Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eerder bevallen ook eerder werken?

+7
PiP
*Troela*
Tania
Printje
LMCurious
Susan
studiebol
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 9:12

Ik ben dus 2 weken voor dat mijn verlof zou beginnen bevallen.
Nu ging ik vandaag naar het uwv bellen om te vragen of mijn verlof, dus die 16 weken al in zijn gegaan, want dan moet ik ook 2 weken eerder werken en ik vind het wel fijn om dat te weten.
Volgens de vrouw die ik aan de telefoon had, is dat niet zo. Ik zat in de ziektewet, ging dus al 6 weken van te voren met verlof dus volgens haar begint mijn verlof gewoon op de datum dat het anders ook zou in gaan...morgen dus..

Maar ik ging er over nadenken en ik dacht altijd dat als je te vroeg zou bevallen dan ook je verlof in zou gaan.

Nu vind ik dit op de site:
De baby is te vroeg geboren (uw uitkering is nog niet begonnen)
Stel dat de baby wordt geboren voor uw uitkering is begonnen. In dat geval begint uw zwangerschaps- en bevallingsuitkering op de dag na de geboorte. De uitkering duurt in deze situatie in totaal 16 weken.

De baby wordt vroeger geboren
Stel dat de zwangerschaps- en bevallingsuitkering is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum. Maar de baby komt 1 week vroeger dan die datum. Dan duurt de uitkering in deze situatie in totaal 16 weken: 5 weken vóór en 11 weken na de bevalling.

De baby wordt later geboren
Stel dat de uitkering is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum. Maar de baby komt 1 week later dan die datum. Dan duurt de uitkering in deze situatie in totaal 17 weken: 7 weken vóór en 10 weken na de bevalling.


En als je dat weer zo leest heb ik er dus nu al bijna 2 weken verlof op zitten. Dus dan heeft die vrouw aan de telefoon het toch niet goed gehad.
Weet iemand van jullie het?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Susan ma 31 okt 2011 - 9:16

Ik lees hier helemaal niks over jouw situatie. Waar ze het in dat tweede stukje over hebben is als de baby vroeger wordt geboren dan de uitgerekende datum, niet als de baby vroeger wordt geboren dan je geplande zwangerschapsverlof.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 9:18

Susan schreef:
studiebol schreef:

De baby wordt vroeger geboren
Stel dat de zwangerschaps- en bevallingsuitkering is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum. Maar de baby komt 1 week vroeger dan die datum. Dan duurt de uitkering in deze situatie in totaal 16 weken: 5 weken vóór en 11 weken na de bevalling.

[/color]

Ik lees hier helemaal niks over jouw situatie. Waar ze het in dat tweede stukje over hebben is als de baby vroeger wordt geboren dan de uitgerekende datum, niet als de baby vroeger wordt geboren dan je geplande zwangerschapsverlof.

Daar heb jij gelijk in susan...zo had ik het niet gelezen..dan zou het dus toch kloppen wat die vrouw aan de telefoon zei..ik zoek nog is ff verder dan.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 9:19

Oh maar susan het allereerste stukje dan, die is het dan toch?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  LMCurious ma 31 okt 2011 - 9:28

ik denk inderdaad dat je verlof al begonnen is nu. Je kunt wel contact opnemen met je werk, want er bestaat wel een kans dat je via je werk extra bijzonder verlof krijgt ivm de vroege geboorte. Dan mag je dus wel langer thuis blijven. Maar dit is afhankelijk van je werkgever/cao.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Printje ma 31 okt 2011 - 9:28

Ik denk idd dat het eerste stukje bij jou van toepassing is. Dus dat je verlof in gegaan is de dag na de geboorte van je meiden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Tania ma 31 okt 2011 - 9:29

Met hoeveel weken ben je precies bevallen? Als je voor de 34 weken bevallen bent moet je inderdaad eerder weer werken. Dan gaat je verlof in als je kindjes geboren zijn. Dus dan heb je vanaf die dag 16 weken en dan moet je daarna weer werken.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Susan ma 31 okt 2011 - 9:29

Oh ja je hebt gelijk, het is inderdaad het eerste stukje.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Susan ma 31 okt 2011 - 9:30

Tania schreef:Met hoeveel weken ben je precies bevallen? Als je voor de 34 weken bevallen bent moet je inderdaad eerder weer werken. Dan gaat je verlof in als je kindjes geboren zijn. Dus dan heb je vanaf die dag 16 weken en dan moet je daarna weer werken.

Dat is toch vreemd, je hebt toch logischerwijs meer behoefte aan verlof als je kinderen veel te vroeg geboren zijn dan als je kinderen maar een beetje te vroeg geboren zijn?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Tania ma 31 okt 2011 - 9:33

Susan schreef:
Tania schreef:Met hoeveel weken ben je precies bevallen? Als je voor de 34 weken bevallen bent moet je inderdaad eerder weer werken. Dan gaat je verlof in als je kindjes geboren zijn. Dus dan heb je vanaf die dag 16 weken en dan moet je daarna weer werken.

Dat is toch vreemd, je hebt toch logischerwijs meer behoefte aan verlof als je kinderen veel te vroeg geboren zijn dan als je kinderen maar een beetje te vroeg geboren zijn?

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Volgens mij zijn ze er ook wel mee bezig om dit aan te passen en dan het verlof in te laten gaan op het moment dat de kindjes thuis zijn. Maar voor zover ik weet is dat er nog niet door (en het is natuurlijk nog maar de vraag of dat nog gaat gebeuren met de bezuinigingen..)

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 9:39

Ben bevallen met 32 weken en 1 dag...

Mm dan heeft die vrouw die ik aan de telefoon had het dus niet goed, terwijl zij er wel van overtuigd was.. misschien ga ik morgenochtend nog wel een keer bellen kijken wat die persoon aan de telefoon zegt smile Het is maar 2 weken dus het valt wel mee, en misschien neem ik dan gewoon wel 2 weken ouderschapsverlof extra op ipv 4 dus er is geen man overboord ofzo, maar ik wil het graag weten.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Gast ma 31 okt 2011 - 9:42

goh, wat raar geregeld, als je kind(eren) met 27 weken geboren worden, moet jij zo ongeveer weer aan het werk als de kindjes thuis komen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  *Troela* ma 31 okt 2011 - 9:45

Je verlof gaat bij vroeggeboorte in op de dag na je bevalling. Dus vanaf die dag moet je je 16 weken tellen. Als je bevalt terwijl je nog geen verlof hebt, gaat deze regel op.
@Susan, ja vaak heb je meer nodig, maar daar zijn ze nog mee bezig. Opties zijn ouderschapsverlof/vakantie etc.
Volgens mij is de regel wel aangepast als je kindjes pas net thuis zijn bij einde verlof, maar dat weet ik niet zeker.

Hier daarna ziektewet ivm depressie, en lichamelijke klachten na bevalling

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 9:46

Rejoy. schreef:goh, wat raar geregeld, als je kind(eren) met 27 weken geboren worden, moet jij zo ongeveer weer aan het werk als de kindjes thuis komen..


Nou idd, dat is toch raar? Dat zat ik me dus ook te bedenken, bij mij is het maar 2 weken maar als ze nog eerder waren geboren dan was dat echt wel raar geweest, dan moet je wel de ziektewet in of zorgverlof ofzo opnemen.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  *Troela* ma 31 okt 2011 - 9:48

studiebol schreef:
Rejoy. schreef:goh, wat raar geregeld, als je kind(eren) met 27 weken geboren worden, moet jij zo ongeveer weer aan het werk als de kindjes thuis komen..


Nou idd, dat is toch raar? Dat zat ik me dus ook te bedenken, bij mij is het maar 2 weken maar als ze nog eerder waren geboren dan was dat echt wel raar geweest, dan moet je wel de ziektewet in of zorgverlof ofzo opnemen.

Ja en ziektewet alleen maar als er problemen zijn met moeder. Dat je kindje dan pas net thuis is kunnen ze niks aan doen.
www.kleinekanjers.nl
Is een site voor premature mama's , staan verhalen op maar ook veel nuttige info. Misschien dat je daar wat aan hebt.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  PiP ma 31 okt 2011 - 9:52

Rejoy. schreef:goh, wat raar geregeld, als je kind(eren) met 27 weken geboren worden, moet jij zo ongeveer weer aan het werk als de kindjes thuis komen..
+1
Ik vind dat de minimale 10 weken verlof na de bevalling bij een vroeggeboorte pas moet ingaan zodra de kindjes thuis zijn.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 9:52

Mama1985 bedankt voor de site, ik ga is kijken!
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  *Troela* ma 31 okt 2011 - 9:55

Graag gedaan! Ik heb er best veel aan gehad qua info, maar ook om ervaringen te lezen van andere mama's waar ze tegen aan liepen.
Hoe gaat het met de meiden?? En trek jij het nog een beetje? hug

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 10:06

Mama1985 schreef:Graag gedaan! Ik heb er best veel aan gehad qua info, maar ook om ervaringen te lezen van andere mama's waar ze tegen aan liepen.
Hoe gaat het met de meiden?? En trek jij het nog een beetje? hug

Met de meiden gaat het heel goed! Echt fijn hoe goed ze het doen.

Met mij gaat het ook goed maar merk wel dat ik moe aan het worden ben. Maar ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om maar een keer per dag te gaan, dus ik wil gewoon 2 keer per dag, en dan slaap ik wat langer tussen de middag.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  *Troela* ma 31 okt 2011 - 10:10

studiebol schreef:
Mama1985 schreef:Graag gedaan! Ik heb er best veel aan gehad qua info, maar ook om ervaringen te lezen van andere mama's waar ze tegen aan liepen.
Hoe gaat het met de meiden?? En trek jij het nog een beetje? hug

Met de meiden gaat het heel goed! Echt fijn hoe goed ze het doen.

Met mij gaat het ook goed maar merk wel dat ik moe aan het worden ben. Maar ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om maar een keer per dag te gaan, dus ik wil gewoon 2 keer per dag, en dan slaap ik wat langer tussen de middag.

Fijn dat de meiden het goed doen! Dat scheeld al veel!
Begrijpelijk dat je moe bent, je bent ook nog kraamvrouw, maar moet al vanalles. Hopelijk krijg je je rust met in de middag slapen, en ik weet dat het ontzettend moeilijk is ( ik ben door ziek zijn ook dagen niet bij D geweest of maar 1 keer per dag) maar pak dan toch een keertje extra rust. Ookal kan je dan maar 1 keer gaan, je meiden zijn in goede handen. Maar ze hebben straks als ze thuiskomen ook mama nodig! Bedoel eigenlijk vooral dat je echt je grenzen moet bewaken.
hug

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  studiebol ma 31 okt 2011 - 10:18

Mama1985 schreef:
studiebol schreef:
Mama1985 schreef:Graag gedaan! Ik heb er best veel aan gehad qua info, maar ook om ervaringen te lezen van andere mama's waar ze tegen aan liepen.
Hoe gaat het met de meiden?? En trek jij het nog een beetje? hug

Met de meiden gaat het heel goed! Echt fijn hoe goed ze het doen.

Met mij gaat het ook goed maar merk wel dat ik moe aan het worden ben. Maar ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om maar een keer per dag te gaan, dus ik wil gewoon 2 keer per dag, en dan slaap ik wat langer tussen de middag.

Fijn dat de meiden het goed doen! Dat scheeld al veel!
Begrijpelijk dat je moe bent, je bent ook nog kraamvrouw, maar moet al vanalles. Hopelijk krijg je je rust met in de middag slapen, en ik weet dat het ontzettend moeilijk is ( ik ben door ziek zijn ook dagen niet bij D geweest of maar 1 keer per dag) maar pak dan toch een keertje extra rust. Ookal kan je dan maar 1 keer gaan, je meiden zijn in goede handen. Maar ze hebben straks als ze thuiskomen ook mama nodig! Bedoel eigenlijk vooral dat je echt je grenzen moet bewaken.
hug

Ik weet het, maar het is moeilijk. Ben denk ik nog niet moe genoeg om een keer over te slaan, snap je wat ik bedoel? als ik daar ben vind ik het heerlijk en voel ik me ook niet moe, maar ja als ik dan thuis ben dan merk ik het wel. We kijken het nog even aan.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Gast ma 31 okt 2011 - 11:47

Volgens mij heeft die vrouw wel gelijk.
Ik heb altijd begrepen dat je verlof sowieso altijd met 34 weken of met 36 weken inging.
Als je voor de 34 weken bevalt, is het tot 34 weken ziektewet en vanaf 34 weken verlof (ook als je ervoor gekozen hebt om tot 36 weken door te werken).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  woezel ma 31 okt 2011 - 19:10

Mijn zusje is met 29 weken bevallen en 16 weken daarna liep haar verlof uit.
vind het ook niet kloppen, kindje was toen net thuis en dan moet je officieel weer aan het werk.

woezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 880
Punten : 1006
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  LindaK ma 31 okt 2011 - 19:26

Bij mij ook, ik beviel met 28 weken en inderdaad 16 weken later stopte m'n verlof officieel...
LindaK
LindaK
Prater
Prater

Aantal berichten : 853
Punten : 937
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Gast ma 31 okt 2011 - 19:28

Studie ook hier al de brief binnen van het UWV, mijn verlof is de maandag na de geboorte van Jace ingegaan... Van daaruit berekent 16 weken dus ik mag/moet 6 feb. weer aan de slag.
Er is een nieuwe wetgeving die ervoor zorgt dat je altijd minimaal 10 weken nog met je kindje samen thuis moet zijn. Dus alsze met 26 weken geboren zijn en ze komen met 37 weken thuis dan heb je daarna recht op 10 weken. (heb dit van de week gelezen in een van de mama tijdschriften)

liefs

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Eerder bevallen ook eerder werken? Empty Re: Eerder bevallen ook eerder werken?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum