"Jong" moeder zijn
+18
pindaatje
Mida4you
Thunder
PapillonRose
Atelier Madame
Jilke
Teddyaapje
Phileine
VeryCherry
Smaragdje
Susan
Tania
Bolleke
loesje
Happydobby
Parisienne
Mamsie
Julia
22 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: "Jong" moeder zijn
Ja, dat ben ik ook wel. Maar er staan niet alleen maar 35+ moeders op het plein, zo bedoelde ik het
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
In mijn directe omgeving ken ik vrijwel alleen maar mensen die pas rond of net na hun 30ste aan kinderen zijn begonnen. Maar veel mensen waar ik op de basisschool/middelbare school bij in klas heb gezeten, zijn al voor hun 25ste moeder of vader geworden. In mijn beleving is dat erg jong en zelfs met mijn 26 jaar zou ik er nog niet aan toe zijn om moeder te worden. Als de omstandigheden anders waren geweest misschien wel. Maar ik zou het nooit veroordelen, want iedereen is er nou eenmaal op een ander moment klaar voor.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Ja i know, vond het grappig hoe jij het las en hoe ik het las, net verschillendVeryCherry schreef:Ja, dat ben ik ook wel. Maar er staan niet alleen maar 35+ moeders op het plein, zo bedoelde ik het
Gast- Gast
Ik was er in het begin wel bang voor maar het is in mijn ogen absoluut niet het geval. In het begin van mijn zwangerschap heb ik wel regelmatig de vraag gekregen of het gepland was, ik was toen 23.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Dat is het tegenovergestelde van wat ik hier heb. Ik ben nu 24, woon bijna 2 jaar samen en krijg regelmatig de vraag: en...wanneer komt er gezinsuitbreiding?
Ook zo verschrikkelijk, zeker omdat de kans groot aanwezig is dat we geen kindje kunnen krijgen of dat ik moeilijk zwanger raak. Dat kan me echt pijn doen ook dat soort opmerkingen.
Ook zo verschrikkelijk, zeker omdat de kans groot aanwezig is dat we geen kindje kunnen krijgen of dat ik moeilijk zwanger raak. Dat kan me echt pijn doen ook dat soort opmerkingen.
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Haha dit vroeg ik me gisteren dus af in het topic over 'hoe oud was jij'. Ik vond de gemiddelde leeftijd van de dames daar zo jong!
Zelf ben ik 23, woon net samen met mijn vriend waar ik bijna 2 jaar mee samen ben. Ben nog druk bezig met studeren en wil hierna lekker carierre gaan maken en gaan reizen. Allemaal plannen waarbij 'ik' heel centraal sta, en mijn geluk. Ik denk dat een kindje daarin gewoon nog geen plaats heeft. Los ervan dat ik er nog niet aan toe ben (mijn vriend ook niet). In mijn omgeving denken de meeste meiden er hetzelfde over.
Overigens denk ik dat het ook wel samenhangt met je opleidingsniveau. Ik ken maar weinig mensen die na het afstuderen op een universitaire studie bijv gelijk zijn begonnen aan een gezinnetje. Terwijl voor mijn gevoel bijv mensen die op hun 19e klaar zijn met hun mbo, vaak wel rond hun 21/22 ermee kunnen en willen beginnen. Maar goed dan ben je ook al iets langer aan het werk.
Mocht ik nou wel zwanger zijn (ongepland), zou ik het nooit of te nimmer weg laten halen. Daarvoor kan ik mijn tot nu toe uitgestippelde pad wel aan de kant zetten .
Zelf ben ik 23, woon net samen met mijn vriend waar ik bijna 2 jaar mee samen ben. Ben nog druk bezig met studeren en wil hierna lekker carierre gaan maken en gaan reizen. Allemaal plannen waarbij 'ik' heel centraal sta, en mijn geluk. Ik denk dat een kindje daarin gewoon nog geen plaats heeft. Los ervan dat ik er nog niet aan toe ben (mijn vriend ook niet). In mijn omgeving denken de meeste meiden er hetzelfde over.
Overigens denk ik dat het ook wel samenhangt met je opleidingsniveau. Ik ken maar weinig mensen die na het afstuderen op een universitaire studie bijv gelijk zijn begonnen aan een gezinnetje. Terwijl voor mijn gevoel bijv mensen die op hun 19e klaar zijn met hun mbo, vaak wel rond hun 21/22 ermee kunnen en willen beginnen. Maar goed dan ben je ook al iets langer aan het werk.
Mocht ik nou wel zwanger zijn (ongepland), zou ik het nooit of te nimmer weg laten halen. Daarvoor kan ik mijn tot nu toe uitgestippelde pad wel aan de kant zetten .
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Atelier Madame schreef:Haha dit vroeg ik me gisteren dus af in het topic over 'hoe oud was jij'. Ik vond de gemiddelde leeftijd van de dames daar zo jong!
Ik heb het idee dat het opleidingsniveau van de meiden hier over het algemeen vrij hoog ligt hoor. Ik denk dat het grootste deel van de studerende moeders bijvoorbeeld HBO/uni doet.
Gast- Gast
De gemiddelde leeftijd van de mama's op dit forum is ook een stuk lager dan het landelijk gemiddelde. Niets mis mee verder hoor (ik lees hier graag mee haha) maar het valt wel op inderdaad!
En aan die hoogopgeleid = later kinderen uitspraak doet dit forum inderdaad ook geen eer Gemiddeld is dat wel zo, hoogopgeleiden krijgen over het algemeen later kinderen.
En aan die hoogopgeleid = later kinderen uitspraak doet dit forum inderdaad ook geen eer Gemiddeld is dat wel zo, hoogopgeleiden krijgen over het algemeen later kinderen.
Gast- Gast
Fauve schreef:De gemiddelde leeftijd van de mama's op dit forum is ook een stuk lager dan het landelijk gemiddelde. Niets mis mee verder hoor (ik lees hier graag mee haha) maar het valt wel op inderdaad!
Ja dat vind ik ook vrij logisch, dit forum is ook wel een beetje een jongere forum dus logisch dat de moeders die er zijn vrij jong zijn. Wel leuk dat er nu steeds meer oude garde forummers aan kindjes beginnen.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Las hier toevallig deze week een artikel over op de site van het AD:
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat twintigers het moederschap niet langer uitstellen.
Het aantal vrouwen van 20 tot 40 is de afgelopen drie jaar gedaald met bijna 3 procent, terwijl het aantal vrouwen in die leeftijdscategorie dat voor het eerst moeder werd, met 4 procent steeg.
Vorig jaar werden 86.000 vrouwen voor het eerst moeder. In 2008 betrof het 82.000 vrouwen. In totaal werden vorig jaar 184.000 kinderen geboren, evenveel als de twee jaren daarvoor.
Vorig jaar zijn 43.000 eerste kinderen geboren van wie de ouders niet getrouwd waren. Dat is de helft van alle eerstgeborenen. In 1990 werd 16 procent van de eerste kinderen buiten het huwelijk geboren.
De gemiddelde leeftijd bij het eerste moederschap is tussen 1980 en 2004 gestegen van 25,6 jaar tot 29,4 jaar. Daarna is die leeftijd niet verder toegenomen. (ANP/Redactie)
Gast- Gast
Ik herken het ook wel een beetje, dat ik soms 'raar' aangekeken wordt als mensen erachter komen dat ik al moeder ben. Dan vinden ze dat toch nog best jong. Maar echt vervelende dingen heb ik wat dat betreft niet meegemaakt gelukkig. Wel vond ik het in het begin erg vervelend dat ik regelmatig moest antwoorden op de vraag of het wel gepland was. Het was dan misschien niet gepland, maar wel heel welkom. Plus dat het net zo goed wel gepland had kunnen zijn, 23 is ook weer niet zo'n gekke leeftijd vind ik namelijk..
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Zelfs ik, met mijn inmddels 29, wordt nog wel eens raar aangekeken als ik met mijn jongste loop. Die wordt in september twee, maar als ik er bij vertel dat ik er ook nog 1 van 5 heb, dan zie je ze helemaal kijken...?! In mijn omgeving/dorp ben je er vroeg bij op je 23ste schijnbaar. Op school ben ik ook 1 van de jongere moeders.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10
Ik herken het ook hoor. Ik ben nu 24 jaar en lijk veel jonger waardoor mensen totaal niet verwachten dat wij een dochtertje hebben en getrouwd zijn Dan zeggen ze: Heb jij al een dochtertje?! Hoe oud ben je dan? Ik trek me er nu niet zoveel meer van aan.
Mida4you- Ratel
- Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Ik was 25 toen mijn oudste geboren werd, maar heb, ondanks dat ik ook vaak jonger geschat word, er nooit opmerkingen over gehoord of gekregen.
Wel zijn we hier in de hele straat veruit het jongste stel, maar onze dochter is niet het jongste kindje. Maar ook hier nooit opmerkingen over gehad.
Wel zijn we hier in de hele straat veruit het jongste stel, maar onze dochter is niet het jongste kindje. Maar ook hier nooit opmerkingen over gehad.
pindaatje- Prater
- Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10
Ik heb sinds een paar maanden ander werk en daar heeft tot nu toe iedereen hetzelfde gereageerd toen ik vertelde dat ik 2 kinderen heb. Werkelijk allemaal zeiden ze 'heb jij al kinderen?! Hoe oud was je dan? Wauw 21?! Was het gepland?'.
Aan de ene kant heel brutaal, aan de andere kant zijn ze vooral heel open en eerlijk en dat waardeer ik ook wel weer. Ze zeggen het niet met minachting, ze zijn vooral verbaasd.
Aan de ene kant heel brutaal, aan de andere kant zijn ze vooral heel open en eerlijk en dat waardeer ik ook wel weer. Ze zeggen het niet met minachting, ze zijn vooral verbaasd.
Flemy- Prater
- Aantal berichten : 516
Punten : 552
Laatst kwam mijn vader iemand van vroeger tegen. Die vroeg: Hoe gaat het met Chipa? Dus mijn vader vol trots vertellen dat ik afgestudeerd en getrouwd ben en net een kindje heb gekregen. Zegt die kennis: O, en het was altijd zo'n leuke meid!
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
En toen ik net zwanger was (net 26jr) moest ik naar de tandarts. Die wilde een foto maken dus ik zei dat ik zwanger was. Zegt ie: Was het gepland?
Toen wilde ik zeggen: ja l*l, we zijn zelfs in de medische molen geweest om zwanger te raken!
Toen wilde ik zeggen: ja l*l, we zijn zelfs in de medische molen geweest om zwanger te raken!
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
chipa schreef:Laatst kwam mijn vader iemand van vroeger tegen. Die vroeg: Hoe gaat het met Chipa? Dus mijn vader vol trots vertellen dat ik afgestudeerd en getrouwd ben en net een kindje heb gekregen. Zegt die kennis: O, en het was altijd zo'n leuke meid!
Dus.. Wat een rare reactie!
Gast- Gast
Ik was 20 toen ik zwanger werd en 21 toen mijn zoon werd geboren.
Ik heb in het begin heel veel blikken gehad, en nu nog steeds wel eens. Ik zie er ook vrij jong uit, ik kwam laatst 2 kroegen niet in omdat ze dachten dat ik nog geen 18 was. Ook sigaretten kopen is voor mij moeilijk logisch dus dat ik rare blikken krijg van mensen als ik met mijn zoon over straat loop.
Ik heb 1 keer gehad dat 2 vrouwen mij in mijn gezicht stonden uit te lachen toen ik zwanger was. Dat vond ik echt zo bizar dat ik niks durfde terug te zeggen.
Ik heb in het begin heel veel blikken gehad, en nu nog steeds wel eens. Ik zie er ook vrij jong uit, ik kwam laatst 2 kroegen niet in omdat ze dachten dat ik nog geen 18 was. Ook sigaretten kopen is voor mij moeilijk logisch dus dat ik rare blikken krijg van mensen als ik met mijn zoon over straat loop.
Ik heb 1 keer gehad dat 2 vrouwen mij in mijn gezicht stonden uit te lachen toen ik zwanger was. Dat vond ik echt zo bizar dat ik niks durfde terug te zeggen.
Gast- Gast
Ik was 21 toen ons zoontje geboren werd, en heb echt nog nooit een nare reactie gehad eigenlijk...
Gast- Gast
ik was 22 toen D. geboren werd.
wij zijn zelf christelijk en wij "moesten" eerst trouwen voordat we samen konden/wilden wonen, wij waren 4/5 maand getrouwd toen ik zwanger was en kreeg heel vaak de vraag van ook christelijke mensen of het gepland was!
vreselijk!
ik merk wel dat meiden van mijn leeftijd die nog geen kinderen hebben het lastig vinden om met de situatie om te gaan omdat ik nu niet zomaar ergens heen kan/ga en als ik ga dat D. dan mee gaat.
wij zijn zelf christelijk en wij "moesten" eerst trouwen voordat we samen konden/wilden wonen, wij waren 4/5 maand getrouwd toen ik zwanger was en kreeg heel vaak de vraag van ook christelijke mensen of het gepland was!
vreselijk!
ik merk wel dat meiden van mijn leeftijd die nog geen kinderen hebben het lastig vinden om met de situatie om te gaan omdat ik nu niet zomaar ergens heen kan/ga en als ik ga dat D. dan mee gaat.
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
Ik was 23 toen mijn dochter geboren werd en heb eigenlijk geen aparte reactie's gehad. Als ik bij het consultatiebureau kom ben vaak wel een van de jongere moeders daar maar ik heb niet het idee dat ik anders behandeld word.
Coccinelle- Prater
- Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Moeder worden/zijn zonder moeder
» Zou hij hier te jong voor zijn? (echte Sinterklaas thuis)
» Hoe is het om moeder te zijn?
» een goede moeder zijn.
» Wat is het leukste aan moeder zijn?
» Zou hij hier te jong voor zijn? (echte Sinterklaas thuis)
» Hoe is het om moeder te zijn?
» een goede moeder zijn.
» Wat is het leukste aan moeder zijn?
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: