Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

iets van zeggen of niet?

+12
RYW
Printje
Liadan
meisjesmama
Roos
teletascha
Ayla
Snoopy
Pussycat
Sylvana
Annemie
Teddyaapje
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty iets van zeggen of niet?

Bericht  Teddyaapje za 10 dec 2011 - 3:44

Het zoontje van een vriendin van me wordt bijna 4 maanden en ze willen dan met bijvoeding beginnen, ze zei laatst ook dat ze hem al af en toe een mespuntje van iets gaf (heb helaas niet gevraagd wat). Haar zoontje krijgt hypo-allergene kv omdat hij allergisch reageerde op de normale voeding (borstvoeding was wel op gang gekomen maar naar mijn idee had ze daar niet zoveel zin in en daar is ze ook redelijk snel mee gestopt).

Wat vinden jullie, moet ik haar erop wijzen dat je beter met 6 maanden aan de bijvoeding kunt gaan, zeker omdat haar zoontje al allergische reacties op voeding heeft vertoont, of kan ik beter mijn mond houden?

Ik vind het altijd zo moeilijk...van de ene kant wil ik ze (ongevraagd) helpen, wat ze met de info doen moeten ze verder zelf weten, van de andere kant wil ik ook geen 'betweter' zijn en bemoeizuchtig overkomen.

Zouden jullie het op prijs stellen als iemand zulk ongevraagd advies zou geven?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 3:46

Lastig hoor. Ik zou het zelf niet doen. Iedereen in onze omgeving doet dingen ook anders dan wij, op het gebied van voeding/opvoeden/regels. Zou ze echt niet weten dat het beter is om er met 6 maand mee te beginnen ? Lijkt mij wel toch?

Nee, zolang ze je niets vraagt had ik niets gezegd smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 3:50

Ik zou het wel doen maar dan op een gewone manier, gewoon advies geven en aan hun de keuze laten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Annemie za 10 dec 2011 - 3:51

Ik zou niets zeggen, ik vind het altijd een beetje bemoeierig overkomen, net alsof ze het niet goed doet, ik snap dat je het dan goed bedoeld, maar misschien vat zij het wel verkeerd op.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Sylvana za 10 dec 2011 - 3:52

Misschien kun je wel vragen waarom ze daar zo vroeg al mee wilt beginnen. Wellicht zal zij zich dan afvragen wat je dan met 'vroeg' bedoelt, en dan kun jij aangeven dat je niet beter weet dan dat het eigenlijk vanaf 6 maanden gebruikelijk is.

Sylvana
Prater
Prater

Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Teddyaapje za 10 dec 2011 - 3:53

Dat is het m juist, ik weet niet of ze het weet en er niet zo nauw mee omgaat, of dat ze gewoon niet op de hoogte is.

Misschien kan ik eens in het algemeen/ in de groep vertellen dat wij pas met de bijvoeding zijn begonnen toen T. 6 maanden was omdat de kans op allergieen dan kleiner is en de darmpjes dan beter zijn ontwikkeld. We hebben meer mama's in de groep dus dat kan wel.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Teddyaapje za 10 dec 2011 - 3:54

Ik zelf zou het trouwens wel fijn vinden als mensen me ergens op zouden wijzen, je weet nu eenmaal niet alles. Wat je dan verder met die info doet is natuurlijk aan jou. Maar om het zo te brengen dat het niet bemoeierig/ betweterig overkomt...
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 3:59

Teddyaapje schreef:Ik zelf zou het trouwens wel fijn vinden als mensen me ergens op zouden wijzen, je weet nu eenmaal niet alles. Wat je dan verder met die info doet is natuurlijk aan jou. Maar om het zo te brengen dat het niet bemoeierig/ betweterig overkomt...

Inderdaad in vraagstelling zoals Sylvana zegt is misschien wel een goede? Als je vraagt : "goh wanneer begin jij nou met bijvoeden? Met vier maanden al ja?" Dan onstaat er misschien wat eerder een gesprekje over dan dat het overkomt als een preek/gebemoei..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 5:12

Ik heb dezelfde situatie gehad met iemand in de vriendengroep, dat kindje kreeg met een maand of drie al potjes fruit omdat ze daar zo lekker op doorsliep.

Maar iedereen is volgens mij op de hoogte van de richtlijnen wat betreft bijvoeding, daar kun je bijna niet om heen, dus dan zie ik het als een bewuste keuze om hiervan af te wijken. Ik heb er dan ook het mijne van gedacht, maar ik zou me er niet mee bemoeien, dat komt al snel betweterig over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Pussycat za 10 dec 2011 - 5:15

Ik zou het ook laten voor wat het is. Zolang er niet om je menig gevraagd wordt zou ik hem ook niet snel geven. Mijn nicht vond het ook leuk om al vroeg taart, chips en koek te geven ''want baby vind dat zo lekker'' maar goed...
En iedereen reageert er vreemd op dat ik nog niet wil dat mijn dochter dat soort dingen krijgt (vooral oma) en zo denkt iedereen weer wat anders wat goed is....

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Snoopy za 10 dec 2011 - 5:31

Als je denkt dat ze het niet weet, dan zou ik het op een subtiele manier brengen.
Als bijvoorbeeld zegt, volgende week beginnen we met bijvoeding, dan kan je reageren in de trant van, oh ik dacht dat het vanaf 6 maanden pas mocht, wat mag je met 4 maanden geven dan?
Aan haar reactie zal je dan wel weten of ze niet wist of dat ze het niet zo nauw neemt.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Ayla za 10 dec 2011 - 5:43

Ik vind wat Snoopy zegt wel een goeie, gewoon tussen neus en lippen door vragen waar ze dan mee zou beginnen... En zeggen dat je dacht dat het pas met 6 maanden mocht bij kindjes die meer kans op allergie hebben.
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  teletascha za 10 dec 2011 - 5:53

Toch zijn ze bij ons op het cb weer terug gekomen op het advies vanaf 6 maanden. Nieuwste onderzoeken wezen juist uit dat het beter was om vanaf 4 maanden te beginnen.
Bij ons zeg\iden ze nu: gewoon doen wat goed voelt.
teletascha
teletascha
Prater
Prater

Aantal berichten : 713
Punten : 739
Registratiedatum : 18-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Roos za 10 dec 2011 - 6:29

teletascha schreef:Toch zijn ze bij ons op het cb weer terug gekomen op het advies vanaf 6 maanden. Nieuwste onderzoeken wezen juist uit dat het beter was om vanaf 4 maanden te beginnen.
Bij ons zeg\iden ze nu: gewoon doen wat goed voelt.

Dit zeiden ze bij ons ook. We konden met 4 maanden met groente en fruit beginnen.

Roos
Prater
Prater

Aantal berichten : 860
Punten : 931
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  meisjesmama za 10 dec 2011 - 6:39

Toch verbaasd het me altijd dat ze bij elke cb wat anders zeggen. Overigens zijn ze er hier niet eens over begonnen. Maar de kinderarts was er heel duidelijk in. Beginnen met 6 maanden en niet eerder.

To: ik zou het tussen neus en lippen eens opnoemen.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 7:09

teletascha schreef:Toch zijn ze bij ons op het cb weer terug gekomen op het advies vanaf 6 maanden. Nieuwste onderzoeken wezen juist uit dat het beter was om vanaf 4 maanden te beginnen.
Bij ons zeg\iden ze nu: gewoon doen wat goed voelt.

En toch is dat heel fout van jouw CB, want de WHO adviseert nog steeds om pas te beginnen met 6 maanden en dat moeten ze dus aanhouden. Er is ook maar 1 onderzoek geweest wat heeft gezegd dat het beter is om vanaf 4 maanden te beginnen om bepaalde redenen en om andere redenen was het toch beter om met 6 maanden te beginnen. Dat onderzoek is ook gesponserd door nutrilon meen ik, dus heel betrouwbaar komt het niet op me over.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 7:11

Snoopy schreef:Als je denkt dat ze het niet weet, dan zou ik het op een subtiele manier brengen.
Als bijvoorbeeld zegt, volgende week beginnen we met bijvoeding, dan kan je reageren in de trant van, oh ik dacht dat het vanaf 6 maanden pas mocht, wat mag je met 4 maanden geven dan?
Aan haar reactie zal je dan wel weten of ze niet wist of dat ze het niet zo nauw neemt.
Ik denk dat ik het ook op zo'n manier zou vragen. Of ik zou er helemaal niks van zeggen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Printje za 10 dec 2011 - 8:18

Volgens mij adviseert het cb nu weer dat je ook prima met 4 mnd kan beginnen met bijvoeding. Ik zou het niet echt kunnen waarderen als anderen zoiets zouden zeggen denk ik.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 8:21

Op het CB waar ik kom zijn ze pas met 6 maanden begonnen over bijvoeding en of ik al begonnen was.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Printje za 10 dec 2011 - 8:28

Ieder cb bedenkt zelf zijn geweldige theoriee denk ik. Wij kregen rond 4 mnd ook al zo'n folder mee. Zijn met 5 mnd gestart met groente/fruit. Volgens mij maakt eht allemaal niets aan 4,5,6 maanden...Ze bedenken toch steeds weer iets anders.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 8:29

Ik zou naar haar redenen vragen om nu al te beginnen. Uit haar antwoord kun je opmsken of ze wel of niet op de hoogte is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Liadan za 10 dec 2011 - 8:30

Printje schreef:Ieder cb bedenkt zelf zijn geweldige theoriee denk ik. Wij kregen rond 4 mnd ook al zo'n folder mee. Zijn met 5 mnd gestart met groente/fruit. Volgens mij maakt eht allemaal niets aan 4,5,6 maanden...Ze bedenken toch steeds weer iets anders.
Dat denk ik ook.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  RYW za 10 dec 2011 - 8:32

Ik zou me er niet mee bemoeien, als nieuwbakken moeder word je al van alle kanten met advies bekogeld, van familie en consultatiebureau tot aan welwillende vriendinnen zoals jij. Kans is dus groot dat je haar niks nieuws gaat vertellen. Bovendien ligt advies over kinderen altijd erg gevoelig, dus ik zou er niet aan beginnen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gast za 10 dec 2011 - 8:41

Ik ben het met Printje eens: ik denk dat het op de lange termijn bij het gemiddelde kind nou eenmaal niet zoveel uitmaakt of het het bijvoeden begint bij vier of zes maanden.

Als ik mijn oma hoor praten, hadden ze eerder ook de meest bizarre methodes om kinderen aan het eten en drinken te krijgen en onze ouders zijn ook gezond opgegroeid. Vaak begonnen ze toen al tijden voor de vier maand met andere dingen dan melk.

Nu weten we natuurlijk beter dan dat, maar ik denk dat de hele 4-6 maanden discussie er niet zoveel toe doet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Printje za 10 dec 2011 - 8:43

Ik denk dat het echt geen bal uitmaakt voor de meeste kinderen. Ons mam wordt al helemaal witheet van al dat gedoe altijd rondom wat kinderen mogen hebben. Ze heeft mij het cb-boekje van mij laten zien, ik mocht al stukjes brood met 2 mnd en met 3 maanden heerlijk aan de banaan. Nooit iets aan over gehouden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

iets van zeggen of niet? Empty Re: iets van zeggen of niet?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum