Vragen stellen over geld
+21
Serena
Atelier Madame
Paper Crown
Caramba
Jeanette
diddie
Star007
Bliss
TukTuk
Joli86
Tania
Zininzon
Monte
Muurvlindertje
loura
rapa nui
Susan
Lavendel
Marin
Spring
Blond
25 plaatsers
Pagina 5 van 7
Pagina 5 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Re: Vragen stellen over geld
Over geld vragen aan mijn ouders daar ben ik nu nog best makkelijk in en dan niet voor kleine dingen, want dat kan ik gerust zelf.
Maar ik wil heel graag na mijn studie 12/14 weken een talencursus doen in New York maar ik heb dat geld gewoon niet. Natuurlijk wil ik het terugbetalen aan mijn ouders, maar ik vind het nu niet moeilijk om te vragen of ik 8000 euro mag lenen. Ik weet dat zij het hebben en ik weet van mijzelf dat ik daarna tijd heb om het te betalen (als ik een vaste baan heb) en dat ze het terug krijgen. Ze weten ook dat ik daar even over doe.
Als ik dit wel eens vertel aan vrienden dan vinden sommige vrienden dat echt niet kunnen terwijl ik er echt geen probleem in zie.
Ik zou het erger vinden om geld te moeten vragen aan relatief vreemde of een ander famillielid. Dat is dus iets wat ik nooit zou doen. Lenen doe ik alleen van mijn ouders als zij dit ook goed vinden.
Maar ik wil heel graag na mijn studie 12/14 weken een talencursus doen in New York maar ik heb dat geld gewoon niet. Natuurlijk wil ik het terugbetalen aan mijn ouders, maar ik vind het nu niet moeilijk om te vragen of ik 8000 euro mag lenen. Ik weet dat zij het hebben en ik weet van mijzelf dat ik daarna tijd heb om het te betalen (als ik een vaste baan heb) en dat ze het terug krijgen. Ze weten ook dat ik daar even over doe.
Als ik dit wel eens vertel aan vrienden dan vinden sommige vrienden dat echt niet kunnen terwijl ik er echt geen probleem in zie.
Ik zou het erger vinden om geld te moeten vragen aan relatief vreemde of een ander famillielid. Dat is dus iets wat ik nooit zou doen. Lenen doe ik alleen van mijn ouders als zij dit ook goed vinden.
Gast- Gast
Wow zo`n bedrag zou ik never nooit willen lenen.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Waarom is dat zo duur joh punk'd? Mijn hele jaar in Amerika kostte 10.000 euro! Ook veel maar das een jaar. Scheelt wel dat ik in een gastgezin zat en vermoed dat jij eren zelf moet betalen? Ik heb dat overigens wel gewoon gekregen van m'n ouders, maar daardoor m'n rijbewijs niet.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
2CKC2 schreef:Ik bespreek alles met mijn vriendinnen, zelfs sex met mijn man. Niet uitgebreid en niet hoeveel kwakkie hij loost (ok,alleen met mijn beste vriendin.... ) maar gewoon, beetje vertellen en aanhoren van hun. Ik ga dan al helemaal echt niet geheimzinnig doen over geld. Ik vertel eerlijk wat ik verdien maar eigenlijk nooit meer wat mijn man verdiend, gewoon om reacties te voorkomen waarbij ik me ongemakkelijk ga voelen.
Is ook echt cultuur, wij Armeniers bespreken alles.
Dat doe ik ook. Wel vertellen wat ik verdien, maar niet wat mijn vriend verdient of wat ik van mijn ouders krijg (heb gekregen).
Gast- Gast
Ik vraag het eigenlijk ook altijd wel. Als een vriendin een nieuwe baan heeft vraag ik gerust wat haar netto-loon is. Ook omdat ik gewoon heel benieuwd ben wat een HBO-er/WO-er nou precies verdient en wat een verschil er soms tussen zit.
Daarnaast is de hele discussie wb rijke ouders wel lastig. Want het zegt gewoon niet heel veel. Mijn vriend zijn ouders zijn rijk, maar hier heeft hij nooit iets van gemerkt tijdens zijn studententijd. Heeft altijd een bijbaan moeten hebben om zijn boeken en collegegeld te betalen. Terwijl een vriendin van mij die ouders heeft met modaal inkomen, haar collegegeld + zorgverzekering 'gewoon' betaald krijgt. Die zit er dus lekkerder bij dan mijn vriend toentertijd. Wél heb je, over het algemeen, met rijke ouders de zekerheid dat je altijd terug kan vallen als de nood hoog zit. Ik vind het wel een heel zeker gevoel dat ik, ook bij mijn ouders, altijd aan kan kloppen mocht het nodig zijn. Vriend en ik hebben dit nog nooit gedaan (bij beide ouders niet), maar dat je weet dat je ouders niet wakker zullen liggen van een honderdje aan boodschappen te leen, vind ik erg prettig. En daarnaast neemt ook mijn moeder mij vaak mee voor een stelletje kleren, paar laarzen, dagjes shoppen. Dat is geen maandelijkse bijdrage oid, maar wél erg prettig dat het kan.
Daarnaast is de hele discussie wb rijke ouders wel lastig. Want het zegt gewoon niet heel veel. Mijn vriend zijn ouders zijn rijk, maar hier heeft hij nooit iets van gemerkt tijdens zijn studententijd. Heeft altijd een bijbaan moeten hebben om zijn boeken en collegegeld te betalen. Terwijl een vriendin van mij die ouders heeft met modaal inkomen, haar collegegeld + zorgverzekering 'gewoon' betaald krijgt. Die zit er dus lekkerder bij dan mijn vriend toentertijd. Wél heb je, over het algemeen, met rijke ouders de zekerheid dat je altijd terug kan vallen als de nood hoog zit. Ik vind het wel een heel zeker gevoel dat ik, ook bij mijn ouders, altijd aan kan kloppen mocht het nodig zijn. Vriend en ik hebben dit nog nooit gedaan (bij beide ouders niet), maar dat je weet dat je ouders niet wakker zullen liggen van een honderdje aan boodschappen te leen, vind ik erg prettig. En daarnaast neemt ook mijn moeder mij vaak mee voor een stelletje kleren, paar laarzen, dagjes shoppen. Dat is geen maandelijkse bijdrage oid, maar wél erg prettig dat het kan.
Gast- Gast
Ik ben heel open hierover, maar ik ben dan ook een arme sloeberstudent, dus wat dat betreft val ik binnen het stereotype.
Ik begrijp wel wat Serena bedoelt omtrent rijke ouders. Dat Joy bijvoorbeeld zegt dat ze wel rijke ouders heeft, maar geen maandelijkse bijdrage oid krijgt. Ik begrijp wat Joy bedoelt, aangezien zij die maandelijkse bijdrage in het verleden wel kreeg en het dus een verandering is. Ik kijk met mijn referentiekader en denk: Ja logisch, als je in de twintig bent, dat je dan geen zakgeld meer krijgt. Dat het uberhaupt apart vermeld wordt, komt mij vreemd over, aangezien ik vanaf mijn 18e verjaardag geen bijdrage meer krijg. Dat vind ik alleen maar logisch, aangezien ik vanaf dat moment volwassen ben en dus zelf moet zorgen voor inkomsten.
Die jaloezie herken ik ook wel. Niet zo negatief als het wordt afgeschilderd, ik ben absoluut niet afgunstig. Maar ik weet dat voor mij een jaar naar Amerika, helaas niet haalbaar is. Studeren aan een buitenlandse topuniversiteit, leuk, maar ook niet haalbaar. Met rijke ouders (of het winnen van de Achmea kennisquiz... Ik had mee moeten doen ) was het wellicht zelfs mogelijk geweest om twee studies te doen. Het hebben van rijke ouders is absoluut een voordeel (en dus niet een garantie op rijkdom en succes).
Ik begrijp wel wat Serena bedoelt omtrent rijke ouders. Dat Joy bijvoorbeeld zegt dat ze wel rijke ouders heeft, maar geen maandelijkse bijdrage oid krijgt. Ik begrijp wat Joy bedoelt, aangezien zij die maandelijkse bijdrage in het verleden wel kreeg en het dus een verandering is. Ik kijk met mijn referentiekader en denk: Ja logisch, als je in de twintig bent, dat je dan geen zakgeld meer krijgt. Dat het uberhaupt apart vermeld wordt, komt mij vreemd over, aangezien ik vanaf mijn 18e verjaardag geen bijdrage meer krijg. Dat vind ik alleen maar logisch, aangezien ik vanaf dat moment volwassen ben en dus zelf moet zorgen voor inkomsten.
Die jaloezie herken ik ook wel. Niet zo negatief als het wordt afgeschilderd, ik ben absoluut niet afgunstig. Maar ik weet dat voor mij een jaar naar Amerika, helaas niet haalbaar is. Studeren aan een buitenlandse topuniversiteit, leuk, maar ook niet haalbaar. Met rijke ouders (of het winnen van de Achmea kennisquiz... Ik had mee moeten doen ) was het wellicht zelfs mogelijk geweest om twee studies te doen. Het hebben van rijke ouders is absoluut een voordeel (en dus niet een garantie op rijkdom en succes).
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ik begrijp het verschil wel hoor SuperGrover, en ik zie zelf ook wel in dat ik door m'n ouders kansen heb gekregen vanwege hun rijkdom. Voorbeeld daarvan is inderdaad een jaar Amerika. Maar in die zin is dat ook vanzelfsprekend voor mij, zij hebben het geld en investeren het graag in hun kinderen. Maar ik vind het niet vanzelfsprekend dat elk kind dit kan, of dat ik zomaar om iets hoef te vragen en ik het krijg. Dat is allerminst waar. Dus ik heb veel mogelijkheden gekregen, maar ik krijg niet alles wat ik wil. Dat zou misschien kunnen financieel gezien, maar zo ben ik niet opgevoed. Ik ben verwend, maar geen verwend nest.
Oh en voor de duidelijkheid, dat studeren aan de topuniversiteit heb ik helemaal zelf betaald, of althans, een studiebeurs in de wacht gesleept door m'n goede studieresultaten.
Oh en voor de duidelijkheid, dat studeren aan de topuniversiteit heb ik helemaal zelf betaald, of althans, een studiebeurs in de wacht gesleept door m'n goede studieresultaten.
Laatst aangepast door Joy_ op di 11 okt 2011 - 0:49; in totaal 1 keer bewerkt
Marin- Lady Post-a-lot
Ik heb meegedaan SG, maar ben helaas 7de geworden
Rush- Lady Post-a-lot
Ik bedoel het ook niet als belediging of beschuldiging naar jou toe hoor Joy. Ik wil gewoon eigenlijk alles wat jij gedaan hebt
Ik weet dat mijn moeder het ook voor mij gedaan zou hebben, als ze het geld had gehad. Maar dat is er helaas gewoon niet. Dus nu moet ik gewoon bijzonder goed gaan presteren en een beurs in de wacht slepen
Ik weet dat mijn moeder het ook voor mij gedaan zou hebben, als ze het geld had gehad. Maar dat is er helaas gewoon niet. Dus nu moet ik gewoon bijzonder goed gaan presteren en een beurs in de wacht slepen
SuperGrover- Ratel
Ooh das jammer. Ik heb niet meegedaan, aangezien ik bang was mezelf te vernederen door ineens niks meer te weten, maar nu heb ik spijt.Rush schreef:Ik heb meegedaan SG, maar ben helaas 7de geworden
SuperGrover- Ratel
SuperGrover schreef: Dus nu moet ik gewoon bijzonder goed gaan presteren en een beurs in de wacht slepen
Dat is ook kick ass cool als je dat in de wacht sleept. Weet je hoe trots je dan op jezelf kan zijn! Mocht je serieus over een aantal jaar dat overwegen en applyen, wil ik je wel helpen hoor!
Marin- Lady Post-a-lot
Jaa, het was echt super hoor. Eerst moest je samen met 100 scholieren een test doen en toen was ik bij de beste 10. Daarna kwam ik op TV en werd ik 7de. Ik sloeg ook wel wat dicht, helaas.SuperGrover schreef:Ooh das jammer. Ik heb niet meegedaan, aangezien ik bang was mezelf te vernederen door ineens niks meer te weten, maar nu heb ik spijt.Rush schreef:Ik heb meegedaan SG, maar ben helaas 7de geworden
Rush- Lady Post-a-lot
Ik heb deze discussies ook echt zooo vaak met vriendinnen gehad he. De een kreeg de hele studie betaald door de ouders, soms nog de huur van de kamer, kledinggeld etc etc. Die hadden het gewoon ontzettend goed, dit terwijl anderen zich dik in de schulden moesten steken om alles te kunnen betalen. Zelf had ik het 'geluk' geen contact te hebben met mn vader en daarom een volledige aanvullende beurs te hebben. Maar zo slecht verdiend mijn moeder helemaal niet, dus zij heeft mij vaak zat wat extra's toegestopt (niet structureel als in een maandbijdrage alleen), vaak mag ik mee op vakantie voor noppes en mijn rijbewijs heb ik ook volledig gehad. Dus daarin ben ik wel heel erg verwend.. maar aan de andere kant, ik ben sinds mn 19e op kamers en heb altijd alles zelf betaald, mn studie ook. Gewoon geluk gehad met een goed betaalde bijbaan ernaast en behoorlijke stufi.
Mijn ervaring is gewoon dat mensen altijd wel jaloers zullen zijn op mensen die het beter hebben dan zij.
Mijn ervaring is gewoon dat mensen altijd wel jaloers zullen zijn op mensen die het beter hebben dan zij.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Rush schreef:Jaa, het was echt super hoor. Eerst moest je samen met 100 scholieren een test doen en toen was ik bij de beste 10. Daarna kwam ik op TV en werd ik 7de. Ik sloeg ook wel wat dicht, helaas.SuperGrover schreef:Ooh das jammer. Ik heb niet meegedaan, aangezien ik bang was mezelf te vernederen door ineens niks meer te weten, maar nu heb ik spijt.Rush schreef:Ik heb meegedaan SG, maar ben helaas 7de geworden
sta je soms nog op youtube?
Atelier Madame- Ratel
Ondanks dat mijn ouders mij financieel steunden, heb ik ook een studieschuld van hier tot Tokyo, omdat mijn studie veel duurder was. Soms benijden (en oordelen) mensen anderen ook gewoon zonder dat ze weten hoe 't echt zit. Andersom zal ik dat vast ook wel eens doen.
Marin- Lady Post-a-lot
AM: Ja, ik zie dat verschil ook duidelijk. Ik word alleen echt een beetje cranky van mensen die beweren dat studeren helemaal niet zo duur is... Nee, het is niet duur voor jou, omdat je ouders je collegegeld, boeken en huur betalen...
SuperGrover- Ratel
Ik las het in een ander topic, maar ik vind 't trouwens enorm leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt in je studie en nieuwe leven, SG!
Marin- Lady Post-a-lot
Holy christ, zou dat op youtube staan?Atelier Madame schreef:Rush schreef:Jaa, het was echt super hoor. Eerst moest je samen met 100 scholieren een test doen en toen was ik bij de beste 10. Daarna kwam ik op TV en werd ik 7de. Ik sloeg ook wel wat dicht, helaas.SuperGrover schreef:Ooh das jammer. Ik heb niet meegedaan, aangezien ik bang was mezelf te vernederen door ineens niks meer te weten, maar nu heb ik spijt.Rush schreef:Ik heb meegedaan SG, maar ben helaas 7de geworden
sta je soms nog op youtube?
Rush- Lady Post-a-lot
Nee, gelukkig niet haha!
Rush- Lady Post-a-lot
Ja het is zo'n verschil vergeleken met de middelbare school Een hele vooruitgang. De hele sfeer op de universiteit al, dat bevalt me zo goed. De studie wordt gelukkig leuker, de eerste weken vond ik methoden en statistiek zóveel leuker dan de introductie van mijn studie zelf, maar nu vind ik het allebei leuk. De collegeonderwerpen verschillen per week, en het is me inmiddels al wel duidelijk dat de psychologie-onderwerpen interessanter zijn dan de sociologie-onderwerpen. Dus dat brengt me weer een stapje dichterbij het uitvinden wat ik wil met mijn leven/rest van mijn studie.
SuperGrover- Ratel
Balen! Ik zat al in mijn geheugen te graven, ik keek namelijk áltijd. Maar goed, godzijdank heb ik niet alles onthouden haha.Rush schreef:Nee, gelukkig niet haha!
SuperGrover- Ratel
SuperGrover schreef:AM: Ja, ik zie dat verschil ook duidelijk. Ik word alleen echt een beetje cranky van mensen die beweren dat studeren helemaal niet zo duur is... Nee, het is niet duur voor jou, omdat je ouders je collegegeld, boeken en huur betalen...
nee dan is studeren inderdaad niet zo duur nee, en als je thuis woont is een studie ook nog wel te betalen van je stufi + bijbaan ernaast. Maar met een kamerhuur, boodschappen etc is het gewoon heel snel prijzig!
maar wat ik toch altijd raar blijf vinden, ook de ib groep gaat er toch vanuit dat je ouders een bijdrage betalen aan je studie? Ja oke er is geen verplichting aan verbonden, maar het is doorgaans wel een richtlijn over hoeveel iemand moet bijdragen. Ik zou als ouder toch altijd wel proberen dit bij te dragen aan mijn kind.
Atelier Madame- Ratel
Goed zo, ik heb ook veel psychologie en sociologie gehad (meestal gerelateerd aan educatie of linguistiek) en vond het altijd erg interessant. Toevallig had ik 't in het Kersverse Relatie Topic nog over een sociologisch concept wat ik geleerd heb tijdens m'n studie, wat in mijn geval meer aan linguistiek gerelateerd was Maar fijn dat het zo goed bevalt! Komt wel goed met jou Volgens mij ben jij net als ik en bloei je helemaal op tijdens je studie
Marin- Lady Post-a-lot
studeren is gewoon ook zo super leuk
Atelier Madame- Ratel
Jaa als ik 't geld had, zou ik 't voor altijd doenAtelier Madame schreef:studeren is gewoon ook zo super leuk
Marin- Lady Post-a-lot
Pagina 5 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Soortgelijke onderwerpen
» Kost geld wisselen bij de bank geld?
» Het ik ben zwanger en wil domme vragen stellen topic.
» Verjaardagspakket samen stellen?
» Als je 1 vraag mocht stellen aan ...
» Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?
» Het ik ben zwanger en wil domme vragen stellen topic.
» Verjaardagspakket samen stellen?
» Als je 1 vraag mocht stellen aan ...
» Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?
Pagina 5 van 7
Permissies van dit forum: