Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nu een huis verkopen en kopen ... wie?

+4
Dille
Ooh La La!
Mama_1987
Flower_L
8 plaatsers

Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Flower_L vr 22 maa 2013 - 9:30

We hoeven niet te verhuizen, maar overwegen het wel.
Ik vind het best wel 'eng'. Bedoel, dit huis gaan we echt met flink verlies (soortgelijk huis staat voor ruim 40k onder onze aankoopprijs te koop) verkopen, maar aan de andere kant....we kopen waarschijnlijk een (duurder) huis weer wat ook gigantisch in prijs is gezakt.
Uiteraard gaan we niet eerder iets kopen alvorens dit verkocht zou zijn, maar toch blijft het best een eng idee...

Wie heeft nog meer zijn/haar huis verkocht met een grote schuld, en iets anders gekocht? Weet niet wat ik met dit topic wil, maar vind het maar een eng idee nu een huis verkopen en kopen ... wie? 561177 Misschien helpen ervaringen hierbij nu een huis verkopen en kopen ... wie? 561177

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Mama_1987 vr 22 maa 2013 - 9:49

Flower_L schreef:We hoeven niet te verhuizen, maar overwegen het wel.
Ik vind het best wel 'eng'. Bedoel, dit huis gaan we echt met flink verlies (soortgelijk huis staat voor ruim 40k onder onze aankoopprijs te koop) verkopen, maar aan de andere kant....we kopen waarschijnlijk een (duurder) huis weer wat ook gigantisch in prijs is gezakt.
Uiteraard gaan we niet eerder iets kopen alvorens dit verkocht zou zijn, maar toch blijft het best een eng idee...

Wie heeft nog meer zijn/haar huis verkocht met een grote schuld, en iets anders gekocht? Weet niet wat ik met dit topic wil, maar vind het maar een eng idee nu een huis verkopen en kopen ... wie? 561177 Misschien helpen ervaringen hierbij nu een huis verkopen en kopen ... wie? 561177

Wij zitten in hetzelfde schuitje. Wij twijfelen ook nog. Wij zitten met het probleem dat we het verlies niet zomaar kunnen betalen. Je moet het tegenwoordig zelf betalen want meefinancieren kan helaas niet meer. Ook al is ons toekomstige nieuwe huis erg goedkoop, de restschuld moeten we toch zelf ophoesten.
Mama_1987
Mama_1987
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 197
Punten : 302
Registratiedatum : 26-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Ooh La La! vr 22 maa 2013 - 9:50

Wij hebben in 2011 een nieuwbouwappartement gekocht, het is vorige maand opgeleverd.
Ons huidige apprtement staat bijna een jaar te koop en we zijn inmiddels €20.000,- gezakt. Veel lager zullen we met de vraagprijs niet gaan.
Hopelijk verkopen we het nog voor de zomer... Dan gaan de dubbele lasten tellen.

Mensen in onze omgeving vonden het in eerste instantie geen verstandige keuze, maar we hebben er tot nu toe nog geen spijt van gehad. Het nieuwe huis is 2x zo groot en was qua prijs niet veel duurder. Met oog op de toekomst (kindjes enzo) was dit het juiste. De restschuld nemen we voor lief, daar valt wel een mouw aan te passen.

Het enige dat me tegen valt in dit hele gebeuren is de stress. We hebben er allebei meer last van dan ik vooraf dacht.

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Dille vr 22 maa 2013 - 9:52

Ons huis staat op dit moment te koop. Ook wij hebben een flink hypotheekgat; zeker 50.000 euro. Gelukkig kunnen we dit bedrag 'missen', ook al voelt het natuurlijk erg sneu om het in zo'n zwart gat te stoppen. We willen (natuurlijk) pas een nieuw huis kopen als dit huis verkocht is. We gaan in ieder geval veel groter wonen, in een betere buurt.
Weg móeten is het niet, we zouden ons prima redden in dit huis, maar we hebben maar twee slaapkamers, een kleine tuin en erg weinig bergruimte. We gaan echt voor de kinderen verhuizen; groter huis, ruime eigen kamers en een fijne buurt om in op te groeien.

Geen ervaring dus nog, behalve dan dat wij de stap wel gewaagd hebben smile. Ik snap wel dat je het eng vindt. Ik dacht dat het kopen van je eerste huis spannend was, maar je eerste huis vérkopen is nog veel spannender! Ik vind het vooral frustrerend dat ik geen invloed op dat proces kan uitoefenen haha.
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Flower_L vr 22 maa 2013 - 10:01

ik focus mij vooral op dat verlies....en ik houd totaal niet van onzekerheid en alles wat ermee samenhangt nu een huis verkopen en kopen ... wie? 561177
maar als ik dan kijk naar wat we zouden kunnen kopen momenteel...die huizen zijn natuurlijk ook gigantisch gezakt en net boven het niveau uitgekomen waar we destijds dit huis voor hebben gekocht. Eigenlijk te idioot voor woorden die prijzen. Heb mij er sinds de koop van dit huis niet meer in verdiept, maar nu ik op Funda aan het zoeken ben geslagen...

Ooh la la. En als het over een jaar nog niet voor 20k onder vraagprijs is verkocht? Overwegen jullie dan te gaan verhuren oid?

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  La Senza vr 22 maa 2013 - 10:07

Ik zou mijn huis niet willen verkopen met flink verlies. Ik zou het écht écht écht niet aandurven.
Toevallig zat ik op Funda te kijken en er staan nu zulke leuke huizen te koop, precies in de buurt waar ik wil wonen, precies met tuin, mooie keuken, mooie badkamer én precies binnen het budget wat ik kan lenen voor een hypotheek. Helaas heb ik een anti-speculatiebeding en moet ik hier nog wel even blijven zitten, maar men, wat was ik graag verhuisd.
La Senza
La Senza
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 189
Punten : 187
Registratiedatum : 07-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Annie24 vr 22 maa 2013 - 10:35

Ons huis staat te koop en we hebben sowieso 20.000 verlies.

We hebben december vorig jaar een nieuw huis gekocht welke in maart 2014 opgeleverd zou gaan worden. Helaas verloopt de bouw zo voorspoedig dat het oktober/november dit jaar zal worden. Beetje een domper dus zolang dit huis nog te koop staat. Zeker omdat we van maart 2014 uitgingen.

Voordat we deze stap namen hebben we alle kosten op een rijtje gezet in het geval van dubbele lasten en dat wordt gelukkig geen probleem, maar liever niet natuurlijk Wink

Wbt het verlies; kijk goed met hoeveel verlies je blijft zitten. Wij hebben nu 20.000, maar ook al zouden we hier over 20 jaar pas weggaan is het écht niet zo dat onze woning opeens 20.000 meer waard is. De huizenprijzen zullen echt wel weer wat aantrekken, maar zoals het een jaar of 5 geleden was wordt het écht niet meer.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Flower_L vr 22 maa 2013 - 10:42

dat is ook zo. Het enige is (zover ik weet...heb me er nog niet zo in verdiept) dat het stukje extra hypotheek tegen minder gunstige voorwaarden afgesloten moet worden.

20k valt nog mee toch? Of is dat gebasseerd op de huidge vraagprijs voor het huis?

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Annie24 vr 22 maa 2013 - 10:49

De huidige vraagprijs idd. We willen/kunnen max nog 10.000 extra zakken, maar dat is écht uit pure nood en doen we pas als we in de knoop komen door de dubbele lasten.

Wbt financieren van de restschuld heb ik geen idee, want mijn ouders betalen de restschuld. Die hebben tenminste nog een flinke overwaarde door hun in 1985 in guldens gekochtte woning die nu bijna het 3 dubbele in euro's waard is.

Als we de staatsloterij winnen geven we het huis gratis weg Razz

Wbt stress: ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar ik zit elke avond op Funda te kijken en heb een hartslag van 200 als ik zie dat ik een oproep van de makelaar gemist heb. Wat dan bij terugbellen bv resulteert in een vraag of we mee willen doen aan de openhuizen dag ofzo Evil or Very Mad
Mijn vriend heeft dat veel minder, die heeft er alle vertrouwen in, maar ik ben me denk ik meer bewust van de gevolgen van dubbele lasten. Ondanks dat ik weet dat we het kunnen betalen zet ik dat natuurlijk veel liever op de spaarrekening of gaan we ervan op vakantie Yes
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Ooh La La! vr 22 maa 2013 - 23:00

Flower_L schreef:Ooh la la. En als het over een jaar nog niet voor 20k onder vraagprijs is verkocht? Overwegen jullie dan te gaan verhuren oid?

Als het voor 1 mei nog niet verkocht is gaan we het inderdaad verhuren.
Dat kan sindskort via de leegstandswet. Daarmee kun je 2 jaar verhuren zonder "problemen". De huurder kan bijvoorbeeld niet naar de huurcommissie stappen en je hebt een kortere opzegtermijn wanneer je huis wel verkocht wordt.

Voor verhuur staan mensen hier echt in de rij (Amsterdam), dus dat zal geen probleem zijn. En we zullen ook geen hoofdprijs vragen, maar puur onze vaste lasten.

Maar goed, aanstaande dinsdag is er eindelijk weer een bezichtiging (een week na de prijsverlaging). Hopelijk komt daar iets uit voort smile

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Gast vr 22 maa 2013 - 23:02

Wij durven het (nu) niet aan, door de restschuld. Sowieso is het maar afwachten of je überhaupt je huis nu verkocht krijgt, als er nog 100 te koop staan die misschien leuker/mooier/goedkoper zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Fiwen za 23 maa 2013 - 4:09

Wij hebben ons oude appartement €20.000,- onder de aankoopprijs verkocht en hadden dus een restschuld.
Mijn ouders hebben de restschuld betaald zodat wij op 1 salaris een hypotheek voor ons nieuwe huis konden nemen.
We hebben gewoon veel geluk gehad dat ze dat voor ons wilde doen en dat het huis waar we nu wonen echt heel goedkoop was. En dat we alles nog voor 31-12-12 hebben kunnen afronden zodat we nog onder de oude hypotheek-regeling konden kopen.

Je kunt je huis altijd te koop zetten en kijken wat het oplevert... Zolang je wacht tot je het verkocht hebt voordat je een nieuw huis koopt loop je weinig risico's.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Zonnetje za 23 maa 2013 - 5:47

Met dat laatste advies van Fiwen ben ik het eens. Ik zou gewoon je huis te koop zetten en zien waar het schip strandt.

Mijn vriend en ik hebben anderhalf jaar geleden ons appartement verkocht met een restschuld van 33.000 euro. We hadden het te koop gezet en tegen elkaar gezegd dat we nergens op rekenden en wel zouden zien wanneer het verkocht zou worden. We hadden er al op gerekend dat het wel een paar jaar zou kunnen duren. Natuurlijk verkochten we ons appartement liever niet met verlies, maar het was een erg klein appartement waar je eigenlijk met z'n tweeën al niet heel goed kon wonen en zeker niet met een kindje (en wij willen in de toekomst graag kinderen). Onverwachts snel kwam er een koper en waren we ons appartement kwijt. We hebben toen snel genoeg een mooi huis gekocht in een wijk waar we heel graag wilden wonen.

De restschuld hebben we van ons spaargeld betaald. Het is inderdaad zo dat je nu een duurder huis ook voor een lagere prijs koopt dan wanneer het geen crisis was geweest, maar het is erg zuur om de restschuld van je spaargeld te moeten overmaken. Al ben je dat daarna ook snel weer vergeten en zijn wij ons spaargeld weer aan gaan vullen. Maar dit moet je wel kunnen. Als je weinig tot geen spaargeld hebt, kun je je huis eigenlijk niet met een restschuld verkopen en moet je blijven zitten waar je zit.

We genieten nog iedere dag van ons 'nieuwe' huis, waar we inmiddels ook alweer 1 jaar en 3 maanden wonen. Wij zijn echt van plan om heel lang in dit huis te blijven wonen. Het is inderdaad wel spannend allemaal. Doordat we dit hebben meegemaakt, realiseer je je nog beter hoe grote aankoop een huis is en dat je niet even iets koopt en een paar jaar later weer verkoopt, want dat kan erg veel geld kosten.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

nu een huis verkopen en kopen ... wie? Empty Re: nu een huis verkopen en kopen ... wie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum