Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

+10
Rush
luisa
studiebol
Antibes
Jerry
Susan
Lady4
Bay
Snoes
Nala
14 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Nala za 17 sep 2011 - 0:55

Maura schreef:Is zo'n groot bedrag aannemen als gift, belastingtechnisch niet heel erg not done?

Mijn schoonvader is belastingscontroleur, denk wel dat hij goed weet wat hij doet. Maar ken er zelf niet veel van Very Happy
Nala
Nala
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 138
Punten : 166
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  rapa nui za 17 sep 2011 - 0:59

Maura schreef:Is zo'n groot bedrag aannemen als gift, belastingtechnisch niet heel erg not done?

Stel dat je zo'n groot bedrag op je spaarrekening zet dan zit je inderdaad boven de grens van vrijstelling van 20.000 en moet je er zelf jaarlijks belasting over betalen. Maar als je het meteen besteed bij aankoop van je huis dan zit je daar niet mee.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  blondje1313 za 17 sep 2011 - 1:05

Wat Rapa nui een paar reacties geleden al aangaf, ouders mogen een kind eenmalig een grote schenking doen (en dan wel van 35000 oid) voor het kopen van een huis, of voor een studie. Dus dit geeft belastingtechnisch geen problemen.

Er wordt volgens mij ook nergens gezegd dat er iets terugbetaald moet worden, alleen is het huis in principe niet voor de helft van allebei, maar voor 35000 euro meer voor haar vriend.

Ik zou het trouwens gewoon aannemen, je hebt meer aan dat geld nu dan later (als er wel nog veel belasting af gaat bij een erfenis)

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Gast za 17 sep 2011 - 1:07

rapa nui schreef:
Maura schreef:Is zo'n groot bedrag aannemen als gift, belastingtechnisch niet heel erg not done?

Stel dat je zo'n groot bedrag op je spaarrekening zet dan zit je inderdaad boven de grens van vrijstelling van 20.000 en moet je er zelf jaarlijks belasting over betalen. Maar als je het meteen besteed bij aankoop van je huis dan zit je daar niet mee.

Dat snap ik. Je krijgt het, spaart het niet, dus geen Box 3 over dat jaar. Maar het is een gift en het staat ouders vrij om hun kinderen gifts te geven, maar belastingtechnisch is het boven een bepaald bedrag niet handig om te doen, omdat het dan als inkomen wordt gerekend en nog iets waar ik eigenlijk niet op kom op dit moment.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Nala za 17 sep 2011 - 1:16

Tea-Leaf schreef:Ik snap niet zo goed dat als de relatie over is ( om welke reden dan ook ), of de partner overlijdt, het geld opeens geen gift meer is en weer terugbetaald moet worden.

Ik mag toch hopen dat als mijn vriend sterft het een gift blijft. Dat zou maar heel raar zijn dat ik dan alles netjes terug moet geven...
Nala
Nala
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 138
Punten : 166
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  rapa nui za 17 sep 2011 - 1:20

Maura schreef:
rapa nui schreef:
Maura schreef:Is zo'n groot bedrag aannemen als gift, belastingtechnisch niet heel erg not done?

Stel dat je zo'n groot bedrag op je spaarrekening zet dan zit je inderdaad boven de grens van vrijstelling van 20.000 en moet je er zelf jaarlijks belasting over betalen. Maar als je het meteen besteed bij aankoop van je huis dan zit je daar niet mee.

Dat snap ik. Je krijgt het, spaart het niet, dus geen Box 3 over dat jaar. Maar het is een gift en het staat ouders vrij om hun kinderen gifts te geven, maar belastingtechnisch is het boven een bepaald bedrag niet handig om te doen, omdat het dan als inkomen wordt gerekend en nog iets waar ik eigenlijk niet op kom op dit moment.

Is dat niet dat als je ouders je bv. meer in 1 jaar schenken dan het vrijgestelde bedrag, dan moet je er schenkbelasting oid over betalen. Of als iemand anders je een bedrag schenkt dat ook meer is dan het vrijgestelde bedrag dan moet je er ook schenkbelasting over betalen. En je moet het in elk geval opgeven bij je belastingaangifte en dan moet je vervolgens weer aangeven welke vrijstellingen er van toepassing zijn.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Gast za 17 sep 2011 - 1:33

rapa nui schreef:
Maura schreef:
rapa nui schreef:
Maura schreef:Is zo'n groot bedrag aannemen als gift, belastingtechnisch niet heel erg not done?

Stel dat je zo'n groot bedrag op je spaarrekening zet dan zit je inderdaad boven de grens van vrijstelling van 20.000 en moet je er zelf jaarlijks belasting over betalen. Maar als je het meteen besteed bij aankoop van je huis dan zit je daar niet mee.

Dat snap ik. Je krijgt het, spaart het niet, dus geen Box 3 over dat jaar. Maar het is een gift en het staat ouders vrij om hun kinderen gifts te geven, maar belastingtechnisch is het boven een bepaald bedrag niet handig om te doen, omdat het dan als inkomen wordt gerekend en nog iets waar ik eigenlijk niet op kom op dit moment.

Is dat niet dat als je ouders je bv. meer in 1 jaar schenken dan het vrijgestelde bedrag, dan moet je er schenkbelasting oid over betalen. Of als iemand anders je een bedrag schenkt dat ook meer is dan het vrijgestelde bedrag dan moet je er ook schenkbelasting over betalen. En je moet het in elk geval opgeven bij je belastingaangifte en dan moet je vervolgens weer aangeven welke vrijstellingen er van toepassing zijn.

+ dat het als inkomen wordt gezien.

Ik heb er zelf problemen mee gehad. Mijn vader heeft een schenkingsformulier moeten tekenen voor de belastingdienst. Nu was het geen gift, maar een lening. En aangezien ik hetzelfde jaar gelijk 2500 heb terugbetaald, was ik ook vrij van. Maar ik kneep hem wel even. En dat was ook voor het huis, al is het niet bij mijn hypotheek gerekend zeg maar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Winegum za 17 sep 2011 - 7:43

Voor mijn eigen gevoel zou ik het wel graag vast willen hebben. Ik zou me best rot voelen als we uit elkaar zouden gaan en ik een groot deel van de erfenis 'mee zou nemen'. Zeker niet als het niet evenredig is, door giften van jouw familie, eigen inbreng etc.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Ster za 17 sep 2011 - 8:19

Ik heb niet alle reactie gelezen, dus sorry als ik een dubbel antwoord geef.

Voor het kopen je van eerste huis kunnen ouders belastingvrij maximaal 50000 eenmalig schenken, dit moet dan bij de notaris worden vastgelegd. Mijn ouders hebben mij ook een bedrag geschonken, dit kwam dus bij mijn spaargeld. Mijn vriend en ik hebben beiden evenveel geld in het huis (en in richting) gestoken, waardoor ik het verschil op mijn spaarrekening hield. Dit hebben we gewoon als reserve. We houden ons eigen geld nog steeds gewoon gescheiden, dus levert geen problemen op. Het deel van mijn ouders blijft op deze manier gewoon van mij. We hebben wel bij de notatis laten vastleggen dat we beide evenveel hebben betaald aan alles.

Zolang je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd, kun je op deze manier toch de schenking voor jezelf houden?

Ster
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 186
Punten : 240
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Gast za 17 sep 2011 - 8:33

Wij krijgen van onze ouders sowieso een bepaald bedrag als we een huis gaan kopen. Je kunt in dat geval als ouders je kinderen een vrij hoog bedrag belastingvrij schenken. Zij schenken ons dit liever nu, dan wanneer ze overleden zijn en we er een hoop belasting over moeten betalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis - Pagina 2 Empty Re: Geld krijgen van schoonouders bij kopen huis

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum