Gezond eten en... alleen maar aankomen:s
+6
SuperGrover
Rizzie
Gizmo
girli
Atelier Madame
Jerry
10 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Gezond eten en... alleen maar aankomen:s
Rizzie, heb ook helemaal niet 't idee dat je me wat wilt aanpraten! Vind 't fijn om te lezen welke verschillende manieren er zijn. Dat jij de jouwe hebt gevonden, blijkt wel (doordat je al zoveel bent afgevallen!).
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zit erop? Waarop?Jerry schreef:SuperGrover, jij zit erop of niet?!
(niet gemeen bedoeld, maar juist fijn zulke info Vind 't altijd 'n beetje gevaarlijk om zomaar wat van iemand aan te nemen over 'n onderwerp waar ik toch geen verstand van heb, dus hoor dan graag beide kanten en 't liefst tot in de kleinste details uitgelegd )
Nee, ik heb net een biologie examen gedaan, dus deze kennis zit nog vers in mijn geheugen. Thema energie, de dissimilatie van glucose, dat zit altijd in de examens.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Jerry, ik zal mijn eetlijstje posten waar ik mij zoveel mogelijk aan probeer te houden.
Mij is door de diëtiste wel aangeraden te ontbijten met 2 boterhammen, was een heel verhaal over het opgang krijgen van je lichaam en daardoor minder trek later op de dag (naja zoiets :p)
O: 2 volkoren boterhammen halvarine mager beleg
T; fruit
L; 2 volkoren boterhammen halvarine, mager beleg. glas optimel
T; fruit (van de dietiste mocht ik hier 2 koekjes, maar zelf neem ik die liever 's avonds als ik iets zou willen)
D; 2 opscheplepels pasta / zilvervliesrijst of 3 aardappels (maar ben niet gek op aardappels), minimaal 200gr groente en 75 gr vlees
A; bakje yoghurt / optimel kwark
Verder drink ik 2 a 2,5 L water / groene thee / pu erth thee (chineze gezondsheidsthee)
Mij is door de diëtiste wel aangeraden te ontbijten met 2 boterhammen, was een heel verhaal over het opgang krijgen van je lichaam en daardoor minder trek later op de dag (naja zoiets :p)
O: 2 volkoren boterhammen halvarine mager beleg
T; fruit
L; 2 volkoren boterhammen halvarine, mager beleg. glas optimel
T; fruit (van de dietiste mocht ik hier 2 koekjes, maar zelf neem ik die liever 's avonds als ik iets zou willen)
D; 2 opscheplepels pasta / zilvervliesrijst of 3 aardappels (maar ben niet gek op aardappels), minimaal 200gr groente en 75 gr vlees
A; bakje yoghurt / optimel kwark
Verder drink ik 2 a 2,5 L water / groene thee / pu erth thee (chineze gezondsheidsthee)
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
dacht dat dat wel 'n beetje een algemeen bekende uitdrukking was... 'die zit erop' als in 'die kan het heel goed/weet er veel van' (net als bijvoorbeeld 'die kan goed voetballen' 'ja, want hij zit erop')
Jerry- Ratel
pu erth thee ruikt naar koeienpoep
Jerry- Ratel
Jerry schreef:Rizzie, heb ook helemaal niet 't idee dat je me wat wilt aanpraten! Vind 't fijn om te lezen welke verschillende manieren er zijn. Dat jij de jouwe hebt gevonden, blijkt wel (doordat je al zoveel bent afgevallen!).
Okee gelukkig, ik was bang dat het zo over zou kwam.. Er zijn inderdaad veel verschillende manieren, ik denk dat je moet kijken wat het beste bij jou past. Ik kan me voorstellen dat het lastig is, op je lijstje ziet het er niet uit alsof je veel te veel eet..
Rizzie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 51
Punten : 55
Jerry, haha ik snap helemaal wat je bedoeld ja :-)
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Sorry, maar ik denk dat je dingen door elkaar haalt. Je haalt insuline bij een verhaal dat verder wel klopt, en dat maakt dat er niks meer van klopt. Je valt af als je minder koolhydraten heeft omdat je lichaam dan vetreserves aanspreekt, dat klopt helemaal. Maar dat principe kent iedereen, dan gaat het namelijk om het eten van minder calorieën. Als je minder binnen krijgt dan je verbruikt, dan val je af.Rizzie schreef:SuperGrover schreef:Rizzie: Zo werkt het niet. Insuline en glucagon zijn twee hormonen die de bloedsuikerspiegel juist constant houden. Als er een overschot is aan glucose, dan wordt er insuline aangemaakt, die glucose omzet in glucageen, om het overschot op te slaan. Bij een lagere bloedsuikerspiegel wordt glucageen weer omgezet in glucose, om de bloedsuikerspiegel constant te houden.
Glucose is een monosacheride, een koolhydraat dus. Maar als je weinig koolhydraten eet, dan worden eiwitten en vetten omgezet in glucose. Teveel eiwitten en vetten zorgen dus voor een overschot aan glucose, waardoor er insuline vrijgemaakt wordt.
Beter zorg je dus juist voor een balans in je voeding. Het is voor je lichaam nogal kansloos om eiwitten om te zetten in glucose, omdat eiwitten nodig zijn voor de opbouw van je lijf. En eiwitten kan je lichaam niet zelf maken.
Ik kan het precieze verhaaltje niet helemaal uitleggen omdat ik het niet uit mijn hoofd weet. Het staat wel in het boek uitgelegd maar dat heb ik hier nu niet. Ik ga me niet verdedigen, ik geloof in deze manier van eten en velen met mij. Koolhydraatarme dieten komen steeds meer voor en calorie-arme dieten steeds minder.
Ik wilde Jerry niets aan praten, het was alleen een idee om de koolhydraten wat meer te laten staan (dat schreef iemand anders ook al).
Koolhydraten geven je lichaam inderdaad energie, maar als je ze niet eet haalt je lichaam de energie uit je vetreserves..
Maar ik zal me er niet meer mee bemoeien, het was goed bedoeld. Ik had eigenlijk wel kunnen verwachten dat ik hier negatieve reacties op zou krijgen, sorry..
Dat heeft verder niks te maken met insuline of wisselende bloedsuikerspiegels. Als je 100 koolhydraatcalorieën vervangt door 80 vetcalorieën, ja dan val je af. Maar 100 koolhydraatcalorieën vervangen door 100 vetcalorieën is echt zinloos.
SuperGrover- Ratel
Haha, nee nooit van gehoord. Je voorbeeldzin zou ik opvatten als: Die kan goed voetballen, omdat hij voetbal als sport heeft gekozenJerry schreef:dacht dat dat wel 'n beetje een algemeen bekende uitdrukking was... 'die zit erop' als in 'die kan het heel goed/weet er veel van' (net als bijvoorbeeld 'die kan goed voetballen' 'ja, want hij zit erop')
SuperGrover- Ratel
SuperGrover schreef:Sorry, maar ik denk dat je dingen door elkaar haalt. Je haalt insuline bij een verhaal dat verder wel klopt, en dat maakt dat er niks meer van klopt. Je valt af als je minder koolhydraten heeft omdat je lichaam dan vetreserves aanspreekt, dat klopt helemaal. Maar dat principe kent iedereen, dan gaat het namelijk om het eten van minder calorieën. Als je minder binnen krijgt dan je verbruikt, dan val je af.Rizzie schreef:SuperGrover schreef:Rizzie: Zo werkt het niet. Insuline en glucagon zijn twee hormonen die de bloedsuikerspiegel juist constant houden. Als er een overschot is aan glucose, dan wordt er insuline aangemaakt, die glucose omzet in glucageen, om het overschot op te slaan. Bij een lagere bloedsuikerspiegel wordt glucageen weer omgezet in glucose, om de bloedsuikerspiegel constant te houden.
Glucose is een monosacheride, een koolhydraat dus. Maar als je weinig koolhydraten eet, dan worden eiwitten en vetten omgezet in glucose. Teveel eiwitten en vetten zorgen dus voor een overschot aan glucose, waardoor er insuline vrijgemaakt wordt.
Beter zorg je dus juist voor een balans in je voeding. Het is voor je lichaam nogal kansloos om eiwitten om te zetten in glucose, omdat eiwitten nodig zijn voor de opbouw van je lijf. En eiwitten kan je lichaam niet zelf maken.
Ik kan het precieze verhaaltje niet helemaal uitleggen omdat ik het niet uit mijn hoofd weet. Het staat wel in het boek uitgelegd maar dat heb ik hier nu niet. Ik ga me niet verdedigen, ik geloof in deze manier van eten en velen met mij. Koolhydraatarme dieten komen steeds meer voor en calorie-arme dieten steeds minder.
Ik wilde Jerry niets aan praten, het was alleen een idee om de koolhydraten wat meer te laten staan (dat schreef iemand anders ook al).
Koolhydraten geven je lichaam inderdaad energie, maar als je ze niet eet haalt je lichaam de energie uit je vetreserves..
Maar ik zal me er niet meer mee bemoeien, het was goed bedoeld. Ik had eigenlijk wel kunnen verwachten dat ik hier negatieve reacties op zou krijgen, sorry..
Dat heeft verder niks te maken met insuline of wisselende bloedsuikerspiegels. Als je 100 koolhydraatcalorieën vervangt door 80 vetcalorieën, ja dan val je af. Maar 100 koolhydraatcalorieën vervangen door 100 vetcalorieën is echt zinloos.
Dan heb je me verkeerd begrepen. Als je gewoon evenveel calorieen blijft eten val je inderdaad niet af. Maar doordat je insuline lager is als je minder koolhydraten eet heb je minder honger en eet je dus minder calorieen. Ook wordt er meer vet verbrand als je insulinespiegel laag is. Als hij hoog is van de koolhydraten worden die omgezet in suiker en opgeslagen als vet. Ik heb het even opgezocht en op de volgende site staat ongeveer uitgelegd wat ik bedoel: http://www.circadian.nl/overgewicht/
Rizzie- Fluisteraar
Oké, dus ik begrijp dat eigenlijk je tip gewoon is om minder calorieën binnen te krijgen?
SuperGrover- Ratel
SuperGrover schreef:Oké, dus ik begrijp dat eigenlijk je tip gewoon is om minder calorieën binnen te krijgen?
Vind je dat nou zelf niet 'n erg flauwe opmerking?
Natuurlijk moet je minder calorieen binnen krijgen. Dat snapt iedereen. Mijn tip was om minder koolhydraten te eten en meer vet en eiwitten zodat je langer vol zit en dus minder zult snoepen/tussendoortjes zult eten. Ook kom je met minder koolhydraten sneller in de vetverbranding.
Ben ik nou echt zo onduidelijk?
Rizzie- Fluisteraar
Overigens, ik zit alles nog is door te lezen, kan je het sporten niet uitbreiden naar een tweede keer in de week hardlopen? Of een andere gaan doen?
Het hele principe van afvallen blijft toch meer calorien verbranden dan dat je binnen krijgt, dus zul je toch wat maniertjes moeten vinden daarvoor
Het hele principe van afvallen blijft toch meer calorien verbranden dan dat je binnen krijgt, dus zul je toch wat maniertjes moeten vinden daarvoor
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Zowel mijn moeder als zusje aten ook een maand of 2 koolhydraatbeperkter. En allebei zijn ze behoorlijk wat afgevallen (ik denk 9 en 5 kg). Nu zitten ze weer op hun streefgewicht en eten ze weer normaler met meer koolhydraten. Dit doen ze al een paar weken en ze blijven op dat gewicht. Ik denk dat minder koolhydraten en meer eiwitten eten zeker wel helpt om af te vallen, maar daarna moeten ze wel weer terugkomen in het voedingspatroon, want het lichaam heeft koolhydraten wel nodig.
Kiara- Fluisteraar
- Aantal berichten : 73
Punten : 76
Registratiedatum : 13-01-11
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wat bij mij goed werkt is veel afwisseling. Dus niet elke ochtend/middag/avond precies hetzelfde broodbeleg/tussendoortje, maar dan eens dit, dan eens dat. Verder ervoor zorgen dat je genoeg blijft drinken. Ik vind water aangelengt met een beetje limonadesiroop erg lekker voor onderweg. Door voldoende te drinken krijg je minder snel een hongergevoel.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Snachts werken en gezond eten
» Waarom is afvallen/gezond eten zo moeilijk...
» Gezond eten topic [beauty en lichaam]
» Gezond eten
» Hoe belangrijk vind jij 'gezond' eten?
» Waarom is afvallen/gezond eten zo moeilijk...
» Gezond eten topic [beauty en lichaam]
» Gezond eten
» Hoe belangrijk vind jij 'gezond' eten?
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: