Ben ik nou te bijdehand geweest of was zij nou zo debiel?
+11
Muurvlindertje
Teddyaapje
MissBlunt
Kaboutertje
RYW
Ifrah
Melis_je
Shy
Toet
rapa nui
Curious
15 plaatsers
Pagina 3 van 3
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Re: Ben ik nou te bijdehand geweest of was zij nou zo debiel?
MissBlunt schreef:Ik vind je reactie terug wel onnodig 'hard' (met de kanttekening dat ik niet weet hoe het non-verbaal er aan toe ging).
Zeker gelet op het feit dat het een bekende van je is en je zelf al aangeeft dat ze het zeer waarschijnlijk niet gemeen bedoelde. Het voorval zegt naar mijn idee vooral iets over jou. Huidskleur kan zoals een ander al zei gewoon een herkenningspunt zijn, zoals rood haar. Zo komt de opmerking meer over. Dat je nu werd herkend aan je huidskleur en niet bijvoorbeeld je lengte doet niets af aan het feit dat mensen dat soort uiterlijke kenmerken gebruiken als herkenningspunt.
Hier ben ik het mee eens.
Tazz- Prater
- Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10
Nour schreef:Zero schreef:
Ik vind het geen rare opmerking - of laat ik het zo zeggen - ik begrijp de verwarring heel goed. Het stoot je nu tegen de borst omdat het om je huidskleur gaat, maar het kan net zo goed zijn dat ze je niet herkende terwijl je een van de 3 gebochelde was uit het dorp - of noem maar op.
Zodra mensen over huidskleur beginnen is het al snel not-done, terwijl het helemaal niet naar bedoeld zal zijn.
Maar ik heb toch ook meerdere keren aangedragen dat ik niet denk dat ze het naar bedoelde, maar dat ik het gewoon een rare en nogal onnozele benaderingswijze vindt. Waarom dan niet gewoon zeggen: "Oooh, ik zie het al. Je bent de dochter van *m'n vaders naam*. Er kan me namelijk niemand wijsmaken dat er bij anderen gerefereerd zou worden aan overgewicht, zelfs als dat echt overduidelijk zo zou zijn. Snap je wat ik bedoel? De toevoeging huidskleur is in dit geval geheel geen zinvolle toevoeging.
Maar misschien schoot het haar als eerste te binnen en flapte ze het daarom
eruit? Je lijkt hoogstwaarschijnlijk niet op je vader, dus dat zal dan vaak ook geen eerste reactie zijn lijkt me. Hier in het dorp wordt het wel eens gezegd bij mij, maar dat komt ook puur omdat ik als 2 druppels water op mijn vader lijk. Dat is het eerste wat dan te binnen schiet. Over mijn moeder zullen ze dat nooit zeggen. Ik lijk dan ook niet op mijn moeder.
Gast- Gast
Muurvlindertje schreef:Lorna mercedez schreef:Jammer dat jij bestaat. Niemand wordt daar gelukkig van. Behalve je ook mislukte wederhelft.Muurvlindertje schreef:Nu denkt die vrouw vast: typisch weer allochtonen die zo agressief reageren...
Leuke PM heb je gestuurd: Blanke hoer, sterf! Heel zielig dat je mij niet eens kent en zulke PM's stuurt! Denk dat je een heel verbitterd, ongelukkig meisje bent.
Damn, jij moet echt naar het Pieter Baan Centrum!
Oké, zulke pm's lijken mij ook wel een beetje overbodig inderdaad...
Gast- Gast
Ik vind zo'm pm ook echt achterlijk. niet dat ik het met muurvlinder eens ben hoe zij praat. Maar echt die pm kan echt niet. Dat doet mij denken aan een schoolleeftijd
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Tsjongejonge zeg.
Als je opgroeit in een dorp waar je één van de weinige donkere mensen bent, en daar heb je jaren gewoond en al die tijd word je er telkens mee geconfronteerd dat je 'dat donkere meisje' bent, en verder wordt er niet dieper dan skindeep gekeken naar je verdere kenmerken, zowel uiterlijk als innerlijk, dan vind ik het niet raar dat je 18 jaar na dato zo'n opmerking zo opvat. Dan kan je zoveel unieke dingen hebben die jou jou maken, maar er wordt na 18 jaar nog altijd niet verder gekeken dan het kleurtje.
'Oh, jij bent de dochter van Kees en Tineke', 'Oh, jij bent het meisje dat rechten studeerde/dierenarts wilde worden/bij de bakker werkte', 'had jij niet verkerking met Klaas', 'dat meisje van hockey/voetbal/paardrijden' weet ik veel, zouden ook opties zijn. Ik denk dat als het zo uniek is in zo'n dorpje, het niet de eerste keer is dat Nour het hoort, en dat ze het wel eens zat is om geclassificeerd en ingedeeld te worden als 'een van de bruine meisjes', alsof ze een soort van bezienswaardigheid is.
Muurvlindertje vind ik trouwens vooral lachwekkend, niemand neemt haar toch meer serieus?
Als je opgroeit in een dorp waar je één van de weinige donkere mensen bent, en daar heb je jaren gewoond en al die tijd word je er telkens mee geconfronteerd dat je 'dat donkere meisje' bent, en verder wordt er niet dieper dan skindeep gekeken naar je verdere kenmerken, zowel uiterlijk als innerlijk, dan vind ik het niet raar dat je 18 jaar na dato zo'n opmerking zo opvat. Dan kan je zoveel unieke dingen hebben die jou jou maken, maar er wordt na 18 jaar nog altijd niet verder gekeken dan het kleurtje.
'Oh, jij bent de dochter van Kees en Tineke', 'Oh, jij bent het meisje dat rechten studeerde/dierenarts wilde worden/bij de bakker werkte', 'had jij niet verkerking met Klaas', 'dat meisje van hockey/voetbal/paardrijden' weet ik veel, zouden ook opties zijn. Ik denk dat als het zo uniek is in zo'n dorpje, het niet de eerste keer is dat Nour het hoort, en dat ze het wel eens zat is om geclassificeerd en ingedeeld te worden als 'een van de bruine meisjes', alsof ze een soort van bezienswaardigheid is.
Muurvlindertje vind ik trouwens vooral lachwekkend, niemand neemt haar toch meer serieus?
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Ik snap ook wel dat ze het zo opvat, maar ik zie het niet als 'niet verder kijken dan dat kleurtje'.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Ik snap ook wel dat ze het zo opvat, maar ik zie het niet als 'niet verder kijken dan dat kleurtje'.
Nou, stel dat er nou (om dat voorbeeld nog even aan te halen), drie roodharigen in een dorpje wonen. De één speelde vroeger altijd met de jongens in de modder, had een labrador en is later stewardess geworden. Nummer 2 had een grote barbiecollectie, zat op tafeltennis en heeft inmiddels 3 kinderen. En nummer 3 hield van touwtjesspringen, kon goed tekenen en is later bedrijfskunde gaan studeren.
Als je dan Roodharige nummer 1 tegenkomt, en je denkt dat het Roodharige nummer 3 is, en dan corrigeert ze je, dan zeg je toch ook niet: 'goh, ik had je wel kunnen herkennen aan je rode haar?' Die anderen hebben toch óók rood haar?
Je herkent haar dan aan dat ze stewardess is en vroeger die leuke hond had, toch? Dus wat heeft die opmerking van het rode haar, wat die andere twee ook hebben, nou voor zin, buiten benadrukken dat het zo afwijkend/opvallend is dat ze rood haar heeft?
Bovenstaand voorbeeld klinkt denk ik heel stom, en ik kan me niet voorstellen dat iemand in dat geval zou zeggen 'ohja ik had je aan je haarkleur moeten herkennen'. Maar waarom is het dan ineens wél logisch als het gaat om huidskleur? Nour had toch dezelfde huidskleur als dat meisje waarmee ze verward werd, hoe kan je dan zeggen dat dat een punt is waarop die twee van elkaar te onderscheiden waren? Dat is juist een punt waarop Nour en die andere twee werden onderscheiden van de rést van het dorp, waarmee zij drietjes aftekenenden tegen de rest.
Daarbij heeft huidskleur wel degelijk een andere lading dan haarkleur, een behoorlijk zwaardere lading, zeker als daar al vaker de focus op gelegd is. Dat maakt niet dat die vrouw slechte bedoelingen had, maar dom vind ik het wel, haar opmerking,
RYW- Ratel
Wat een rare reacties in dit topic zeg...
Ik snap eigenlijk niet waarom een huidskleur als iets negatiefs wordt gezien, waarom wordt t steeds vergeleken met een haakneus, een bochel of dik zijn (deed t zelf trouwens ook), waarom niet met een zandloper figuurtje oid? En dan zouden we ook nog een discussie kunnen beginnen over waarom een haakneus vaak als niet mooi wordt beschouwd, en een zandloper figuurtje juist weer wel... Ik denk dat we ons (en daarmee bedoel ik gewoon iedereen en in het algemeen) misschien eens minder druk moeten maken over wat andere mensen vinden...zou heel wat ellende schelen denk ik.
Ik snap eigenlijk niet waarom een huidskleur als iets negatiefs wordt gezien, waarom wordt t steeds vergeleken met een haakneus, een bochel of dik zijn (deed t zelf trouwens ook), waarom niet met een zandloper figuurtje oid? En dan zouden we ook nog een discussie kunnen beginnen over waarom een haakneus vaak als niet mooi wordt beschouwd, en een zandloper figuurtje juist weer wel... Ik denk dat we ons (en daarmee bedoel ik gewoon iedereen en in het algemeen) misschien eens minder druk moeten maken over wat andere mensen vinden...zou heel wat ellende schelen denk ik.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Teddyaapje schreef:Wat een rare reacties in dit topic zeg...
Ik geloof niet dat het als negatief gezien wordt. In elk geval niet door mij, ik ken Nour goed en vind haar beeldschoon. Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend wordt als er zo de focus op gelegd wordt.
Ik denk trouwens dat het soms juist goed is als we ons eens meer druk maken over andere mensen, en dan vooral over hoe het bij andere mensen aankomt als we gedachteloos maar zeggen wat er in ons opkomt. Dat we ook eens rekening houden met andere mensen en niet alsmaar zonodig ons recht van meningsuiting moeten bezigen of ongevraagd 'eerlijk moeten zijn', just because. Dát zou pas een hoop ellende schelen.
RYW- Ratel
RYW schreef:Jolicious schreef:Ik snap ook wel dat ze het zo opvat, maar ik zie het niet als 'niet verder kijken dan dat kleurtje'.
Nou, stel dat er nou (om dat voorbeeld nog even aan te halen), drie roodharigen in een dorpje wonen. De één speelde vroeger altijd met de jongens in de modder, had een labrador en is later stewardess geworden. Nummer 2 had een grote barbiecollectie, zat op tafeltennis en heeft inmiddels 3 kinderen. En nummer 3 hield van touwtjesspringen, kon goed tekenen en is later bedrijfskunde gaan studeren.
Als je dan Roodharige nummer 1 tegenkomt, en je denkt dat het Roodharige nummer 3 is, en dan corrigeert ze je, dan zeg je toch ook niet: 'goh, ik had je wel kunnen herkennen aan je rode haar?' Die anderen hebben toch óók rood haar?
Je herkent haar dan aan dat ze stewardess is en vroeger die leuke hond had, toch? Dus wat heeft die opmerking van het rode haar, wat die andere twee ook hebben, nou voor zin, buiten benadrukken dat het zo afwijkend/opvallend is dat ze rood haar heeft?
Bovenstaand voorbeeld klinkt denk ik heel stom, en ik kan me niet voorstellen dat iemand in dat geval zou zeggen 'ohja ik had je aan je haarkleur moeten herkennen'. Maar waarom is het dan ineens wél logisch als het gaat om huidskleur? Nour had toch dezelfde huidskleur als dat meisje waarmee ze verward werd, hoe kan je dan zeggen dat dat een punt is waarop die twee van elkaar te onderscheiden waren? Dat is juist een punt waarop Nour en die andere twee werden onderscheiden van de rést van het dorp, waarmee zij drietjes aftekenenden tegen de rest.
Daarbij heeft huidskleur wel degelijk een andere lading dan haarkleur, een behoorlijk zwaardere lading, zeker als daar al vaker de focus op gelegd is. Dat maakt niet dat die vrouw slechte bedoelingen had, maar dom vind ik het wel, haar opmerking,
Maar je kunt toch nooit verwachten van iemand dat die na 18 jaar nog weet dat je dat ene meisje bent met die labrador? Er zijn vast meer mensen met een labrador dan donkere/ roodharige/ knappe/ gebochelde/ albino/ haakneus meisjes (om maar even wat herkenningspunten op te noemen) bent. Ik denk dat degene die een issue maken over de huidskleur juist degene zijn die discrimineren, jullie zeggen immers dat dat anders is.
Teddyaapje- Ratel
RYW schreef:Teddyaapje schreef:Wat een rare reacties in dit topic zeg...
Ik geloof niet dat het als negatief gezien wordt. In elk geval niet door mij, ik ken Nour goed en vind haar beeldschoon. Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend wordt als er zo de focus op gelegd wordt.
Ik denk trouwens dat het soms juist goed is als we ons eens meer druk maken over andere mensen, en dan vooral over hoe het bij andere mensen aankomt als we gedachteloos maar zeggen wat er in ons opkomt. Dat we ook eens rekening houden met andere mensen en niet alsmaar zonodig ons recht van meningsuiting moeten bezigen of ongevraagd 'eerlijk moeten zijn', just because. Dát zou pas een hoop ellende schelen.
Ik denk dat je het ander opvat als hoe ik het eigenlijk bedoelde, weet niet of ik het goed uitgelegd krijg, maar ik heb dus rood haar. Als iemand tegen mij iets zegt over mijn rode haar, dan kan ik of denken 'oh nee, ze zeiden iets over mijn haar, ik ben anders en hoor er niet bij'. Of ik kan het zien als iets dat ik heb en dus iets is wat bij me hoort, niet meer en niet minder en er verder geen aandacht aan schenken want wat doet t er toe?
Teddyaapje- Ratel
Teddyaapje schreef:RYW schreef:Jolicious schreef:Ik snap ook wel dat ze het zo opvat, maar ik zie het niet als 'niet verder kijken dan dat kleurtje'.
Maar je kunt toch nooit verwachten van iemand dat die na 18 jaar nog weet dat je dat ene meisje bent met die labrador? Er zijn vast meer mensen met een labrador dan donkere/ roodharige/ knappe/ gebochelde/ albino/ haakneus meisjes (om maar even wat herkenningspunten op te noemen) bent. Ik denk dat degene die een issue maken over de huidskleur juist degene zijn die discrimineren, jullie zeggen immers dat dat anders is.
Euh, ok. Wij discrimineren maar natuurlijk.
Heb je 't gelezen eigenlijk, wat je quote? Zal ik het even samenvatten?
1) het meisje waarmee Nour verward werd, was OOK donker. Huidskleur was dus GEEN issue in de verwarring, dus waarom het benoemen?
2) als je door het gehele dorp er continu mee geconfronteerd wordt dat je anders bent, is het dan raar dat je, als je merkt dat dat 18 jaar na dato nog altijd gebeurt, er eens zoiets uitgooit?
RYW- Ratel
Teddyaapje schreef:RYW schreef:Teddyaapje schreef:Wat een rare reacties in dit topic zeg...
Ik denk dat je het ander opvat als hoe ik het eigenlijk bedoelde, weet niet of ik het goed uitgelegd krijg, maar ik heb dus rood haar. Als iemand tegen mij iets zegt over mijn rode haar, dan kan ik of denken 'oh nee, ze zeiden iets over mijn haar, ik ben anders en hoor er niet bij'. Of ik kan het zien als iets dat ik heb en dus iets is wat bij me hoort, niet meer en niet minder en er verder geen aandacht aan schenken want wat doet t er toe?
Dat staat er ook helemaal niet.
Wat er staat is dat als je rood haar hebt, en je wordt verward met Truus die óók rood haar heeft, het rode haar dus geen herkenningspunt is. Als zo iemand dan zegt: ohja Teddyaapje, natuurlijk, jij bent het, dat had ik wel kunnen zien aan je rode haar! Dan denk jij toch: eeeeh, maar Truus heeft óók rood haar?
RYW- Ratel
RYW schreef:Teddyaapje schreef:RYW schreef:Jolicious schreef:Ik snap ook wel dat ze het zo opvat, maar ik zie het niet als 'niet verder kijken dan dat kleurtje'.
1) het meisje waarmee Nour verward werd, was OOK donker. Huidskleur was dus GEEN issue in de verwarring, dus waarom het benoemen?
2) als je door het gehele dorp er continu mee geconfronteerd wordt dat je anders bent, is het dan raar dat je, als je merkt dat dat 18 jaar na dato nog altijd gebeurt, er eens zoiets uitgooit?
1. Die laatste zin was niet naar jou toe gericht, dat heb ik idd fout gequote, er had een regel tussen gemoeten, maar als je goed had gelezen had je gezien dat dat niet naar jou toe bedoelt was want ik had het over de mensen die een issue maken van de huidskleur.
2. Ik heb nergens gezegd dat het raar is dat Nour er zoiets uitgooid, ik zeg dat ik het niet raar vind van die mevrouw dat dat het eerste was wat in haar opkwam omdat haar huidskleur nu eenmaal het opvallendse herkenningspunt is (in die omgeving). Als de mevrouw had gezegd dat ze het moeten zien omdat ze zo'n geweldig mooie grote ogen had, had ze dan ook zo'n terug reactie gegeven?
Teddyaapje- Ratel
Nou, ik maak een issue over haar huidskleur (namelijk dat het heel vervelend kan zijn als je continu geconfronteerd wordt met een andere huidskleur hebben), en daarbij lees ik duidelijk 'jullie', dus ik denk dat ik het goed gelezen heb hoor. Maar ok, niet tegen mij bedoeld dus, ik ben wel benieuwd tegen wie dan wel, maar dat komt vast later nog.
En nogmaals: haar huidskleur is juist géén herkenningspunt omdat dat andere meisje waarmee ze verward werd dezelfde huidskleur heeft als Nour. Dus dat benoemen slaat nergens op.
En nogmaals: haar huidskleur is juist géén herkenningspunt omdat dat andere meisje waarmee ze verward werd dezelfde huidskleur heeft als Nour. Dus dat benoemen slaat nergens op.
RYW- Ratel
Ik vind het een domme opmerking van die vrouw, maar ze bedoelt het dus waarschijnlijk niet slecht zoals je zelf al aangeeft - ik vind jouw reactie dan ook onnodig hard. Daar twijfel je zelf ook al over natuurlijk, anders open je geen topic. Neemt niet weg dat ik het wel begrijp, ik zou zelf waarschijnlijk ook bijdehand reageren en me dan later afvragen of dat nu wel nodig was.
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
RYW schreef:Teddyaapje schreef:RYW schreef:Teddyaapje schreef:Wat een rare reacties in dit topic zeg...
Dat staat er ook helemaal niet.
Wat er staat is dat als je rood haar hebt, en je wordt verward met Truus die óók rood haar heeft, het rode haar dus geen herkenningspunt is. Als zo iemand dan zegt: ohja Teddyaapje, natuurlijk, jij bent het, dat had ik wel kunnen zien aan je rode haar! Dan denk jij toch: eeeeh, maar Truus heeft óók rood haar?
Ik zou zeker kunnen begrijpen dat ik met die Truus verward zou worden, en dat is het stukje waar Nour een reactie op gaf. Het rode haar/ huidskleur is dus wel een herkenningspunt in deze. Maar...het tweede gedeelte van je zin zet me idd wel aant denken...hier had de mevrouw idd een secundair herkenningspunt moeten noemen, maar ik weet niet of Nour en haar vriendinnetje dezelfde huidskleur hebben, of dat de een misschien lichtgetint is en de ander echt donker, dan zou het weer wel kunnen.
Teddyaapje- Ratel
Nour was volgens mij niet boos dat ze met dat andere meisje verward werd, maar ze gaf een reactie op het feit dat die vrouw zei 'ik had je aan je huidskleur kunnen herkennen', maar van dat hele dorp bij elkaar was dat ene meisje nou nét de een van de twee personen die ook een donkere huidskleur had, en waarop je dus juist géén onderscheid kan maken tussen dat andere meisje en Nour. Dat is dus exact dezelfde situatie als die hypothetische situatie van jou en Truus. Met dan dus de extra lading van jarenlang geconfronteerd zijn met 'jij bent anders want jij bent donker'.
Ik zou de opmerking ook niet gemaakt hebben hoor (ik ben doorgaans wat liever dan Nour ) maar ik zou me er ook zeker weten aan gestoord hebben.
Ik zou de opmerking ook niet gemaakt hebben hoor (ik ben doorgaans wat liever dan Nour ) maar ik zou me er ook zeker weten aan gestoord hebben.
RYW- Ratel
Teddyaapje schreef:RYW schreef:Teddyaapje schreef:RYW schreef:Jolicious schreef:Ik snap ook wel dat ze het zo opvat, maar ik zie het niet als 'niet verder kijken dan dat kleurtje'.
1. Die laatste zin was niet naar jou toe gericht, dat heb ik idd fout gequote, er had een regel tussen gemoeten, maar als je goed had gelezen had je gezien dat dat niet naar jou toe bedoelt was want ik had het over de mensen die een issue maken van de huidskleur.
2. Ik heb nergens gezegd dat het raar is dat Nour er zoiets uitgooid, ik zeg dat ik het niet raar vind van die mevrouw dat dat het eerste was wat in haar opkwam omdat haar huidskleur nu eenmaal het opvallendse herkenningspunt is (in die omgeving). Als de mevrouw had gezegd dat ze het moeten zien omdat ze zo'n geweldig mooie grote ogen had, had ze dan ook zo'n terug reactie gegeven?
Ik krijg t even niet gequote, dus doe t zo, dit is het stukje van RYW:Nou, ik maak een issue over haar huidskleur (namelijk dat het heel vervelend kan zijn als je continu geconfronteerd wordt met een andere huidskleur hebben), en daarbij lees ik duidelijk 'jullie', dus ik denk dat ik het goed gelezen heb hoor. Maar ok, niet tegen mij bedoeld dus, ik ben wel benieuwd tegen wie dan wel, maar dat komt vast later nog.
Teddyaapje:
Het "jullie' in de zin refereerde naar 'degene die een issue maken', eerder in dit topic werd door iemand geopperd dat ze huidskleur en haarkleur een heel verschil vindt maken, verder was de opmerking in het algemeen bedoelt, ook buiten dit topic om. Ik denk dat je vast wel begrijpt hoe ik het bedoelde.
Ik vind het heel vervelend voor Nour dat de reactie van de mevrouw verkeerd viel, ik probeer juist duidelijk te maken dat die mevrouw het waarschijnlijk helemaal niet verkeerd bedoeld heeft (wat ze zelf ook al dacht).
Teddyaapje- Ratel
Oh, als je het zo opschrijft wil ik het best anders interpreteren hoor, maar 'een issue maken' is nogal vaag en voor veel interpretaties vatbaar, en het woord 'jullie' onder een quote van mij is vrij duidelijk, dus ik denk niet dat je moet zeggen dat ik heus wel begreep wat je bedoelde. Maar goed, nu in je laatste post heb je duidelijk gemaakt dat je niet mij bedoelde. Prima
Inderdaad bedoelde die dame het vast niet rot, wat Nour zelf al wist (wat zitten we dan eigenlijk te bespreken hier ) maar alsnog snap ik de frustratie. Mijn nichtje (100% Nederlands) is getrouwd met een Turkse jongen. Haar oma (niet mijn oma, maar van de andere kant zegmaar, ook 100% Nederlands) gaat altijd zo enorm irritant multiculti doen als de Turkse schoonfamilie er is, bijvoorbeeld op een verjaardag ofzo. Dan komt ze helemaal in gewaden gekleed aan, en dan mogen er geen blokjes kaas of chipjes op tafel, nee, het moeten allemaal Turkse hapjes zijn, en dat moeten we allemaal zooooo lekker vinden, en we moeten allemaal zooooo gecharmeerd zijn van die leuke aaibare Turkjes, en toen ik een keer iets met een laag decolleté aanhad moest dat bedekt want wat zou de Turkse schoonfamilie ervan vinden enzo... echt tenenkrommend. Die mensen worden op die manier echt enorm op een uitzonderingspositie gezet waar ze helemaal niet om hebben gevraagd. De rest van de familie kan het geen moer schelen of ze nou met broer Achmed of buurvrouw Miep zitten te kletsen, maar zij legt er zo de nadruk op.
Inderdaad bedoelde die dame het vast niet rot, wat Nour zelf al wist (wat zitten we dan eigenlijk te bespreken hier ) maar alsnog snap ik de frustratie. Mijn nichtje (100% Nederlands) is getrouwd met een Turkse jongen. Haar oma (niet mijn oma, maar van de andere kant zegmaar, ook 100% Nederlands) gaat altijd zo enorm irritant multiculti doen als de Turkse schoonfamilie er is, bijvoorbeeld op een verjaardag ofzo. Dan komt ze helemaal in gewaden gekleed aan, en dan mogen er geen blokjes kaas of chipjes op tafel, nee, het moeten allemaal Turkse hapjes zijn, en dat moeten we allemaal zooooo lekker vinden, en we moeten allemaal zooooo gecharmeerd zijn van die leuke aaibare Turkjes, en toen ik een keer iets met een laag decolleté aanhad moest dat bedekt want wat zou de Turkse schoonfamilie ervan vinden enzo... echt tenenkrommend. Die mensen worden op die manier echt enorm op een uitzonderingspositie gezet waar ze helemaal niet om hebben gevraagd. De rest van de familie kan het geen moer schelen of ze nou met broer Achmed of buurvrouw Miep zitten te kletsen, maar zij legt er zo de nadruk op.
RYW- Ratel
Wat een lang topic is dit geworden. Voor de duidelijkheid: het is niet zo dat ik als een kenau tekeer ben gegaan tegen haar hoor. Zij zat een tafeltje verderop en begon dus te praten toen ik samen met een vriend terugkwam van een sigaretje roken en ze kletste eerst tegen die vriend aan alsof ik er niet bij was over wie ik dan zou zijn. Uiteindelijk legde ze dus wel de link dat ik het moest zijn, want dochter van *m'n vaders naam* en dat ze dat had moeten herkennen aan m'n huidskleur en toen zat ik dus even half gedraaid op m'n stoel en heb ik op rustige toon mijn reactie gegeven, omdat ik het domweg ook nog best irritant vond dat ze maar bleef lullen terwijl ik daar gewoon met iemand anders was en zij ook.
Ik verdenk deze mevrouw geheel niet van racistische denkbeelden, maar tussen racistisch gedachtegoed uitdragen en onnadenkende, domme opmerkingen maken zit natuurlijk een groot gebied en daar mag ik toch best iets van vinden? Ik zou uit mezelf nooit iets gezegd hebben tegen haar, maar wat ze zei snijdt domweg geen hout in de context hoe zij het bracht. Trouwens, ik vind het dan nog steeds bijzonder dat zoiets in een kleine gemeenschap dus een geaccepteerd herkenningspunt is wat zonder meer genoemd mag worden, terwijl dit in een stad dus echt niet snel als herkenningspunt meteen boven zou drijven. Omdat het dus een gemeenschap is met weinig diversiteit, mag ik me er niet aan storen, aangezien het nou eenmaal zo is dat er niet veel donkere mensen wonen/woonden?
Nogmaals, als deze vrouw racistisch zou zijn, zou ze me denk ik geheel anders te woord hebben gestaan, dat is ook geenszins hetgeen ik over struikelde.
Ik verdenk deze mevrouw geheel niet van racistische denkbeelden, maar tussen racistisch gedachtegoed uitdragen en onnadenkende, domme opmerkingen maken zit natuurlijk een groot gebied en daar mag ik toch best iets van vinden? Ik zou uit mezelf nooit iets gezegd hebben tegen haar, maar wat ze zei snijdt domweg geen hout in de context hoe zij het bracht. Trouwens, ik vind het dan nog steeds bijzonder dat zoiets in een kleine gemeenschap dus een geaccepteerd herkenningspunt is wat zonder meer genoemd mag worden, terwijl dit in een stad dus echt niet snel als herkenningspunt meteen boven zou drijven. Omdat het dus een gemeenschap is met weinig diversiteit, mag ik me er niet aan storen, aangezien het nou eenmaal zo is dat er niet veel donkere mensen wonen/woonden?
Nogmaals, als deze vrouw racistisch zou zijn, zou ze me denk ik geheel anders te woord hebben gestaan, dat is ook geenszins hetgeen ik over struikelde.
Gast- Gast
Die vrouw zou eens moeten weten wat haar opmerking allemaal teweeg heeft gebracht in dit topic
Zoals al eerder is gezegd en wat je zelf ook al aangeeft, heeft deze mevrouw het waarschijnlijk echt niet kwaad bedoelt, maar het komt wel behoorlijk bekrompen over.
Wat betreft je opmerking; ik zou hem zelf niet gemaakt hebben, ten eerste omdat ik waarschijnlijk pas later een goede opmerking zou bedenken haha en ook omdat ik waarschijnlijk iets te lief ben. Maar ik vind de opmerking verder wel kunnen hoor!
Ik ben het wel eens met Toet, ik kom zelf ook uit een klein dorp en daar had dezelfde opmerking gemaakt kunnen worden. Ik vind het niet kunnen, ook niet als ze dik, dun, slank, rood haar, blond haar of bril genoemd had. Al denk ik dat in dit geval huidskleur wel wat gevoeliger ligt, omdat daar vroeger al zo'n issue in het dorp van werd gemaakt.Toet schreef:Het is volgens mij een typisch dorpse opmerking, hier in mijn dorp zouden ze het zelfde kunnen zeggen. De intentie was waarschijnlijk niet verkeerd, maar dat stukje huidskleur had ze gewoon weg moeten laten. Ik vind jouw opmerking terug trouwens niet te ver gaan.
Zoals al eerder is gezegd en wat je zelf ook al aangeeft, heeft deze mevrouw het waarschijnlijk echt niet kwaad bedoelt, maar het komt wel behoorlijk bekrompen over.
Wat betreft je opmerking; ik zou hem zelf niet gemaakt hebben, ten eerste omdat ik waarschijnlijk pas later een goede opmerking zou bedenken haha en ook omdat ik waarschijnlijk iets te lief ben. Maar ik vind de opmerking verder wel kunnen hoor!
Esperanza- Kletskop
- Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Is dit te bijdehand?
» Stagiair die (te) bijdehand is
» Mannen in de sportschool.. Bijdehand doen of zwijgen?
» dom geweest wat nu ?
» Ben jij ordinair geweest?
» Stagiair die (te) bijdehand is
» Mannen in de sportschool.. Bijdehand doen of zwijgen?
» dom geweest wat nu ?
» Ben jij ordinair geweest?
Pagina 3 van 3
Permissies van dit forum: