Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

+7
Zora
Atelier Madame
Sjaantje
Monte
Melis_je
Bliss
rapa nui
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:31

Beetje stom hoor, want ik loop het risico als een gierigaard over te komen..

Ik help al jaren echt best wel vaak mensen met het nakijken en redigeren van werk, met name in het Engels natuurlijk. Sollicitatiebrieven, essays, maar ook hele theses/scripties. Dat kunnen dan echt gigantische werken zijn.

Ik vind het altijd heel erg leuk om te doen, en doe het altijd met plezier en biedt het ook altijd zelf aan bij mensen aan wie ik graag een steentje bijdraag. Daarom doe ik het altijd gratis, behalve de keer dat ik met spoed een film script heb vertaald voor 25 euro voor een goede vriend, en een dochter van een kennis heb geholpen met haar profielwerkstuk, daar kreeg ik ook een bijdrage voor achteraf, omdat ze het zo lief vonden.

Maar nou kreeg ik van een oud studiegenootje die ik amper spreek een facebook berichtje of ik haar bachelor scriptie wil nakijken op haar Engels. Ik wil het op zich wel doen, maar eigenlijk wil ik voor dit soort dingen wel geld gaan vragen. Het is gewoon redigeer werk, en gaat toch zeker een heel aantal uur in zitten. Maar ik vind dat zo raar om te zeggen, zo van, ja ik wil het wel doen, maar dan wel voor geld. Dat voelt ook helemaal niet eerlijk tegenover haar. Maar nee zeggen voelt ook vervelend, want ik wil haar best helpen. Maar als ik het gratis doe, voelt het alsof ik mezelf tekort doe.

weet niet zo goed wat ik moet antwoorden dus. Wat zouden jullie adviseren?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:33

Als je er zin in hebt ja zeggen, maar er dan bij zeggen iets van: Ik vraag tegenwoordig wel een vergoeding voor deze dingen of iets dergelijks.
Maar als je geen zin hebt, gewoon nee zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:42

Ja ik vind 't zo moeilijk. Ik wil 't wel doen..maar het kost echt best wel veel tijd. Maar ik zou willen dat mensen dan liever zelf op 't idee komen om een kleine vergoeding te geven.

Maar om zo expliciet nee te zeggen vind ik ook moeilijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:43

Ik herken het wel wat je zegt hoor. Zelf wil ik ook altijd iedereen helpen.
Sommige mensen vinden helaas alles maar 'normaal'. Ik zou het niet in mijn hoofd halen. Ik zou alleen nu in jouw geval echt een standpunt aannemen. Zeker omdat je deze persoon vrijwel nooit spreekt. Als het nou een goede vriendin of zus ofzo zou zijn, a la..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  rapa nui wo 8 jun 2011 - 7:43

Ik zou het wel gewoon noemen. Dat je er tegenwoordig wel een bedrag voor vraagt. Dan kun je altijd nog vrij goedkoop gaan zitten maar dan heb jezelf wel een extra bedrag binnen. Je bent je tijd tenslotte ook kwijt. Vind dit helemaal niet gek alhoewel ik me wel kan voorstellen dat het zo voelt.

Jij bent hier goed in en dit is voor jou een manier om wat bij te kunnen verdienen. Als ze dit niet wil / er niet voor over heeft kun je altijd nog nee zeggen.

Viel me met mijn verhuizing ook tegen/ viel me op: iedereen vraagt tegenwoordig geld / een bedrag om even te helpen. Dus is zeker niet vreemd om het te vragen.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Bliss wo 8 jun 2011 - 7:44

Haha ik dacht ff dat je t over mij had toen ik de titel las (zaterdag meubels in elkaar zetten) Very Happy

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Melis_je wo 8 jun 2011 - 7:47

Misschien kan je sturen: "[leuk hoe het met je gaat, met mij ook] Deze week zou ik tijd hebben voor je scriptie. Er zijn zoveel nakijkprojectjes bijgekomen dat ik het tegenwoordig niet meer gratis doe. Ik doe het nu voor 25 euro per project. Als je er interesse in hebt, laat je het maar weten!" Met als doel de bal bij haar leggen, zodat ze niet het idee heeft dat ze 'ja' 'moet' zeggen.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Monte wo 8 jun 2011 - 7:49

Lize schreef:Als je er zin in hebt ja zeggen, maar er dan bij zeggen iets van: Ik vraag tegenwoordig wel een vergoeding voor deze dingen of iets dergelijks.
Maar als je geen zin hebt, gewoon nee zeggen.
+1 ik zou gewoon zeggen dat je zoveel mensen krijgt dat je het je heel veel tijd kost en daarom nu een vergoeding/geld vraagt voor het nakijken. Mensen kunnen heus wel +/- €25 missen(weet overigens niet hoeveel je wilt vragen), zeker als het om een scriptie gaat. Dat zou ik er wel voor over hebben en vind ik ook niet meer dan normaal eigenlijk.


Laatst aangepast door Monte op wo 8 jun 2011 - 7:50; in totaal 1 keer bewerkt
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:50

Bliss schreef:Haha ik dacht ff dat je t over mij had toen ik de titel las (zaterdag meubels in elkaar zetten) Very Happy

Whahaha maar wie zegt dat ik daar goed in ben, zo goed dat ik daar geld voor wil hebben?

Kijk naar mijn Billy (bovenste plank per ongeluk omgekeerd, zodat er een houten kant voor was), en m'n ladekastje stort in elkaar. Maar goed, dat heb ik wel heel stoer in m'n eentje gedaan. Samen staan we sterk. En nee hoor daar hoef ik echt niets voor te hebben! Bovendien vind ik een vriendin iets heel anders dan een vage kennis, en bovendien krijg jij nog altijd 12 euro van mij wat ik altijd vergeet te geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:52

Ja dat is wel een goed idee om te zeggen dat ik er normaal geld voor vraag. Is niet helemaal waar, omdat het me gewoon twee keer geld is aangeboden en ik dat natuurlijk wel heb geaccepteerd, en verder doe ik het ook vaak genoeg nog wel gratis, maar dat gaat me eigenlijk steeds meer tegen staan.

Maar dan leg ik de bal inderdaad eigenlijk bij haar. Het is voor mij een mooie manier om beetje op een freelance manier kleine beetjes bij te verdienen. Ik zou 20 a 25 euro voor een thesis prima vinden inderdaad. Ik hoef geen hoofdprijs er voor te ontvangen, maar een beetje erkenning is wel fijn.


Overigens ben ik ineens bang dat ze een meelezer zou kunnen zijn, oeps. Nou ja, dat merken we dan wel weer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:53

En als ze een meelezer is.. lekker boeiend.
Gewoon geld vragen hoor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 7:58

Ik zou het idd ook aangeven, al zou ik iets meer dan 25 euro vragen!
Je zou gek zijn als je het zomaar doet, zonder dat je er geld/een vergoeding voor vraagt!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Bliss wo 8 jun 2011 - 8:00

Marin schreef:
Bliss schreef:Haha ik dacht ff dat je t over mij had toen ik de titel las (zaterdag meubels in elkaar zetten) Very Happy

Whahaha maar wie zegt dat ik daar goed in ben, zo goed dat ik daar geld voor wil hebben?

Kijk naar mijn Billy (bovenste plank per ongeluk omgekeerd, zodat er een houten kant voor was), en m'n ladekastje stort in elkaar. Maar goed, dat heb ik wel heel stoer in m'n eentje gedaan. Samen staan we sterk. En nee hoor daar hoef ik echt niets voor te hebben! Bovendien vind ik een vriendin iets heel anders dan een vage kennis, en bovendien krijg jij nog altijd 12 euro van mij wat ik altijd vergeet te geven.

Oh ja!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 8:02

pompidom schreef:Ik zou het idd ook aangeven, al zou ik iets meer dan 25 euro vragen!
Je zou gek zijn als je het zomaar doet, zonder dat je er geld/een vergoeding voor vraagt!

Vraagje aan jou trouwens.. Ik heb nu m'n derde bruilofts opdracht binnen..Wat zou jij daar intussen voor gaan vragen als je mij was. Je kent m'n basis camera en dat ik nog geen geld heb om te investeren in iets beters. De eerste doe ik gratis, maar daarna krijg ik er geld voor. Wat denk jij dat ik er voor zou krijgen. Even kijken of dat overeen komt. (edit: gaat dus om hele dag inclusief reiskosten)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Melis_je wo 8 jun 2011 - 8:04

Ja, vanaf nu vraag je dat normaal. Dat is ook je plan, toch? Als je tandarts was geweest, had je dan haar gebit gratis nagekeken? Ik denk dat je voldoende werk hebt aan klusjes die je gratis voor vrienden doet.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 8:05

Melis_je schreef:Ja, vanaf nu vraag je dat normaal. Dat is ook je plan, toch? Als je tandarts was geweest, had je dan haar gebit gratis nagekeken? Ik denk dat je voldoende werk hebt aan klusjes die je gratis voor vrienden doet.

Ja goed plan. Ik vind het alleen heel moeilijk om voor zoiets geld te vragen en weet ook nooit hoeveel. Voel me dan heel bezwaard. En ja, voor echt goede vrienden vind ik het heel wat anders. En ik doe het sowieso altijd wel met plezier, maar er gaat natuurlijk toch veel tijd in zitten.
Fijn dat jullie het wel met me eens zijn smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Sjaantje wo 8 jun 2011 - 8:14

Als ik hulp vraag aan iemand waar veel werk in zit (komt dus regelmatig voor) dan zeg ik uit mezelf al 'je hoeft het niet voor niks te doen!' want ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat er een vergoeding tegenover staat. Niet voor ieder klein wissewasje hoor, maar wel als het een grote klus is.
Daarom vind ik ook zeker dat je er best wat voor kunt vragen vanaf nu. Bedenk wel zelf een bedrag (dus niet aan de ander overlaten hoeveel diegene zou willen betalen) en stel dat voor. Dan kan de ander zelf bepalen of hij/zij het dat waard vindt.

Succes ermee!

Edit: vaak als ik voorstel iemand een vergoeding te geven voor zijn/haar hulp dan hoeft dat niet, maar help ik diegene een andere keer weer met iets anders. Maar dan is het in ieder geval gezegd en uitgesproken!
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Thuis!

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Atelier Madame wo 8 jun 2011 - 8:20

Lijkt me niet meer dan normaal dat je daar een vergoeding voor vraagt. Wie weet kan je er nog een eigen bedrijfje in beginnen Wink

En MBt je vraag over je fotowerk.. ik zou er wel iets voor gaan vragen. Geen idee wat een normale fotograaf kost, 1500 euro voor een dag ofzo? Mss 250 euro?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 8:22

Atelier Madame schreef:

En MBt je vraag over je fotowerk.. ik zou er wel iets voor gaan vragen. Geen idee wat een normale fotograaf kost, 1500 euro voor een dag ofzo? Mss 250 euro?

Voor een hele dag bruiloftsfotograaf ligt de gemiddelde prijs tussen de 800 en 2000 euro. Maar dat is wel echt voor professionele fotografen met dito apparatuur. Zo ver ben ik nog lang niet. Ik laat even in het midden wat ik voor de twee betaalde opdrachten krijg, want ik ben benieuwd naar Pompidom's oordeel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Bliss wo 8 jun 2011 - 8:29

Ik zou trouwens ook best freelance willen redigeren, vind dat erg leuk! Zou daar een markt voor zijn? smile

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Zora wo 8 jun 2011 - 8:34

Bliss schreef:Ik zou trouwens ook best freelance willen redigeren, vind dat erg leuk! Zou daar een markt voor zijn? smile

Ja hoor, die is er smile vorig jaar heel veel gedaan. Ook wel veel geld mee verdiend, waar ik nu helaas een groot deel van terug moet betalen omdat ik niet zo goed had opgelet hoe dat met de belasting zat nerd Maar goed, ze vroegen wel mensen met een talige universitaire opleiding bijvoorbeeld. Verdiende best goed smile
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Bliss wo 8 jun 2011 - 8:38

En wat voor soort teksten heb je dan geredigeerd? Ik ga me er toch eens in verdiepen, lijkt me leuk om te doen en ik kan wel een extra centje gebruiken nu ik volgend schooljaar (op eigen verzoek) een dag minder ga werken! Alleen ik heb de Pabo gedaan, maar ben wel erg goed in de Nederlandse taal.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 8:43

Hoe veel kreeg jij daarvoor Zora?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Antibes wo 8 jun 2011 - 8:46

Bliss schreef:En wat voor soort teksten heb je dan geredigeerd? Ik ga me er toch eens in verdiepen, lijkt me leuk om te doen en ik kan wel een extra centje gebruiken nu ik volgend schooljaar (op eigen verzoek) een dag minder ga werken! Alleen ik heb de Pabo gedaan, maar ben wel erg goed in de Nederlandse taal.

Ik betwijfel of daar vraag naar is, er zijn wel veeeeeeel mensen die correct Nederlands kunnen natuurlijk..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gast wo 8 jun 2011 - 8:46

Ik zou ook gewoon geld vragen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen? Empty Re: Weer iemand helpen..geld vragen, gewoon doen of nee zeggen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum