Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

+15
Muurvlindertje
Tania
nina
Susan
Jeanette
Kabouter
Spring
Atelier Madame
flower
Paper Crown
Rovine
girli
Rumble
Lejow
TukTuk
19 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 22:32

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

De tijd dat studenten recht hadden op een basisbeurs lijkt voorbij. Het kabinet denkt aan de invoering van een sociaal leenstelsel.
Dat schrijft het Algemeen Dagblad op basis van bronnen in Den Haag.

Een sociaal leenstelsel betekent dat studenten bij de overheid geld moeten lenen om te kunnen studeren in plaats van de maandelijke ontvangst van een thuis- of uitwonende beurs.

De reden voor deze maatregel is de extra miljarden die moeten worden bezuinigd komend voorjaar. Volgens de krant levert het afschaffen van de basisbeurs zo'n 800 miljoen euro op.

Er wordt ook gedacht aan het opheffen van de ov-kaart. Het stoppen van gratis vervoer voor studenten zou zo'n 200 miljoen euro kunnen opleveren.

Verkiezingen

Tijdens de verkiezinging gingen er al stemmen op in de VVD om studenten meer te laten betalen. Deze gedachte werd gesteund door de oppositiepartijen PvdA, GroenLinks en D66. CDA en de PVV waren echter tegen.

Hoe deze partijen er nu over denken met de komende bezuinigingen in hun achterhoofd is onbekend.

http://www.nu.nl/binnenland/2703482/basisbeurs-studenten-niet-langer-zekerheid.html

------------------------------
Arghh maak het studeren maar helemaal onmogelijk! Ik krijg het spaans benauwd van dit soort berichten.. Als dit aankomend jaar al ingevoerd wordt weet ik niet of ik mijn studie nog wel kan afmaken.. Sad
Ik kan wel volledig gaan lenen, maar dan wordt mijn schuld helemaal hoog.. Dan kan ik straks rekenen op een schuld van tussen de 20.000 en 30.000 euro minimaal.. :shock:
En dan heb ik nog geluk dat mijn collegegeld zo laag ligt, (alhoewel, die 2000 euro totaal over nog 2 jaren, verschil maakt dan ook niet veel meer uit), maarja mijn vaste lasten blijven wel, kan moeilijk weer bij mijn ouders gaan wonen, en meer werken dan dat ik nu doe gaat gewoon echt niet, tenzij ik in België een zwart baantje kan vinden of op zondag nog een baantje er bij kan vinden..

Nog meer mensen die in de problemen gaan raken als dit doorgevoerd wordt?


TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Lejow wo 28 dec 2011 - 22:34

Ongelofelijk... Straks kunnen alleen de kinderen met rijke pappies en mammies nog studeren.
Of je moet je blauw werken ernaast, wat je studie volgens mij ook niet echt ten goede komt..
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Rumble wo 28 dec 2011 - 22:37

Ongelooflijk, ik snap niet hoe ze dit kunnen verzinnen... Studeren voor de rijken is toch écht iets van vroeger.
Daar gaat onze kenniseconomie.
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  girli wo 28 dec 2011 - 22:39

Ik leef van mijn studiefi, dus dat wordt stoppen.

Ik dacht dat ze een kenniseconomie wilden? Wat denken ze dat er gebeurd met een (groot) deel van de studenten? Die komen niet allemaal spontaan aan een baan hoor, als ze hun studie niet meer kunnen betalen. En werkgevers vragen tegenwoordig overal opleidingen en werkervaring voor. Ik verwacht dat het meer problemen oplevert en geld kost dan ze kunnen besparen door de beurs af te schaffen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 22:40

Lejow schreef:Ongelofelijk... Straks kunnen alleen de kinderen met rijke pappies en mammies nog studeren.
Of je moet je blauw werken ernaast, wat je studie volgens mij ook niet echt ten goede komt..

Ja ik snap echt niet waarom ze dit doen.. Ga lekker op andere dingen bezuinigen! Ik wil bést investeren in mijn toekomst, want ik weet dat ik straks een goed betaalde baan heb, maar als ik een schuld van 30.000 euro in 15 jaar moet afbetalen, is dat zo'n 170 euro per maand wat je 15! jaar lang moet af betalen..

Ik ga binnenkort maar eens op school informeren naar de duale opleiding, normaal gesproken hoor je dan al tig jaar ervaring in een bedrijf te hebben en dus ook al werkzaak in de werkplaats en eventueel zelfs al in de paskamer.. Maar misschien kan ik bij mijn oude werk terug komen dan.. Maar ik schat die kans heel klein in, omdat ze destijds dat ook niet wilden (was dan wel MBO ipv HBO).. Enige optie die ik zou hebben is toch voor de schoenen kant te kiezen, maar die kant interesseert me gewoon niet, maar daar is wel enorm veel vraag naar (zoveel dat ze destijds toen aanboden dat ik dan wel de MBO opleiding zou mogen doen, als ik voor de schoenenkant koos, zij betaalden alles en ik zou een vast contract krijgen bij het bedrijf met een goed salaris en dus gewoon opgeleid worden op hun kosten.. Terwijl toen ik aanbood zelf de opleiding te betalen en voor een minimum loon te willen werken daar als ik de kant van de prothesen zou mogen doen, dat ze dat niet wilden).. Zou dan altijd daarna nog de andere richting kunnen doen, maarja dan ben ik nog 5 jaar bezig vanaf nu..
Bah Bah, ik maak me echt zorgen nu...


Laatst aangepast door AngelNyn op wo 28 dec 2011 - 22:48; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Rovine wo 28 dec 2011 - 22:41

Als ik dit zo lees ben ik blij dat mijn diploma inmiddels binnen is. Maar wat mijn voorgangers al zeggen; van de kenniseconomie blijft weinig over. Die langstudeerboetes kon ik -hoewel ik zelf ook langstudeerder was- nog enigzins begrip voor opbrengen, maar nu slaan ze te ver door. Het lijkt wel alsof ze amper vooruit kijken. Op korte termijn bespaart het geld, maar straks vragen ze zich af waarom er niemand meer gaat studeren.
Overigens worden mensen wel afhankelijker wanneer ze een grote lening open hebben staan. Zouden ze het daarom willen?
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  girli wo 28 dec 2011 - 22:43

Overigens ben ik wel benieuwd naar hoeveel % ook daadwerkelijk zijn/haar lening op schema aan het terugbetalen is. Iedereen roept namelijk dat ze na het studeren een goedbetaalde baan hebben om het geld terug te betalen, maar in hoeverre is dat waar? Ik geloof niet dat iedereen zo'n goedbetaalde baan vindt om alles terug te betalen. Er zijn ook genoeg mensen die maar een deel terugbetalen of juist helemaal niets.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Paper Crown wo 28 dec 2011 - 22:44

Zou het echt zo zijn dat dit ook geldt voor de al studerende studenten? Ik denk namelijk dat dat weggegooid geld is. Want als je een student zijn studie niet laat afmaken, dan is het geld wat al geinvesteerd is weg. En daarbij, al die mensen die voor de IB groep werken, of hoe het nu ook heet, die staan dan ook op straat en zullen ook niet direct een nieuwe baan hebben, wat nog meer kosten met zich meebrengt..

Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  flower wo 28 dec 2011 - 22:45

Helemaal afschaffen lijkt mij voor veel studenten niet haalbaar.

Alleen als ik kijk naar mijn eigen sitatutie van toen ik nog student was:
Ik woonde thuis, studeerde in mijn eigen woonplaats, wel kreeg ik een ov jaarkaart maar gezien ik op de fiets naar school ging gebruikte ik hem alleen maar voor leuke dingen en dus niet waarvoor het bedoeld was.
Verder werkte ik naast mijn studie waardoor ik ook van de studiebeurs flink heb gespaard, dat is natuurlijke harstikke fijn maar of de studiebeurs gebruikte waarvoor het bedoeld was..


flower
flower
Prater
Prater

Aantal berichten : 735
Punten : 883
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 22:45

Ik vind het goed dat de studiefinanciering onder de loep wordt genomen, maar volledig afschaffen gaat voor veel problemen zorgen. Voor mij is de stufi een leuk, maar niet noodzakelijk. Ik werk niet veel, maar kan prima rondkomen. Dit komt doordat mijn ouders mijn collegegeld en zorgverzekering nog betalen en mijn man goed verdiend. Toen ik nog thuis woonde, leefde ik nog 'luxer'. Ook dit kwam doordat mijn ouders de grote kosten (college/zorg) op zich namen. Ik moest de boeken betalen en mijn verdere kosten (kleding, telefoon, uitjes etc.).
Wanneer je ouders niet kunnen bijdragen, vind ik dit een taak van de overheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Atelier Madame wo 28 dec 2011 - 22:48

Ach de basisbeurs voor thuiswonenden is nog steeds maar 100 euro, daar kun je amper je studie van betalen. Meestal omvatten deze plannen alleen de basisbeurs, en blijven ze van de aanvullende beurs af, dus dat betekent dat de mensen waarvan de ouders niets kunnen bijdragen, niet worden getroffen. Iig dat mag ik hopen, anders wordt studeren wel heel erg duur.

Ik ben blij dat ik bijna klaar ben, en heb toch geen recht meer op stufi want ben al te lang aan het studeren. Destijds was ik toch heel blij met mn 250 euro basisbeurs waardoor ik mooi mn kamer kon betalen. Maar voor mij was het geen noodzaak om op kamers te gaan, want de universiteit was maar 10 km verderop. Mn basisbeurs was dus ook niet strikt noodzakelijk gweest voor de financiering van mn studie.

Denk wel dat op deze manier meer mensen beter gaan nadenken over hun studie, televisiewetenschappen of vrijetijdsstudies worden dan misschien wat minder snel gekozen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Rovine wo 28 dec 2011 - 22:57

girli schreef:Ik geloof niet dat iedereen zo'n goedbetaalde baan vindt om alles terug te betalen. Er zijn ook genoeg mensen die maar een deel terugbetalen of juist helemaal niets.

Inderdaad, volgens mij valt dat heel erg mee. Er zijn sowieso een aantal HBO-banen die geen klap betalen, veelal de wat socialere. Ik zit dan in de techniek, maar krijg bruto 200 per maand meer dan toen ik ongeschoold werk deed. Datgeen wat ik extra verdien+nog een beetje mag ik zo doorschuiven naar de IBG.
Overigens vind ik mezelf een enorme idioot dat ik zoveel geleend heb, dus zet nu veel geld opzij. Hoop binnen 5 jaar die schulden weggewerkt te hebben, dan is die doorn uit het oog tenminste weg. Maar geloof niet dat veel mensen het zo doen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 22:57

girli schreef:Overigens ben ik wel benieuwd naar hoeveel % ook daadwerkelijk zijn/haar lening op schema aan het terugbetalen is. Iedereen roept namelijk dat ze na het studeren een goedbetaalde baan hebben om het geld terug te betalen, maar in hoeverre is dat waar? Ik geloof niet dat iedereen zo'n goedbetaalde baan vindt om alles terug te betalen. Er zijn ook genoeg mensen die maar een deel terugbetalen of juist helemaal niets.

Ja ik kan uiteraard niet voor anderen spreken, maar in mijn sector zijn gewoon altijd wel mensen nodig, zeker omdat er de laatste jaren een beweging is geweest van dat ze mensen van een andere opleiding aannamen, omdat er een tekort was en vraag naar HBO-ers ipv MBO-ers, en dat iig het bedrijf waar ik gewerkt heb (1 van de grootste op dit gebied in NL), daar schijnbaar nu van terug komen, omdat de mensen van die bepaalde opleiding, gewoon heel veel specifieke kennis missen, en dan vooral de praktijk ervaring, die mensen kunnen perfect de biomechanica van een prothese begrijpen, maar ze missen productkennis, en bijvoorbeeld ook de kennis om een prothese zelf te bouwen etc.
Daarbij zullen mensen altijd hulpmiddelen nodig hebben, en op dit moment is het gewoon een beroep wat niet verkeerd betaald. Ook absoluut geen top, het startsalaris ligt op 2450 bruto per maand volgens http://www.youchooz.nl/ en kan oplopen tot 4000 bruto per maand. Ik denk dat dit zeker niet verkeerd is.

Maar de vraag is of ik daarmee die 30.000 euro schuld kan gaan terug betalen, omdat het is voor mij ook niet zeker of ik fulltime kan gaan werken door mijn eigen lichamelijke klachten.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 23:00

2CKC2 schreef:Zou het echt zo zijn dat dit ook geldt voor de al studerende studenten? Ik denk namelijk dat dat weggegooid geld is. Want als je een student zijn studie niet laat afmaken, dan is het geld wat al geinvesteerd is weg. En daarbij, al die mensen die voor de IB groep werken, of hoe het nu ook heet, die staan dan ook op straat en zullen ook niet direct een nieuwe baan hebben, wat nog meer kosten met zich meebrengt..


Nouja ben er wel bang voor, hebben ze met de langstudeerboete ook geflikt he.. Mensen die nu al vertraging hebben opgelopen moeten ook al die 3000 euro gaan bijbetalen.. Daar ontkom ik gelukkig nu ook al aan omdat ik in België studeer, en dan geldt die langstudeerboete gelukkig niet (Heb 1,5 jaar een andere opleiding gedaan, gestopt, gewerkt, gereisd en nu weer gaan studeren)
Maar je hebt idd gelijk, als er zoveel mensen gaan stoppen is het zeker weggegooid geld..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 23:03

Chipp schreef:Ik vind het goed dat de studiefinanciering onder de loep wordt genomen, maar volledig afschaffen gaat voor veel problemen zorgen. Voor mij is de stufi een leuk, maar niet noodzakelijk. Ik werk niet veel, maar kan prima rondkomen. Dit komt doordat mijn ouders mijn collegegeld en zorgverzekering nog betalen en mijn man goed verdiend. Toen ik nog thuis woonde, leefde ik nog 'luxer'. Ook dit kwam doordat mijn ouders de grote kosten (college/zorg) op zich namen. Ik moest de boeken betalen en mijn verdere kosten (kleding, telefoon, uitjes etc.).
Wanneer je ouders niet kunnen bijdragen, vind ik dit een taak van de overheid.

Nouja buiten dat, er wordt nu naar het inkomen van mijn ouders gekeken, ik krijg alleen de basisbeurs omdat mijn ouders genoeg verdienen, maar mijn ouders betalen totaal niks bij.. Ik moet alles zelf betalen, woon ook niet meer thuis dus heb ook gewoon de lasten van mijn eigen woning etc, dus moet nu al extra lenen om rond te komen, naast het werken, laat staan als ik de basisbeurs ook niet meer krijg.. Plus ik hoopte recht te hebben op een jaar extra basisbeurs omdat ik vanwege de ADHD vertraging opgelopen heb, wat me ook veel geld zou schelen, omdat ik anders het laatste jaar sowieso al moest bijlenen volledig, maar dat kan ik nu ook wel vergeten.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 23:05

Atelier Madame schreef:Ach de basisbeurs voor thuiswonenden is nog steeds maar 100 euro, daar kun je amper je studie van betalen. Meestal omvatten deze plannen alleen de basisbeurs, en blijven ze van de aanvullende beurs af, dus dat betekent dat de mensen waarvan de ouders niets kunnen bijdragen, niet worden getroffen. Iig dat mag ik hopen, anders wordt studeren wel heel erg duur.

Ik ben blij dat ik bijna klaar ben, en heb toch geen recht meer op stufi want ben al te lang aan het studeren. Destijds was ik toch heel blij met mn 250 euro basisbeurs waardoor ik mooi mn kamer kon betalen. Maar voor mij was het geen noodzaak om op kamers te gaan, want de universiteit was maar 10 km verderop. Mn basisbeurs was dus ook niet strikt noodzakelijk gweest voor de financiering van mn studie.

Denk wel dat op deze manier meer mensen beter gaan nadenken over hun studie, televisiewetenschappen of vrijetijdsstudies worden dan misschien wat minder snel gekozen.
Ja maar voor uitwonenden is het nog altijd 250 euro ongeveer, plus dat het echt oneerlijk is als ze wel de aanvullende beurs aanhouden, want er zijn genoeg ouders die wel kunnen betalen volgens de IBgroep, maar die gewoon niet mee betalen aan je studie..

Misschien moeten ze daar gewoon beter op gaan controleren.. Maarja hoe dat weet ik ook niet.. Want controleer maar eens welke ouders wel en welke niet mee betalen.. Plus dat dat enorm fraude gevoelig is natuurlijk.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  girli wo 28 dec 2011 - 23:09

Laat ze eerst maar eens bij mensen gaan controleren op uitwonende beurzen die de zaak oplichten door zogenaamd bij oom/tante/familie whatever te wonen en ondertussen gewoon thuis wonen! Ik krijg wel dreigbrieven, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze daadwerkelijk langs zijn gegaan.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  girli wo 28 dec 2011 - 23:10

Overigens snap ik dat helemaal niet. Als de overheid zich nou eens in zou gaan zetten voor alle mensen die de zaak oplichten met betrekking tot bijstand, arbeidsongeschiktheid, belasting, uitwonende beurzen. Moet je eens kijken hoeveel geld je dan op kan halen + dikke boete er boven op!
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 23:13

Maar dit is toch niet iets wat uit de lucht komt vallen? Als je een beetje terug kijkt naar de ontwikkelingen had je zelf ook wel kunnen bedenken dat dit er ook aan zit te komen. Ik vind het ergens wel logisch. Niet dat ik het er mee eens ben, dat niet.

En een studieschuld van €30000, daar ga je ook niet dood van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Atelier Madame wo 28 dec 2011 - 23:18

Als mensen stoppen met hun studie (uitzondering voor februari eerste jaar) moeten ze al hun basisbeurs + ov terugbetalen. Dus ik denk dat de overheid daar geen kosten aan maakt.

Daarbij denk ik dat mensen nog altijd zelf kiezen om een lening aan te gaan (heel erg makkelijk soms). Er zijn ook gnoeg studenten die hun studie bekostigen zonder een lening en zonder bijdrage van hun ouders. Het is dus maar net hoe je het aanpakt.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Spring wo 28 dec 2011 - 23:18

Het valt me op dat het kabinet aan korte termijn denken doet...

Nu even snel van alles afschaffen om volgend jaar veel geld te besparen.
Maar verder kijken naar de gevolgen voor bijvoorbeeld over 5 jaar doen ze niet...

Nu de hypotheekrente aftrek aanpakken, volgend jaar veel geld besparen, maar kijken naar de gevolgen... ho maar.

Nu de de studiefinanciering afschaffen, volgend jaar veel geld besparen. idem..

Ik snap best dat ze moeten bezuinigen maar laat ze alsjeblieft wat verder kijken dan alleen naar volgend jaar.
Het is voor mij een beetje hetzelfde als een lening afkopen met een nieuwe lening... Dat is iets wat even de problemen verhelpt maar het maakt er nog meer nieuwe.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 23:19

Jolicious schreef:Maar dit is toch niet iets wat uit de lucht komt vallen? Als je een beetje terug kijkt naar de ontwikkelingen had je zelf ook wel kunnen bedenken dat dit er ook aan zit te komen. Ik vind het ergens wel logisch. Niet dat ik het er mee eens ben, dat niet.

En een studieschuld van €30000, daar ga je ook niet dood van.

Ja maar het lijkt nu wel heel erg definitief te worden.. En logisch? Nee totaal niet. Je kan niet en en gaan doen.. En de opleidingen duurder maken, 2de bachelors super duur maken, een vertraging afstraffen, het collegegeld zo hoog maken, en ook nog eens de stufi afschaffen..
In andere landen kan het toch ook op een goedkopere manier? :S
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gast wo 28 dec 2011 - 23:30

AngelNyn schreef:
Jolicious schreef:Maar dit is toch niet iets wat uit de lucht komt vallen? Als je een beetje terug kijkt naar de ontwikkelingen had je zelf ook wel kunnen bedenken dat dit er ook aan zit te komen. Ik vind het ergens wel logisch. Niet dat ik het er mee eens ben, dat niet.

En een studieschuld van €30000, daar ga je ook niet dood van.

Ja maar het lijkt nu wel heel erg definitief te worden.. En logisch? Nee totaal niet. Je kan niet en en gaan doen.. En de opleidingen duurder maken, 2de bachelors super duur maken, een vertraging afstraffen, het collegegeld zo hoog maken, en ook nog eens de stufi afschaffen..
In andere landen kan het toch ook op een goedkopere manier? :S

Het kan dus wel, want ze doen het. En ja, dat is echt klote. Maar kijk eens hoe dat geregeld is in andere landen, zo slecht doen wij het in NL natuurlijk nog niet. In Belgie is jet onderwijs goedkoper, maar volgens mij krijg je daar ook verder geen beurs oid toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  TukTuk wo 28 dec 2011 - 23:52

Atelier Madame schreef:Als mensen stoppen met hun studie (uitzondering voor februari eerste jaar) moeten ze al hun basisbeurs + ov terugbetalen. Dus ik denk dat de overheid daar geen kosten aan maakt.

Daarbij denk ik dat mensen nog altijd zelf kiezen om een lening aan te gaan (heel erg makkelijk soms). Er zijn ook gnoeg studenten die hun studie bekostigen zonder een lening en zonder bijdrage van hun ouders. Het is dus maar net hoe je het aanpakt.

Maar vertel mij eens hoe ik mijn studie zou moeten betalen zonder te lenen? Ik krijg 250 euro basisbeurs, ik verdien ongeveer 400 euro per maand, meer werken zit er niet in tenzij ik een zwart baantje vind naast mijn studie, hiervan moet ik de huur in NL betalen, die nu gelukkig nog relatief laag is, mijn kamer in België, mijn auto + benzine, zorgverzekering, boodschappen, boeken, telefoon, noem maar op..

Kamer opzeggen in België is geen optie, want dagelijks 90 km heen en 90km weer terug rijden is duurder dan die 210 euro per maand die ik voor mijn kamer betaal. Mijn huur in NL opzeggen is ook geen optie, want mijn vriend kan het niet in zijn eentje betalen, plus dan zou ik me uit NL moeten uitschrijven, want ik kan me ook niet bij mijn ouders weer inschrijven op dat adres, dan raak ik mijn zorgverzekering etc kwijt, plus inschrijven als inwonende in België kan ook niet als student zijnde, mijn auto weg doen kan ook niet, want dan kom ik niet meer in België, dan blijft er verder weinig over om op te bezuinigen..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Kabouter wo 28 dec 2011 - 23:58

Ik betaal mijn studie nu ook zelf (mijn vader betaald mijn zorgverzekering zolang ik studeer, dat wel), woon samen en eigenlijk red ik het prima! Natuurlijk draagt mijn vriend ook wel zijn steentje bij en is het zuinig aan doen, maar als je het graag wilt allemaal, moet het wel lukken lijkt mij.

Hoeveel betaal je dan aan huur AN?

Het is allemaal niet ideaal nee, en het is ook niet dat ik het er mee eens ben, maar ik denk dat mensen het wel wat erger maken dan het allemaal is.
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid' Empty Re: 'Basisbeurs studenten niet langer een zekerheid'

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum