeld betalen), als je ouders niks mee betalen en je krijgt alleen de basisbeurs, dan zal je toch nog zo'n 400/500 euro per maand er bij moeten hebben voor je kamer, zorgverzekering, eten en noem maar op, dat red je over het algemeen niet met alleen een zaterdag werken. En dan ben je dus al gedoemd om een hoge schuld aan te gaan.

Als het collegegeld al niet zo belachelijk hoog zou zijn zou dat ook al een hoop schelen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gympie di 9 okt 2012 - 19:14

Ik snap eigenlijk niet waarom het niet voor het mbo geldt. Ja, terugbetalen is misschien lastiger. Maar op het mbo heb je ook minder studiekosten, het lesgeld is lager en de aanschaf van studiemateriaal is minder. Daarnaast zal ik met mijn lerarensalaris ook geen vetpot verdienen en heb ik meer kosten en gedoemd tot een schuld terwijl een mbo-er dat niet heeft. Ik snap eigenlijk niet waarom daar de streep wordt getrokken.

Voor mij maakt het niet meer uit, maar ik vraag me dit toch af. Wie geeft me inzicht?
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Atelier Madame di 9 okt 2012 - 19:35

Sorry maar Ik vind dat zon dooddoene, dat Als je ouders je studie niet betalen en je geen recht hebt op een aanvullende beurs je zielig bent. Ten eerste is die grens er niet voor niets gesteld, mensen met het minste inkomen krijgen steun, anderen soms voor een deel. Ten tweede, veel studies zijn op diverse plaatsen te volgen, met uitzondering van hele exclusieve misschien. Dus op kamers gaan is een keuze tot zekere zin. Ik ging ook op kamers terwijl mijn ouderlijk huis 5 km verderop stond. Onwijs leuke tijd gehad hoor maar het was niet nodig geweest. Een uur tot anderhalf uur reizen vind ik best schappelijk, doen zat forenzen ook gewoon. En tot slot zijn er zoveel pretstudies tegenwoordig dat ik me afvraag of die überhaupt wel gefinancierd moeten worden. Wees eerlijk, elk jaar honderden tv wetenschappers en journalisten opleiden die daarna mogelijk toch niet aan de bak komen opleiden heeft toch weinig nut?
Ik zie studeren als een investering waar de overheid best wat aan mag bijdragen. Door de infrastructuur er neer te leggen en mensen die het anders echt niet kunnen toch te stimuleren te studeren. Maar in tijde van economische achteruitgang zijn er grenzen die nu worden bereikt.
Overigens zou je ook tussen middelbare school en studie een jaar kunnen gaan werken. Lijkt me toch als er halve of hele jaren backpacken in Australië verdient worden dit ook wel genoeg moet zijn voor een paar jaar collegegeld.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Jade di 9 okt 2012 - 20:15

Maar waarom zou de overheid je telefoonrekening, zorgverzekering en kostgeld moeten betalen? Je kunt toch werken naast je studie?

Studiefinanciering is puur voor de studie en eventuele boeken. Het is kut dat je een studieschuld krijgt, maar als je je studie afrond heb je daarna 15 jaar de tijd om terug te betalen. Als je ouders niet meebetalen wordt de schuld inderdaad hoger, maar ook die verdient zich wel weer terug.

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Toet di 9 okt 2012 - 21:36

AngelNyn ik ga misschien uit van de ideale situatie, jij gaat alleen maar uit van de slechtste situatie. Vergeet jij dat je als student ook nog gewoon kan wérken naast je studie? En je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt hoor, mijn ouders betalen ook geen cent voor me en tóch zie ik het positief. Ik betaal zelf mijn studie, mijn boeken, mijn zorgverzekering, mijn huur, mijn boodschappen, ik rook 5 pakjes sigaretten per week, ik heb een auto waarvoor ik alles zelf betaal en ik ga óók nog twee/drie keer per week de kroeg in. En dat alles zonder lening. En die 400/500 euro waar jij het over hebt, daar moet je toch nu ook al een deel zelf van ophoesten? Dat deel wordt alleen groter omdat de basisbeurs weg valt 90 bij thuiswonend, 250 (?) bij uitwonend.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Rovine di 9 okt 2012 - 21:55

Ik had 3u enkele reis gehad wanneer ik thuis was blijven wonen. Er valt niet zo gek veel te studeren in de regio van mijn ouders als je niet van water houdt. In die zin ben ik dus wel blij dat ik al die maatregelen voor was, anders was mijn schuld nu veel hoger (langstudeerder hier). Maar deze maatregel stimuleert wellicht wel om een studie te kiezen waar naderhand geld te verdienen is. In mijn branche zijn zoveel tekorten dat er nu mensen uit het buitenland gehaald worden. Misschien trekt zo'n schuld dus meer studenten over de streep iets te kiezen waar een leuke boterham in te verdienen valt.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast di 9 okt 2012 - 22:30

Is trouwens wel zuur als je volgend jaar zakt voor je examens op middelbare school of je blijft nu ergens zitten, dan ben je gewoon de klos

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum