Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geld en leuke dingen doen/kopen?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 11:02

Over anderhalve week gaan ik, mijn moeder en haar vriend beginnen aan het ‘gezellig’ maken van mijn woning. Ik heb een jaar lang gespaard voor deze happening, want als ik het wilde doen, en ik wil veel veranderen, dan wilde ik het ook in één keer af maken, maar ik begin nu terug te krabbelen.

Want…

Onlangs heb ik een fikse bekeuring gekregen van het CJIB en daarnaast ligt er nog een aanslag van de BD. Nu klinkt het misschien arrogant, maar ik kan beiden in één keer voldoen en mijn ding doen voor mijn huis, maar ik ben zo bang dat ik nog een onverwachte uitgave krijg. En dat ik het niet ga redden of overige vaste lasten een maand moet uitstellen.

Maar...

Ik zie hier continu zoveel meiden die zoveel leuke dingen kopen, voor het huis, voor ontspanning, om er leuk uit te zien en dat doe ik absoluut niet. Ik bestel wel eens wat bij de Hennes en ik heb onlangs een TV gekocht, maar ik heb geen Wii, PS3, Ipod, Ipad etc. Ik heb zelfs geen leuke inrichting. En daar geld aan uitgeven, dat vind ik zo moeilijk… Want stel je toch voor dat ik over twee maanden een leuk huis heb, maar dat ik aan het eind van mijn geld nog een maand overhoud?

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe gaan jullie met je geld om? Koop je gewoon wat je leuk vindt en zie je wel of je de eind van de maand redt? Of reken je goed uit wat je kunt uitgeven? Of doe je net als mij aan oppotten zonder er echt iets leuks van te doen? Koop je weleens iets in een impuls? En dat impuls, wordt dat gekocht met "Ik kan het misschien net redden?" of "Ik kan het zeker redden tot het eind van de maand?"

Ik ben echt benieuwd!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Re: Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  Angela_1986 di 15 maa 2011 - 11:32

Jouw verhaal klinkt heel herkenbaar, ik ben altijd bang dat ik 'n stuk maand over hou aan het eind van m'n salaris. Terwijl ik daar geen gegronde reden voor heb want ik red het gewoon...

Toen ik net op mezelf woonde had ik echt heel veel moeite met leuke 'extra' dingen kopen; kleding, spullen voor in huis, leuke dingen doen, enzovoorts. Ik heb altijd al een groot verantwoordelijkheidsgevoel gehad wat dat betreft en daarbij was/is? m'n ex héél slecht met geld en hebben we daardoor in vervelende situaties gezeten. Nu heb ik ondertussen wel geleerd om wat makkelijker geld uit te geven want ik leef nu en of ik later leef is nog maar de vraag. Máár er moet wel 'n bepaalde buffer zijn!
Ik kan wel dingen impulsief kopen maar dan zijn het kleinere dingen. Over aankopen die wat duurder zijn, meer als 'n paar tientjes, denk ik wel even na of het financieel kan. Kan dat voor mijn gevoel dan kan ik het ook prima kopen maar ik wil wel die zekerheid, dat ik het eind van de maand ga redden.

Krijg jij het ook altijd 'benauwd' als je bankrekening onder 'n bepaald bedrag komt?

En ik weet 't, dit kan heel verwend overkomen en eigenlijk is het ook een soort van luxe-probleem want er zijn heel veel mensen die door omstandigheden niet kunnen sparen.

Hmm nu komt het misschien 'krenterig' over maar zo zie ik mezelf toch niet. Ik kan echt wel geld over de balk smijten als ik leuke dingen zie Wink maar wel als het financieel haalbaar is!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Re: Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 11:49

Angela_1986 schreef:

Krijg jij het ook altijd 'benauwd' als je bankrekening onder 'n bepaald bedrag komt?


Dank je voor jouw reactie. Ik herken me ook zeker in jouw stukje!

Mijn probleem is ook zeer zeker een luxe-probleem. Drie weken geleden heb ik mijn restant-schuld bij mijn moeder/stiefvader ingelost. Het was een, voor mij, fors bedrag en ik wist niet hoe ik dat voor hun vakantie zou inlossen. Ik heb het drie weken geleden in een impuls ingelost, maar ik heb er nachten van wakker gelegen. Embarassed

Nu krijg ik over een week mijn loon en ik krijg het benauwd van het feit dat ik 'maar' 100 euro heb weten te sparen, tot nu toe, en nog een week te gaan heb en mijn auto ook niet op water rijdt. Ik voel me echt een verwend kreng, zoals ik nu overkom, maar ik kan daar dus ECHT mee zitten.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Re: Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  minoessepoes di 15 maa 2011 - 19:25

Ik hou er helemaal niet van om alles in 1 keer te kopen. Dan krijg je zo'n uitgezocht plaatje, allemaal dingen die op dat moment leuk waren maar over een half jaar niet meer, terwijl als je elke keer wat koopt dan kan je ook telkens wat kleins weghalen en vervangen. Zo blijft je interieur up-to date en gaat het ook niet vervelen.

Wij hebben ons huis op de bank na helemaal ingericht met opgeknapte tweedehands spullen. Dat vind ik zelf veel leuker dan Ikea, omdat het aparter is, ik het allemaal op elkaar af heb kunnen stemmen zonder dat het van een serie is en een mooi voordeel is dat het allemaal niet duur is, dus als ik er op uit gekeken ben dan kan ik het ook zo inruilen.
Verder heb ik kussensloopjes zelf gemaakt, een stukje stof op de markt kost niet veel maar het kleed je huis wel aan. Of een schemerlamp die we gekregen hebben, daar heb ik de stof van de kap getrokken en deze opnieuw beplakt, zo simpel, zo goedkoop maar wel voor heel weinig geld een heel leuk nieuw lampje, bij de Ikea/Xenos hebben ze bijvoorbeeld ook veel lampenkapjes, dan haal je bij de kringloop een lampje, schilder je die met een hippe hoogglans verf en zet je er een nieuw kapje op en voor minder dan 10 euro heb je een heel leuk origineel lampje.

Verder zijn het de kleine dingen die het gezellig maken vind ik altijd, een vaasje met bloemen, kaarsen enz. Dat zijn allemaal dingen die wij veel gekregen hebben van mensen die naar ons huis kwamen kijken voor het eerst (wij hadden het geluk dat we alles zwart/wit hebben en dat veel mensen ook cadeautjes meenamen in het zwart/wit) en dat zijn anders ook niet de kosten. Kijk voor dingen eens bij de action, xenos, hema enz. Daar kan je vaak voor niet te veel geld leuke dingen voor in huis vinden.
Dingen zoals een mooie canvas boven de bank of gewoon een schilderij bijvoorbeeld vind ik altijd leuke cadeautjes om voor je verjaardag te vragen bijvoorbeeld, mensen vinden dat vaak ook leuk om te geven.

Het hoeft allemaal niet duur te zijn en als je elke keer iets koopt is het ook niet in 1 keer een hele grote uitgave, dus hoef je daar ook niet wakker over te liggen.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Re: Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  Rovine di 15 maa 2011 - 23:05

Herkenbaar! Momenteel is mijn financiële situatie prima en de arbeidsmarkt in mijn sector ligt ook op een hoogtepunt, dus zonder werk zal ik niet snel komen zitten. Ik wil graag een nieuwe fiets, maar loop nu al 2 maanden te aarzelen en tussen de tweedehandsjes te neuzen omdat ik het eng vind zoveel geld uit te geven, want als ik over 2 maanden ineens niks meer heb zit ik met die stomme fiets die ik niet op kan eten.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Re: Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  Pien di 15 maa 2011 - 23:26

ik denk dat je gewoon in je huis iedere keer iets moet vervangen! zo doe ik dat ook... ik ben al heel lang niet tevreden over onze inrichting, qua meubels heb ik me er bij neer gelegd dat we deze voorlopig houden dus nu ben ik bezig door het anders aan te kleden.

ik heb een lijstje gemaakt met dingen die ik wil doen in de woonkamer en slaapkamer en dingen die moeten voor de babykamer. die van de babykamer hebben we allemaal als eerste gedaan, want dat MOEt gebeuren. daarvoor hebben we nu alle uitgave's gedaan en hoeven we alleen nog maar een lamp aan te schaffen.
zo was ik bij de woon en slaapkamer niet te spreken over de accesoires, die van beneden vond ik nog wel mooi maar ik wilde het gewoon uit de woonkamer weg hebben. ik heb nu alle accesoires uit de slaapkamer weg gehaald en die van beneden naar de slaapkamer gedaan. resultaat: een superleuke slaapkamer helemaal zoals we willen!! het enige wat we nog op de slaapkamer moeten doen is gordijnen aanschaffen...

verder ben ik langzaamaan het lisjtje op volgorde aan het zetten, wat kan ik nu al doen, wat kan pas over 2 maanden als de box in huis is, wat kan pas als het vakantie geld binnen is en ga zo maar door.

ik heb nu dus een soort van planning, natuurlijk niet tot op de dag en tjidstip vermeld wat we gaan doen, maar zo is voor deze week de woonkamer aan de beurt met wat kleine accessoires en plantjes (bloempotten hebben we al). die gaan we vanmiddag dan ook samen halen. het is een kleine uitgave (max 50 euro) dus die kunnen we gewoon van de lopende rekening doen. doordat we iedere keer iets doen hoeven we geen beroep op onze spaarrekening te doen, en dus, mocht er een grote uitgave komen, kunnen we dan wel een beroep op onze spaarrekening doen!

ga voor jezelf eens na wat je wilt doen en kopen, wat de kosten hiervan gaan zijn en wanneer je dat gedaan wilt hebben. wil je bijv alles in 1 keer af hebben, of kun je er ook vrede mee hebben als er een half jaar overheen gaat? ga de lijst op volgorde zetten van wat je als eerste gedaan wilt hebben, en werk dan die lijst af!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Re: Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  Atelier Madame wo 16 maa 2011 - 0:44

Ik begroot meestal per maand wat mijn vaste lasten zijn en doorgaan kijk ik wel gewoon wat ik overhou voor kleding .e.d. Ik heb wel een luxe telefoon, maar voor de rest een normale laptop, geen ipad e.d. Ik koop dat soort dure dingen gewoon niet zo snel. Wel ga ik vaak weekendjes weg, dat vind ik heel belangrijk.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geld en leuke dingen doen/kopen?  Empty Re: Geld en leuke dingen doen/kopen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum