Therapieën huilbaby's soms levensgevaarlijk
+8
Antibes
Supertalentje
Happydobby
PapillonRose
Ayla
Liadan
Annemie
TukTuk
12 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Therapieën huilbaby's soms levensgevaarlijk
Zag dit net op het nieuws voorbij komen, het ging vooral over osteopaten die het kraken toepassen bij babytjes. (Dat komt in het nieuws bericht niet helemaal goed naar voren, daar hebben ze het alleen over het helemaal dubbel vouwen van babytjes) Aangezien hier wel eens over osteopaten wordt gesproken en de (goede) ervaringen, leek het me toch verstandig om dit even te posten (puur ter info, niet om een oordeel oid er over te hebben)
AMSTERDAM - Medici waarschuwen voor een therapie voor baby’s. Vooral voor huilbaby’s is er een wildgroei aan therapieën die soms levensgevaarlijk zijn.
Baby’s worden in sommige gevallen dubbelgevouwen. De behandelmethode kan leiden tot het overlijden van de zuigeling, zeggen artsen.
Tientallen alternatieve therapeuten houden zich bezig met de therapieën, blijkt uit eigen onderzoek van RTL. Het dubbelvouwen of buigen van de baby kan zorgen voor ademhalingsproblemen. Ook kan het ruggenmerg worden geknikt.
Sommige therapeuten proberen de baby terug te brengen in de foetushouding. Artsen noemen dat 'levensgevaarlijk'.
Ze stellen dat de baby in de baarmoeder niet zelf hoeft te ademen. De foetushouding belemmert de ademhaling. Een kinderarts zegt tegen RTL dat de therapieën kindermishandeling zijn.
http://www.nu.nl/binnenland/2696249/medici-waarschuwen-babytherapie.html
AMSTERDAM - Medici waarschuwen voor een therapie voor baby’s. Vooral voor huilbaby’s is er een wildgroei aan therapieën die soms levensgevaarlijk zijn.
Baby’s worden in sommige gevallen dubbelgevouwen. De behandelmethode kan leiden tot het overlijden van de zuigeling, zeggen artsen.
Tientallen alternatieve therapeuten houden zich bezig met de therapieën, blijkt uit eigen onderzoek van RTL. Het dubbelvouwen of buigen van de baby kan zorgen voor ademhalingsproblemen. Ook kan het ruggenmerg worden geknikt.
Sommige therapeuten proberen de baby terug te brengen in de foetushouding. Artsen noemen dat 'levensgevaarlijk'.
Ze stellen dat de baby in de baarmoeder niet zelf hoeft te ademen. De foetushouding belemmert de ademhaling. Een kinderarts zegt tegen RTL dat de therapieën kindermishandeling zijn.
http://www.nu.nl/binnenland/2696249/medici-waarschuwen-babytherapie.html
Laatst aangepast door AngelNyn op za 17 dec 2011 - 8:15; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Therapieën huilbaby's soms levensgevaarlijk
Ik zou er zelf nooit heen gaan, heb er al heel veel slechte en enge verhalen over gehoord.
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Dit gaat toch niet over osteopaten?
Volgens mij is dit een tijd geleden ook al in het nieuws geweest omdat er een baby is overleden die gekraakt of dubbelgevouwen werd (en dat was niet bij een osteopaat gebeurd).
Volgens mij is dit een tijd geleden ook al in het nieuws geweest omdat er een baby is overleden die gekraakt of dubbelgevouwen werd (en dat was niet bij een osteopaat gebeurd).
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Het wordt weer zo gebracht alsof het enorm vaak voor komt. Dat is niet zo. Zelf kritisch zijn bij een osteopaat uitzoeken helpt een hoop . Mijn osteopaat kraakt trouwens niet. Heb er goede ervaringen mee. Het CB hier idem dito, want die raden jonge moeders standaard aan om hun kindje na te laten checken na de geboorte bij een osteopaat.
Gast- Gast
En wat Jolicious zegt: zelf kritisch zijn met het uitzoeken van een osteopaat. En als je bij de osteopaat bent kan je natuurlijk ook vragen wat er gaat gebeuren.
Ik heb zelf de osteopaat waar ik met mijn zoon ben geweest ook kritisch uitgezocht. Bij hem zag ik trouwens amper dat ze iets bij hem deed, ze raakte hem alleen maar aan.
Ik heb zelf de osteopaat waar ik met mijn zoon ben geweest ook kritisch uitgezocht. Bij hem zag ik trouwens amper dat ze iets bij hem deed, ze raakte hem alleen maar aan.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Liadan schreef:Dit gaat toch niet over osteopaten?
Jawel Alleen dat wordt in het nieuws bericht dus niet goed gebracht. Het ging op het nieuws over osteopaten en cranio-sacraal therapeuten, maar tevens werd ook door de beroeps vereniging gezegd dat ze hier niet achter staan, en dat ze alleen zachtjes kraken.
Maar zoals ik al zei, de uitzending was een stuk duidelijker/uitgebreider.
Daar was ook een vrouw aan het woord die dus bij een osteopaat was geweest met haar dochter, die zelfs fysiotherapeut was van opleiding, en die vouwde het kindje dus ook dubbel.
TukTuk- Ratel
Maar je kan een baby toch ook niet dubbenvouwen? Ik zou als ouder zijnde op dat moment al ingrijpen.. Denk ik...
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/home/
Hier kan je het filmpje trouwens terug zien. Nogmaals: het is puur ter info Wilde geen discussie verder starten oid.
Hier kan je het filmpje trouwens terug zien. Nogmaals: het is puur ter info Wilde geen discussie verder starten oid.
TukTuk- Ratel
Je moet gewoon altijd kritisch zijn, niet alleen bij alternatieve artsen maar ook bij reguliere artsen (want ook daar worden flinke missers gemaakt).
Ik vind dit altijd weer zulke bangmakerij. Zoveel mensen die er wél baat bij hebben, 1 bericht van slechte ervaring en huppa de rest is niet meer te vertrouwen.
Erg jammer.
Ik vind dit altijd weer zulke bangmakerij. Zoveel mensen die er wél baat bij hebben, 1 bericht van slechte ervaring en huppa de rest is niet meer te vertrouwen.
Erg jammer.
Gast- Gast
Er is toch niemand hier die dit beweerd? Ik geef zelf ook aan dat er heel veel mensen zijn met positieve ervaringen, maar er schijnen dus steeds meer therapeuten te zijn die dit toepassen, ook fysiotherapeuten, en als je als ouder ontwetende bent, dan kan je toch beter gewaarschuwd worden dat deze manier van werken iig gevaarlijk is?Jolicious schreef:Je moet gewoon altijd kritisch zijn, niet alleen bij alternatieve artsen maar ook bij reguliere artsen (want ook daar worden flinke missers gemaakt).
Erg jammer.
Laatst aangepast door AngelNyn op za 17 dec 2011 - 8:35; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
Ja klopt ook, sorry. Het is gewoon wat ik vaak zie en wat zo jammer is.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Ja klopt ook, sorry. Het is gewoon wat ik vaak zie en wat zo jammer is.
No problem
Snap wel dat als je zelf goede ervaringen hebt dat je dat ook wilt verdedigen. De beroepsvereniging reageerde schijnbaar ook geschokt op deze verhalen, dus het is niet iets standaard door een osteopaat gedaan wordt
Overigs heb je ook een punt hoor, ook bij reguliere artsen moet je altijd kritisch zijn. Helaas laten die ook vaak wat steekjes vallen!
TukTuk- Ratel
Wow, best heftig! Ik mag er neem ik aan wel vanuit gaan dat dit echt uitzonderingen zullen zijn die zelden voorkomen, maar dan nog.. Het zou maar net je kindje zijn!
Hier trouwens wel bij de osteopaat geweest, en ik zou het zo weer doen. Ben ontzettend tevreden over de behandelingen die A. daar gehad heeft. Inderdaad wel kritisch zijn met het uitzoeken van zo iemand en ook bij de behandeling kritisch blijven. Natuurlijk heb ik geen verstand van wat zo iemand doet, maar als mijn osteopaat was gaan proberen om A. dubbel te vouwen dan had ik toch echt wel gezegd dat hij dat niet hoefde te proberen. Gelukkig had ik een super osteopaat, heel leuk met kinderen en als je zag hoe voorzichtig hij te werk ging, echt heel goed.
Hier trouwens wel bij de osteopaat geweest, en ik zou het zo weer doen. Ben ontzettend tevreden over de behandelingen die A. daar gehad heeft. Inderdaad wel kritisch zijn met het uitzoeken van zo iemand en ook bij de behandeling kritisch blijven. Natuurlijk heb ik geen verstand van wat zo iemand doet, maar als mijn osteopaat was gaan proberen om A. dubbel te vouwen dan had ik toch echt wel gezegd dat hij dat niet hoefde te proberen. Gelukkig had ik een super osteopaat, heel leuk met kinderen en als je zag hoe voorzichtig hij te werk ging, echt heel goed.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Ik ben ook bij de osteopaat geweest en hij vertelde bij alle behandelingen precies wat hij deed, met een erg zachte hand.
Ben nog steeds blij dat ik daar geweest ben met M.
Ik hoorde dit ook op het nieuws maar dubbelvouw praktijken zal een goede ostepaat niet doen lijkt me. Verder ben je er zelf bij.
Ben nog steeds blij dat ik daar geweest ben met M.
Ik hoorde dit ook op het nieuws maar dubbelvouw praktijken zal een goede ostepaat niet doen lijkt me. Verder ben je er zelf bij.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Nu zijn er straks weer veel mensen die gaan beweren dat je nóóit naar een osteopaat moet gaan omdat dat gevaarlijk kan zijn, blabla...
Inderdaad zelf kritisch zijn met een osteopaat uitzoeken, en een baby dubbelvouwen kan toch nooit goed zijn...daar zou ik zelf al alert op zijn.
Inderdaad zelf kritisch zijn met een osteopaat uitzoeken, en een baby dubbelvouwen kan toch nooit goed zijn...daar zou ik zelf al alert op zijn.
Gast- Gast
Zelda schreef:Nu zijn er straks weer veel mensen die gaan beweren dat je nóóit naar een osteopaat moet gaan omdat dat gevaarlijk kan zijn, blabla...
Maar kritisch zijn is soms nog wel lastig, je bent immers altijd de leek.. Denk echt niet dat de ouders van de kindjes waarbij het dus wel is gebeurd, niet kritisch waren.. Je gaat immers er ook van uit dat iemand naar zijn geweten handelt en het beste wilt voor zijn patiëntjes..
Dus het kan nooit kwaad om zo nu en dan het onder de aandacht te brengen.
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar neem bijvoorbeeld een redressiehelmpje bij een babytje, dat ziet er ook zielig uit en dergelijk, als ouder denk je ook gelijk "oh daar heeft mijn kindje last van" (logisch!), maar toch is het wel een goede oplossing. Of in geval bij een scoliose bij een kind/jonge tiener (kromming in de wervelkolom), dan moeten sommige kinderen een brace dragen, die zijn er in verschillende vormen, vroeger werd deze brace gebruikt:
http://www.biomedcentral.com/content/figures/1471-2474-11-219-2-l.jpg
Schijnbaar waren dit hele goede braces wat betreft het effect, tegenwoordig worden er andere braces gebruikt, niet tot de nek gaan, maar wat lager blijven, en dan denk je als ouders ook snel "dat ga ik mijn kind niet aan doen!", dat is eerste logische reactie.. Maarja je moet de arts ook maar geloven dan dat zo'n brace echt noodzakelijk is.
Je kan nou eenmaal niet alles weten, hoe kritisch je ook bent..
Als een osteopaat je uit legt dat hij je kindje weer in de foetus houding terug brengt, zal jij er dan over twijfelen of dat gezond is?
TukTuk- Ratel
Ik ben blij met dit topic! Ik google niet zo fijn op mn BB dus ik weet niet precies waar een osteopaat voor is, maar ik zou echt niet uit mezelf weten dat je baby niet mag dubbel vouwen. Dat zegt verder niks over osteopaten in het algemeen, alleen dat ik er dus op zal letten dat ie niet dubbel gevouwen wordt.
Hoe kun je trouwens kritisch kijken naar een osteopaat? Net als bij een arts in het ziekenhuis ga je er toch vanuit dat de ander deskundig is...
Hoe kun je trouwens kritisch kijken naar een osteopaat? Net als bij een arts in het ziekenhuis ga je er toch vanuit dat de ander deskundig is...
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Eens met AngelNyn. Zelf blijf je de leek en ja, dubbelvouwen kunnen we wel afkeuren, maar dat is niet het enige dat er gevaarlijk is. Het kraken is ook lang nier altijd goed of kan onvakkundig uitgevoerd worden. En dat zien jullie dan direct? Lijkt me niet..
Ik zou er gewoon mee uitkijken.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Supertalentje schreef:Ik ben blij met dit topic! Ik google niet zo fijn op mn BB dus ik weet niet precies waar een osteopaat voor is, maar ik zou echt niet uit mezelf weten dat je baby niet mag dubbel vouwen. Dat zegt verder niks over osteopaten in het algemeen, alleen dat ik er dus op zal letten dat ie niet dubbel gevouwen wordt.
Ja schijnbaar is het dus al heel gevaarlijk als een baby terug in de foetus houding wordt gebracht, ondanks dat het in de baarmoeder geen kwaad kan. (Heeft met de luchtpijp te maken die dicht kan komen te zitten) Nou, ik wist dat persoonlijk dus ook niet.
Ook is het volgens de artsen op het filmpje gevaarlijk voor het ruggenmerg en dergelijke. Nouja je gaat er van uit dat iemand met een opleiding (osteopaat/fysiotherapie) dit weet en dus niks schadelijks zal doen.
TukTuk- Ratel
Antibes schreef:Eens met AngelNyn. Zelf blijf je de leek en ja, dubbelvouwen kunnen we wel afkeuren, maar dat is niet het enige dat er gevaarlijk is. Het kraken is ook lang nier altijd goed of kan onvakkundig uitgevoerd worden. En dat zien jullie dan direct? Lijkt me niet..
Eens. Ik vind het ook alleen maar goed dat hiervoor wordt gewaarschuwd.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Waarom hoor ik hier niks over al die fouten die door reguliere artsen in het ziekenhuis gemaakt worden? Wat was er deze week nog op het journaal? Iets over een baby jongetje wat hersenbeschadiging had over gehouden door een fout van het ziekenhuis.
Ik denk dat je in alle gevallen kritisch moet zijn, en dat kan m.i. t beste door een bepaalde arts/ ziekenhuis/ behandeling te googlen en ervaringen van andere mensen aan te horen die door deze persoon/ behandeling geholpen zijn.
Ook denk ik dat er altijd een 'welles-nietes' zal blijven wat betreft de in Nederland reguliere geneeswijze die door artsen in ziekenhuizen wordt toegepast en door de alternatieve genezers. Je wilt namelijk niet weten wat mijn schoonvader allemaal over de reguliere artsen en hun behandelingen heeft te zeggen. Ik vind het daarbij ook wel sterk dat veel patienten van hem door het ziekenhuis naar huis zijn gestuurd met de boodschap dat ze er maar mee moeten leren leven, en dat ze door zijn behandeling(en) in de meeste gevallen weer de oude worden.
Kijk uit met alles en iedereen over 1 kam te scheren, er kunnen namelijk ook levens gered worden (in de letterlijke zin) door alternatieve geneeswijzen, maar hier hoor ik nooit wat over terwijl ik het van dichtbij al een aantal keren heb mee gemaakt.
Ik denk dat je in alle gevallen kritisch moet zijn, en dat kan m.i. t beste door een bepaalde arts/ ziekenhuis/ behandeling te googlen en ervaringen van andere mensen aan te horen die door deze persoon/ behandeling geholpen zijn.
Ook denk ik dat er altijd een 'welles-nietes' zal blijven wat betreft de in Nederland reguliere geneeswijze die door artsen in ziekenhuizen wordt toegepast en door de alternatieve genezers. Je wilt namelijk niet weten wat mijn schoonvader allemaal over de reguliere artsen en hun behandelingen heeft te zeggen. Ik vind het daarbij ook wel sterk dat veel patienten van hem door het ziekenhuis naar huis zijn gestuurd met de boodschap dat ze er maar mee moeten leren leven, en dat ze door zijn behandeling(en) in de meeste gevallen weer de oude worden.
Kijk uit met alles en iedereen over 1 kam te scheren, er kunnen namelijk ook levens gered worden (in de letterlijke zin) door alternatieve geneeswijzen, maar hier hoor ik nooit wat over terwijl ik het van dichtbij al een aantal keren heb mee gemaakt.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Teddyaapje schreef:Waarom hoor ik hier niks over al die fouten die door reguliere artsen in het ziekenhuis gemaakt worden? Wat was er deze week nog op het journaal? Iets over een baby jongetje wat hersenbeschadiging had over gehouden door een fout van het ziekenhuis.
Zucht.. Er staat toch in de topic titel "SOMS", er is hier niemand die zegt dat alternatieve geneeswijze per definitie gevaarlijk is.. Dus het wordt echt niet allemaal over 1 kam geschoren!
Het gaat om DEZE manier van behandelen, wat schijnbaar vaak voorkomt, en veel ouders zijn er NIET van op de hoogte dat dit gevaarlijk is.. En er wordt ook meermaals aangegeven dat ook (voormalig) fysiotherapeuten (en die nu werken als ostheopaat of onder de naam cranio-sacraal therapeut bijvoorbeeld) hier aan mee doen.
TukTuk- Ratel
Ik vind het ook een beetje een flauwe reactie, want dit topic gaat specifiek over therapieën voor huilbaby's die risico's met zich meebrengen, dus waarom zou er dan ook iets gezegd moeten worden over andere medische fouten die met baby's zijn gemaakt? Daar gaat het nu toch niet over? En er is toch niemand die beweert dat ergens anders géén fouten worden gemaakt, of dat alle osteopaten niet sporen?
Susan- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Ik vind het ook een beetje een flauwe reactie, want dit topic gaat specifiek over therapieën voor huilbaby's die risico's met zich meebrengen, dus waarom zou er dan ook iets gezegd moeten worden over andere medische fouten die met baby's zijn gemaakt? Daar gaat het nu toch niet over? En er is toch niemand die beweert dat ergens anders géén fouten worden gemaakt, of dat alle osteopaten niet sporen?
Dat je daar dus ook mee moet opletten en kritisch moet zijn. Waarom is daar geen topic over geopend, en hierover wel? Verder vind ik het een prima waarschuwing hoor.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Als je over een bepaald onderwerp wel een topic wil openen hoef je er natuurlijk geen rekening mee te houden dat over een ander, vergelijkbaar onderwerp geen topic is geopend, dus ik snap het nut van die vraag niet zo goed.
Daarbij vind ik het ook niet echt te vergelijken, een noodzakelijke medische ingreep die onder narcose plaatsvindt, waarbij er ter plekke fouten worden gemaakt, waar je als ouders niet bij bent en waar ook voor een leek niet de vinger valt te leggen op wat er precies fout is gegaan en een ingreep waar je als ouders toch wel zelf voor kiest, waar je wel bij aanwezig bent en waar je mensen heel goed voor kunt waarschuwen, omdat het om heel concrete handelingen gaat.
Daarbij vind ik het ook niet echt te vergelijken, een noodzakelijke medische ingreep die onder narcose plaatsvindt, waarbij er ter plekke fouten worden gemaakt, waar je als ouders niet bij bent en waar ook voor een leek niet de vinger valt te leggen op wat er precies fout is gegaan en een ingreep waar je als ouders toch wel zelf voor kiest, waar je wel bij aanwezig bent en waar je mensen heel goed voor kunt waarschuwen, omdat het om heel concrete handelingen gaat.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Soms voel ik me zo'n ..
» Soms heb je van die momenten...$%#^!
» als ik soms andere...
» Soms zou ik willen..
» Voel je je soms ook schuldig?
» Soms heb je van die momenten...$%#^!