Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

+15
Muurvlindertje
Tania
nina
Susan
Jeanette
Kabouter
Spring
Atelier Madame
flower
Paper Crown
Rovine
girli
Rumble
Lejow
TukTuk
19 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 0:01

Jolicious schreef:
AngelNyn schreef:
Jolicious schreef:Maar dit is toch niet iets wat uit de lucht komt vallen? Als je een beetje terug kijkt naar de ontwikkelingen had je zelf ook wel kunnen bedenken dat dit er ook aan zit te komen. Ik vind het ergens wel logisch. Niet dat ik het er mee eens ben, dat niet.

En een studieschuld van €30000, daar ga je ook niet dood van.

Ja maar het lijkt nu wel heel erg definitief te worden.. En logisch? Nee totaal niet. Je kan niet en en gaan doen.. En de opleidingen duurder maken, 2de bachelors super duur maken, een vertraging afstraffen, het collegegeld zo hoog maken, en ook nog eens de stufi afschaffen..
In andere landen kan het toch ook op een goedkopere manier? :S

Het kan dus wel, want ze doen het. En ja, dat is echt klote. Maar kijk eens hoe dat geregeld is in andere landen, zo slecht doen wij het in NL natuurlijk nog niet. In Belgie is jet onderwijs goedkoper, maar volgens mij krijg je daar ook verder geen beurs oid toch?

Als je ouders niet genoeg verdienen, ben je een beurs student of bijna beurs student, een beursstudent betaald 80 euro per jaar collegegeld, een bijna beursstudent 340 euro per jaar. Daarnaast krijgen ze dan ook nog studiefinanciering, afhanklijk van het inkomen van hun ouders, of als je niet meer bij je ouders woont, afhankelijk van je eigen inkomen, als ik het goed begrepen heb. Deze bedragen lopen op tot de 3000 euro per jaar ongeveer.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 0:05

Kabouter schreef:Ik betaal mijn studie nu ook zelf (mijn vader betaald mijn zorgverzekering zolang ik studeer, dat wel), woon samen en eigenlijk red ik het prima! Natuurlijk draagt mijn vriend ook wel zijn steentje bij en is het zuinig aan doen, maar als je het graag wilt allemaal, moet het wel lukken lijkt mij.

Hoeveel betaal je dan aan huur AN?

Het is allemaal niet ideaal nee, en het is ook niet dat ik het er mee eens ben, maar ik denk dat mensen het wel wat erger maken dan het allemaal is.

Onze huur is 385, met huurtoeslag er af nog 240, mijn kamer is 210, dus netto zijn onze huurlasten 450 euro.
Daarbij verdiend mijn vriend op dit moment te weinig om extra mee te kunnen betalen, dus splitten we alles gewoon 50/50.
Nouja dan nog de boodschappen, verzekeringen, auto, benzine, noem maar op. En we leven al heel zuinig smile Boodschappen zou zuiniger kunnen (nu ongeveer 250 euro per maand inclusief alles), maar het is gewoon een stuk duurder in België, haal nu al heel weinig verse dingen, omdat het anders nog duurder wordt. Dus dan zou het er niet gezonder op gaan worden.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Jeanette do 29 dec 2011 - 0:06

Nucia schreef:Ongelooflijk, ik snap niet hoe ze dit kunnen verzinnen... Studeren voor de rijken is toch écht iets van vroeger.
Daar gaat onze kenniseconomie.

+1

Ik vind het echt heel kortzichtig gedacht van de regering. Ik ben blij dat ik mijn diploma al heb. Toen ik nog studeerde, was ik echt gebonden aan mijn OV. Als ik dat toendertijd zelf had moeten betalen, was ik heel veel geld kwijt geweest. Ik vind dit echt zo simpel gedacht, maar ze overdenken de consequenties er niet van! Want als mensen moeten stoppen met studeren en geen diploma hebben, komen ze amper aan een baan doordat ze vrijwel altijd een diploma vragen en hupakee, nog meer werkeloosheid!
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Atelier Madame do 29 dec 2011 - 0:10

AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Als mensen stoppen met hun studie (uitzondering voor februari eerste jaar) moeten ze al hun basisbeurs + ov terugbetalen. Dus ik denk dat de overheid daar geen kosten aan maakt.

Daarbij denk ik dat mensen nog altijd zelf kiezen om een lening aan te gaan (heel erg makkelijk soms). Er zijn ook gnoeg studenten die hun studie bekostigen zonder een lening en zonder bijdrage van hun ouders. Het is dus maar net hoe je het aanpakt.

Maar vertel mij eens hoe ik mijn studie zou moeten betalen zonder te lenen? Ik krijg 250 euro basisbeurs, ik verdien ongeveer 400 euro per maand, meer werken zit er niet in tenzij ik een zwart baantje vind naast mijn studie, hiervan moet ik de huur in NL betalen, die nu gelukkig nog relatief laag is, mijn kamer in België, mijn auto + benzine, zorgverzekering, boodschappen, boeken, telefoon, noem maar op..

Kamer opzeggen in België is geen optie, want dagelijks 90 km heen en 90km weer terug rijden is duurder dan die 210 euro per maand die ik voor mijn kamer betaal. Mijn huur in NL opzeggen is ook geen optie, want mijn vriend kan het niet in zijn eentje betalen, plus dan zou ik me uit NL moeten uitschrijven, want ik kan me ook niet bij mijn ouders weer inschrijven op dat adres, dan raak ik mijn zorgverzekering etc kwijt, plus inschrijven als inwonende in België kan ook niet als student zijnde, mijn auto weg doen kan ook niet, want dan kom ik niet meer in België, dan blijft er verder weinig over om op te bezuinigen..

Ten eerste zijn er in Nederland bijna geen studenten die net zoals jij dubbele huurkosten hebben. Ik ga dus even uit van mijn situatie met gewoon de bekostiging van 1 kamer

Lasten waren:
-Huur 250
-Zorgverzekering 30 (68 toeslag eraf)
-Telefoon 20
-Collegegeld + boeken per maand 160
-Boodschappen 100
-kleding 50
-Uitgaan / leuke dingen 50

Kom ik op een totaal van 660
Basisbeurs van 250 eraf hou je ongevee 400 euro over, delen door een tientje per uur voor een gemiddelde student, moet je er gemiddeld 10 uur per week naast werken. Nou zo ben ik altijd rondgekomen, ik werkte dan altijd wel meer uren, waardoor ik ook kon sparen en veel kon reizen. Maar het is dus echt niet onmogelijk.

De gemiddelde student heeft daarnaast geen auto voor de deur staan, dat is een luxeproduct die je je dan gewoon niet kan veroorloven (en niet nodig hebt omdat je toch gratis kan reizen)
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 0:11

Nou, emigreren dan maar smile.

Nee, maar even serieus: we weten niet wanneer het er definitief door wordt gedrukt, dus probeer je je er niet zo druk om te maken. Als blijkt dat je uiteindelijk moet lenen om rond te komen dan moet dat gewoon. Er zijn nu al tig studenten die het doen en een studieschuld hebben. Het is echt niet het einde van de wereld. Terug betalen gaat naar draagkracht. Ik moet vanaf 1 januari terug betalen, maar voor mij is het voor dit jaar opgeschoven omdat ik niet genoeg inkomen had in 2010. Het is niet dat je ineens €300 terug moet betalen als je een minimaal inkomen hebt. Een vriendin van mij heeft een hele goede baan en betaalt nu ongeveer €200 per maand terug. Ook zij geeft aan dat ze dit heel goed kan missen.

Studeren kost nou eenmaal geld. Het is de investering gewoon waard. Ook als je straks een studieschuld hebt. Je weet niet hoe de toekomst gaat lopen, dus probeer er op dit moment gewoon het beste van te maken en iets opzij te zetten als je daar de mogelijkheid voor hebt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 0:16

Je kunt niet gewoon in Nederland studeren?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Susan do 29 dec 2011 - 0:42

girli schreef:Overigens ben ik wel benieuwd naar hoeveel % ook daadwerkelijk zijn/haar lening op schema aan het terugbetalen is. Iedereen roept namelijk dat ze na het studeren een goedbetaalde baan hebben om het geld terug te betalen, maar in hoeverre is dat waar? Ik geloof niet dat iedereen zo'n goedbetaalde baan vindt om alles terug te betalen. Er zijn ook genoeg mensen die maar een deel terugbetalen of juist helemaal niets.

Als je volgens de draagkrachtmeting voldoende inkomen hebt - en daar hoef je echt geen topsalaris voor te verdienen - zul je wel moeten terugbetalen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 0:44

Atelier Madame schreef:
AngelNyn schreef:
Atelier Madame schreef:Als mensen stoppen met hun studie (uitzondering voor februari eerste jaar) moeten ze al hun basisbeurs + ov terugbetalen. Dus ik denk dat de overheid daar geen kosten aan maakt.

Daarbij denk ik dat mensen nog altijd zelf kiezen om een lening aan te gaan (heel erg makkelijk soms). Er zijn ook gnoeg studenten die hun studie bekostigen zonder een lening en zonder bijdrage van hun ouders. Het is dus maar net hoe je het aanpakt.

Maar vertel mij eens hoe ik mijn studie zou moeten betalen zonder te lenen? Ik krijg 250 euro basisbeurs, ik verdien ongeveer 400 euro per maand, meer werken zit er niet in tenzij ik een zwart baantje vind naast mijn studie, hiervan moet ik de huur in NL betalen, die nu gelukkig nog relatief laag is, mijn kamer in België, mijn auto + benzine, zorgverzekering, boodschappen, boeken, telefoon, noem maar op..

Kamer opzeggen in België is geen optie, want dagelijks 90 km heen en 90km weer terug rijden is duurder dan die 210 euro per maand die ik voor mijn kamer betaal. Mijn huur in NL opzeggen is ook geen optie, want mijn vriend kan het niet in zijn eentje betalen, plus dan zou ik me uit NL moeten uitschrijven, want ik kan me ook niet bij mijn ouders weer inschrijven op dat adres, dan raak ik mijn zorgverzekering etc kwijt, plus inschrijven als inwonende in België kan ook niet als student zijnde, mijn auto weg doen kan ook niet, want dan kom ik niet meer in België, dan blijft er verder weinig over om op te bezuinigen..

Ten eerste zijn er in Nederland bijna geen studenten die net zoals jij dubbele huurkosten hebben. Ik ga dus even uit van mijn situatie met gewoon de bekostiging van 1 kamer

Lasten waren:
-Huur 250
-Zorgverzekering 30 (68 toeslag eraf)
-Telefoon 20
-Collegegeld + boeken per maand 160
-Boodschappen 100
-kleding 50
-Uitgaan / leuke dingen 50

Kom ik op een totaal van 660
Basisbeurs van 250 eraf hou je ongevee 400 euro over, delen door een tientje per uur voor een gemiddelde student, moet je er gemiddeld 10 uur per week naast werken. Nou zo ben ik altijd rondgekomen, ik werkte dan altijd wel meer uren, waardoor ik ook kon sparen en veel kon reizen. Maar het is dus echt niet onmogelijk.

De gemiddelde student heeft daarnaast geen auto voor de deur staan, dat is een luxeproduct die je je dan gewoon niet kan veroorloven (en niet nodig hebt omdat je toch gratis kan reizen)

Een auto is voor mij dus geen luxe omdat ik het nodig heb om in België te kunnen komen, openbaar vervoer is eigenlijk gewoon geen optie (reistijd is ongeveer 4 uur dan). Ik heb overigs ook geen OV omdat ik in het buitenland studeer.

Mijn lijstje (Netto, dus wat ik split met mijn vriend, dat heb ik er al afgehaald)
Huur: 225 euro
Zorgverzekering: 70 euro (is zorgtoeslag al van af)
Verzekering auto: 50 euro
Boodschappen: 125 euro
Benzine: 100 euro
Andere verzekeringen (Inboedel, rechtsbijstand, wa): 20/30 euro
Gas/Licht/Water: 100
Telefoon: 30 tot 40
Wegenbelasting: 30
------------
760 euro

Dit sowieso mijn vaste lasten, dan heb ik niks extra's gerekend nog voor kleding en dergelijke, geen extratjes.
Plus dat ik heel graag meer zou willen werken, maarja op zondag is dat gewoon erg lastig om iets te vinden. Ik kan nu ongeveer 6 tot 7 uur per zaterdag werken en daar ben ik al heel blij mee.



TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 0:47

Jolicious schreef:Je kunt niet gewoon in Nederland studeren?

Nee want die opleiding zit niet in NL smile Ik heb nog het geluk dat ik rechtstreeks in België kon beginnen, want je kan hier in NL ook beginnen, dan ga je 1jaar in Eindhoven naar school en vervolgens de 3 jaar er na naar België, of je begint rechtstreeks in België en dan is het 3 jarig (HBO is in belgie 3 jaar).
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  girli do 29 dec 2011 - 0:49

Susan schreef:
girli schreef:Overigens ben ik wel benieuwd naar hoeveel % ook daadwerkelijk zijn/haar lening op schema aan het terugbetalen is. Iedereen roept namelijk dat ze na het studeren een goedbetaalde baan hebben om het geld terug te betalen, maar in hoeverre is dat waar? Ik geloof niet dat iedereen zo'n goedbetaalde baan vindt om alles terug te betalen. Er zijn ook genoeg mensen die maar een deel terugbetalen of juist helemaal niets.

Als je volgens de draagkrachtmeting voldoende inkomen hebt - en daar hoef je echt geen topsalaris voor te verdienen - zul je wel moeten terugbetalen.
Ik heb het ook niet over moeten, ik heb het over kunnen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 0:52

girli schreef:
Susan schreef:
girli schreef:Overigens ben ik wel benieuwd naar hoeveel % ook daadwerkelijk zijn/haar lening op schema aan het terugbetalen is. Iedereen roept namelijk dat ze na het studeren een goedbetaalde baan hebben om het geld terug te betalen, maar in hoeverre is dat waar? Ik geloof niet dat iedereen zo'n goedbetaalde baan vindt om alles terug te betalen. Er zijn ook genoeg mensen die maar een deel terugbetalen of juist helemaal niets.

Als je volgens de draagkrachtmeting voldoende inkomen hebt - en daar hoef je echt geen topsalaris voor te verdienen - zul je wel moeten terugbetalen.
Ik heb het ook niet over moeten, ik heb het over kunnen.

Ja maar die lat voor "kunnen" ligt dus al vrij laag.. Dus dan zal je wel moeten..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Atelier Madame do 29 dec 2011 - 0:52

@AN ik quonte je ff niet want dan wordt het wel heel erg lang :p
Maar zoals ik aangaf, jij zit wel in een iets andere situatie dan een gemiddelde student, met je dubbele huur, auto e.d., als je een kamer huurt hoef je bijv ook geen g,w,l te betalen (kamers zijn doorgaans gewoon all in).
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Susan do 29 dec 2011 - 0:52

girli schreef:
Susan schreef:
girli schreef:Overigens ben ik wel benieuwd naar hoeveel % ook daadwerkelijk zijn/haar lening op schema aan het terugbetalen is. Iedereen roept namelijk dat ze na het studeren een goedbetaalde baan hebben om het geld terug te betalen, maar in hoeverre is dat waar? Ik geloof niet dat iedereen zo'n goedbetaalde baan vindt om alles terug te betalen. Er zijn ook genoeg mensen die maar een deel terugbetalen of juist helemaal niets.

Als je volgens de draagkrachtmeting voldoende inkomen hebt - en daar hoef je echt geen topsalaris voor te verdienen - zul je wel moeten terugbetalen.
Ik heb het ook niet over moeten, ik heb het over kunnen.

Ja, maar je vraagt toch hoeveel mensen aan het terugbetalen zijn? Je hebt het niet over kunnen maar over doen. Het is niet zo dat je echt een keuze hebt. Ja, ik zou eventueel kunnen kiezen om het inkomen van mijn man niet mee te laten tellen en dan zou ik waarschijnlijk niks of bijna niks hoeven te betalen, maar dat doe ik niet, want dan schuift het in feite alleen maar op en dan moet ik later alsnog terugbetalen, tenzij ik nooit meer een baan zal hebben, maar daar ga ik niet vanuit.

Het is wel een vervelend bedrag, maar niet onoverkomelijk, ik zie het gewoon als een van de vaste lasten die we nou eenmaal hebben.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 0:58

Atelier Madame schreef:@AN ik quonte je ff niet want dan wordt het wel heel erg lang :p
Maar zoals ik aangaf, jij zit wel in een iets andere situatie dan een gemiddelde student, met je dubbele huur, auto e.d., als je een kamer huurt hoef je bijv ook geen g,w,l te betalen (kamers zijn doorgaans gewoon all in).

Ja dat is ook wel zo natuurlijk smile Maar daarom zouden ze dus ook strenger moeten kijken naar wie er echt al uit huis is.. Want vind het ook nergens ook slaan dat nu nog naar het inkomen van mijn ouders gekeken wordt. Er is ook een verschil tussen op kamers wonen en gewoon echt op jezelf wonen.
In mijn geval had ik gewoon geen keus, ik kon niet bij mijn ouders blijven wonen, en alleen op kamers in België wonen is dus ook geen optie. Enige keus die ik had was om maar niet te gaan studeren.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 0:58

AngelNyn schreef:
Een auto is voor mij dus geen luxe omdat ik het nodig heb om in België te kunnen komen, openbaar vervoer is eigenlijk gewoon geen optie (reistijd is ongeveer 4 uur dan).
OV is dus wél een optie, alleen jij vindt het geen fijne optie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 1:00

Smikkell schreef:
AngelNyn schreef:
Een auto is voor mij dus geen luxe omdat ik het nodig heb om in België te kunnen komen, openbaar vervoer is eigenlijk gewoon geen optie (reistijd is ongeveer 4 uur dan).
OV is dus wél een optie, alleen jij vindt het geen fijne optie.

Nee OV is geen optie, want op zondag rijden er geen bussen naar het dorp/stadje dus dan sta je op een trein station vast, en op maandag ochtend red ik het dus niet om om half 9 in de les te zitten dan.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  girli do 29 dec 2011 - 1:02

Smikkell schreef:
AngelNyn schreef:
Een auto is voor mij dus geen luxe omdat ik het nodig heb om in België te kunnen komen, openbaar vervoer is eigenlijk gewoon geen optie (reistijd is ongeveer 4 uur dan).
OV is dus wél een optie, alleen jij vindt het geen fijne optie.
Wel kun je je afvragen in hoeverre het haalbaar is. Het zal niet haalbaar zijn als AN om 08.30 uur op school moet zijn.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  nina do 29 dec 2011 - 1:08

Ik heb niet alle reacties gelezen (wel een paar) en ik snap dat alle huidige studenten tegen dit plan zijn.
Aan de andere kant (ik vind dit zelf niet per definitie) het is in Nederland heel luxe geregeld dat we onze studiefinanciering 'krijgen'.
Ik heb een aantal vriendinnen in Australië en als zij afstuderen dan hebben zij inderdaad een studieschuld van een tienduizenden dollars. Natuurlijk hadden ze dit liever niet, maar dit is de consequentie van het studeren daar. Zij hebben hun hele leven gespaard om te studeren (maar niet krom gelegen ervoor) en zullen na hun studie hun schuld moeten aflossen.

Plat gezegd: Het geld wat de bezuinigingen van de regering moeten opleveren, zal ergens vandaan moeten komen. En het is lastig om daar geen groepen mensen mee te benadelen. (zie onderwijs/studiefinancering/hypotheekrente aftrek - het is nooit fijn)
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 1:13

Angelnyn, als jij nou straks je basisbeurs gaat lenen, dan kon je toch nooit op €30000 studieschuld uit?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  girli do 29 dec 2011 - 1:17

nina schreef:Ik heb niet alle reacties gelezen (wel een paar) en ik snap dat alle huidige studenten tegen dit plan zijn.
Aan de andere kant (ik vind dit zelf niet per definitie) het is in Nederland heel luxe geregeld dat we onze studiefinanciering 'krijgen'.
Ik heb een aantal vriendinnen in Australië en als zij afstuderen dan hebben zij inderdaad een studieschuld van een tienduizenden dollars. Natuurlijk hadden ze dit liever niet, maar dit is de consequentie van het studeren daar. Zij hebben hun hele leven gespaard om te studeren (maar niet krom gelegen ervoor) en zullen na hun studie hun schuld moeten aflossen.
Plat gezegd: Het geld wat de bezuinigingen van de regering moeten opleveren, zal ergens vandaan moeten komen. En het is lastig om daar geen groepen mensen mee te benadelen. (zie onderwijs/studiefinancering/hypotheekrente aftrek - het is nooit fijn)
En met de dikgedrukte zin beschrijf je het precies. Je bereidt je voor met de kennis die je hebt. In Nederland heb je de kennis dat als je gaat studeren, je van de overheid geld krijgt om te gaan studeren. Afhankelijk van hoeveel je ouders verdienen en je zelf inbrengt, kun je ook een berekening maken van hoeveel je ongeveer gaat krijgen. Daar bereidt je je op voor. Een (groot) deel van de mensen die over 1/2 jaar gaan studeren hebben daar niet voor gespaard, terwijl de mensen die in Australie over 1/2 jaar gaan studeren dat wel hebben gedaan, omdat ze weten hoe het systeem in hun land werkt.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Tania do 29 dec 2011 - 1:19

Tja er wordt overal op bezuinigd dus eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom niet op studenten.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk do 29 dec 2011 - 1:21

Jolicious schreef:Angelnyn, als jij nou straks je basisbeurs gaat lenen, dan kon je toch nooit op €30000 studieschuld uit?

Jawel, want ik heb nu ook al 1,5 jaar moeten bijlenen en daar een schuld van. De Ibgroep had namelijk eerst gezegd dat ik recht had op volledig aanvullende beurs, bleek niet zo te zijn.. Dus dat moet ik nu van een jaar allemaal terug betalen, en wordt daar dus nu op gekort in mijn stufi, dus krijg nog maar 100 euro stufi nu per maand, en de rest moet ik bijlenen.
Plus dat ik nu nog 2,5 jaar ongeveer moet studeren, als alles goed gaat.. Nouja, als ik mijn huidige schuld op tel bij de schuld die ik dan nog ga opbouwen.
Ligt er ook beetje aan of ze het met terugwerkende kracht doen.. Zit nu op 11.000 euro schuld ongeveer, waarvan een grootste gedeelte later omgezet zou worden naar prestatiebeurs zodra ik mijn diploma haal.. Als ze dat dus nu ook al omzetten naar een lening, ja dan zit ik nu al op 11.000 euro en nog 2,5 jaar te gaan..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Muurvlindertje do 29 dec 2011 - 1:22

Aan de ene kant snap ik dit wel. Mijn vriend, vrienden en ik gebruikten deze beurs om leuke dingen van te kopen. Heb het eigenlijk nog nooit nodig gehad. Ik had dan die basisbeurs van 90 euro, werkte 20 uur per week, had zo'n 600 euro per maand dus en woonde thuis. Collegegeld en boeken werden door m'n ouders betaald, maar heb studiejaar 3 en 4 wel zelf betaald. Boeken kocht ik tweedehands.
Denk dat die basisbeurs door de meesten gebruikt wordt voor bioscoop, eten, benzine of kleding. Die 90 euro, daar kun je toch niet je boeken/collegegeld van betalen.

Aan de andere kant wordt het studeren wel iets voor de rijkere mensen en wordt de kloof tussen arm en rijk groter en mogen de rijken weer voor de armen gaan lappen door loonheffing etc.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Minx do 29 dec 2011 - 1:34

Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Als ik bedenk dat ik met mijn beurs eigenlijk alleen maar leuke dingen doe. Nou ja toen ik hem nog had. Ik heb hem al een tijdje niet meer. Mijn studieschuld op dit moment is bijna 9000 euro. En dat is na 4 jaar stufi en 4,5 jaar ov inclusief de rente.

Wat ik wel storend vind is dit kabinet heeft van te voren aangegeven niet aan de hypotheekrente en de stufi te willen zitten. In plaats daarvan zou de langstudeerboete komen. Nu word het waarschijnlijk en en en. Al is het wel zo dat als ze aan de hypotheekrente komen het kabinet klapt maar toch.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast do 29 dec 2011 - 1:42

Nou, misschien moeten ze dan maar naar inkomen en wat ouders betalen, etc. gaan kijken. Want leuk voor de mensen die leuke dingen konden doen van hun beurs, maar ik heb die beurs wel heel hard nodig om rond te komen.

En dat ze overal op bezuinigen, dus ook op studenten moeten bezuinigen, vind ik onzin. Er wordt al genoeg op het onderwijs bezuinigd. Ik kom op school in lokalen waar te weinig computers zijn, ik moet mijn Spaans lerares delen met 3 andere klassen op hetzelfde moment waardoor ik achterloop en dit invloed kan hebben op mijn diploma en leraren worden ontslagen en weer terug aangenomen omdat er eigenlijk geen geld is, maar er wel les gegeven moet worden. Dus ik vind dat er al genoeg bezuinigd wordt en ik vind het niet eerlijk om me nog verder in de schulden te werken voor het crappy kwaliteit onderwijs dat ik krijg.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' - Pagina 2 Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum