Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

iets van zeggen of niet?

+12
RYW
Printje
Liadan
meisjesmama
Roos
teletascha
Ayla
Snoopy
Pussycat
Sylvana
Annemie
Teddyaapje
16 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 8:46

Twellie schreef:Ik ben het met Printje eens: ik denk dat het op de lange termijn bij het gemiddelde kind nou eenmaal niet zoveel uitmaakt of het het bijvoeden begint bij vier of zes maanden.

Als ik mijn oma hoor praten, hadden ze eerder ook de meest bizarre methodes om kinderen aan het eten en drinken te krijgen en onze ouders zijn ook gezond opgegroeid. Vaak begonnen ze toen al tijden voor de vier maand met andere dingen dan melk.

Nu weten we natuurlijk beter dan dat, maar ik denk dat de hele 4-6 maanden discussie er niet zoveel toe doet.

Masr toen werd er ook naast een pasgeboren baby gerookt en zelfs in de auto, waren er geen autostoeltjes, werden speentjes in de suiker of jenever gedoopt en werd er gelachen als een kindje een slokje bier nam van paps.
Ik denk dat de richtlijnen er niet voor niets zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Printje za 10 dec 2011 - 8:49

Ja maar het zijn idd maar 'richtlijnen' en ze weten het zelf ook allemaal niet precies wat de ene dag roepen ze zus en de andere zo. Denk dat het ook aan je eigen kindje ligt, je weet zelf het beste wanneer er een kind er aan toe is. En wie weet over 25 jaar lachen ze ons uit om onze ideeen rondom eten, wie zal het zeggen?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Susan za 10 dec 2011 - 8:51

Printje schreef:Ik denk dat het echt geen bal uitmaakt voor de meeste kinderen. Ons mam wordt al helemaal witheet van al dat gedoe altijd rondom wat kinderen mogen hebben. Ze heeft mij het cb-boekje van mij laten zien, ik mocht al stukjes brood met 2 mnd en met 3 maanden heerlijk aan de banaan. Nooit iets aan over gehouden.

Ja, maar ja, het is natuurlijk ook weer niet zo dat alles wat ze sinds onze kindertijd hebben ontdekt maar onzin is. Er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 8:53

Het CB roept de ene dag zus en de andere dag zo (daar lijkt het in ieder geval op). Maar ik ben het niet met je eens dat het zomaar richtlijnen zijn. Daar zijn wel degelijk veel onderzoeken aan vooraf gegaan. De WHO hanteert al tijden de richtlijn: bijvoeden vanaf 6 maanden, dat is echt niet de ene dag zus en de andere dag zo.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Printje za 10 dec 2011 - 8:53

Susan schreef:
Printje schreef:Ik denk dat het echt geen bal uitmaakt voor de meeste kinderen. Ons mam wordt al helemaal witheet van al dat gedoe altijd rondom wat kinderen mogen hebben. Ze heeft mij het cb-boekje van mij laten zien, ik mocht al stukjes brood met 2 mnd en met 3 maanden heerlijk aan de banaan. Nooit iets aan over gehouden.

Ja, maar ja, het is natuurlijk ook weer niet zo dat alles wat ze sinds onze kindertijd hebben ontdekt maar onzin is. Er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht.

Ik bedoel ook niet dat alles onzin is maar ik vind sommige dingen wel erg overdreven worden. Een vriendin van mij is zwanger vd tweede en durft nog niet eens 1 pepernoot te eten zonder helemaal te flippen over de kaneel die erin zit. Mijn verloskundige zei dat dat helemaal geen kwaad kon, je moet een bus leeg eten wil het schadelijk zijn zijn ze. Zo kan ze ook over allerlei kleine dingen vreselijk moeilijk doen met zijn eten en geeft hem vervolgens wel doodleuk een fric. speciaal...
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 8:56

Sunprincess schreef:
Twellie schreef:Ik ben het met Printje eens: ik denk dat het op de lange termijn bij het gemiddelde kind nou eenmaal niet zoveel uitmaakt of het het bijvoeden begint bij vier of zes maanden.

Als ik mijn oma hoor praten, hadden ze eerder ook de meest bizarre methodes om kinderen aan het eten en drinken te krijgen en onze ouders zijn ook gezond opgegroeid. Vaak begonnen ze toen al tijden voor de vier maand met andere dingen dan melk.

Nu weten we natuurlijk beter dan dat, maar ik denk dat de hele 4-6 maanden discussie er niet zoveel toe doet.

Masr toen werd er ook naast een pasgeboren baby gerookt en zelfs in de auto, waren er geen autostoeltjes, werden speentjes in de suiker of jenever gedoopt en werd er gelachen als een kindje een slokje bier nam van paps.
Ik denk dat de richtlijnen er niet voor niets zijn.

Dat zijn ook de dingen die ik bedoel: suikerwater drinken en jenever als slaapmiddeltje. En toch zijn dat allemaal gezonde volwassenen geworden. En dit is dan volledig achterhaald, maar mijn punt was meer: als dit soort extreme dingen er op de lange termijn niet toe heeft gedaan, waar hebben we het dan over met de 4 of 6 maand discussie?

Uit het ene onderzoek komt naar voren dat 4 maand beter is omdat de darmen dan een langere 'inwerkperiode' hebben, uit het andere onderzoek dat 6 maand beter is omdat de darmen er dan beter op voorbereid zijn. Ik denk dat de reden dat er steeds wat anders naar voren komt uit verschillende onderzoeken en het CB steeds wat anders adviseert, is dat het gewoonweg niet zoveel uitmaakt of het nou 4 of 6 maand is. Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt / onderzoekt en er komt het één of het ander uit.

Misschien dat het voor het ene kindje beter is om te beginnen met 4 maand en voor het andere kindje met 6 maand. Het kindje van een vriendin van mij wilde zelfs met 6 maand nog niet aan de bijvoeding en met 7 maand ineens wel, die was er blijkbaar nog ietsje later aan toe zelfs. Ik denk dat een ouder dat prima zelf kan beoordelen. Ik geloof niet in rigoreuze richtlijnen van precíes 6 maand na de geboorte zijn alle kinderen toe aan bijvoeding en niet eerder en niet later.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Susan za 10 dec 2011 - 9:00

De meeste kinderen zullen er niet meteen iets ernstigs aan overhouden, maar het zal ongetwijfeld zo zijn dat de dingen waarvan ze nu hebben ontdekt dat ze niet goed zijn voor kinderen ervoor zorgden dat er gemiddeld meer gezondheidsproblemen waren. Die gezondheidsproblemen hoefden natuurlijk niet meteen heel ernstig of blijvend te zijn en het is ook niet altijd zo dat als je een bepaald risico neemt, er per se iets gebeurt, soms blijft het bij een risico, maar als je weet dat iets veiliger of gezonder is dan doe je dat toch gewoon? Hetzelfde als in de zwangerschap, de kans dat er iets gebeurt als je rauw vlees of rauwmelkse kaas eet is ontzettend klein en de zwangere vrouwen die dat 30 jaar geleden deden hebben bijna allemaal gewoon hun zwangerschap uitgedragen en zijn bevallen van een gezonde baby, toch hou je je eraan. Omdat je nu weet dat er een risico is en dat risico wil je vermijden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 9:05

Maar weten we dat dan als er zowel voor 4 maanden als voor 6 maanden beginnen met bijvoeding genoeg onderzoek te vinden is?

Er is geen onderzoek te vinden waarin staat dat rauwmelkse kazen ook gezondheidsvoordelen kunnen opleveren tijdens de zwangerschap, dat is gewoon unaniem: vermijden, al is de kans klein dat het daadwerkelijk schadelijk zal zijn.

Daarom vind ik het dus ook geen voortschrijdend inzicht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Susan za 10 dec 2011 - 9:10

Nee, over dat advies kun je inderdaad discussiëren, dat is nu ook nog een actuele discussie, maar het gaat mij om het argument 'ik heb er ook niks aan overgehouden' dat zo vaak wordt gegeven, bijvoorbeeld in het geval van Printje, over dat haar moeder laat zien dat ze al brood kreeg met twee maanden en daar niks aan overgehouden heeft. Iedereen weet nu wel dat je met twee maanden beter nog geen brood kunt geven, dat de meeste baby's die dat vroeger kregen daar nu niks aan overgehouden hebben doet daar niks aan af.


Laatst aangepast door Susan op za 10 dec 2011 - 9:11; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 9:10

Susan, wat een mooi onderschrift heb je.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Susan za 10 dec 2011 - 9:11

Liadan schreef:Susan, wat een mooi onderschrift heb je.

Dank je!
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Linda za 10 dec 2011 - 9:11

Ik zou er wel iets over zeggen. "Wist je dat tegenwoordig het advies is om met 6 maanden met bijvoeding te beginnen?" Afhankelijk van hun reactie zou ik het verder toelichten. Ze moeten uiteraard zelf weten wat ze ermee doen, maar ik vind het wel belangrijk dat mensen op de hoogte worden gebracht.

Volgens mij adviseert de WHO trouwens al héél lang om met 6 maanden te beginnen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  teletascha za 10 dec 2011 - 9:45

Liadan schreef:Op het CB waar ik kom zijn ze pas met 6 maanden begonnen over bijvoeding en of ik al begonnen was.

Nu ben ik een best een beetje nieuwsgierig of jij hetzelfde boekje van het cb gekregen hebt voor jouw kindje als ik... Bij mij op p. 63 staat iets van 'sommige kinderen willen al met 4 of 5 maanden een hapje fruit eten'. Wil je hem een paar theelepeltjes fruit of groente geven? Overleg dan eerst met je cb.
teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Darius za 10 dec 2011 - 10:15

teletascha schreef:
Liadan schreef:Op het CB waar ik kom zijn ze pas met 6 maanden begonnen over bijvoeding en of ik al begonnen was.

Nu ben ik een best een beetje nieuwsgierig of jij hetzelfde boekje van het cb gekregen hebt voor jouw kindje als ik... Bij mij op p. 63 staat iets van 'sommige kinderen willen al met 4 of 5 maanden een hapje fruit eten'. Wil je hem een paar theelepeltjes fruit of groente geven? Overleg dan eerst met je cb.

Volgens mij krijgt iedereen hetzelfde groene boekje van het CB. In het mijne staat namelijk hetzelfde.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Pussycat za 10 dec 2011 - 10:21

Groen? Ik heb een blauw boekje en op blz. 63 kan ik foto's plakken :-)

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Printje za 10 dec 2011 - 10:23

Mijn boekje is oranje met wit, en er staat iets van groter groeien ofzo. met een eendje erbij.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Thunder za 10 dec 2011 - 10:28

Voor de oudste had ik een groene, voor de jongste een blauwe.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 20:45

Rataplan schreef:Voor de oudste had ik een groene, voor de jongste een blauwe.
Hier hetzelfde.

Teletascha, ik zal straks eens kijken wat er op die pagina staat.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 20:52

Pussycat schreef:Groen? Ik heb een blauw boekje en op blz. 63 kan ik foto's plakken :-)
Hier hetzelfde boekje, maar ik zal eens gaan zoeken naar de pagina van de bijvoeding...

Er staat over bijvoeding in:
- Het advies is om minimaal zes maanden alleen moedermelk te geven...... Na ongeveer zes maanden krijgt de baby extra hapjes naast de borstvoeding.

En op de pagina's daarna over bijvoeding staat ook niks over voor 6 maanden beginnen met bijvoeding. Er staat in 'uw baby heeft voor hij zes maanden wordt eigenlijk geen extraatjes nodig naast de borst- of flesvoeding' en 'de eerste hapjes van uw half jaar oude baby zijn extraatjes en vervangen geen borst- of flesvoeding'.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Darius zo 11 dec 2011 - 2:13

O, dat is een goed boekje zeg, Liadan!

Ik heb dus een groene en daar staat in (blz 63)

Totdat je kind een half jaar oud is, heeft hij alleen melk nodig. Uit de borst of uit de fles. Alles wat hij nodig heeft, zit daarin. Sommige kinderen willen al met 4 of 5 maanden een hapje fruit eten.

Hoe zie je dat je baby aan zijn eerste hapje toe is?
-als jij eet of drinkt, kijkt hij vol interesse naar je.
-hij maakt smakkende geluidjes
-hij wil alles in zijn mond stoppen.

Wil je hem een paar theelepeltjes fruit of groente geven? Overleg dan eerst even met je consultatiebureau.
Ze gaan dus voortvarend van start, maar helaas is het tweede gedeelte dan weer niet zo handig vind ik. Ik zal het dinsdag eens aankaarten op het CB, dan heb ik toch een afspraak.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Linda zo 11 dec 2011 - 3:06

Dat boekje wat Darius heeft hebben wij ook. Wat maf he, dat er kennelijk verschillende boekjes met zulke verschillende teksten worden uitgegeven.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Teddyaapje zo 11 dec 2011 - 7:36

Wij hebben een groen boekje, op blz. 63 staat...en het begint goed...: Tot 6 maanden alleen melk. Totdat je kind een half jaar oud is, heeft hij alleen melk nodig. Uit de borst of uit de fles. Alles wat hij nodig heeft, zit daarin. Maar dan...in dezelfde alinea: Sommige kinderen willen al met 4 of 5 maanden een hapje fruit eten. En dan de tekenen waaraan je kunt zien dat een baby aan een hapje toe is...yeah right, dus als een kindje van 4 op de bestuurdersstoel achter het stuur van de auto gaat zitten moet je hem ook maar rijlessen laten nemen?!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  teletascha zo 11 dec 2011 - 9:15

Tja... ik vind het ook allemaal maar vreemd. Kennelijk zit er dus ook echt een verschil tussen de adviezen per consultatiebureau.

teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Linda zo 11 dec 2011 - 9:21

Teddyaapje schreef:yeah right, dus als een kindje van 4 op de bestuurdersstoel achter het stuur van de auto gaat zitten moet je hem ook maar rijlessen laten nemen?!

Laughing

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? - Pagina 2 Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum